• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.924 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.932 acteurs
  • 198.972 gebruikers
  • 9.370.314 stemmen

Beste westerns

zoeken in:

eerdekes

• 1529 berichten
  • 587 stemmen

Mister_Pink schreef:

Once Upon a Time in the West

Geen duscussie over mogelijk.

Ik zeg niets anders kom ik weer irri over :d

U-96

• 11875 berichten
  • 2062 stemmen

Nou weten we het wel, nou weten we het wel, nou weten we het wel, nou weten we het wel !!!!

eerdekes

• 1529 berichten
  • 587 stemmen

:d rustig, sjeeezes

relax

ik zeg toch nog altijd wat ik wil, niet ?

flipsen

• 1696 berichten
  • 482 stemmen

1) Kill Bill vol. 2

2) Once upon a time in the west

3)The Good, the Bad and the Ugly

Devastation HCT

• 405 berichten
  • 1414 stemmen

Niemand vermeldt Butch Cassidy and the Sundance Kid en Unforgiven, dus hierbij:D

eerdekes

• 1529 berichten
  • 587 stemmen

Juist, unforgiven

dat ik die vergeet

V

• 8369 berichten
  • 3362 stemmen

Als je The Good, the Bad and the Ugly maar niet vergeet...

eerdekes

• 1529 berichten
  • 587 stemmen

Hehe, begin er niet over

Tequila

• 17 berichten
  • 833 stemmen

The good, the bad and the ugly is de beste western ooit.

The Marshal

• 23 berichten
  • 10 stemmen

Beste mensen,

zoals ik heb gezien loopt de discussie over de beste western een beetje dood: Once Upon a Time in the West of The Good the Bad and the Ugly als ik de meerderheid van de reacties zie.

Even wat anders over Westerns. Wat wordt er gevonden van The Quick and the Dead?

U-96

• 11875 berichten
  • 2062 stemmen

The Marshal schreef:

Even wat anders over Westerns. Wat wordt er gevonden van The Quick and the Dead?

Vroeger heel vaak gezien. Prima western.

eerdekes

• 1529 berichten
  • 587 stemmen

DIe heb ik al is gezien hoor, maar herinner me er niet meteen zoveel van. Is dat die film waar ze in zo'n dorpje tegen elkaar schieten zo.. snap je ?? :d

Dan staan ze recht tegenover elkaar ( lange afstand ) en als het 12 uur was schoten ze ofzo ( 2 personen )

Bad girls vond ik persoonlijk ook OK

U-96

• 11875 berichten
  • 2062 stemmen

eerdekes schreef:

Bad girls vond ik persoonlijk ook OK

Heb ik 2 keer gezien, nog niet op gestemd Ook wel leuke western. Maverick vind ik niet in het rijtje 'beste western' passen, maar deze vond ik na 3 keer kieken nogsteeds vermakelijk.

eerdekes

• 1529 berichten
  • 587 stemmen

Die scène waar dat ze gaan zwemmen ..

Of is dat andere film ?

U-96

• 11875 berichten
  • 2062 stemmen

Dat weet ik niet meer.. Lange tijd geleden dat ik beiden heb gezien.

eerdekes

• 1529 berichten
  • 587 stemmen

eerdekes

• 1529 berichten
  • 587 stemmen

Tequila schreef:

The good, the bad and the ugly is de beste western ooit.

Tequila

• 17 berichten
  • 833 stemmen

Wat vinden jullie van Open range.

eerdekes

• 1529 berichten
  • 587 stemmen

Nog nooit gezien

wachten tot hij verschijnt in de videotheek

flipsen

• 1696 berichten
  • 482 stemmen

The Good, the Bad and the Ugly vs Once upon a time in the West

Er is hier een beetje een welles nietes discussie gaande over welke western nou beter is: The Good, the Bad and the Ugly of Once upon a time in the west. Ik heb ze nu beide in vrij kort tijdsbestek gezien en mijn mening is nu wel redelijk uitgekristalliseert.

