Kortom voor de fanaten van spannende films heb ik volgende vraag. Welke elementen trekken je aan in dit soort films? Wat maakt voor jou de film genietbaar, misschien herkijkbaar. En welke dingen doen het totaal niet?
Ik ben nieuwsgierig geworden omdat ik vooral bij horrorfilms vaak commentaren zie van een groep die klaagt over gebrek aan schrikmomenten terwijl anderen dan weer niet zijn opgezet als er teveel aandacht wordt besteed aan dit soort momenten.
Nu denk ik niet dat het zo simpel is als pro of contra schrikmomenten, daarom stel ik de vraag.
In het algemeen vind ik een verhaal en personages met een mooi uitgewerkte achtergrond belangrijk maar dat zijn elementen die ik bij elke film zou willen zien maakt niet uit welk genre.
Elementen die mij aanspreken al zijn ze niet steeds een garantie op succes:
- Zoektocht, ontrafeling van een mysterie, mag best avontuurlijk zijn
- Een mysterieus voorwerp dat centraal staat (The Possession is een recent voorbeeld dat ik me hier voor de geest kan halen)
- gebaseerd op oude legende, sprookjes, fantasy elementen (Pan's Labyrinth, Don't be Afraid of the Dark zijn enkele voorbeelden)
Wat het meestal niet doet voor mij:
- Veel bloed en gore, weinig aan de verbeelding overlatend
- Totaal geen opbouw van spanning, right into the action
- Meer focus op het creëren van sfeer en stijl dmv het visuele en weinig focus op verhaalontwikkeling, achtergrond van personages en motieven van de "slechterik(en)" of het loerende gevaar
- Overdaad aan schrikmomenten, voor mij dragen die niet zo veel bij nog minder dan het visuele
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.