• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.927 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.978 gebruikers
  • 9.370.561 stemmen

De Cubaanse film

zoeken in:

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

vandaag is de Latijns-Amerikaanse cinema dag op MM zeker leuk. Cuba is al genoemd, maar ik vond geen topic; dus bij deze.

Toevallig zag ik zeer recent, samen met Querelle, het veelbelovende debuut La Piscina (2011) en dat is dan gelijk ook mijn enige echt Cubaanse film die ik heb gezien volgens de MM zoekmachine! Samenwerkingen met Rusland, later ook Spanje en een enkele links-geëngageerde Japanse, Franse en Amerikaanse (Errol Flynn!!) cineast die in het land geïnteresseerd is vallen wel op. Maar dan nog komen alleen deze twee titels uit de machine rollen:

Juan de los Muertos (2011)

Soy Cuba (1964)

Toch drie grote tips.

Wat ik ook zag en érg bijzonder vond (maar door de korte vorm niet toelaatbaar op MM) is het werk van Santiago Alvarez (Hanoi, Martes 13 en 79 Primaveras zijn essentieel!)

Op de verlanglijst momenteel wel nog een aantal erg beroemde titels binnen de Latijns-Amerikaanse cinema:

La Muerte de un Burócrata (1966)

Memorias del Subdesarrollo (1968)

Lucía (1968)

Un Señor Muy Viejo con Unas Alas Enormes (1988)

La Primera Carga al Machete (1970)

verder heb ik zo'n beetje alles wat Mr. Bongo over Cuba uitbracht (dus ook deze docu Sons of Cuba (2009) ) op DVD en ook de "Viva Cuba Collection" van het eveneens Britse 'network releasing'.

maar of het een groot/belangrijk onderdeel is van de Latijns-Amerikaanse cinema kan ik op dit moment dus nog niet beoordelen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Dan volgt Chili zeker ook??

Ik beweerde ergens dat Cuba bij mij voor Brazilië komt. Met een oogst van slechts 7 titels opmerkelijk, maar vrijwel alle van deze zeven titels waren raak. Ze staan hieronder al. Dé twee namen van de Cubaanse cinema zijn wat mij betreft ook Tomás Gutiérrez Alea en Humberto Solás Die twee vroege Alea films vond ik echt allebei bijzonder goed (4.0* en 4.5*).

Ben beineuwd naar die La Primera Carga. Heb ik zelf een keer toegevoegd, omdat ik die op een lijstje had gezet, ooit bij een retro in ik meen Haags Filmhuis helaas gemist.

Ik baseer mijn oordeel dus op iets smals, maar bij Brazilië is mijn keuze veelal ongelukkig of is het aanbod gewoon te karig om een goed oordeel te vellen.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Over Cubaanse Cinema gesproken. Kan me nog wel een discussie herinneren van afgelopen LAFF tussen gebruikers Mochizuki Rokuro en Querelle over Una Noche (Lucy Mulloy). Drie keer raden wie uiteindelijk die matige film wel gezien heeft?

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Drie keer raden wie er uiteindelijk dus de meeste kijk op heeft

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Nou, ik wist van te voren dat het niets was maar kon dat 'gat' helaas met niets anders invullen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Cubaanse festivalwinnaars: Cantata de Chile (1976) - imdb.com (Karlovy Vary) - niet op MoMe

en: Lucía (1968) (Moskou)

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.