• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.969 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.997 acteurs
  • 198.990 gebruikers
  • 9.371.015 stemmen

Ik ben niet dood of spoorloos verdwenen

zoeken in:

Cikx

• 2120 berichten
  • 1083 stemmen

Ik ben de laatste tijd weer uit een filmdip aan het krabbelen en besteed ook wat meer tijd aan simpele recensies plaatsen, maar dan inderdaad ook op Letterboxd. Het is me iets te tijdrovend om elke recensie te vertalen naar het Nederlands (respect voor Onderhond die toch jarenlang de tijd nam om zijn uitgebreide Engelstalige reviews beknopt in het Nederlands hier op MM samen te vatten). Ondanks dat ik niet zoveel zelf plaats lees ik nog steeds met veel plezier alle berichten en discussies op de site. Erg jammer van Ramon K en John Milton overigens. Vooral JM's updates volgde ik doorgaans op de voet en ik hoop dat hij zijn liefde voor films beoordelen en bediscussiëren snel weer terug vindt!

Black Math

• 5430 berichten
  • 1753 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Ik zie dat juist andersom. De like knop zorgt er nog geregeld voor dat ik merk dat mensen een review lezen. De like knop leek er toen een beetje te komen omdat er maar weinig op elkaars recensie werd gereageerd. Ik druk ook liever de like knop in dan dat ik ''Top recensie, helemaal mee eens!'' zou moeten typen.

Maar ik ben zelf ook iemand die graag een berichtje plaatst bij een filmdiscussie, dus ik doe beiden. Hoop dat de discussie weer een beetje terug gaat komen, het wordt toch wel vrij rustig.

Mee eens! Ik denk ook dat de like ervoor kan zorgen dat mensen minder de discussie bij een film die ze als hun kindje zien "kapen". In mijn eigen geval betreft dat Tenshi no Tamago waarbij ik nu mensen die de film ook gaaf vinden gewoon een like kan geven ipv van "Wat gaaf dat je de film ook leuk vindt" te schrijven, wat niet echt veel toevoegt aan enige discussie.

Verder lees ik ook altijd trouw de meningen van Onderhond. Hij is nog altijd de user die de grootste invloed op mijn smaak heeft gehad, dus in ieder geval blij dat zijn Engelstalige blog up to date blijft.

Leland Palmer

• 23785 berichten
  • 4893 stemmen

Black Math schreef:

In mijn eigen geval betreft dat Tenshi no Tamago waarbij ik nu mensen die de film ook gaaf vinden gewoon een like kan geven ipv van "Wat gaaf dat je de film ook leuk vindt" te schrijven, wat niet echt veel toevoegt aan enige discussie.

Maar wat wel minder persoonlijk is natuurlijk, in deze al zo afstandelijke, digitale wereld. Ik ben het met eRCee eens in deze. De like-knop heeft best een prima functie, maar zorgt er ook voor dat er echt heel veel stil valt, omdat er niet meer gecommuniceerd wordt en dus enige interactie uitblijft.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12837 stemmen

Vraag mij toch echt af of het daaraan ligt. De berichten die de likes vervangen zijn namelijk doorgaans niet dat type berichten waaruit discussies voortvloeien, maar eerder een snelle blijk van waardering. Enige wat je zou kunnen zeggen is dat ze in de breedte bijdragen aan het minder reageren, maar je zou toch verwachten dat mensen die nog speciaal naar fora als MM komen daar minder last van hebben?

Leland Palmer

• 23785 berichten
  • 4893 stemmen

Onderhond schreef:

De berichten die de likes vervangen zijn namelijk doorgaans niet dat type berichten waaruit discussies voortvloeien, maar eerder een snelle blijk van waardering.

Ik denk dat dat best wordt onderschat. Een reactie op een positieve, maar vooral ook kritische recensie zorgt er natuurlijk voor dat ineens veel meer mensen zich met de kwestie gaan bemoeien, omdat iedereen een mening heeft.

