menu

Film / Genres en landen / Films met vliegtuigen (/typische films die vertoond worden tijdens vliegreis)

zoeken in:
Als ik de reacties lees bij 50 First Dates, valt het me op dat dit dé vliegtuigfilm van 2004 was.
Ikzelf heb gevlogen met Transavia die zomer en zag deze film samen met Along Came Polly.
Waar 50 First Dates wel een aardig filmpje is, vind ik Along Came Polly flut. Ik vroeg me af of er ook wel eens goede films gedraaid worden in het vliegtuig. En zo ja, welke maatschappij?

Wat was de vliegtuigfilm van dit jaar (en 2003, 2002, 2001, etc.)??

Is dat een genre?

Ik zou het niet weten, maar ik moet zeggen dat het me ook erg weinig interesseert. Naar mijn mening worden er niet zovaak erg goede films afgespeeld in het vliegtuig. Meestal komedies of tekenfilms en ik heb tot nu toe geen sterke film gezien in het vliegtuig.

1. The Langoliers
2. Airplane
3. Con Air

Neen U-96... Films die tijdens een vliegreis afgespeeld worden. Dus hoeft niet zozeer een film te zijn waar een vliegtuig in voorkomt.
Ben wel te spreken over je rijtje..

Haha, ik geloof dat ik het topic een beetje verkeerd heb begrepen dan.

Maakt toch niet uit, ik vind het idee van U-96 ook wel geinig.

Inderdaad.

Doet me trouwens denken aan een film (ik denk uit de jaren '90) over een vliegtuig dat in zwaar weer terecht komt. Iemand enig idee hoe die heet? (zullen er vast een heel aantal van zijn)

Lost in Translation (mijn nummer 1 dus) zag ik voor het eerst op een United vlucht van Amsterdam naar Dulles International. Dat is dus met afstand mijn nummer een. Maar tegenwoordig kijk ik eigenlijk nooit meer films in het vliegtuig. Ik ben inmiddels zo vaak naar Amerika op en neer geweest dat ik er nu wel weet dat het veel verstandiger is zoveel mogelijk slaap mee te pikken. Bovendien zijn de meeste films die ze laten zien toch niet interessant genoeg. Zelfs wanneer je zo'n individueel schermpje hebt (en dus een selectie van films) zit er bijna nooit wat fatsoenlijks bij. Een keer echter toen ik met Alitalia van Milaan naar Newark vloog lieten ze een oude film met Sophia Loren zien. Dat vind ik nou wel leuk: klassiekers in het vliegtuig.

Zou het verstandig zijn van een vliegtuigmaatschappij om tijdens een vlucht een "vliegtuigfilm" te laten zien. Het liefst natuurlijk een film waarin een vliegtuig neerstort of waarin het vliegtuig wordt gekaapt.

Ik heb net het ultieme surroundsound effect bedacht: tijdens het zien van een film over een neerstortend vlliegtuig plotseling in een luchtzak geraken. Terwijl de captain, wetende welke film op dat moment wordt gedraaid, via de intercom met overslaande stem uitroept: Mayday, mayday. We´re going done. Oh my god we are going to die.

En kort daarna: grapje dames en heren.

Wanneer de captain iets te zeggen heeft worden de films echter automatisch stopgezet.

Genoeg films over vliegtuigrampen overigens:

http://www.disasteronline.com/adm.html

Peggy Sue Got Married en Crocodile Dundee in New York. Mijn vader keek deze films toen hij naar New York moest voor zaken, een hele lange tijd terug al. Maar de films die hij zag heeft hij onthouden.

The Flying Leathernecks (1951)

Gaat het hier niet om films die in een vliegtuig worden gedraaid? In plaats van films met of over vliegtuigen?

ben in 2001 met singapoure airlines geweest.

heb toen:

1 A knights tale
2 Cats & Dogs

gezien. Er waren in totaal 9 films op en ik heb alleen deze twee onthouden.

roger schreef:
Zou het verstandig zijn van een vliegtuigmaatschappij om tijdens een vlucht een "vliegtuigfilm" te laten zien. Het liefst natuurlijk een film waarin een vliegtuig neerstort of waarin het vliegtuig wordt gekaapt.

