- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Beste Belgische acteurs
Beste Belgische acteurs
JDSsmetje
-
- 6568 berichten
- 2312 stemmen
01. Jan Decleir.
Verder weinig goeds , maar valt wel mee.
kimberlyVD
-
- 5946 berichten
- 1567 stemmen
Veerle Baetens is ook een geweldige actrice.
Ze speelt wel vooral in serie's.
Wannes84
-
- 643 berichten
- 680 stemmen
Wat dan te denken van Jo De Meyere, bekend van onder andere Heterdaad, Flikken, Daens (musical)?
En de crème de la crème van acterend Vlaanderen, zit in Loft 
JDSsmetje
-
- 6568 berichten
- 2312 stemmen
Urbanus
Serieus ?
Kr!kke
-
- 5394 berichten
- 2568 stemmen
Axl Daeseleire
inderdaad 
ik zie hem toch altijd graag spelen (maar dat heeft dan ook wel te maken met de types die hij speelt.)
michael1992
-
- 117 berichten
- 0 stemmen
Alleen op basis van zijn rol in "Van Vlees en Bloed': Herwig Ilegems.
Herman is een held!!!
Jitse
-
- 140 berichten
- 698 stemmen
Alleen op basis van zijn rol in "Van Vlees en Bloed': Herwig Ilegems.
Herman is een held!!!
en in duts 
Sergio Leone
-
- 4403 berichten
- 3088 stemmen
Filip Peeters staat bij mij op 1. Die heeft echt zo'n karakterkop.
Mathias Schoenaerts wordt binnen een 2-tal films misschien wel beter.
Ook Axl Daeseleire is de moeite.
Jan Decleir zie je in zowat elke Vlaamse film maar vind ik persoonlijk wat overschat.
Lucas Van den Eynde is meestal ook wel goed.
Stijn B.
-
- 413 berichten
- 1197 stemmen
Mathias Schoenaerts is op dit moment de absolute top
Zijn rol in "Rundskop" is van het niveau van Robert De Niro in "Raging Bull". Nog nooit zo een straffe acteerprestatie in een Vlaamse film gezien.
Aan de Waalse kant: Benoit Poelvoorde, al speelt die de laatste jaren altijd grappige (commerciëlere) rollen. Zijn rol in "C'est arrivé près de chez vous" is nog altijd zijn allerbeste rol.
Verder zijn er Olivier Gourmet (bijna in elke film van de gebr. Dardenne): een echte karakterkop en Jérémie Renier (Potiche, Nué Propriété,...) : een supertalent
Een Jan Decleir is een goeie acteur maar drijft teveel op zijn naambekendheid en het feit dat hij inderdaad in teveel Vlaamse films te zien is (alsof er een ongeschreven wet bestaat die stelt dat hij minstens altijd een bijrol moet hebben).
Stijn B.
-
- 413 berichten
- 1197 stemmen
Wat dan te denken van Jo De Meyere, bekend van onder andere Heterdaad, Flikken, Daens (musical)?
En de crème de la crème van acterend Vlaanderen, zit in Loft
Inderdaad, een superacteur "Jo De meyere"
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Matthias Schoenaerts (Rundskop, Loft) zal aan de zijde van de Franse topactrice Marion Cotillard de hoofdrol vertolken in de nieuwe Jacques Audiard-film 'Un goût de rouille et d'os'.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Acteurs:
Matthias Schoenaerts, Benoît Poelvoorde, Jérémie Renier, Jan Bijvoet, Gene Bervoets
Actrices:
Veerle Baetens, Barbara Sarafian, Virginie Efira, Yolande Moreau
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Dit vind ik geen makkelijke. Ik zie best wel wat Belgische films, dus de keuze is groot, maar dat is niet zozeer het probleem.
Hoewel ik vaak opgezet ben met top Vlaamse fictieseries als Clan, Van vlees en bloed, Eigen kweek of Beau Séjour, heb ik vaak de indruk dat de goede acteerprestaties van de series zelden worden doorgetrokken naar een internationale film. Aan het talent ligt het niet, misschien eerder aan de karikaturale typetjes van het kerktorenacteren. Authentiek, maar soms té Vlaams en daarom nogal niche.
Er zijn er weinigen die dit echt overstijgen. Zo’n Maaike Neuville, top in Clan bvb, maar zwaar tegenvallend in Yummy! Hetzelfde gevoel heb ik bvb bij Lucas Van den Eynde, Barbara Sarafian of Warre Borgmans.
Als ze dan toch internationaal bekender zijn, dan heb ik nimmer het idee van “Die moet ik zien in de zalen!”. Veerle Baetens komt nog het dichtst in de buurt, maar ik geniet minstens evenzeer van Jérémie
Renier of Olivier Gourmet die vaak te zien zijn in een Dardenne. Maar talent is er zeker, zeker datgeen dat minder bekend is bij het grote publiek zoals Efira, Sainte, Moreau, de France...