De like-knop vat alles samen, zonder dat je weet wat er achter die like schuilt. Iemand kan een bericht liken omdat die persoon het er helemaal mee eens is en daar eigenlijk nog wel iets op te zeggen heeft, maar dat dus dan niet doet. Een ander vind het wel prima allemaal nadat-ie op het hartje geklikt heeft. Ik weet niet of het allemaal wat rustiger is geworden sinds die like-functie, maar het zou niet meer dan logisch zijn (in welke mate dan ook) dat dit invloed heeft op het feit dat iedereen ziet dat het forum toch gewoon minder bruisend is geworden.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12837 stemmen

Leland Palmer schreef:

Een reactie op een positieve, maar vooral ook kritische recensie zorgt er natuurlijk voor dat ineens veel meer mensen zich met de kwestie gaan bemoeien, omdat iedereen een mening heeft.

Daar heb je wel een punt ja. Anderzijds brengt het ook wat leven, wat ik zie toch regelmatig likes voorbijkomen op erg oude reviews, waar vroeger ook klassiek geen reacties gezet werden.

Vraag is dan vooral waar die balans uiteindelijk uitkomt. Ik denk in ieder geval niet dat het één van de belangrijkste redenen is dat het hier minder bruist tegenwoordig.

Leland Palmer

• 23785 berichten
  • 4893 stemmen

Onderhond schreef:

Vraag is dan vooral waar die balans uiteindelijk uitkomt. Ik denk in ieder geval niet dat het één van de belangrijkste redenen is dat het hier minder bruist tegenwoordig.

Dat is altijd een combinatie van factoren natuurlijk. Alles draait in het leven om balans, zo ook hier op MM.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12837 stemmen

Uhuh, maar die balans is langzaamaan een hellend vlak aan het worden

Leland Palmer

• 23785 berichten
  • 4893 stemmen

Onderhond schreef:

Uhuh, maar die balans is langzaamaan een hellend vlak aan het worden

Ik like je bericht nu wel, maar het is natuurlijk helemaal geen leuk bericht.

Mat_

• 737 berichten
  • 1335 stemmen

Ik denk dat je vooral niet mag onderschatten dat we 2020 zijn. Internetfora waren toch vooral op hun hoogtepunt rond 2005-2010. Ondertussen is er een volledig decennium gepasseerd. De manier van communiceren is zo hard veranderd en momenteel zijn er zoveel manieren om met elkaar te communiceren en alles wordt zoveel sneller en korter dat wat mij betreft internetfora meer en meer iets uit het verleden wordt. Een tweet van 280 tekens of een foto met 7 hashtags is sneller gezet dan een betoog van 50 regels. Specifieke fora worden meer en meer niche en enkel nog voor de mensen die erge geïnteresseerd zijn in een onderwerp.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Op twitter kun je natuurlijk niet lekker discussiëren, daar kun je alleen iets roepen.

Ik merk zelf overigens niet zoveel van dat het hier allemaal rustiger wordt, maar dat komt natuurlijk omdat ik zelf altijd al matig ben geweest met discussies. Heb sowieso zelden iets interessants over films te vertellen. Blijft bij wat oppervlakkige opmerkingen.

Maar daarentegen lees ik wel met plezier de reviews van diegenen die wel iets te vertellen hebben. Dat zie ik mezelf op twitter nog niet doen.

Mat_

• 737 berichten
  • 1335 stemmen

De laatste tijd zie je toch echt wel meer en meer mensen met elkaar in discussie gaan op twitter of die zelf een twitterthread starten van 10 berichtjes na elkaar.

Verder heb je op MM ook veel topics van het genre: "Wat zijn de beste oorlogsfilms?" waarna dan iedereen een lijstje met films opnoemt. Kan je perfect op twitter doen. En daar is de drempel om snel iets te posten toch een pak lager dan op een forum

Het werkt natuurlijk ook nog op een andere manier. Vroeger kon je zelf ook wel een filmblog starten maar dat werd dan door niemand bekeken omdat niemand het bestaan er van af wist. Als je dan iets over een film wou vertellen dan moest je het wel doen op een forum waar gelijkgestemden zitten.

Heb je nu een blog dan post je gewoon een link op twitter, een foto op instagram met bijhorende link en bereik je meteen een veel groter publiek.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Ja, nou ja, misschien is dat ook wel aan het veranderen. Eigenlijk houd ik me zelden bezig met de wel en wee's van Twitter.