The good, the Bad and the Ugly:

Het verhaal is erg origineel. Vooral de relatie tussen Tuco en Blondie, zo die twee elkaar steeds weer bedonderen en elkaar vervolgens nodig hebben is heel komisch/goed bedacht. Ook vind ik het erg leuk om te zien hoe de drie hoofdrolspelers ieder op hun manier bij de zak met geld aankomen (vooral hoe de openingscene daarop inhaakt).

Er zitten ook een aantal hele gave scenes in om gewoon los te kijken. Bijvoorbeeld als Tuco het graf zoekt (de muziek ook) en de shoot-out aan het eind zijn onovertroffen. Ik vind het ook mooi om de samenwerking tussen Tuco en Blondie te zien wanneer ze The Bad en zijn side-kicks uit dat dorpje proberen te schieten ( en dan ook nog dat briefje: Tuco: idi... Blondie: idiots, it's for you)

De muziek van de film is ook gewoon geweldig. Het past er precies bij en dat hoofdthema kun je echt met allerlei instrument en op allerlei verschillende tonen spelen.

Een minder punt vind ik het hele tussenstuk. Al dat gedoe met die burgeroorlog dat sleept zich echt voort, daar kan ik niet goed met mijn aandacht bij blijven. Mijn aandacht wordt pas weer gegrepen wanneer Tuco en blondie bij samen Frank en zijn Side-kicks te grazen willen nemen (het middenstuk van 1 uur en een kwartier is te langdradig). Het hele burgeroorlog gebeuren had om mij niet zo uitgediept hoeven worden. 3 Boeven die op jacht zijn naar 200000 dollar is al leuk genoeg!

Once upon a time in the West:

Wederom een heel goed verhaal. Je hebt globaal 4 partijen, Jill, Frank, Harmonica en Cheyenne, die eigenlijk helemaal niet zoveel met elkaar te maken hebben, maar door een aantal gebeurtenissen ineens wel allemaal wat met elkaar te maken hebben. Je komt er 1 voor 1 achter hoe het zit, doordat alle partijen elkaar, 1 voor 1, een keer ontmoeten. Heel goed gedaan.

De film bevat geen overbodige scenes en er ontbreekt ook niks, alles wordt duidelijk en alle beweegredenen van iedereen worden duidelijk aan het eind. Plus een mooi einde. Er zijn alleen niet zoveel specifieke scenes die echt heel goed zijn, het gaat om het geheel. Om 2 scenes er toch maar uit te lichten: De opening, en wanneer Jill in het begin in die bar zit met cheyenne en Harmonica man (zo Harmonica en Cheyenne elkaar uitdagen) is erg leuk. Maar individuele scenes halen het niet bij de The Good, the Bad and the Ugly.

De muziek bij deze film is echt heel goed, beter dan bij The Good, the Bad and the Ugly. Elke partij heeft zijn eigen muziek, die goed te combineren zijn. Ook het muziekje van Cheyenne, dat klinkt aan het eind van de film anders dan in het begin (moet je maar eens opletten wanneer je hem weer ziet). En ook de electrische gitaar bij Frank, dat klinkt echt geweldig.

Minpunten: Ik kan eigenlijk geen minpunten verzinnen, buiten het punt of het je aanspreekt of niet om. Het is een mooi geheel.

Conlusie:

Beide films maken elkaar niet zoveel. Beide verhalen zijn gewoon geniaal, er zitten leuke (geen snelle flitsende) dialogen in met gave oneliners (In this world there's two kinds of people... en Two tickets to the next station, one way only!) , beide films hebben goede muziek en de stijl van filmen vind ik prachtig (close-ups vs Weide shots). Ook als in de films naar een climax toegewerkt wordt is heel mooi, mooie muziek die steeds spannender wordt, het wordt steeds spannender, steeds closere close ups en dan ineens.... gebeurt er wat en is het afgelopen.

