• 15.739 nieuwsartikelen
  • 177.890 films
  • 12.199 series
  • 33.965 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.954 gebruikers
  • 9.369.855 stemmen

Je eigen filmcreaties

zoeken in:

jerryv

• 115 berichten
  • 3 stemmen

In Film > Algemeen > zelf een film(pje) maken?:

hoi allemaal,

ik vroeg me af of er hier iemand is die zelf al eens heeft geprobeerd een film(pje) te maken?

veel regisseurs (denk aan Steven Spielberg, George Lucas, Peter Jackson) zijn begonnen met het maken van films met vrienden en/of kennisen.

Nu weet ik niet wat de leeftijd hier gemiddeld is, eigelijk maakt dat ook helemaal niks uit, maar zijn er mensen van een jaar of 16 die zelf alleen of met een paar andere een film hebben gemaakt? of dat graag willen?

(gewoon nieuwsgierigheid)

Jerryv (goeie site trouwens)

EmDee

• 7192 berichten
  • 1417 stemmen

Tellen vakantievideo's ook mee?

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3278 stemmen

Ik, Sjan en Toine van Gaal hebben al ooit een film gemaakt. MII heet ie, duurt 8:30 lang waarvan 3 minuten aftititeling . Heeeeeeeeeel erg amateuristisch maar wel met een 8 beoordeeld voor CKV.

Zavo

• 6392 berichten
  • 1616 stemmen

BoordAppel schreef:

Heeeeeeeeeel erg amateuristisch maar wel met een 8 beoordeeld voor CKV.

Wat is CKV?

kos

• 46685 berichten
  • 8843 stemmen

Christelijke kleinkunst vorming

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

culture kunstzinnige vorming wat op middelbare scholen in de 2e fase wordt gegeven.

Brooklyn

• 1144 berichten
  • 1402 stemmen

Ja, met een paar vrienden een aantal jaar geleden al. 'Untitled' is de titel. Erg leuk om te maken. camerawerk en editing waren vrij goed, het acteerwerk was wat minder hehe

De bedoeling is er nog een te gaan maken, maar ja zeggen is 1 ding...

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

ik heb weleens wat filmpjes gemaakt met een stel vrienden van een theater. zo hebben we beroemde filmscenes nagespeeld en die wat aangepast. bv de ontmoetingscene tussen morpheus en neo uit the matrix hebben we een hele andere omgeving aan gegeven en morpheus vervangen door het karakter van agent smith en daar een beetje mee zitten spelen. we hebben toen zitten brainstormen hoe zo'n scene zou gaan als een totaal ander persoon (agent smith dus), met een andere houding, uitstraling en uitpsraak van dialogen in diezelfde scene zou spelen. dat was erg leuk geworden. daarnaast hebben we ook een soort following rip off gemaakt, maar dan in een hele oude buurt bij nacht. het ziet er allemaal wel amateuristisch uit, maar op zich was het resultaat nog best aardig.

ik zelf ben ook nog later met het idee gekomen dat we alle vier een stukje zouden schrijven en dat stukje dan zouden vertalen naar film. dit is het stukje wat ik toen heb geschreven en wat we later op verschillende manieren hebben gefilmd:

Een al wat verouderd theatercomplex, met hier en daar wat gaten in zijruimte, die al jaren niet gebruikt is en een paar kapotte

ruiten, die waarschijnlijk wel nooit vervangen zullen worden.Hier praktisch tegenover staat een prachtig schijn afdakje, wat de looks heeft van een die elk moment kan instorten.Steunend op twee oude verroeste palen en 2 termieten aangevreten palen, straalt het iets uit van zwakte, iets van somberheid. Jaren terug zat er een goed lopend bedrijf wat diep in de schulden raakte en moest verkassen.Zelfs de naam van het bedrijf is haast niet meer te lezen, zo lang is het geleden.Schuin in aan het eind van dit doodlopende straatje hangt een redelijk ouderwetse lamp,die zijn laatste adem aan het uitblazen is en wel nooit vervangen zal worden, want wie zou er om

geven. Hier en daar liggen wat grote zwart kratten met al flink gescheurd plastic erom heen, die bijdragen aan de somberheid van het steegje.De muren zijn vuil en sommige stenen zien er afgebrokkeld uit en daar tussen groeit nog het nodige onkruid. Met de grond is het al niet veel beter gesteld en heeft dezelfde kenmerken als de lelijke muren.Je zou haast zeggen onwaardig voor de net gepoetste, zwarte schoenen van de held.