Zelf vind ik het vooral fijn dat op een forum als dit de berichten gearchiveerd worden, en je nog jaren terug kunt spitten in filmdiscussies.

De bijtopics als die jij noemt over beste oorlogsfilms en zo, daar heb ik minder mee. Alleen het weertopic bezoek ik wel regelmatig, om Splinters een beetje in toom te houden.

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8277 stemmen

Mat_ schreef:

Verder heb je op MM ook veel topics van het genre: "Wat zijn de beste oorlogsfilms?" waarna dan iedereen een lijstje met films opnoemt. Kan je perfect op twitter doen. En daar is de drempel om snel iets te posten toch een pak lager dan op een forum.

Voor mij geven dit soort topics wel meerwaarde aan deze site, zeker als de deelnemers iets meer dan alleen een lijstje delen. Nog interessanter vind ik topics als deze:

Goede films waar alleen jij op gestemd hebt

De top 100 van... (Muziek / Film Pegasus)

MovieMeter top 1000 project - Editie 2019

Mat_

• 737 berichten
  • 1335 stemmen

Ik spreek ook zeker geen waardeoordeel uit over die topics. Ik geef gewoon aan dat die via andere kanalen ook werken, vaak ook laagdrempeliger dan op een forum.

En de twee laatste topics zijn natuurlijk wel iets meer dan een lijstje films geven. Dat zijn de topics die de site maken tot wat het nu is maar die bereiken slechts een heel niche-publiek (hetgeen trouwens prima is).

Maar wat ik mij afvraag, hoeveel jonge mensen zitten er nog op fora zoals MM? En dan bedoel ik 15-18 jarigen? Jongeren die zijn opgegroeid met sociale media ed. De meesten van ons zijn er ingerold omdat er simpelweg niks anders was.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12837 stemmen

Mat_ schreef:

Ik spreek ook zeker geen waardeoordeel uit over die topics. Ik geef gewoon aan dat die via andere kanalen ook werken, vaak ook laagdrempeliger dan op een forum.

Maar ook veel lager qua kwaliteit. En véél vluchtiger.

Twitter werkt inderdaad best goed als veredelde RSS feed, verder is het een redelijk waardeloze vervangen voor iedereen die nog een volzin kan typen.

Mat_

• 737 berichten
  • 1335 stemmen

Vluchtiger? Zeker

Lager in kwaliteit? Niet persé. Hangt wat mij betreft af van persoon tot persoon, hetgeen je op een forum ook hebt. Sommigen schrijven een review van 50 regels, anderen schrijven gewoon: "Kutfilm, slecht geacteerd"

Maar door het feit dat heel veel mensen die vluchtige manieren verkiezen heb je ook veel minder interactie op de "betere" opties.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12837 stemmen

Mat_ schreef:

Vluchtiger? Zeker

Lager in kwaliteit? Niet persé. Hangt wat mij betreft af van persoon tot persoon

Niet echt, dat hangt ook sterk af van het formaat. Een top 10 wordt al moeilijk om in één tweet kwijt te krijgen, of je moet over meerdere tweets gaan/met afbeeldingen gaan werken. "Kutfilm, slecht geacteerd" is ongeveer de reikwijdte van de meeste Twitter reviews, gewoon omdat het niet langer kan

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Nou ja, Twitter is toch gewoon van het nu iets vinden over iets, en dat nu zeggen. En over een uur weer over een ander onderwerp iets vinden?

Heb nog even gekeken, maar meer is het niet.

Dat het met MM minder gaat dat ligt toch niet aan Twitter?

Eerder denk ik nog dat films misschien minder impact hebben vanwege vele streamingdiensten in combinatie met goede afspeelapparatuur (prima televisies, zeg maar).

Films in de bioscoop of filmhuis kijken heeft altijd een groter wij-gevoel dan films thuis kijken, en zal dan ook sneller tot discussie op een internetforum (ook wij-gevoel) leiden. Dat voel ik in elk geval wel zo. Als ik een film in de scoop heb gezien heb ik behoefte om er over te lezen of te kletsen. Bij een film op tv heb ik dat niet.

