- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Maak van een regisseur jouw toplijst
Maak van een regisseur jouw toplijst
Matchostomos
-
- 4171 berichten
- 535 stemmen
Matchostomos: ik lees je beschrijving van Cronenberg maar ik denk Tsukamoto 
Niet geheel toevallig waarschijnlijk. Bij 'Tetsuo' maakte ik namelijk, in omgekeerde richting weliswaar, de vergelijking met Cronenberg. Vandaar dat Tsukamoto aanzienlijk meer om mijn aandacht vraagt dan andere Aziatische regisseurs. 'Sôseiji', 'Rokugatsu no Hebi' en 'Vital' heb dan ook in bezit, al trekken prenten als 'Tokyo Fist', 'Bullet Ballet' en 'Haze' evenzeer mijn aandacht.
Is Tsukamoto een favoriet in wording? Geen idee, maar 'Tetsuo' was meer dan een verrassing en deed me verlangen naar meer. Vraag is echter, Onderhond, welke prent het meest geschikt is voor een tweede kennismaking met Tsukamoto? 
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Voor geïnteresseerden, van Orson Welles Campanadas a Medianoche heb ik kort geleden nog een recensie over geschreven. Met daarbij de trailer natuurlijk 
Onderhond
-
- 87606 berichten
- 12870 stemmen
Vraag is echter, Onderhond, welke prent het meest geschikt is voor een tweede kennismaking met Tsukamoto? 
Moeilijke vraag want het hangt er natuurlijk maar vanaf wat je wil van de man. Zie je liever een wat volwassener Tsukamoto, kan je best met een Vital verdergaan, zie je graag zijn ruwe power dan is Tokyo Fist volgens mij een goeie tweede keus 
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Eigenzinnige grootmeester die het gegeven van de body horror naar zijn hand heeft gezet, en deze zowaar verfijnde tot psychologische horror in zijn meer recente prenten.
Voor meer typische Cronenberg-bodyhorror, check: The Fly, Shivers, Rabid en ook wel een stukje The Brood.
Dragon
-
- 62559 berichten
- 4509 stemmen
Welles:
The Magnificent Ambersons (4)
Le Procès in bezit.
Citizen Kane op de herkijklijst.
Silvio Dante
-
- 2943 berichten
- 2153 stemmen
Cronenberg:
1. The Fly 4.5*
2. eXistenZ 4.5*
3. Naked Lunch 4.0*
4. Videodrome 3.5*
5. Eastern Promises 3.5*
6. The Brood 3.5*
7. A History Of Violence 3.0*
8. Spider 2.5*
9. Scanners 2.0*
10. The Dead Zone 2.0*
11. Crash 1.5*
12. Dead Ringers 1.5*
Cultregisseur die enkele straffe films heeft gemaakt, maar ook trash à la Crash en Dead Ringers staan in m'n geheugen gegrifd.
Spijtig genoeg gaat hij de laatste jaren de commerciële kant op, verkoop je ziel toch niet man!
Het meeste kijk ik nog uit naar Rabid en Shivers; Stereo en Crimes ot Future heb ik op dvd.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
1. Touch of Evil (4,5*)
2. Le Procès (4*)
3. Citizen Kane (4*)
4. The Lady from Shanghai (2,5*)
Getalenteerd regisseur die vooral visueel overdondert. Dit lijstje klopt misschien niet helemaal, want Le Procès vind ik wellicht toch beter dan Touch of Evil. Misschien de een qua stem eens verhogen of ander verlagen. Het zijn een beetje randgevallen.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
1. le proces 5*
2. Yourney into Fear 5* (officieel niet van Welles, maar duidelijk wel door hem mede geregisseerd)
3. the Magnificent Ambersons 5*
4. Othello 4,5*
5. The lady from Shanghai 4*
6. Touch of Evil 3,5*
7. Citizen Kane 3*
8. Macbeth 2,5*
De eerste vier zijn van ongekende klasse.
Immortal story en chimes at midnight staan nog op de planning
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2596 stemmen
01. 5.0* - Touch of Evil
02. 4.5* - Citizen Kane
03. 4.5* - The Lady From Shanghai
04. 4.0* - Le Procès
De beste van allen, nee. Maar hij mag er zijn.
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4900 stemmen
Alleen Citizen Kane gezien. (3,5*)
Matchostomos
-
- 4171 berichten
- 535 stemmen
Moeilijke vraag want het hangt er natuurlijk maar vanaf wat je wil van de man. Zie je liever een wat volwassener Tsukamoto, kan je best met een Vital verdergaan, zie je graag zijn ruwe power dan is Tokyo Fist volgens mij een goeie tweede keus 
In dat geval wordt 'Vital' wellicht mijn eerstvolgende Tsukamato. 
