- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De western
De western
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
Nóg meer westerns op TV:
vrijdag 20/8
MGM 00:30 u. Hang 'Em High (1968)
zondag 22/8
BBC2 15:10 u. The Alamo (1960)
ZDF 15:30 u. Bend of the River (1951)
Ned2 23:15 u. Vera Cruz (1954)
Arte 00:45 u. The Big Gundown (La Resa dei Conti) (1966)
maandag 23/8
BBC2 13:20 u. Track of the Cat (1954)
dinsdag 24/8
ZDF 0:20 u. Shalako (1968)
donderdag 26/8
BBC2 13:35 u. Wagon Master (1950)
Barfly
-
- 1863 berichten
- 1707 stemmen
Bedankt Brix, de vermeldingen van vooral de BBC-uitzendingen worden door mij zeer gewaardeerd.
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
Graag gedaan, en leuk om te zien dat iemand er iets aan heeft.
Ik heb de lijst nog wat aangevuld inmiddels, met uitzendingen van MGM Channel.
(ik kon dat helaas niet meer in mijn vorige bericht opnemen)
westerns op TV:
MGM Channel:
zaterdag 21/8
15:05 u. The Return of a Man called Horse (1976)
maandag 23/8
15:05 u.The Magnificent Seven (1960)
dinsdag 24/8
12:45 u. The Scalphunters (1968)
00:15 u. The Hunting Party (1971)
vrijdag 27/8
11:40 u. High Noon (2000) REMAKE!
zaterdag 28/8
04:30 u. Doc (1971)
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Lance Henriksen (The Quick & the Dead, Appaloosa), update...
Nog steeds 1 van de betere Western-trailers!
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
Verdorie Dogie, ik krijg meteen zin om die film weer in de DVD speler te mikken
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
The Good, The Bad and the Ugly Blu-ray:
screenshot van de internationale Blu-ray transfer (MGM DNR):
idem, screenshot van de Italiaanse Blu-ray transfer (Mundo):
** Bron.
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
Interview met Tom Selleck (de eerste minuut is interessant voor westernfans)
YouTube - Brief Interview with Tom Selleck, April 17, 2010
Zie ook de info beneden het filmraampje (gaat open wanneer je erop klikt)
En hier een fragment uit de western TV serie 'Lancer' (1969) waarin Tom Selleck voor 't eerst als westernacteur opduikt.
(Zonder zijn trademark snor niet meteen herkenbaar misschien)
Hij is de man die in de saloon zijn glaasje staat te drinken, en het aan de stok krijgt met de hond.
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1717 stemmen
Zijn de westerns van John Sturges een beetje aan te raden? Zijn oorlogsfilms in ieder geval wel Gunfight at the O.K Corral hier liggen. Joe Kidd bekeken maar ondanks Clint niet echt geweldig. Maar hij heeft nog aardig wat Westerns op zijn naam staan.
Binnenkort maar eens Magnificent Seven via MGM opnemen. Was laatst een halfuurtje te laat toen hij op Belgie was.
Barfly
-
- 1863 berichten
- 1707 stemmen
John Sturges is nu juist één van mijn favoriete westernregisseurs, met altijd degelijke westerns met een heerlijk sfeertje er in. Mijn favorieten van hem zijn Last Train from Gun Hill (1959) en Hour of the Gun (1967).
Verder zijn Backlash (1956) en Law and Jake Wade, The (1958) ook prima westerns.
Misschien dat de neo-western Bad Day at Black Rock (1955) je ook zal bevallen.
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1717 stemmen
Dankjewel voor je reactie. Zal er zo snel mogelijk eentje van gaan bekijken.
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
@Justinw:
The Magnificent Seven is vanmiddag weer op TV MGM Channel: 15:05 u.
Sturges is , volgens mij tenminste, een van de beste western regisseurs ooit.
Hij heeft er wel een aantal missers tussen zitten (Joe Kid vond ik er zo een)maar die zijn hem vergeven gezien de hele reeks van uitstekende westerns die hij op zijn naam heeft staan.
Dit zijn aanraders:
The Walking Hills
Bad Day at Black Rock (gesitueerd in het 'modernere' westen)
Backlash
Gunfight at O.K. Corral
Saddle the Wind
The Law and Jake Wade
Last Train from Gun Hill
The Magnificent Seven
Hour of the Gun
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Gary Cooper in Garden of Evil:
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
Wow Dogie!
Prachtig spul!
Het foto en postermateriaal is welhaast beter dan de film, haha.
Coop, Widmark en die prachtige Susan Hayward
(andere film, maar ook leuk plaatje)
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
@Brix bedankt voor dat Cooper plaatje...
Bij het speuren naar pics van een romantische Cooper kwam it nog mooie foto's en posters tegen van de Western Quantez uit '57, met o.a. Dorothy Malone, James Barton, Sydney Chaplin, John Gavin en Fred MacMurray...
Quantez is nog steeds niet op VHS/DVD of Blu-ray verschenen un R-1 en R-2/4.
Ken jij Quantez?
De Braziliaanse R-0 release:
Da's eigenlijk ook weer een probleem: stills en promo-shoots lopen vaak door elkaar. Vooral die laatste kunnen een verkeerd beeld van de film geven. Vooral als ze ook nog voor een poster, lobby-card en DVD-cover gebruikt worden.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Western Quantez, 1957 (part 1)
Promo-shots Quantez:
JOHN GAVIN
JOHN LARCH
FRED M. & DOROTHY M.
