- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Japanse Kaiju Films
Japanse Kaiju Films
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Ik ben me de laatste tijd wat meer aan het interesseren voor de Japanse monsterfilms, oftewel Kaiju, à la Godzilla. ICM heeft wel een lijstje, maar daar zit dan weer King Kong (1933) tussen wat uiteraard niet Japans is.
Wikipedia heeft ook een lijst, maar daar staat dan bijvoorbeeld Son of Godzilla weer niet tussen. Heeft er iemand toevallig een lijst met films die aan dit genre voldoen? Ik ben dus voornamelijk op zoek naar monsterfilms zoals Godzilla, Mothra, Rodan, ... die in Japan zijn gemaakt.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Misschien Mochizuki Rokuro & beavis die hier wat meer van afweten?
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
wat wil je precies weten? als het alleen om een lijstje gaat is het toch niet heel moeilijk
Toho had Gojira gelanceerd, Daiei volgde met Gamera en Daimajin en anderen pikten uiteraard ook nog een graantje mee. Daar lijk je het ook voor jou tot te willen beperken, dan is het niet moeilijk uit te vinden welke films er zoal zijn.
Als je het nog iets breder wilt trekken, dan zou je zoektocht ook hier kunnen beginnen:
Tokusatsu - Wikipedia - en.wikipedia.org
Als je een beetje bekend geraakt bent met het genre, moet je ook zeker dit eens bekijken
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Ik heb ook niet de beschikking over een totaal lijst van monsters en monsterfilms, al denk ik zelf ook wel een heel eind gekomen te zijn met mijn eigen excel-lijst (die stuurde ik ooit via PM of mail aan je volgens mij).
Ik heb ook een erg tof kaiju-boek (Killer Kaiju Monsters: Strange Beasts of Japanese Film), maar ook dat boek heeft geen uitputtende lijst, tenminste ze beweren nergens dat alles dat bestaat ook in het boek gecovered is. Er wordt wel per monster dat in het boek voorkomt een overzicht gegeven van de films en series waarin ze spelen, maar ik weet ook niet of ze er allemaal in staan, dus. Naast een overzicht van kaiju staan er allerlei andere toffe features, bouwplaten en opengewerkte 'hoe werkt een kaiju van binnen' doorsnedes in en allerlei overzichten van toys en andere prullaria.
Overzicht krijgen over de series als Gojira en Gamera is natuurlijk niet zo ingewikkeld, maar vooral de spin offs en losstaande monsters zijn lastig in een uitputtend overzicht te vinden - die wikipedia lijkt me al aardig volledig. En dan gaat het om monsters als Gorath, Rodan, Varan, Sanda en Gaira (die laatste twee zijn de Gargantuas - beetje twijfelachtig of je die onder kaiju zou moeten scharen).
Bovendien begint er dan een nog (licht)grijzer gebied met enkele Yokai en eventueel andere SF-achtige dingen, waarin 'ectoplasmatische entiteiten' in lijken voor te komen. En ook in deze 'roman pinku' die op het IFFR draaide, Mesunekotachi (2017), bleek een kaiju voor te komen!
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Niet te vergeten Getting Any? van Kitano
En de scene in Crank 2 is ook legendarisch.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Aha toffe info in ieder geval
De lijst die je me hebt doorgestuurd Mochizuki Rokuro was dacht ik rond Godzilla alleen? Ik had eigenlijk verwacht dat er vrij makkelijk zo'n overzicht ging bestaan, maar dat valt blijkbaar niet zo mee.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Als ik je mijn hele excel heb gestuurd stond er op een tabblad een hoop andere kaiju. Waaronder Gamera op een apart tabblad en nog een tabblad met de 'overige' monsters en een 'monsterkijkwijzer' die ik volgens mij hier al eens in een Gojira topic plaatste.
Even een overzicht van die 'overige' hieronder:
Half Human (dit is de enige waarvan ik geen dvd heb)
Rodan
Varan - The Unbelievable
Mothra
Gorath
Dogora - The Space Monster (tsja, zou je dit een kaiju noemen?)
Frankenstein Conquers the World
War of the Gargantuas
King Kong Escapes
Yog - The Space Amoeba (serieus veel kaiju hier!)
Daimajin
The Wrath of Daimajin
The Return of Daimajin
Warning from Space (tsja, ook geen kaiju denk ik deze zeesterren uit een intergalactisch sterrenstelsel...)
Gappa - The Triphibian Monster
Dinosaurs and Monster Birds
Rebirth of Mothra
Rebirth of Mothra II - The Undersea Battle
Rebirth of Mothra III - King Ghidorah Attacks
En nog Honda SF-films zonder kaiju:
The Mysterians
H-Man
Battle in Outer Space
Matango
Atragon
Latitude Zero
Ik zie dat ik The Magic Serpent hier nog mis, die heb ik ook op DVD. Die staat wel in de wiki lijst. Voor de rest is die wiki dus best wel compleet lijkt me - al had je zelf al wat omissies gevonden. Er lijken inderdaad enkele Godzilla's te missen; ook Invasion of the Astro Monster staat er bijvoorbeeld niet tussen.