Een held met lange, wapperende regenjas hoort niet thuis in een redelijk nauwe steeg; het vuil van de muren kan hij zijn regenjas niet aandoen.Want de held moet immuun zijn voor vuil, want in zijn glorietijden moet hij er opperbest uitzien. Het vormt een goed contrast: de vuile omgeving en de schone held; zie het als good against evil. Juist daarom wil ik de held juist zien in die ene steeg, waar niemand ook maar iets omgeeft, waar de held oprijst uit zijn schaduw. Hier wil ik dat ene

shot draaien, wat misschien enkele futloze seconden duurt, maar de toon zet voor de rest van de film.

tovenaar

• 6723 berichten
  • 0 stemmen

Ook bij ons (Mik, Boule, Jarre en me, tovenaar) zijn er al veel ideëen geweest voor een film. Misschien dat het er ooit nog echt van komt

GerwinF

• 1643 berichten
  • 0 stemmen

Lijkt me wel leuk Maar doe dan liever het filmwerk of editen. Doe ik op mn werk namelijk ook.

tovenaar

• 6723 berichten
  • 0 stemmen

Films editen?

GerwinF

• 1643 berichten
  • 0 stemmen

Ik werk eigenlijk voor het systeembeheer, maar het wil ook wel eens uitkomen dat ik bij de Audio Visuele Dienst werk. Heb ook een site opgezet die hun zouden afmaken (wat ze maar niet doen, zitten oppeens ook layout fouten in enzo)

http://www.hzeeland.nl/~avdienst

Bandit

• 607 berichten
  • 4017 stemmen

Ik ben al drie jaar bezig met het maken van een aktie-film, samen met vrienden en collega's. De film krijgt een lengte van 90 minuten en speelt zich af in en rond de Zaanstreek, we hebben ons alleen een beetje verkeken in de tijd die in het film-maken gaat zitten (vandaar die 3 jaar). We moeten in de zomer nog drie buiten-opnamens filmen. Eind 2003 moet ie af zijn.

Goodfella

• 5091 berichten
  • 4875 stemmen

Ik heb ook namens het vak CKV met een paar maten een filmpje van een minuut of 10 gemaakt. Ging over een zakkenroller die een portemonnee stal. De dief werd achtervolgd tot de 4e verdieping van een oud gebouw bij onze school en vervolgens uit het raam geknikkerd. Dit effect bleek verrassend te werken op de mensen die het filmpje zagen; ze schrokken zich wild en dachten dat we die kerel echt het raam uit hadden gegooid

Later hebben we nog een keer een filmpje gemaakt, maar dat bestond enkel uit een verzameling lamme, losstaande fragmenten. Beetje à la Larry Clark zeg maar

jerryv

• 115 berichten
  • 3 stemmen

Wat een hoop reacties.....(en snel)

Ik heb op school audiovisueel en heb daarvoor ook een filmpje gemaakt, volgend schooljaar ga ik naar het Grafisch Lyseum Amsterdam, daar ga ik multimedia doen en in het tweede jaar voor de specilisatie audiovisueel vormgever kiezen.

Ik wil thuis graag een film maken (15 min. zou al heel leuk zijn), en daar gewoon een groot deel in de zomervakantie mee bezig zijn.

Het nadeel is alleen dat ik geen camera heb, en bij in de buurt ook geen mensen kan die ook hun vrije tijd willen opofferen voor een film te maken en/of een camera hebben.

Jammer, maar wel leuk dat er hier tenminste mensen zijn die het wel hebben gedaan of hebben geprobeerd.

Bandit

• 607 berichten
  • 4017 stemmen

jerryv schreef:

Het nadeel is alleen dat ik geen camera heb, en bij in de buurt ook geen mensen kan die ook hun vrije tijd willen opofferen voor een film te maken en/of een camera hebben.

Mensen vinden die hun tijd in jouw film willen steken is heel belangrijk. Ik ben begonnen met 35 mensen..... maak nooit die fout, want dan kan die niet, en heeft die weer wat.... en voordat je het weet ben je drie jaar bezig.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3278 stemmen

Je moet t ook zo simpel mogelijk houden. Zorg voor een goed verhaal waarvoor je weinig acteurs nodig hebt, niet te veel tekst (als je acteurs niet goed zijn) en al helemaal geen special fx (behalve als je zo goed kan fimokleien als Peter Jackson). Of hang t dogma principe aan, dan hoef je je ook al geen zorgen te maken over belichting en meer van die ongein.

GerwinF

• 1643 berichten
  • 0 stemmen

www.zombiegore.com[/url] Ook stel gasten die zelf een film hebben gemaakt, helaas wel heeeeel nep!

jerryv

• 115 berichten
  • 3 stemmen

Het hoeft ook geen super proffesionele film te worden, gewoon een leuke film maken.

Niet met belichting, meerdere camera's, bluescreen enz... dat is allemaal veel te duur, maar met een goede digitale camera en een computer programma ervoor is ook al aardig wat te maken.

Een scene film je dan een paar keer, vanuit meerdere camera posities, en dat monteer je dan weer tot een goed lopen geheel.

Maar eh, zijn er hier toevallig mensen die in de buurt van Beverwijk/Heemskerk wonen?

en ook van plan zijn om een film te gaan maken?

om gewoon met een groepje (niet zo groot!) een idee te verzinnen om een film(pje) over te gaan maken (van ongeveer 15 min.) en dat dan in de zomervakantie te gaan filmen.

Dat lijkt me echt geweldig om te doen, het is toch heel anders dan dat je op school voor school een film maakt.

jerryv

• 115 berichten
  • 3 stemmen

?

