- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- First Person Hand Held Narrative
First Person Hand Held Narrative

mister blonde
-
- 12261 berichten
- 5178 stemmen
Sommige termen zijn in het Nederlands maar lastig te vertalen. Het gaat dus om films waarbij (een van de) hoofdpersonage(s) het verhaal dat wij te zien krijgen, letterlijk filmt en vanuit dat perspectief (hetzelfde als die van het personage) zien we de film. Het uitgangspunt is dat beeldmateriaal van een belangrijke gebeurtenis zogenaamd bewaard is gebleven aan de hand van videomateriaal.
Zusje (een van de eerste)
The Blair Witch Project (de bekendste)
Cloverfield (goede film, maar het perspectief sloeg nergens op)
Diary of the Dead (het perspectief sloeg nergens op)
REC
Varianten:
Paranormal Activity
Man Bites Dog
Cannibal Holocaust
Vooral gebruikt om meer spanning te creëren bij horrorfilms. Het lastige is om aannemelijk te maken dat het personage, ondanks alles, blijft filmen. Dat gaat bijvoorbeeld mis in Diary of the Dead waar ze om de 4 seconden willen uitleggen waarom die mafkees de camera nog niet heeft weggelegd.
Welke ben ik vergeten (of kende ik gewoonweg nog niet).

mister blonde
-
- 12261 berichten
- 5178 stemmen
Hey, dat is de oudste tot nog toe dan.

goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4063 stemmen
Lady in the Lake (1947) is first person. (Bijna) briljante film, al ben ik wellicht een van de enigen die daar zo over denken.
Maar het is niet zo dat dat personage ook een camera vastheeft en we "zijn film" te zien krijgen. Niet wat je zoekt dus?

mister blonde
-
- 12261 berichten
- 5178 stemmen
First Person klopt, hand held niet. Maar wel een interessante film.

John Lee Hooker
-
- 14934 berichten
- 1625 stemmen
In Film > Genres en landen > Films waarbij je kijkt door de ogen van het personage.:
Eigenlijk ken ik nog geen films die grotendeels zo zijn gefilmd. Je hebt wel bijvoorbeeld [Rec], Blair Witch Project en Paranormal Activity maar hier zie je wat hun camera's opnemen, niet wat ze zelf zien. Ik bedoel dus dat je echt kijkt vanuit de personages zelf, de camera is als het ware de persoon.

Observator
-
- 18281 berichten
- 3419 stemmen
Enter the Void
En de opening van Crank.

Brix
-
- 19099 berichten
- 4570 stemmen
In het eerste gedeelte van de film krijg je het hoofdpersonage(gespeeld door Bogart) , niet te zien, maar zie je alles door zijn ogen.
Pas na een plastische operatie komt Bogart in beeld.
Dr Jekyll and Mr. Hyde (1931) hierin werd die techniek ook deels gebruikt.