menu

Film / Toplijsten en favorieten / Top 10 audiovisuele werken

zoeken in:
Goto
Mij leek het wel interessant om eens een nieuwe top 10 te maken. En dan niet enkel van films op MM maar alles wat met audiovisualiteit te maken heeft. Dus ook series, videoclips, korte films enz. Ikzelf kwam tot het volgende lijstje:

01 - Zoetrope (Kortfilm)
02 - Dolls (Film)
03 - Ulte - Ionisation (Videoclip)
04 - Kokaku Kidotai 2: Inosensu (Film)
05 - Xanopticon - Neurve (Videoclip)
06 - Irreversible (Film)
07 - Tokyo.Sora (Film)
08 - Dead Leaves (Film)
09 - Le Dernier Chaperon Rouge (Kortfilm)
10 - Kino no Tabi (Serie)

Umfeld staat er in deze top 10 niet in omdat ik een Neurve dan toch wat beter vind. (Al hebben ze beide hun eigen kracht.) Benieuwd waar andere mensen mee komen, kan op die manier ook handig zijn voor tips.

Niet dat ik je top 10 wil aanvallen hoor, maar Zoetrope vind ik zowat het slechtste wat ik ooit gezien heb op audiovisueel vlak. Ik betwijfel met andere woorden of er van mijn kant nuttige tips zullen komen .

Qua videoclips vind ik de eenvoudige, kinderlijke animaties van Moby erg authentiek en in zekere zin ook ontroerend (vb. Natural Blues). Zaken als Xanopticon kan ik wel appreciëren, zowel muzikaal als qua beeldvorming, maar zal toch nooit een top 10 ofzo halen.

Maar films die ik audiovisueel de moeite vind situeren zich vooral in de campy sfeer met jaren '80 decors, gekke kapsels en cheesy eighties rock (ik denk aan vb. The Lost Boys) of iets futuristischer en elektronischer als Hackers. Voor de rest de "klassiekers" zoals Ghost in the Shell 2, Tron en nog wat Italiaanse of Aziatische films, al is dat meestal ofwel op visueel ofwel op auditief vlak de moeite waard, maar zelden beide. De perfecte audiovisuele film moet ik dus nog zien... Ben erg veeleisend op dat vlak.

Goto
Ach het is natuurlijk niet enkel voor tips. Ben verder ook gewoon benieuwd waar andere mensen mee komen. Los van het feit of ik er als tip wat aan heb. Dat niet iedereen zoetrope kan smaken kan ik me goed voorstellen, ieder z'n ding. (En ook ik heb nog niets gezien dat perfect is, zal waarschijnlijk ook nooit gebeuren.)

By the way, die Dead Leaves spreekt me al een tijdje aan. Wat voor animatie en soundtrack kan ik daarvan verwachten? Futuristisch en elektronisch?

01 - Le Fabuleux Destin `d Amelie Poulain
02 - Le Dernier Chaperon Rouge ( kortfilm )
03 - Survive Style 5+
04 - Pi
05 - Trainspotting
06 - Fa Yeung Nin Wa
07 - Kikujiro no Natsu
08 - Mulholland Drive
09 - 2001: A Space Odyssey
10 - Irreversible

Films die zowel qua beeld als qua geluid weten te overdonderen en waarbij beide naadloos op elkaar aansluiten. Kortom, de films met de beste soundtrack en prachtige, bijbehorende beelden. Geen animes, omdat deze mij op muzikaal vlak vaak net niet genoeg kunnen bekoren.

Geen tijd voor series en videoclips kijk ik amper.

Goto
Halcyon:

De muziek is electronisch maar in vergelijking met de beelden best braaf. De animatie is in your face, veel kleur, en hoekige vormen. En dit alles natuurlijk in moordend tempo, veel tijd om alles laten te bezinken heb je niet.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.onedotzero.com/uploads/deadleaves.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

01. Zoetrope (kortfilm)
02. Umfeld (film)
03. Noizeman (anime kortfilm)
04. Autechre - Gantz Graf (clip)
05. Kid 606 - Sometimes (clip)
06. Ultre - Ionisation (clip)
07. Rubber Johnny (kortfilm)

Heb me maar even bij een top 7 gehouden. Allen werkjes waar een ver doorgedreven wisselwerking tussen beeld en geluid in terug te vinden is.

Verder is het mij wat te lastig kiezen. Ik ken enorm veel films met prachtige soundtracks en briljante visuals, alleen wordt er vaak niet zo op de wisselwerking gelet. Die heb ik dan ook maar niet in m'n lijstje meegenomen.

01. Irreversible (film) Gaspar Noé
02. Carne (korte film) Gaspar Noé
03. Renaissance Paris 2054 (animatie)
04. Seul contre Tous (film) Gaspar Noé
05. Michael Jackson - Who Is It (videoclip) David Fincher

Aanvulling:
Onderhond schreef:
Heb me maar even bij een top 5 gehouden. Allen werkjes waar een ver doorgedreven wisselwerking tussen beeld en geluid in terug te vinden is.

Goto schreef:
Halcyon:
(afbeelding)

Bedankt voor de info .

Daar kan ik het mee eens zijn. Onlangs Heat nog eens herzien en daar werd mijn goede indruk van 's mans audiovisuele inzicht alleen maar bevestigd.
Verder nog: Phenomena en Suspiria.

Diesel
Mijn bericht is verdwenen. Mann inderdaad. Manhunter is ook geweldig en The Last of the Mohicans. Audiovisueel gezien is eigenlijk (bijna) alles van Mann bijzonder.

kos
Vooral visueel, audiovisueel valt wel mee, alleen Heat is wel bijzonder daarin.

Ik denk eerder aan Spike Lee of zo.

Diesel
Nee, ben ik het niet mee eens. De finales in Thief en Manhunter zijn audiovisueel gezien van hoge klasse. Als ik me ogen dicht zou doen bij de finale van Thief, zou ik alsnog met volle teugen kunnen genieten van die scène. Voor de laatste scène van The Last of the Mohicans geldt hetzelfde, de beelden en het geluid (muziek) passen zo ongelofelijk goed bij elkaar. klik

Goto
Onderhond schreef:

Heb me maar even bij een top 7 gehouden. Allen werkjes waar een ver doorgedreven wisselwerking tussen beeld en geluid in terug te vinden is.

Hmm in m'n lijstje heb ik eigenlijk wat minder aandacht besteed aan de wisselwerking tussen beide. In die context zou m'n lijst er als volgt uitzien:

01 - Zoetrope (Kortfilm)
02 - Umfeld (Film)
03 - Ultre - Ionisation (Videoclip)
04 - Noiseman Sound Insect (Kortfilm)
05 - Xanopticon - Neurve (Videoclip)
06 - Pi (Film)
07 - Rez (Game)
08 - Mix Juice (Videoclip)
09 - Rubber Johnny (Kortfilm)
10 - Flex (Videoclip)

Vooral de kortfilms en videoclips die het hem doen. Enkel Umfeld en Pi weten als langspeelfilm echt te overtuigen. Rez is ietwat wankel (te softe soundtrack) maar weet als totaalplaatje ook genoeg te overtuigen.

Hero en Suspiria zijn vooral in audio als in visueel opzicht geniaal.

Is Le Dernier Chaperon Rouge ergens te koop, of niet?

Verder zie ik The Eel van Dominic Hailstone hier nog niet. Naast (bekende) audiovisual shorts als Zoetrope en Rubber Johnny ook erg tof.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:19 uur

geplaatst: vandaag om 23:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.