Alleen ik vind The Good, the Bad and the Ugly wat langdradig worden in het middenstuk, dat gedoe met die burgeroorlog had niet zo hoeven worden uitgediept. De muziek in deze film vind ik iets minder goed.

Beide films krijgen van mij 4.5 sterren, maar ik vind Once upon a time in the west toch beter.

mister blonde

• 12693 berichten
  • 5825 stemmen

flipsen schreef:

Er is hier een beetje een welles nietes discussie gaande over welke western nou beter is:

ik vind die discussie sowieso erg oninteressant. ze zijn beide goed, dus wat maakt het uit welke er nu echt beter zou zijn? verder worden er hier erg veel andere westerns over het hoofd gezien, er zijn nl. zoveel meer goede westerns (hoewel jordy het daar vast niet mee eens is ) dan alleen deze twee.

Diesel

• 9411 berichten
  • 0 stemmen

mister blonde schreef:

verder worden er hier erg veel andere westerns over het hoofd gezien, er zijn nl. zoveel meer goede westerns dan alleen deze twee.

Mee eens.

The Wild Bunch, Unforgiven etc.

flipsen

• 1696 berichten
  • 482 stemmen

mister blonde schreef:

ik vind die discussie sowieso erg oninteressant. ze zijn beide goed, dus wat maakt het uit welke er nu echt beter zou zijn?

Nou, het forum hier heet beste western ooirt, en dat kan er maar 1 zijn. Verder lees ik weinig argumenten hier waarom wie welke western het beste vind.
verder worden er hier erg veel andere westerns over het hoofd gezien, er zijn nl. zoveel meer goede westerns (hoewel jordy het daar vast niet mee eens is ) dan alleen deze twee.
Nou, bij deze aan jou de eer om een aantal van westerns erin te gooien met een toelichting waarom we die zouden moeten gaan zien en waarom ze beter zouden zijn dan de twee die ik hierboven heb beschreven. Alleen titels noemen daar heeft niemand wat aan.

Diesel schreef:

The Wild Bunch, Unforgiven etc.

aan jou dezelfde eer...

U-96

• 11875 berichten
  • 2062 stemmen

Een zeer mooie tekst van Flipsen een paar berichten hierboven..

Het maakt mij eigenlijk helemaal niets uit welke er nou de 'status van beter' verdient, maar ik blijf er toch altijd bij dat ik Il Buono, Il Brutto, Il Cattivo voor mij het vermakelijkst blijft. Vermakelijkheid zegt in dit geval niets van de kwaliteit. Ieder voor zich.

Diesel

• 9411 berichten
  • 0 stemmen

Speciaal voor flip:

Ik ben grote fan van westerns en de enige western die ik beloond heb met 5* is The Good, the Bad and the Ugly, mijn all-time favoriete western. Maar er zijn nog heel wat andere westerns die ik extreem geniaal vind, onder andere:

UNFORGIVEN (Clint Eastwood)

Look son, being a good shot, being quick with a pistol, that don't do no harm, but it don't mean much next to being cool-headed. A man who will keep his head and not get rattled under fire, like as not, he'll kill ya. It ain't so easy to shoot a man anyhow, especially if the son-of-a-bitch is shootin' back at you.

Een bloed serieuze western en visueel gezien naar mijn mening veruit een van de mooiste, mooie sombere beelden zonder dialoog worden perfect afgewisseld met scènes waarin uitermate sterke dialogen worden gevoerd, een voorbeeld:

Ned Logan: Hell, Will. We ain't bad men no more. Shit, we're farmers.

Bill Munny: Should be easy killing them, supposing they don't go on down to Texas first.

Ned Logan: How long has it been since you fired a gun at a man, Will? Nine, ten years?

Bill Munny: Eleven.