Misschien dat daarom TV-meter ook niet echt lekker loopt, ondanks dat er heel veel series zijn, met al die streamingdiensten.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Twitter (heb ik overigens niet eens) is leuk als je bij iets actueels mee wilt praten, zoals live voetbal of een wereldcrisis. Maar bij iets als film heb ik veel liever een forum waar ik rustig ook de boel na kan lezen en op oude discussies nog kan reageren. Op twitter staan er dan alweer 1100 berichten extra bij.

Een forum is wel iets van vroeger, maar ik denk dat er nog genoeg ruimte voor is. Kijk in Nederland eens op fok forum of voor de vrouwen, viva forum. Of fora voor vissen, games, vakantie (er is bv een gigantisch forum voor Amerika-reizigers) en noem het op.

Ik denk alleen niet dat mensen zich nog snel voor nieuwe fora aan zullen melden. Dat is denk ik de reden dat tv meter minder druk is. Op MM zitten de meeste vaste users al 5 tot 20 jaar.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12837 stemmen

Graaf Machine schreef:

Dat het met MM minder gaat dat ligt toch niet aan Twitter?

Niet aan Twitter zelf, maar de opkomst van sociale media heeft er toch heel wat mee te maken. Die spelen in op de luiheid van de mens, iets wat toch goed werkt.

Twee paragrafen lezen is voor veel mensen al een opgave geworden, laat staan twee paragrafen neerpennen. Het is makkelijker iets te liken, of sharen. Een forum wordt dan meteen al een hele opgave, waardoor bezoekers na verloop van tijd afhaken en er weinig tot geen nieuwe mensen bijkomen.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Niet aan Twitter zelf, maar de opkomst van sociale media heeft er toch heel wat mee te maken. Die spelen in op de luiheid van de mens, iets wat toch goed werkt.

Twee paragrafen lezen is voor veel mensen al een opgave geworden, laat staan twee paragrafen neerpennen. Het is makkelijker iets te liken, of sharen. Een forum wordt dan meteen al een hele opgave, waardoor bezoekers na verloop van tijd afhaken en er weinig tot geen nieuwe mensen bijkomen.

Oei, dat belooft weinig goeds voor de toekomst.

Maar serieus, is het echt zo dat mensen die echt wel een beetje geïnteresseerd zijn in film (ik formuleer dit bewust heel ruim) dan liever een berichtje van drie woorden uit luiheid plaatsen, dan een iets groter berichtje op een forum plaatsen?

Misschien is het fenomeen "film" gewoon minder belangrijk geworden.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Oei, dat belooft weinig goeds voor de toekomst.

Maar serieus, is het echt zo dat mensen die echt wel een beetje geïnteresseerd zijn in film (ik formuleer dit bewust heel ruim) dan liever een berichtje van drie woorden uit luiheid plaatsen, dan een iets groter berichtje op een forum plaatsen?

Misschien is het fenomeen "film" gewoon minder belangrijk geworden.

Ben bang dat mensen luier zijn geworden en liever in 3 zinnetjes iets op facebook willen zetten dan een mooie online review maken. Maar goed, de diehards van MM zijn er gelukkig nog best veel. Al moeten zij niet af gaan haken. Hoop dat Onderhond ook hier gewoon reviews blijft pennen. Ik lees ze bijna altijd wel.

Het fenomeen film is tegenwoordig relevanter dan ooit als je kijkt naar bioscoopbezoeken of het succes van streamingkanalen. Maar het moet tegenwoordig vooral allemaal snel gaan. Merk het bij mezelf overigens ook wel hoor, die reviews van 9 alinea's skip ik nog wel eens als ik even snel wil weten wat de meeste gebruikers van een film vinden.

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4883 stemmen

Onderhond schreef:

Yep, net hetgeen ik opperde in mijn opmerking een pagina geleden

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Ben bang dat mensen luier zijn geworden en liever in 3 zinnetjes iets op facebook willen zetten dan een mooie online review maken. Maar goed, de diehards van MM zijn er gelukkig nog best veel. Al moeten zij niet af gaan haken. Hoop dat Onderhond ook hier gewoon reviews blijft pennen. Ik lees ze bijna altijd wel.

