menu

Film / Genres en landen / Films met verwijzingen naar andere films

zoeken in:
speranza
Er zijn diverse films waarin verwezen wordt naar andere films.

Toevallig deed zich dit voor bij twee van mijn laatste aankopen.

In Los Abrazos Rotos wordt verwezen naar Ascenseur pour l'Échafaud.

Andere voorbeelden schieten me nu niet naar binnen.

In The Return of the Living Dead (1985) word verwezen naar Night of the Living Dead (1968):

Frank: Let me ask you a question: did you ever see that movie, "Night of the Living Dead"?
Freddy: Oh, yeah, yeah - that's the one where the corpses start eating the people, right? What about it?
Frank: Did you know that story was based on a true case?
Freddy: [chuckles] Aw, c'mon, you're shitting me, right?
Frank: I ain't never been more serious in my life.

Burt Wilson: I thought you said if we destroyed the brain, it'd die!
Frank: It worked in the movie!
Burt Wilson: Well, it ain't working now, Frank!
Freddy: You mean the movie lied?

In 30 Days of Night (2007) word verwezen naar Dracula (1931):

Stella Oleson: These things can't survive the sun. What if we brought the sun early? Helen had that operation at home.
Jake Oleson: Yeah. She used an ultraviolet light to grow the stuff.
Stella Oleson: Yeah. I can run for her place, let them follow me, and hit them with the sun lamp while the rest of you beat it to the sheriff's station.
Beau Brower: Just because something stopped Bela Lugosi doesn't mean it can stop these things.

Verder zien we in John Carpenter's Halloween (1978) beelden van The Thing from Another World (1951), waarvan hij een remake maakte genaamd The Thing (1982). De remake van Halloween (2007) die werd geregisseerd door Rob Zombie, verwees niet alleen naar The Thing from Another World maar ook naar Rob Zombie's favoriete horrorklassieker White Zombie (1932).

Alle Scary Movies

Dit is bij veel films van Quentin Tarantino het geval. Pulp Fiction, Death Proof, Curdled en Hostel hebben allemaal verwijzingen naar andere film(s).

Dat fenomeen heet intertextualiteit. Het komt in elke film voor, in verschillende mate. Je zou namelijk bijdehand kunnen stellen dat elke film eigenlijk naar lumiere's eerste film verwijst, aangezien alles nog steeds bewegend beeld is. Elke POV-shot verwijst naar de eerste, etc etc. De grens tussen origineel en verwijzing is dus nogal vaag.

Wat concreter:
Star Wars' C3PO verwijst naar Metropolis
Brazil's kinderwagen verwijst naar potemnkin, veel films verwijzen naar die scene.
The Matrix verwijst naar Ghost in the Shell (qua uhh, heel veel)
Tarantino films verwijzen naar ander Tarantino werk
Back to the fututre 2 verwijst naar Jaws.

In zowat elke film zitten inderdaad verwijzingen naar andere films. Gewoon bij "connections" kijken op IMDb...

De remake Clash of the Titans naar die van 1981, met gebruik van Bubo, een cadeau van de Goden aan Perseus in de versie van '81.

In Rope word verwezen naar Cary Grant.

Maar dat is een acteur, geen film

Ik weet niet of het al gezegd is maar in Cop out doet Tracy Morgan allemaal film fragmenten na en Bruce Willis zegt welke films het zijn. Maar als Morgan dan yipikayee motherfucker zegt, antwoord Willis met hmm I dont know wich movie that is

speranza
In Vivre Sa Vie: Film en Douze Tableaux kijkt Anna Karina naar Le Passion de Jeanne d'Arc

Q Jones schreef:
Ik weet niet of het al gezegd is maar in Cop out doet Tracy Morgan allemaal film fragmenten na en Bruce Willis zegt welke films het zijn. Maar als Morgan dan yipikayee motherfucker zegt, antwoord Willis met hmm I dont know wich movie that is

Dat was een grappige scène inderdaad.

speranza
In Gomorra spelen twee jongens die voortdurend bezig zijn met het imiteren van Tony Montana uit Scarface.

In 500 Days of summer, beëindigen Tom en Summer hun relatie na het zien van de film ‘The Graduate’

In Spaceballs, Shrek II en Despicable Me 2 word verwezen naar Alien (1979)
In Spaceballs zelfs heel letterlijk om dat het dan ook de zelfde acteur is.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:03 uur

geplaatst: vandaag om 01:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.