- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Meest overgewaardeerde films op MovieMeter (en IMDb)
Meest overgewaardeerde films op MovieMeter (en IMDb)
Diesel
-
- 9411 berichten
- 0 stemmen
Als een paar kritische mensen naar de film gaan dan word het cijfer al snel iets rond de 3 sterren denk ik.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12839 stemmen
Nu we het toch over Donnie Darko hebben ... 
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12839 stemmen
Vind ik wel, aangezien hij maar op 1.5* staat. Vind het een "veel willen maar niet kunnen" film.
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Het zal wel weer op totaal verschillende filmbelevingen uitdraaien, maar beargumenteer dit 's bij de film zou ik zeggen 
Als je dit nog niet gedaan hebt tenminste, heb zo snel niets kunnen vinden.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12839 stemmen
Nee, deze heb ik blijkbaar gezien net voor m'n intreden op MM.
Argumentatie is verder niks wereldsschokkends. Flauwe score, irritante slaaprol van de hoofdrolspelers, en een heleboel elementen die voor mij gewoonweg niet werken in de film, met als absolute uitschieter dat konijn.
Waar Lynch ea (kijk maar naar Rabbits) zulke silly (kinderachtige) personages toch een zekere creepiness weten mee te geven, komt het in DD op mij alleen maar over als belachelijk, dom en uitermate kinderachtig. Net hetzelfde met die The Abyss waterdingen, heel dat verhaal met die heks etc etc ... Ik vind DD Lynch voor kinderen, ik kan er niks aan doen. De sfeer zit er totaal naast, en ik kon me eigenlijk enkel irriteren aan de film. Die 1.5* zijn er voor het proberen wegbreken van de norm, meer niet.
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Het verschil met Lynch is denk ik vooral dat Kelly écht een verhaal wil vertellen. Hij laat me nadenken over ieders rol in een groter geheel, het bestaan van god, etc. Gewichtige Zaken zeg maar. Lynch is wat meer een visuele kunstenaar, maakt films die - vergeleken met Donnie - vooral een aaneenschakeling zijn van fantastische scènes, ipv een vloeiend geheel dat daardoor een stuk dieper kan gaan. Ik prefereer dat laatste dus.
Het is ook niet zozeer de bedoeling van bijvoorbeeld dat konijn om scary te zijn. 't Past vooral erg goed in de surrealistische en subtiele setting, waar die fantastische score alleen maar aan bijdraagt. "Slaaprollen" passen hier dus perfect in, bovendien houdt Donnie wel van een portie slaapwandelen natuurlijk. Hoe vooral Donnie en Gretchen zo lekker wazig op elkaar reageren vind ik heerlijk om te zien... én nog hartstikke herkenbaar ook 
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12839 stemmen
Niks mis met Gewichtige Zaken, maar dan mag de presentatie navenant zijn, en hoef ik dus geen konijnen met slechte stemvervorming. Ik hou op zich wel van scherpe contrasten, maar serieux koppelen aan gekkigheid is iets wat bij mij gewoon niet pakt. Da's misschien wel wat mij het meeste tegenstaat aan DD. Je voelt dat de film wel iets mee wil delen, dat de film daar moeite voor doet ... maar op hetzelfde moment maakt de film zich zo ongelooflijk belachelijk dat het verder niet serieus te nemen valt.
Dat muziek en slaaprollen bijdragen zal best, ik vind beiden enorm irritant. En om de setting nu subtiel te noemen ... daar versta ik toch echt wat anders onder. Het universum van DD heeft toch veel weg van een onsamenhangend ideeëncircus als je het mij vraagt.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Het universum van DD heeft toch veel weg van een onsamenhangend ideeëncircus als je het mij vraagt.
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
En om de setting nu subtiel te noemen ... daar versta ik toch echt wat anders onder.
Was ook meer om tegengas te geven aan jouw opmerking dat je zocht naar een zekere vorm van "creepiness" in deze film. Daar is 'ie dus niet voor gemaakt heb ik 't idee. Omdat er gewoon totaal andere zaken aan bod komen dan de kijker wat ongemakkelijk op z'n stoel te laten draaien ivm een zekere creepiness. Zo'n konijn is toch een perfecte afspiegeling van Donnie's wereld? Hij begrijpt maar weinig van de mensen om zich heen, is bang, onzeker.. en dan komt er zoiets. Dit soort aanwijzingen zorgen in combinatie met het gevoelige sfeertje imo wel degelijk voor een zekere subtiliteit.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12839 stemmen
Uit het design van het masker, en de demonisch vervormde stem meen ik toch af te leiden dat het konijn een zekere creepiness met zich mee diende te brengen. Niet dat het plots een suspense flick hoeft te zijn, maar het effect dat het op mij heeft kan amper het beoogde effect geweest zijn.
