• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.962 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.997 acteurs
  • 198.989 gebruikers
  • 9.370.978 stemmen

Ik ben niet dood of spoorloos verdwenen

zoeken in:

SelmaDuim

• 4907 berichten
  • 732 stemmen

Elineloves schreef:

Hoe weet je trouwens, dat het echt een depressie is, en niet gewoon een paar kut dagen die je hebt? Heb er niet echt verstand van, maar benoemd een arts het zo, of kun je dat ook zelf met zekerheid zeggen ; '' ik ben depressief? ''

De diagnose depressie wordt officieel gesteld door een psycholoog of psychiater. Net als bij andere ziektes kun je die diagnose niet zelf stellen. Je moet een bepaalde periode aan bepaalde symptomen voldoen om een dergelijke diagnose te krijgen.

Maar goed, ik ken sinterklaas niet. Veel sterkte in ieder geval.

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Je moet je niet zoveel aanstellen, man! Jij bent pas 18 en nu al een depressie? Als het maar geen Mexicaanse griep, kom je er gauw weer bovenop. Ga lekker iets leuks doen, iets dat je leuk vindt. Zwemmen helpt! Of misschien achter de meisjes aan...

niethie

• 7319 berichten
  • 7240 stemmen

Hoe kun je dat zeggen over iemand die je helemaal niet kent?

606

• 23876 berichten
  • 12263 stemmen

soom schreef:

eventueel praten met een zielenknijper en familie..

Praten, moet je echt zeker wel doen ik weet er alles van het helpt echt.

Elineloves

• 24071 berichten
  • 3630 stemmen

Bij mij hielp het juist niet, praten over nare gebeurtenissen. Vooral het feit dat iedereen je - goed bedoeld- advies wilt geven. Maargoed, snap wel dat veel mensen dat juist prettig vinden. Ik ben wat dat betreft meer een binnenvetter.

Belangrijk is volgens mij, om niet in dezelfde negatieve spiraal te blijven zitten. Hoe vaker je benoemd dat je depressief bent, hoe rotter je je voelt lijkt me.

En tsja, hij is inderdaad pas 18... als je op zo'n jonge leeftijd al een depressie hebt, vraag ik me toch af hoe het dan gaat als je ouder bent, maar daar kan ik ook niet over oordelen, ligt aan hoe je zelf bent denk ik.

DeCol

• 7009 berichten
  • 3022 stemmen

ghostman schreef:

Je moet je niet zoveel aanstellen, man! Jij bent pas 18 en nu al een depressie? Als het maar geen Mexicaanse griep, kom je er gauw weer bovenop. Ga lekker iets leuks doen, iets dat je leuk vindt. Zwemmen helpt! Of misschien achter de meisjes aan...

Met alle respect, hier ben ik het wel mee eens. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat ik depressief ben. Natuurlijk, kutdagen heeft iedereen wel eens en soms is dat meerdere dagen achter elkaar. Je bent jong, geniet van je leven, gewoon leuke dingen gaan doen, het is vakantie en dan kom je er vast snel bovenop.

Sterkte!

IcU

• 6783 berichten
  • 3051 stemmen

Een depressie is misschien wat té. maar als je je kut, enorm kut voelt, denk je al snel dat het een depressie is en dat het heel lang gaat duren. Misschien is hij er over een aantal weken (of maanden) vanaf, wat nog niet wilt zeggen dat het een werkelijke depressie is. Je kan het wel een beetje vergelijken met hoe je je voelt als er een naaste komt te overlijden of een relatie die ten einde komt. Je voelt je kut door een nare gebeurtenis maar je komt er wel boven op zonder dat je echt een depressie hebt.

Maar ik weet de situiatie natuurlijk niet, en wie weet is het echt een depressie. Zoiezo is het erg moeilijk, depressie of niet. Vervelend is het altijd, maar je moet het beste er van zien te maken.

