- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Luchtige drama's
Luchtige drama's
Gizzmann
-
- 5617 berichten
- 2839 stemmen
Ik ben steeds meer geïnteresseerd geworden in het genre Drama. Eerst leken de meeste films er uit maar niks, maar persoonlijk vind ik ze nu veel interessanter dan bijvoorbeeld horrors, waar ik nu niet echt meer in geïnteresseerd ben. Maar een groot deel van de drama-films gaan toch vaak over ellende. Nu hoeft dat niet slecht te zijn, totaal niet, maar ik kijk eigelijk liever naar luchtige drama's zoals Big Fish en Almost Famous. Eigelijk zijn Finding Neverland en The Dangerous Lives of Altar Boys ook best tragisch, maar die zou je ook nog wel in deze categorie kunnen stoppen.
Weet iemand nog goede luchtig drama's?
Doom
-
- 8214 berichten
- 1540 stemmen
- Shawshank Redemption
- Truman Show
- Erin Brockovich
- Good Will Hunting
Vind het moeilijk om hier de stempel luchtige drama film op te plakken, dit komt vooral omdat ik jou voorbeelden van een luchtige drama film niet ken. Maar hopelijk is dit een beetje wat je bedoelde, zelf vind ik mijn voorbeelden wel redelijk 'luchtig'.
katie morosky
-
- 1003 berichten
- 804 stemmen
-Festen
-Paths of Glory
-A Streetcar Named Desire
jordybeukeboom
-
- 6797 berichten
- 2423 stemmen
Ik zou persoonlijk Shawshank Redemption, Dances with Wolves en zeker Festen niet als luchtige drama's noemen
katie morosky
-
- 1003 berichten
- 804 stemmen
Ik persoonlijk wel.
Festen vond ik ondanks het zware thema toch geen bitter, loodzwaar drama.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3279 stemmen
Festen en Paths of Glory zou ik ook niet direct als luchtig drama bestempelen. Luchtig drama zijn eerder films als Polleke of Sideways.
katie morosky
-
- 1003 berichten
- 804 stemmen
Ja, ik vind ze gewoon niet erg zwaar. Bij zware drama's denk ik bv aan Ladybird, Ladybird, Breaking the Waves. Films waarbij je je verplicht voelt om te huilen. Dances with Wolves bv ook. 
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 13393 stemmen
Allen ver van luchtig (de '51 versie van Streetcar neem ik aan?)
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25163 stemmen
Sideways in elk geval. Verder zou je ook eens American Splendor, The Station Agent en Pieces of April kunnen proberen. Zelf nog niet gezien maar misschien ook aanraders : You can Count on Me en The Ice Storm.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
LiT vind ik persoonlijk niet luchtig, maargoed 
katie morosky
-
- 1003 berichten
- 804 stemmen
Allen ver van luchtig (de '51 versie van Streetcar neem ik aan?)
Ja. Wat jullie luchtig vinden noem ik gewoon speelfilms. Da's het verschil.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Als ik je een raad mag geven over een zeer goed 'luchtig' romantisch drama is Sexo por Compasión (2000). Ten zeerste aan te raden. 
feanaro surion
-
- 5765 berichten
- 1770 stemmen
Vreemde interpretatie van luchtig hier...
American Beauty,
Happiness,
zulk soort films zijn de goede 'luchtige drama's', Lord of War die nog niet zo lang in de bios is zou ik er ook onder kunnen rekenen.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
It's a Wonderfull Life
About Schmidt
Being There
One Flew Over the Cuckoo's Nest
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
One Flew Over the Cuckoo's Nest een luchtig drama? 
Waar ligt bij jouw de grens tussen luchtig en zwaar(der) drama, als ik vragen mag?
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
One Flew Over the Cuckoo's Nest kan ik zelf wel lekker rustig kijken en genieten van het mooie spel en de humor. Waar de grens tussen zwaar en luchtig ligt weet ik niet, maar One Flew is in ieder geval luchtiger dan Katie Morosky's films 
katie morosky
-
- 1003 berichten
- 804 stemmen
Mooi geschreven. Ik stel voor dat iedereen wanneer z'n keuze in twijfel wordt getrokken verwijst naar mijn films. 
Gizzmann
-
- 5617 berichten
- 2839 stemmen
Bedankt voor de tips
Grappig dat de meeste films die hier worden genoemd al in mijn (belachelijk grote
) lijst van films die ik op DVD wil hebben staan. De overige heb ik er aan toegevoegd. Het kan dus erg lang duren voordat ik sommige ervan zie, maar ik zal ze ook onthouden voor wanneer ze op tv komen. 
The Truman Show (5*) is een hele goede! Echt een geniale film die ik misschien ooit nog in mijn top 10 zet.
Grappig dat American Beauty een paar keer word genoemd. Dat vind ik zelf ook een luchtige drama, maar wist niet of ik het als voorbeeld moest geven omdat het niet bepaald een luchtig drama stereotyp is. Staat nu op 4.5, omdat ik na eerste kijkbeurt liever niet ga voor een 5, maar als dat bij de tweede keer kijken wel het geval is komt hij op 3 in mijn top 10.
Happiness staat bij mij op 4*
A beautiful mind ook 4*
One Flew Over the Cuckoo's Nest heb ik niet vanaf het begin gezien. Ik twijfelde over een 4 of 4.5 dus heb ik nog niet gestemd. Het einde is iig absoluut niet luchtig, de rest toch wel een beetje.
Jesper187
-
- 6434 berichten
- 2462 stemmen
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Ik ben steeds meer geïnteresseerd geworden in het genre Drama. Eerst leken de meeste films er uit maar niks, maar persoonlijk vind ik ze nu veel interessanter dan bijvoorbeeld horrors, waar ik nu niet echt meer in geïnteresseerd ben. Maar een groot deel van de drama-films gaan toch vaak over ellende. Nu hoeft dat niet slecht te zijn, totaal niet, maar ik kijk eigenlijk liever naar luchtige drama's
Heb hetzelfde probleem. Ik kijk liever naar komedies of luchtige drama's. Dat laatste weet ik vaak pas achteraf. Ook heb je combinaties. Een komisch drama gaat me meestal goed af en zie dat dus meer als een luchtig drama. Een komedie/drama, een film die opgewekt begint maar nog al sober eindigt vind ik niet prettig. Andersom gaat het nog.
Ik vind American Beauty geen goed voorbeeld. Monster's ball is dan nog wel redelijk.
Ik vind het erg lastig. Bij een drama komt wel eens een reactie als je hem niet goed vindt, dat het ook geen actiefilm is. Altijd gedacht tot voor kort, dat het tegenstelde van komedie, drama is maar volgens wiki Dramafilm - Wikipedia - nl.wikipedia.org is het actie. Maar drama's hoeven niet per sé traag te zijn. Daarom spreek ik meestal over luchtige drama's. Ik zie bij dvd's ook wel eens staan genre: speelfilm. Ik denk dat ze bedoelen dat het oppervlakkig is, niet te diepgaand maar ook weer niet dat je erg kunt lachen.
RTL 4 woensdagavondfilms, Hallmark, Harlequin Boeketreeks-films zijn volgens mij onder andere luchtige drama's. (Vaak gecombineerd met wat romantiek)
O.a. deze Crossing the Line (2002). Er valt weinig te lachen, maar toch goede film.
Verder:
Gizzmann
-
- 5617 berichten
- 2839 stemmen
Inmiddels is mijn smaak wel wat veranderd. Maar misschien heb ik ondertussen wel wat goede tips voor dit topic. Even nagaan..