Of wanneer je maar hard genoeg naar iets staart, vind je altijd wel wat. Ik heb andere beelden van een konijn, bij bang en onzeker denk ik eerder aan een hert, maar daar zouden ze ineens twee acteurs voor nodig gehad hebben
.
TVGids
-
- 207 berichten
- 0 stemmen
Hij heet niet voor niks TVGIDS 
Precies! 
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Of wanneer je maar hard genoeg naar iets staart, vind je altijd wel wat. Ik heb andere beelden van een konijn, bij bang en onzeker denk ik eerder aan een hert, maar daar zouden ze ineens twee acteurs voor nodig gehad hebben
.
Je begrijpt me verkeerd. Het gaat erom dat er iets vreemds in Donnies leven komt dat in dit geval een mooie afspiegeling is van z'n situatie; een onzekere puber in een grote boze wereld. Het konijn symboliseert niet de puber, maar die wereld. Maar da's dus slechts mijn interpretatie, uiteraard. Heeft ook helemaal niks met hard staren te maken aangezien dit een film is die juist verschillende interpretaties stimuleert. Misschien staat dát je wel tegen 
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12839 stemmen
Ach, een kleine doling in m'n 4.5* en 5* films, en je weet dat ik het juist wel leuk vind, die verschillende interpretaties. Het zit hem gewoon in de presentatie natuurlijk.
Om even een analogie aan te halen. Je mag nog zo'n intelligente dingen te zeggen hebben, wanneer je teksten vol typos en grammaticafouten staan, wanneer je alles in hoofdletters typt of wanneer je geen leestekens gebruikt is er niemand die je serieus zal nemen (merk je ook vaak op de site). Moest Shakespeare ooit "t00 833 0r n0T 2 b33" opgeschreven hebben, hij zo nooit als groot schrijver genoemd worden.
Donnie Darko is voor mij net dat. De ideeën zijn misschien wel boeiend (maar allesbehalve nieuw natuurlijk), door de presentatie kan ik het gewoon niet serieus nemen.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Dan ben je toch echt een van de weinigen die typo's en grammaticafouten ontdekt in Donnie Darko...
Maar ja, elke film kun je natuurlijk op presentatie afkraken.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12839 stemmen
Yup, zoals jij ook met Avalon deed, herinner ik me FK
.
PatrickL
-
- 1586 berichten
- 2398 stemmen
Ik vind The Boondock Saints echt enorm overschat.
De GeuS
-
- 2180 berichten
- 2858 stemmen
Voornamelijk "Kill Bill" (beide delen).... 
T®inity
-
- 571 berichten
- 0 stemmen
LOTR Trilogie
The Green Mile
The Butterfly Effect
bartsch
-
- 213 berichten
- 282 stemmen
De laatste 2 delen van de Matrix, LOTR vond ik maar niks. The green mile vind ik ook wel een beetje overschat, maar echt slecht is ie ook weer niet.
bartsch
-
- 213 berichten
- 282 stemmen
Wat vond je er zo goed aan dan. Ik vond vooral het acteerwerk erg matig. en van het laatste halfuur snapte ik er helemaal niks meer van. De puzzelstukjes moeten dan in elkaar vallen? Was dat de bedoeling?
Wat is er mis mee om een film te zien die je niet in een keer snapt?
Ik denk ook niet dat jij Eraserhead zal waarderen. Of elke andere Lynch film.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
geen idee wat ie hier krijgt maar waarom Yankee Doodle Dandy zo'n klassieker is mag Joost weten. Die Cagney bakt er niks van!
t_v_b
-
- 296 berichten
- 734 stemmen
Lotr vind ik ook maar niks, maar het is ook niet mijn genre films.
Dus misschien is de film wel goed maar ik vind het maar niks.
Captain Pervert
-
- 4644 berichten
- 2100 stemmen
Se7en en Blade Runner. En die hele LOTR crap. Maar dat is misschien vooral omdat ik een hekel heb aan die fanboy cultuur eromheen.
jassonn
-
- 5303 berichten
- 3231 stemmen
Persoonlijk vind ik Silence of the Lambs wat overgewaardeerd, net zoals de Godfather-films en Once Upon a Time in the West.
hypochonder
-
- 88 berichten
- 153 stemmen
Moulin rouge! (Ik snap het niet, NIKS is goed aan deze film)
Not Another Teen Movie
Diesel
-
- 9411 berichten
- 0 stemmen
Vind Hitchcock's The Lady Vanishes overgewaardeerd.