Films kijken helpt natuurlijk enorm. Ontsnappen aan de realiteit. Geen films kijken die over het onderwerp gaan waardoor je je slecht voelt. Een lekker knallend actie filmpje, melige komedie of spennende thriller haalt je uit je gedachten. Voorderest, ga er op uit. Doe leuke dingen en geniet van de mooie dingen...

sinterklaas

• 11813 berichten
  • 3316 stemmen

@Eline en Xogax: Nou, als je een gevoel heb waarbij je je terugtrekt, je ongelofelijk genaaid en klote voeld is toch ook gewoon depressie of begrijp ik het verkeerd? We kunnen toch niet met leeftijden gaan lopen rommelen? Alsof het leven van een 18 jarige of jonger altijd fris en vrolijk is. Ik heb natuurlijk ook een bepaalde stoornis waar ik gewoon heel anders tegen dingen opkijk en mezelf bij dit soort zaken helemaal niet meer onder controle heb en denk dat ik er ook niks van kan maken.

Maar de rest thnx voor de steun.

Elineloves

• 24071 berichten
  • 3630 stemmen

Mja vandaar mijn vraag of je wel een depressie hebt..... of dat je gewoon in een moeilijke klote periode zit waarin het lijkt alsof alles te tegen zit.

De term depressie klinkt zo zwaar, zou jezelf niet te snel wijsmaken dat dat is wat je hebt, want daar schiet je ook niets mee op.

Geen interesse in hulp van buitenaf?

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

Is daar ook een naam voor, die bepaalde stoornis?

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

sinterklaas schreef:

@Eline en Xogax: Nou, als je een gevoel heb waarbij je je terugtrekt, je ongelofelijk genaaid en klote voeld is toch ook gewoon depressie of begrijp ik het verkeerd? We kunnen toch niet met leeftijden gaan lopen rommelen? Alsof het leven van een 18 jarige of jonger altijd fris en vrolijk is. Ik heb natuurlijk ook een bepaalde stoornis waar ik gewoon heel anders tegen dingen opkijk en mezelf bij dit soort zaken helemaal niet meer onder controle heb en denk dat ik er ook niks van kan maken.

Maar de rest thnx voor de steun.

Natuurlijk wil ik het best wel begrijp dat het serieus is. Ik ben ook een man en ik ben ook 18 geweest. Je bent beland in een overgangsfase, een geheel natuurlijk proces. Bepaalde hormonen laten het van zich horen. Jij bent echt niet zo bijzonder.

Toen ik rond jouw leeftijd me 'kut' voelde, ging ik achter de vrouwtjes aan. En dat hielp zeker!

Geloof me, het komt echt wel goed met je.

De wereld vergaat echt niet. Laat je gewoon niet gek maken!

What are you, men or mice?

sinterklaas

• 11813 berichten
  • 3316 stemmen

Over die stoornis iig: ik heb wel inderdaad een manier van denken. Uit de meeste uitslagen had ik PDD NOS en het syndroom van asperger.

Nogmaals thnx.

Elineloves

• 24071 berichten
  • 3630 stemmen

Ah oke, dan is het idd begrijpelijk. Heb gewerkt met kindjes die PDD-nos en/of asperger hadden, is inderdaad niet niks.

Veel sterkte ermee, komt goed.

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Tsja, als ik dat PDD-nos en Asperger even google dan herken ik daar ook best veel van mezelf in. Ben toch altijd wel een beetje wantrouwig dat dat soort 'afwijkingen' (let op de aanhalingstekens, ze zijn nog van belang ) vaak minder om het lijf hebben dan het lijkt, of dat in ieder geval het op zo'n officiële manier benoemen van zo'n 'afwijking' de situatie alleen maar verergert. Een woord als 'stoornis' heeft ook al snel de negatieve connotatie dat er iets goed mis is, in plaats van dat een persoon gewoon net even iets anders in elkaar steekt. Kan een deskundige me bijvoorbeeld uitleggen waar precies de grens wordt gelegd tussen een stoornis en een karaktertrek? (minder sociaal bijvoorbeeld)

Maar misschien moet ik ook maar eens een testje of iets dergelijks doen. Straks zit ik ook boordevol syndromen.

Oh, en sterkte natuurlijk, waar het ook aan moge liggen.

®Tc

• 8212 berichten
  • 1087 stemmen

Waarom zou je geen depressie kunnen hebben op je 18? Als je nu bv. maanden aan een stuk elke dag ligt te bleiten omwille van rare gedachten in je hoofd over van alles en nog wat en je liever niet meer zou leven ben je volgens mij depressief. Wat leeftijd daarmee te maken heeft is me een compleet raadsel.