Ned Logan: Easy, huh? Hell, I don't know that it was all that easy even back then. And we was young and full of beans. I mean, if you was mad at 'em, Will, I mean. If they'd done you some wrong, I could see shooting 'em. Bill Munny: We done stuff for money before, Ned.

Ned Logan: Yeah, we thought we did. All right, so what did these fellas do? Cheat at cards? Steal some strays? Spit on a rich fella? What?

Bill Munny: No, they cut up a woman.

Ned Logan: What?

Bill Munny: Yeah, they cut up her face, cut her eyes out, cut her fingers off, cut her tits, everything but her cunty, I suppose.

Ned Logan: I'll be dogg-- Golly, I guess they got it comin'. 'Course, you know, Will, if Claudia was alive you wouldn't be doin' this.

Een, op het eerste gezicht, simpele dialoog die zo ontzettend veel zegt over het verleden van de twee personages, prachtig geschreven door David Webb Peoples. De film zit sowieso vol met dit soort veelzeggende dialogen. En dan het sublieme acteerwerk, van Clint Eastwood tot Morgan Freeman (speelt naar mijn mening de rol van zijn leven) en van Gene Hackman tot Richard Harris, weinig films die zich op gebied van acteerwerk kunnen meten met Unforgiven. De personages hebben zo ongelofelijk veel diepgang, zelfs goede karakterstudies als Serpico en Brown's Requiem verbleken qua personage uitwerking naast Unforgiven. Verder is de constant sombere score briljant, erg passend bij de personages die het leven moe zijn en niet weten wat ze doen moeten met hun leven. Kortom, Unforgiven blinkt zo een beetje uit in alles en er bestaat een redelijk grote kans dat ik de 4,5* die ik heb gegeven voor Unforgiven bij herziening weleens zou kunnen verhogen naar de ultieme 5* ... vraag me niet waarom ik dat niet nu meteen doe.

THE WILD BUNCH (Sam Peckinpah)

Suddenly a new West has emerged. Suddenly it was sundown for nine men. Suddenly their day was over. Suddenly the sky was bathed in blood.

Zo een beetje de meest gewelddadige western die ik gezien heb en ook zeker eentje met simpelweg de beste actiescènes (de openings scène bijvoorbeeld is extreem briljant). De stijlvolle manier waarop Peckinpah een realistische beeld schetst van volbloed mannen die niet meer horen op deze wereld, zich hier niet meer thuis voelen is het werk van een meester. Gewelddadige actiescènes worden perfect afgewisseld met rustige, soms emotionele momenten. De film verveelt geen moment en vooral William Holden en Ernest Borgnine zijn erg geloofwaardig. De rustige, bij vlagen vrolijke score van Jerry Fielding is ook zeker een pluspunt.

What I like and what I need are two different things.

Een onvergetelijke western die altijd een van mijn favorieten zal blijven.

PER QUALCHE DOLLARO IN PIÙ (Sergio Leone)

Naar mijn mening een van de aller leukste westerns ooit. Het heerlijke sfeertje dat constant aan de film hangt geeft me elke keer weer een goed gevoel van binnen, het lijkt net alsof ik in het Wilde Westen ben. De actievolle revolver scènes, de confrontaties tussen Eastwood en Van Cleef, de stijvolle score van Morricone, allemaal onvergetelijk!

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Ik heb eergisteren spaghetti westerns van Lucio Fulci gezien en ik was behoorlijk onder de indruk van die film.

Four of the Apocalypse is echt een fantastische western.

(voor de oplettende kijkers: deze film wordt even genoemd in Once Upon A time In America)

mister blonde

• 12693 berichten
  • 5825 stemmen

flipsen schreef:

Nou, het forum hier heet beste western ooit, en dat kan er maar 1 zijn. Verder lees ik weinig argumenten hier waarom wie welke western het beste vind.

jongen trek het je niet aan. is niet alleen op jou gericht. ik zeg alleen dat ik dat eindeloze gezever over welke van de twee nu beter is, niet interessant vind.

