menu

Film / Genres en landen / De western

zoeken in:
Als mens vanwege z'n reactionaire sentimenten en z'n dwaze ideeën (hij verweet Kirk Douglas ooit dat hij zo'n slapjanus als Vincent van Gogh speelde: "je moet èchte mannen spelen, niet van die huilebroeken!"), als acteur omdat hij wel erg vaak hetzelfde boerse recht-door-zee-type speelde.

Zulke dingen met Douglas vind ik wel grappig, daar kan ik alleen maar om lachen. Op wat ik gezien en gelezen heb over hem komt hij wel sympathiek op mij over, met wat rare nukken, maar dat maakt iemand ook wel karakteristiek.

Als acteur kan ik het wel begrijpen, je moet er van houden, zelf houd ik wel van zulke types. Alleen zijn humor in veel fims trek ik slecht.

Dat laatste heb ik ook. Maar wanneer hij serieuzere, oudere of ingetogener rollen speelt (zoals in de cavalerie-trilogie of in The man who shot Liberty Valance) blijkt hij toch wel wat in zijn mars te hebben.

Er zijn best rollen waarin ik Wayne kan waarderen.
In The Shootist, zijn laatste, vond ik hem sterk (ook uiterlijk beviel hij me toen beter dan doorgaans)
In The Cowboys viel hij me ook mee.

Ik had wel in heel veel gevallen steeds de gedachte dat ik films waarin hij de hoofdrol speelde liever met een andere acteur gezien zou hebben

The man who shot Liberty Valance is ook een favoriet van mij met Wayne, samen met The Cowboys uit 1972. En nu vergeet ik er vast nog wel een aantal zoals Stagecoach en The Searchers..

e.e.a. Betekent overigens niet dat ik zijn andere westerns niet (her)bekijk van tijd tot tijd.

Haha grappig eigenlijk, ik kan meestal niet zo veel met het Western genre tenzij dat John Wayne erin meespeelt Volgens IMDB ondertussen +70 films gezien en hoewel daar inderdaad wel eens iets slechts tussen zit (vooral films blijkbaar waar hij amper in te zien is zoals Drop Kick en The Greatest Story Ever Told maar ook volwaardige films zoals The Long Voyage Home) maar er is nog geen enkele acteur die zo'n effect op mij heeft gehad als de Duke. Ik kan er naar blijven kijken.. En luisteren ook trouwens, want ik hoor hem graag praten.

Het zal mij niks verbazen dat de eerste westerns die ik zag die van John Wayne waren .
Tenminste was hij voor mij de eerste acteur die ik ook van naam kende.
Waarschijnlijk zal dat er ook wel mee te maken hebben gehad.
Dat als er al een western in die tijd op tv kwam (jaren 70) het een grootte kans was dat het er eentje was van Wayne.
Begin jaren 80 leerde ik andere acteurs ook bij hun namen kennen zoals Stewart, Eastwood, en Marvin .
Deze acteurs zag ik liever in westerns dan Wayne .
Dat ik Wayne weer ben gaan waarderen is weer iets van de laatste jaren .
Zijn westerns mag ik dan weer graag zien .
Al vind ik ze zeker niet allemaal goed .
Zo ben ik misschien een van de weinige hier die niet veel op heeft met The man who shot Liberty Valance
en Rio Bravo.
Hier een top 10 lijstje .
Dat Rio Lobo bij mij op 4 staat en hoog scoort komt ook door het jeugdsentiment .
1 Red River (1948) 4.5*
2 The Searchers (1956) 4.0*
3 The Cowboys (1972) 4.0*
4 Rio Lobo (1970) 4.0*
5 The Big Trail (1930) 4.0*
6 The Shootist (1976) 3.5*
7 Chisum (1970) 3.5*
8 The Sons of Katie Elder (1965) 3.5*
9 The Train Robbers (1973) 3.5*
10 El Dorado (1967) 3.5*
True Grit (1969) ook met 3.5* valt net buiten de top tien.

Leuk idee, zo'n top-10. Maar zijn deze films gerangschikt op hoe goed de film is of op hoe goed de rol van Wayne is? Met andere woorden, zijn dit de tien beste films met zijn naam op de titelrol, of zijn tien beste rollen?

Roger Thornhill
Het top 10 lijstje zijn de films met Wayne erin.
Om een lijstje te maken met zijn 10 beste rollen is wel een stukje lastiger dan ik dacht .
Maar denk dat een top drie in willekeurige volgorde er ongeveer zo zal uitzien .
1. Wayne als Thomas Dunson in Red River .
2. Wayne als Ethan Edwards in The Searchers .
3. Wayne als J.B Books in The Shootist.

mr rumson schreef:
Het top 10 lijstje zijn de films met Wayne erin.
Ja natuurlijk, stom van mij, anders zou je niet de waardering in sterretjes achter elke titel hebben gezet. Blijft een mooi lijstje, ik zal ook eens op IMDb gaan bladeren.

@mr. rumson. Ik mis Hondo in jouw lijst.

Zou van goede Westerns met Wayne alleen The Searchers kunnen noemen. Mijn fav Western (en Film-Noir) acteur is Robert Ryan...https://i.postimg.cc/Df692WT6/Robert-Ryan.jpg

Dogie_Hogan
Hondo heb ik wel gezien en ook op gestemd 3 sterren .
De persoonlijke top 10 is 3,5 ster en hoger waardoor Hondo en andere westerns titels van Wayne buiten de top 10 vallen .
Nu heb ik ze nog niet allemaal gezien vooral de hele oude niet van Wayne.
Robert Ryan kan ik zeker ook waarderen in westerns .
Met als favorieten The Wild Bunch , The Professionals, Lawman, Hour of the gun en The Proud ones.
Oeps als ik nog even had door gegaan had ik weer een top 10 bij elkaar
Nu is het wel zo dat in bv The wild Bunch en The Professionals Robert Ryan niet de grootste rollen heeft .
En dat beide westerns meer gedragen worden door Lancaster ,Marvin ,Holden ,Borgnine.
Maar desalniettemin heeft hij zeker zijn sporen in westerns verdiend.

Ah, "huiswerk"!

Vooruit dan maar: John Wayne in de spotlights:

Ik heb er 10 met Wayne gevonden die ik met meer dan 2* of 3* gewaardeerd heb.
De volgorde is een beetje vrijblijvend.

The Shootist 4*
The Cowboys 4*
The Searchers 4*
Red River 4*
The Comancheros 3,5*
Rio Bravo 3,5*
Rio Lobo 3,5*
Stagecoach 3,5*
El Dorado 3,5*
True Grit 3'5*

Daarna volgt er nog een rij met 3* gewaardeerde westerns

De laagste scores kregen
McLintock! 2*
The Man who Shot Liberty Valance 2*
De vele westerns uit de jaren '30 met Wayne heb ik niet opgezocht, maar ik verwacht niet dat er daar iets bij zit dat hoger dan 2,5* komt.
https://imgbb.com/

Gast
geplaatst: vandaag om 20:07 uur

geplaatst: vandaag om 20:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.