Het fenomeen film is tegenwoordig relevanter dan ooit als je kijkt naar bioscoopbezoeken of het succes van streamingkanalen. Maar het moet tegenwoordig vooral allemaal snel gaan. Merk het bij mezelf overigens ook wel hoor, die reviews van 9 alinea's skip ik nog wel eens als ik even snel wil weten wat de meeste gebruikers van een film vinden.

Ja, ik ken dat. Bij jou heb ik het meestal ook na Ajax wel gezien. Terwijl ik Litmanen best een leuke gozer vond.

Mat_

• 737 berichten
  • 1335 stemmen

Onderhond schreef:

Aangezien Moviemeter & Musicmeter ook alweer bijna 20 jaar bestaan lijkt het mij ook dat het vooral jonge mensen zijn die er nog potentieel kunnen bijkomen. De mensen die al 15-20 jaar bezig zijn met film/muziek zouden anders al lang aangemeld zijn als ze geïnteresseerd zouden zijn. En het is maar de vraag of de jeugd van nu nog geïnteresseerd is in internetfora.

J. Clouseau

• 976 berichten
  • 1074 stemmen

Ik (bouwjaar 1993) hoor de laatste tijd opvallend veel leeftijdsgenoten naar IMDb verwijzen. 'Ik ben wel benieuwd naar die film, hij heeft een 7,9 op IMDb' of iets in die trant hoor je dan, waarop ik:

1: steevast aangeef dat gemiddeldes bedrieglijk en nietszeggend zijn;

2: steevast aangeef dat IMDb maar een rommelige database is en MovieMeter de juiste plek om over film te praten en films te ontdekken. Maar niemand lijkt deze site te kennen. Misschien ligt daar gewoon het grote probleem.

Hetzelfde geldt overigens voor BoekMeter en MusicMeter. Onbekend en onbemind.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

J. Clouseau schreef:

Ik (bouwjaar 1993) hoor de laatste tijd opvallend veel leeftijdsgenoten naar IMDb verwijzen. 'Ik ben wel benieuwd naar die film, hij heeft een 7,9 op IMDb' of iets in die trant hoor je dan, waarop ik:

1: steevast aangeef dat gemiddeldes bedrieglijk en nietszeggend zijn;

2: steevast aangeef dat IMDb maar een rommelige database is en MovieMeter de juiste plek om over film te praten en films te ontdekken. Maar niemand lijkt deze site te kennen. Misschien ligt daar gewoon het grote probleem.

Hetzelfde geldt overigens voor BoekMeter en MusicMeter. Onbekend en onbemind.

Neemt niet weg dat IMDb na een tijdje (1 of 2 jaar na release) best wel representatief is, als de fanboys, de haters en de opgekochte stemmen langzaam weggezakt zijn en 200.000 tot soms wel een de miljoen + stemmen een best wel eerlijk beeld geven wat de massa over een film denkt. Ik check IMDb ook geregeld.

MM is wel de fijnere site voor een snel overzicht en de betere discussie ja.

Overigens heb ik niet het idee dat MM vrij onbekend is. Zoek een film via Google en je hebt MM al vaak bij de eerste reeks hits zitten.

Leland Palmer

• 23785 berichten
  • 4893 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Neemt niet weg dat IMDb na een tijdje (1 of 2 jaar na release) best wel representatief is, als de fanboys, de haters en de opgekochte stemmen langzaam weggezakt zijn en 200.000 tot soms wel een de miljoen + stemmen een best wel eerlijk beeld geven wat de massa over een film denkt. Ik check IMDb ook geregeld.

Haha deze zin. Dan is IMDb ''best wel'' representatief, voor die ene blockbuster die we allemaal gezien hebben. Vreselijk. Als het zo moet, hoeft het van mij al lang niet meer. Heb weinig meer met die site.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12837 stemmen

Nochthans een handige site als je een volledig overzicht wil van een regisseur zijn werk! Maar werkt vooral goed als database, qua community is het daar zelfs nooit echt boeiend geweest.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.