- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Welke dieren heb jij? (+ Dierendag)
Welke dieren heb jij? (+ Dierendag)
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
De natuur zijn gang laten gaan, dat noem ik dan evolutie. De mens is zichzelf God gaan wanen en heeft zijn eigen wending aan de evolutie gegeven. Dat is eigenlijk een revolutie, want de verandering is op relatief korte tijd tot stand gekomen.
Ook als je de natuur zijn gang laat gaan komen zijn er periode waarin grote veranderingen snel na elkaar optreden en waarin diersoorten uitsterven en nieuwe verschijnen. Er zijn zelfs verschillende periodes geweest waarin meer dan 90% van al het aardse leven is verdwenen zonder dat er een mens aan te pas is gekomen.
Bovendien is de mens niet de enige soort die zijn omgeving beïnvloed maar we zijn er dankzij onze enorme hersenen gewoon erg goed in. We hebben dieren en planten zo weten te fokken en kweken dat ze nuttig voor ons zijn en dat heeft zeker veel goeds gebracht voor de mensheid.
Iedere soort gaat sowieso voor het eigen behoud daar is de mens niet bepaald uniek in en heeft imo niets te maken met zich God wanen.
Er is natuurlijk een tijd geweest dat we daar wel van afhankelijk waren en dat mensen daar honden handig voor gebruikte. Bovendien kan je je af vragen of in het soort "natuur" wat we hier in West-Europa vooral kennen jacht niet nodig is om het evenwicht te bewaren en de diversiteit te waarborgen maar das weer een ander verhaal.
Je past een menselijk waarde-oordeel toe op dieren, je moet je dan afvragen in hoeverre dieren een bepaald moreel besef kennen. Mochten dieren de keus hebben dan zouden ze ook voor het makkelijke leventje kiezen. Iedere soort is geneigd om zijn energie zoveel mogelijk te sparen voor moeilijke tijden. Dat gaat ook voor mensen op, een weekje survivallen en afzien vinden sommige nog wel leuk maar denk dat veel mensen op hangende pootjes terugkomen mochten ze 15.000 jaar terug in de tijd gezet worden. Het leven was toen toch aanzienlijk zwaarder zonder het moderne comfort.
Ben het wel in zoverre met je eens dat als je een Siberische Tijger die in het wild een territorium van 100e km2 heeft in een klein kooitje stopt je de natuur van dat dier ontkent. Echter gaat dat niet op voor onze huisdieren, die leven al 10.000e jaren samen met mensen en zijn daar ook helemaal op ingesteld.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12839 stemmen
De natuur zijn gang laten gaan
... en aangezien de mens deel uitmaakt van "de natuur".
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Een mens die de natuur manipuleert, zodat ze niet meer "haar gang" kan gaan.
Ik heb trouwens een kat.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12839 stemmen
De natuur die zichzelf manipuleer maw ?
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
De eigenschappen die de mensheid heeft verworven om "de natuur" te manipuleren zijn wel ontstaat via natuurlijke evolutie en komen dus voort uit diezelfde "natuur".
Ik heb geen huisdieren, geen tijd voor maar de cavia van m'n zus heb ik wel eens als loge.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
De natuur die zichzelf manipuleer maw ?
Ja, triestig hé? Heeft veel voordelen, maar allicht meer nadelen.
En de mens is slechts een deel van de natuur...niet de natuur op zich.
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Manipulatie suggereerd trouwens een soort bewuste sturing van die "natuur"... Pfff, 4 oktober is net geweest anders konden we het hier tenminste weer gewoon normaal hebben over welk kadootje je je kat gegeven hebt 
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Zoveel tekst om op te reageren en zo weinig tijd want ik vroeg op om te werken. Toch effe snel reageren.
In het verleden is het inderdaad al voorgekomen dat het leven op Aarde miniem was. Voordat er mensen rondliepen. Meestal door factoren van buitenaf als ik me niet vergis.
Maar niemand kan ontkennen dat door toedoen van de mens zijn enorm veel dieren met uitsterven bedreigd. En velen zijn al uitgestorven.
Testen met proefdieren hebben veel nut gehad, bijvoorbeeld op medisch gebied. Maar gelukkig zijn er mensen die alternatieven zoeken zodat we in de toekomst misschien geen proefdieren meer nodig hebben.
Als afsluiter wil ik nog zeggen dat we de natuur een mes in de rug steken. Het kan zo mooi zijn op onze planeet. Kijk maar naar diverse natuurdocumentaires. Er zijn nog mooie plekken op Aarde. Maar we verpesten het.
Laten we niet vergeten dat wij de Aarde nodig hebben om te overleven, maar de Aarde heeft ons niet nodig. De Aarde zal ons uitwissen, want tegen de kracht van de natuur kan de wetenschap niet op. Het is gewoon een kwestie van tijd.
Rianneke_Dan
-
- 14194 berichten
- 2563 stemmen
Dit is de nieuwe aanwinst van mij en m'n vriend (Naomi Watts) Een 3 weken oude pup genaamd Jordan! Het is een kruising tussen een Malteeuws Leeuwtje en een Jack Russel. Natuurlijk mag hij nu het nest nog niet verlaten dus 14 December gaan we hem ophalen. 

Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
wat een schatje, daar kunnen we met kerst wel eens een paar lekkere pasteitjes van draaien!
niethie
-
- 7319 berichten
- 7243 stemmen
Pasteitjes van draaien. Sjonge, jonge, jonge zeg. 
@Rianneke_Dan: Uber Cute zo'n puppy. 
LindaS
-
- 10 berichten
- 0 stemmen
Ik heb een kat en een hagedis 

Ik heb twee katten en een hagedis 
(katten Koko en Knetter en baardagaampje Ozzie)

Lui (crew films)
-
- 3491 berichten
- 11867 stemmen
Mooi zo'n hagedis! Ik heb altijd een leguaan gewild, sinds in op vakantie ben geweest naar Bonaire, en ze daar in het wild gevoerd heb.
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
nee joh, ik ben een juist een harstikke grote dierenvriend.
ik heb maar liefst 3 katten, het was een grapje.
ik weet alleen niet hoe ik een kiekje moet plaatsen van de katten
klute89
-
- 3649 berichten
- 0 stemmen
daar kunnen we met kerst wel eens een paar lekkere pasteitjes van draaien!
Tjongejonge 
LindaS
-
- 10 berichten
- 0 stemmen
ik weet alleen niet hoe ik een kiekje moet plaatsen van de katten
www.imageshack.us bijvoorbeeld, foto uploaden en dan hier tussen [img] [ /img] plaatsen. (alleen dan geen spatie voor dat schuine streepje)
vast niet duidelijk uitgelegd maar komt uit een goed hart 
LindaS
-
- 10 berichten
- 0 stemmen
Mooi zo'n hagedis! Ik heb altijd een leguaan gewild, sinds in op vakantie ben geweest naar Bonaire, en ze daar in het wild gevoerd heb.
Ja die wilde ik ook altijd maar dat is door mijn toenmalige vriend wijselijk tegengehouden
, zo groot, veel werk...baardagamen zijn vrij makkelijk te houden, ik had er drie, nesten gehad ook 
OlafK
-
- 955 berichten
- 1814 stemmen
wat een schatje, daar kunnen we met kerst wel eens een paar lekkere pasteitjes van draaien!
Ik mag hier eigenlijk niet om lachen, maar lig al ruim 10 minuten in een deuk.
[pasteitjes van draaien... hoe kom je erop 
Lui (crew films)
-
- 3491 berichten
- 11867 stemmen
Ja die wilde ik ook altijd maar dat is door mijn toenmalige vriend wijselijk tegengehouden
, zo groot, veel werk...baardagamen zijn vrij makkelijk te houden, ik had er drie, nesten gehad ook 
Een leguaan zou er bij ons ook niet inkomen, anders had ik er best een gewild 
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
sorry voor de te grote foto's. Maar dit is nu mijn hond Laika 

speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Wat een mooie witte hond. Ik dacht dat hij Blackie zou heten. 
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
Wat een mooie witte hond. Ik dacht dat hij Blackie zou heten. 
lol, maar zo noemde mijn vorige hond... 
Rianneke_Dan
-
- 14194 berichten
- 2563 stemmen
Mijn hondje Jordan! Nu 8 weken oud.