Nog 2 prachtige actiefoto's:
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
Nee, nooit van gehoord Dogie.
Kan die film ook niet hier op MM vinden.
Ik ga eens wat info zoeken straks.
Intussen is hier een link naar een leuk stukje over 'hot cowgirls': Cinematical Seven: Western Hotties - Cinematical
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Western Quantez, 1957 (part 2)
kappeuter (crew films)
-
- 72627 berichten
- 5779 stemmen
Koolhoven en Terstall over westerns:
Barfly
-
- 1863 berichten
- 1707 stemmen
Hm, een Nederlandse versie van Grande Silenzio, Il (1968) wellicht?
Martin Koolhoven zijn hart lijkt dichter bij de Europese variant van de western te liggen dan de oorspronkelijke Amerikaanse western.
Voor mij persoonlijk als westernliefhebber vind ik dat jammer. Niettemin wordt een Nederlandse western wel een unicum om naar uit te kijken, lijkt me zo.
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
'Arendsoog en Witte Veder' lijkt me wel wat
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1717 stemmen
Leuk dat Koolhoven een western gaat maken. Maar ben bang dat het niet echt wat word!
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
'Arendsoog en Witte Veder' lijkt me wel wat
Haha ja die boeken las ik vroeger ook altijd. Sinds ik deze week eventjes de Dollar trilogie heb herzien en beoordeelt op MM, krijg je spontaan weer zin op een boek open te slaan! Zitten vast wel goede scenario's tussen toch?
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
O ja, tussen de 63 boeken (maar nog méér verhalen) zit zeker genoeg bruikbaars.
Onder de Arendsoog fans is de wens m.b.t. een verfilming al vaker geuit.
Uiteraard in een Engelstalige film, en niet met Johnny de Mol erin
De serie is overigens niet alleen in Nederland bekend.
In Zweden (zéér populair!) Italië, Duitsland en Finland verschenen de boeken van de Nederlandse schrijvers (vader en zoon Nowee) eveneens.
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
Ideetje voor zo'n 'Arendsoog' film:
De acteurs:
Arendsoog > Jake McLauglin (wel met langer haar dan )
Witte Veder > Eddie Spears
Regie > Simon Wincer (=must!)
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
Westerns op TV:
zaterdag 28/8
BBC2 15:20 u. Oklahoma (1955) (musical)
TCM 15:55 u. Sam Whiskey (1969)
SWR 23:40 u. Hang 'em High (1968)
zondag 29/8
TCM 07:25 u. Sam Whiskey (1969)
TCM 15:20 u. Ride the High Country (1962)
maandag 30/8
TCM 07:25 u. Ride the High Country (1962)
dinsdag 31/8
TCM 07:40 u. Cimarron (1960)
woensdag 1/9
MGM 21:00 u. The Alamo (1960)
donderdag 2/9
MGM 05:20 u. Bandido (1956)
MGM 08:25 u. Breakheart Pass (1976)
MGM 18:15 u. The Alamo (1960)
vrijdag 3/9
ARD 03:15 u. Virginia City (1940)
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1717 stemmen
Hang 'em High en The Alamo binnenkort maar eens opnemen.
Heb overigens vandaag van Sturges gezien:
The Eagle has landed
Bad Day at Black Rock (Neo - Western)
Zeer aparte maar zeker goede film, heb een kleine recensie bij de film staan voor geintresseerden.
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
Ride the High Country, Bandido- en Breakheart Pass kan ik ook aanraden (maar zonder garantie, want smaak is een eigenaardige zaak )
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1717 stemmen
Ride the Hight Country is een Peckinpah alhoewel ik alleen Cross of Iron zag die erg goed is. Heeft hij aardige films op zijn naam staan.
Bandido van Fleischer waar ik recent 20.000 Leages under the sea van zag die overigens erg leuk was, zou ik niet zo snel opzetten.
Breakheart pas zal ik ook wel eens bekijken aangezien ik Bronson wel aangenaam vind.
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
Peckinpah's 'The Wild Bunch' hoort toch wel bij de beste westerns ooit m.i.
Ook een aantal andere films van hem zou ik niet alleen maar als aardig durven bestempelen.
Ik zie dat je films vooral op regisseurs kiest.
Doe ik zelf eigenlijk zelden, al heb ik wel favorieten die mij meestal niet teleurstellen.
Maar zelfs de besten hebben wel eens wat missers ertussen zitten.
Het eindproduct is van meer dan de regisseur alleen afhankelijk.
Story en acteurskeuze is minstens zo belangrijk.
En zo is er nog wel meer.
Ik kies eerder op acteurs en actrices dan op regisseur.
Bij 'Bandido' is het niet zozeer Fleischer die bepalend is, maar zijn het vooral de acteurs die er wat van maken, met name Gilbert Roland en Mitchum, plus de prachtige settings en de muziek.
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1717 stemmen
Acteurs ben ik nog niet erg mee bekend van voor 1980 kwa screentime. Ken de meesten namen wel. Maar meestal maar 2 tot 5 film van gezien. Vind een regisseur dan een makkelijker aanknopingspunt hebben om een film te kijken
Wat is btw je mening over de grote spaghetti's. Het grote publiek denkt bij westerns vooral aan deze. Maar vind jij het ook de beste of in ieder geval erg goed?