Nou, bij deze aan jou de eer om een aantal van westerns erin te gooien met een toelichting waarom we die zouden moeten gaan zien en waarom ze beter zouden zijn dan de twee die ik hierboven heb beschreven. Alleen titels noemen daar heeft niemand wat aan.

beetje raar dit, dan kun je dit forum idd. net zo goed wegdoen. ik heb uitgebreid weergegeven welke 10 westerns mijn favoriete zijn. als ik hier nog eens een keer moet gaan uitleggen waarom, kunnen we de discussies bij de films wel opdoeken. daar heb ik namelijk al gezegd waarom ik die films goed vind (wat ook de enige juiste plek is betreffende een specifieke film). het is niet de bedoeling dat je in een forum over alle mogelijke westerns gaat discussiëren. beetje dubbelop en bovendien onoverzichtelijk.

flipsen

• 1696 berichten
  • 482 stemmen

Diesel schreef:

Speciaal voor flip:

Nou, ik denk niet alleen speciaal voor mij, uik denk dat anderen de uitgebreide post ook een interessante/goede/leuke afwisseling vinden op het gemiddelde berichtje hier!

mister blonde schreef:

jongen trek het je niet aan. is niet alleen op jou gericht. ik zeg alleen dat ik dat eindeloze gezever over welke van de twee nu beter is, niet interessant vind.

Welles/nietes dat is vervelend. Maar als iemand gewoon even zegt waarom, dan heb je ook echt wat aan die discussie.

beetje raar dit, dan kun je dit forum idd. net zo goed wegdoen. ik heb uitgebreid weergegeven welke 10 westerns mijn favoriete zijn. als ik hier nog eens een keer moet gaan uitleggen waarom, kunnen we de discussies bij de films wel opdoeken.

Volledig oneens! Als je alleen maar titels hier neer gaat zetten, dan kun je het forum net zo goed opdoeken. Als je films naast elkaar gaat leggen, vergelijken en gaat zeggen waarom jij die western leuker vindt. Jij moet toch ook toegeven dat je het berichtje van Diesel hierboven een welkome aanvulling op dit forum vind..... toch?

daar heb ik namelijk al gezegd waarom ik die films goed vind (wat ook de enige juiste plek is betreffende een specifieke film). het is niet de bedoeling dat je in een forum over alle mogelijke westerns gaat discussiëren. beetje dubbelop en bovendien onoverzichtelijk.

Tsja, als je verschillende westerns met elkaar wilt vergelijken, dat kun je niet zomaar bij de film doen (ik doe het wel eens), want dan wordt het een zooitje. Ik heb jou berichtje over jouw tien beste westerns niet gelezen, alleen de laatste paar berichtjes, maar als je het vanaf nu leuk vind om alleen titels te noemen, ga gerust je gang, maar nietmand reageert dan en van discussie is dan al helemaal geen sprake.

flipsen

• 1696 berichten
  • 482 stemmen

Nog even inhoudelijk, want daar gaat het om, reageren op Diesel: Die eerste twee westerns die je noemt heb ik nog nooit gezien, alleen van gehoord. Als ze op TV komen of iemand in mij omgeving heeft ze op DVD, dan ga ik ze zeker kijken.

For a fistful of dollars heb ik ook gezien en dat vond ik vooral een heel interresant verhaal. Aan de ene kant de Roho's en aan de andere kant Baxters, Clint Eastwood en een lijkkistmaker in het midden. Hoe verzin je het!

[edit] ik zit nu For a fistful of dollars met For a few dollars more te verwarren. Mijn italiaans is ook niet meer wat het geweest is. Binnenkort ga ik for a few dollars more kijken, ben ik erg benieuwd naar.[/edit]

Diesel

• 9411 berichten
  • 0 stemmen

Giù la Testa van Sergio Leone raad ik je ook aan.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.