Ik heb net het ultieme surroundsound effect bedacht: tijdens het zien van een film over een neerstortend vlliegtuig plotseling in een luchtzak geraken. Terwijl de captain, wetende welke film op dat moment wordt gedraaid, via de intercom met overslaande stem uitroept: Mayday, mayday. We´re going done. Oh my god we are going to die.

En kort daarna: grapje dames en heren.

En dan wel met Final Destination

us_raider
Red Eye was niet slecht, maar ik had er meer van verwacht. Con Air is ook goed en voor de rest heb ik nog wel wat 'vliegtuigfilms a la U-96' gezien maar dat is meer een standaard kaping-verhaaltje of rampenvluchtje, denk niet dat er hele bijzondere films in deze categorie vallen.

Het gaat om films die je in een vliegtuig hebt gezien..

Toen ik in 2004 naar New York vloog zat ik in de nieuwste Boeing, de 777. In dat type heeft elke zitplaats een eigen tvscherm (ideaal). Ik kon kiezen tussen wel 50 films geloof ik.

us_raider
Leno schreef:
Het gaat om films die je in een vliegtuig hebt gezien..

Vandaar dat ik ook die opmerking tussen aanhalingtekens maakte.

De topic-titel is natuurlijk op zijn minst misleidend. Behalve het feit dat ik niet echt denk dat films-die-in-een-vliegtuig-vertoond-worden echt een genre is, gaat een topic zoals bvb. gevangenisfilms niet over films die in een gevangenis vertoond worden (wat, gezien het hoog aantal ontsnappingscènes misschien ook niet aan te raden valt ), en oorlogsfilms zijn ook geen films die enkel tijdens de oorlog bekeken worden.

kijkert
Ik heb één keer een film gezien in een vliegtuig, tijdens de UA-vlucht Washington - Amsterdam: Mad City.

Mijn overige vliegverkeer is binnen Europa, en dat duurt te kort, en gaat doorgaans ook nog met prijsvechters. Die doen niet aan die onzin (tv kijken op een 5" schermpje met geluid uit een krakende koptelefoon!).
Ik keek ook alleen maar omdat ik toch niet kon slapen wegens een zeer pijnlijke wortelkanaalontsteking!

Two weeks notice kreeg ik voorgeschoteld.

ben net terug uit australie. ben met singapore airlines geweest. het was een feest met de films.

van 1 tm 15 waren er redelijk nieuwe films: king kong, big momma 2, match point, rumor has it, the matador, narnia, nanny McPhee

daarna waren er tot 35 oudere films: you've got mail, mission imposible, shrek 1 en 2, deep impact.

Daarna waren er ongeveer 10 buitenlandse films: franse, arabische, duitse en scandinavische.

En dan waren er nog minstens 20 bollywood films.

Heerlijk je kon gewoon een stuk of 60 films kijken en je kon ze allemaal opstarten wanneer je wilde, dus niet halverwege een film invallen en als je naar de WC moet zet je hem gewoon op pauze. het enige jammere was dat het scherm zo klein is.

het is echt aan te raden om met singapore te reizen. de 60 films waren trouwens alleen in de grote vliegtuigen tussen singapore en adelaide had ik een kleiner vliegtuig met 21 kanalen waarvan er 14 een film zijn.

Maar wel in airline-cuts waarschijnlijk...

ik neem aan dat je daarmee het formaat bedoelt,

de films waren inderdaad aangepast aan het beeldscherm, dat bedoelde in ook met jammer dat het scherm zo klein is.

pink_roosje schreef:
ik neem aan dat je daarmee het formaat bedoelt

Neen. Ik bedoel dat er van films vaak airline versions gemaakt worden. Soms simpelweg korter, vaak zijn er (al te spannende) vliegtuigscenes uit de film geknipt of aangepast. En naar ik begrijp soms gewoon überhaupt wat minder heftig gemaakt.

Hoe moet ik me dat bij King Kong voorstellen? Vliegen op gigantische muggen? Iedereen haat muggen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:38 uur

geplaatst: vandaag om 09:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.