Kjell1408

• 635 berichten
  • 817 stemmen

®Tc schreef:

Waarom zou je geen depressie kunnen hebben op je 18? Als je nu bv. maanden aan een stuk elke dag ligt te bleiten omwille van rare gedachten in je hoofd over van alles en nog wat en je liever niet meer zou leven ben je volgens mij depressief. Wat leeftijd daarmee te maken heeft is me een compleet raadsel.

Ik ben serieus depressief geweest op mijn 15de, maar volgens sommigen zal dat dan ook niet kunnen, ach ja.

sinterklaas

• 11813 berichten
  • 3316 stemmen

Ja, dat kan inderdaad. Ik heb ook in mijn jeugd van dat soort momenten gehad waar je nu dan wel zo van denkt: ja dat was nog niks vergeleken wat er in het heden is gebeurd.

Maar ik vind wel dat iedereen hier op Moviemeter wel zijn verhaal kwijt kan op zo'n topic. Voor als er iets is dat ze het hier gewoon op zo'n site met vertrouwde users kunnen vertellen.

Maar er zijn natuurlijk ook genoeg mensen in mijn vriendengroep die het ook schandalig vinden hoe die "nou nette" rotte appels mij zo behandelen, dus echt alleen ben ik niet. Maar het is inderdaad wel erg als je zoiets overkomt. Ook al zijn het er maar 2 of 3.

Don Dijk

• 7079 berichten
  • 0 stemmen

Wat hebben ze bij jou gedaan dan, om maar de vraag te stellen?

sinterklaas

• 11813 berichten
  • 3316 stemmen

Zie PM.

IcU

• 6783 berichten
  • 3051 stemmen

Nu maak je iedereen wel nieuwsgierig, denk ik...

U-96

• 11875 berichten
  • 2062 stemmen

Ik ben 't met sommige eens dat je niet zomaar de term depressie op tafel kunt gooien, maar aan de andere kant, ik weet natuurlijk niet wat er aan de hand is en ik ken je niet.

Ik heb ongeveer twee jaar in m'n leven me aardig rot gevoeld, dus ik snap je situatie wel.

Zorg iig voor veel afleiding. Films, muziek of de site, wat je ook maar interesseert... Je daarmee bezighouden is beter dan constant denken over je probleem.

In ieder geval veel sterkte!!

combi

• 20609 berichten
  • 0 stemmen

IcU schreef:

dat is een understatement.

Materny

• 10188 berichten
  • 1026 stemmen

IcU schreef:

Amen to that !

Maar als de Sint het liever niet laat weten is dat volkomen begrijpbaar. Maar wellicht krijg je een goed advies terug oid.

speranza

• 24668 berichten
  • 0 stemmen

Dit soort bijzonder persoonlijke zaken deel je met je naasten en vrienden. Zeker niet met volstrekte vreemden op deze site.

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

speranza schreef:

Dit soort bijzonder persoonlijke zaken deel je met je naasten en vrienden. Zeker niet met volstrekte vreemden op deze site.

Zijn eigen schuld wat dat betreft dan.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Soms is het misschien makkelijker om anoniem zulke problemen met ''onbekenden'' te delen dan met mensen in je omgeving...

Denk ik...heb er verder geen ervaring mee.

Materny

• 10188 berichten
  • 1026 stemmen

speranza schreef:

Kan soms beter helpen dan met vrienden. Wie ben jij om anders te oordelen, ieder persoon heeft z'n eigen manier om erdoorheen te komen.

speranza

• 24668 berichten
  • 0 stemmen

Om misverstanden te voorkomen. Ik oordeel niet. Wat ik alleen maar wil aangeven is dat ik dit nooit zou doen. Niemand op deze site heeft iets met mijn privé leven te maken.

soom

• 24919 berichten
  • 2751 stemmen

Ik weet niet hoe offtopic dit is, en of de mods straks weer kunnen vegen. Maar ik kan gewoon niet anders doen dan hier op reageren. Beetje kort door de bocht vind ik deze opmerking namelijk. Ik heb dankzij deze site in mijn persoonlijke leven namelijk best vrienden gemaakt, dat kan toch ook voor jou gelden?

Madecineman (moderator films)

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Soom heeft wel een punt... Graag weer terug on-topic.

Je kan elkaar altijd een PM sturen dan is het aan de ontvanger daarvan om er op te antwoorden of niet.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.