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Misschien een ideetje voor een 15 minutenfilmpie?

Geloofscrisis

Een getuige van Jehova belt bij meneer X aan. Dit doet de heer in kwestie vaker bij meneer X want hij weet dat X ongelukkig is en twijfelt aan zijn bestaan en het bestaan van God; de 'Geloofscrisis' uit de titel dus. De getuige is er van overtuigd zodadelijk een nieuw lid te werven. Meneer X doet open: nu ontspringt zich een lange filosofische dialoog; spitsvondig, emotioneel, met een licht ironische ondertoon. JG probeert zijn geloof toe te lichten met het alware boek. X is vrij van geest en zegt dat het leven gebaseerd op 1 enkel geloof en boek, vrijheid en geluk in het leven juist beperkt. JG somt na een vraag van X alle restricties op die de Jehova-getuigen moeten naleven. X somt alle mogelijkheden, doelen, geloven en redenen van bestaan op en beweert dat de mens nooit het ware geluk zal vinden bij 1 enkel geloof. Vrijheid is geluk beweert X. Jg is overrrompeld en gedesillusioneerd en twijfelt aan zijn handelen van de afgelopen jaren. Bestaat deze ware God wel, als er zoveel ellende in de wereld is? Heeft ie heel zijn leven in een illusie geleefd? Is het ware boek wel waar? Zijn de 'bewijzen voor het bestaan van zijn God wel zo onweerlegbaar als ie dacht?---------'Geloofscrisis' uit de titel. X ziet de droefheid in JG's gezicht en zegt: 'Het is nooit te laat om te veranderen. X nodigt Jg uit een pilsje te drinken in zijn woning. Jg twijfelt maar accepteert het aanbod en legt zijn 'geloof ter zijde om het door de Jehova verboden drankje te nuttigen.

Gebaseerd op ware gebeurtenissen!

Simplistisch verteld nu, misschien ook al gedaan, maar misschien ook wel een heel leuk idee voor een kort filmpje.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Meer iets voor een kort filosofisch verhaal, als ik het zo lees. Zie er nog weinig beeldends in.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

cornelis schreef:

Meer iets voor een kort filosofisch verhaal, als ik het zo lees. Zie er nog weinig beeldends in.

Ja? En?

Ik schrijf hier in 3 minuten een ideetje op en jij beoordeelt het al weer als een screenplay of script.(???) Het is niet beeldend genoeg? Gebruik je fantasie dan maar! Dit ideetje in een filmpje proppen kost geen reet. Je hebt slechts twee acteurs nodig en een deuropening. Hoe je dat naar beeld wil vertalen zal mij een zorg zijn. Genoeg ruimte om te experimenteren toch? En er zit ook nog een beetje diepgang in...wat wil je nog meer?

NERD

• 1718 berichten
  • 1429 stemmen

Haha, uhh.....chill dude

Kenshin

• 168 berichten
  • 101 stemmen

Dat idee kan echt niet; je moet in een film met 2 dingen heel erg uitkijken, dat is politiek en geloof. Geloof me, mensen gaan zich beledigd voelen.

Hobbes

• 2911 berichten
  • 1195 stemmen

kijk maar naar de documentaire 'An Evening with Kevin Smith'

wordt 't mooi verteld

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

NERD schreef:

Haha, uhh.....chill dude

Kwam er een beetje lullig uit ja, maar zo bedoel ik het helemaal niet hoor!

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Kenshin schreef:

Dat idee kan echt niet; je moet in een film met 2 dingen heel erg uitkijken, dat is politiek en geloof. Geloof me, mensen gaan zich beledigd voelen.

Perfect toch?

Het wordt wel eens tijd dat er grenzen worden overschreden in de filmwereld. Film is een geweldig medium om te zeggen wat je WIL zeggen. Waarom toch altijd die restricties? Ik ben gek op films die me confronteren met mezelf...daar leer ik van. En dit ideetje kun je toch ook op subtiele wijze verfilmen? Al lijkt een klap in het gezicht me ook wel wat.

GerwinF

• 1643 berichten
  • 0 stemmen

Er moet wel een autoscene inkomen hoor Je kan best gave effecten krijgen door een camera vast te tapen (met ducktape) onder een auto of op de motorkap Als je de camera omdraait kan je zelfs een conversatie filmen die in een auto plaatsvindt. Ik draaf weer door geloof ik

Queto Yurlunyur

• 4775 berichten
  • 3110 stemmen

Ik vind het persoonlijk een buitengewoon interessant verhaal van Ramon eigenlijk, rek het wat en je kunt 'r best een aardige film van maken, lijkt mij. Het enige probleem is wel dat het hele effect afhankelijk wordt van twee dingen: de dialoog en het acteerwerk; met matige acteurs en dialoog van een gemiddelde Hollywoodfilm zal 't alsnog een slaapverwekkende bedoeling worden. De regie zou in mijn ogen trouwens niet meer dan zakelijk moeten zijn dan, geen flitsende Fincher-effecten, dat leidt alleen maar af.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.