Voor meer typische Cronenberg-bodyhorror, check: The Fly, Shivers, Rabid en ook wel een stukje The Brood.
Je zou eens moeten weten hoelang deze prenten al op mijn 'dringend aan te schaffen'-lijst staan. Misschien is dit de bevestiging dat ik me nog eens in de waan moet houden enkele euro'tjes in overschot te hebben. 
David Cronenberg... Spijtig genoeg gaat hij de laatste jaren de commerciële kant op, verkoop je ziel toch niet man!
Cronenberg meet zich in de afgelopen jaren net een meer volwassen status aan. De kenmerkende body horror heeft plaats moeten ruimen voor psychologische horror, al laat dat Cronenberg nog steeds toe om een ambigue, lugubere en kritische visie op het scherm te toveren.
Uiterlijk heeft Cronenberg een andere vorm aangenomen, maar de kern is nog steeds hetzelfde...
soom
-
- 24922 berichten
- 2754 stemmen
Zeer interessante discussie tussen Onderhond en Matchostomos, dus vandaar dat ik Shinya Tsukamoto er maar even bij haal..
.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
01. - 3.5* - Tetsuo (1989)
en daar laat ik het voorlopig ook bij 
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
01. 4.5* - Vital
02. 4.0* - Tokyo Fist
03. 4.0* - Rokugatsu no Hebi
04. 4.0* - Tetsuo
05. 3.0* - Tetsuo II: Body Hammer
Absurd weinig van gezien eigenlijk, aangezien ik toch een heel boek over hem heb verorberd en me toch best in zijn cinema (thematiek e.d.) heb verdiept. Blijft een erg goede auteur, maar of ik echt iets heb met het cyberpunk idee weet ik niet. Vandaar dat ik waarschijnlijk Vital ook het hoogst beoordeel, prachtige film met een erg mooi thema.
Alastor
-
- 2634 berichten
- 3018 stemmen
1. 3,5* Haze
2. 3,0* Tetsuo
3. 2,5* Vital
... 2,0* Female
4. 2,0* Rokugatsu no Hebi
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Als ik aan Cyberpunk denk dan denk ik in de eerste plaats aan Blade Runner. Die film is mijns inziens tot op heden onovertroffen en staat in de categorie genre cyberpunks bij mij in ieder geval op de eerste plaats.
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2791 stemmen
01. 2,5* - Vital (2004)
02. 2,5* - Tetsuo (1989)
Niets voor mij, al ben ik nog wel benieuwd naar Haze.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
A Snake of June: mooie film.
Al de rest dat ik van hem gezien heb (Vital, Haze, Tetsuo) vond ik ofwel niet interessant genoeg ofwel leuk geprobeerd maar onafgewerkt.
Onderhond
-
- 87606 berichten
- 12870 stemmen
01. 5.0* - Tetsuo (#8)
02. 5.0* - Vital
03. 5.0* - Tokyo Fist
04. 4.5* - Haze
05. 4.5* - Sôseiji
06. 4.5* - Rokugatsu no Hebi
07. 4.5* - Bullet Ballet
08. 4.5* - Akumu Tantei
09. 3.5* - Denchu Kozo no Boken
10. 3.5* - Tetsuo II: Body Hammer
11. 2.0* - Yôkai Hanta - Hiruko
Behoort tot m'n top 3 favoriete regisseurs. Doet altijd erg veel zelf aan z'n films en weet met een klein budget prachtige zaken te maken.
Geweldige beeldtaal en één van die regisseurs die eens wat meer met de soundtrack durft te doen. Heb trouwens dezelfde boek als danuz, leuk om eens door te lezen maar toch voornamelijk trivia.
Ook echt mijn type cyberpunk. Vooral meer punk dan cyber, iets waar de Amerikaanse varianten zwaar falen. (cfr Blade Runner, wat gewoon sci-fi is).
DieGo
-
- 5808 berichten
- 2367 stemmen
01. 2.5* - Tetsuo
02. 2.5* - Rokugatsu no Hebi
Niet echt mijn ding.
Legan
-
- 18121 berichten
- 4947 stemmen
Ooit begonnen met Tetsuo, maar nooit afgekeken. Vooralsnog totaal geen interesse in een hernieuwde kennismaking.
Gizzmann
-
- 5617 berichten
- 2874 stemmen
Alleen deze enorm sterke film gezien:
-Vital 4,5*
Knisper
-
- 13041 berichten
- 1279 stemmen
01. 3.5* - Tetsuo
02. 3.5* - Vital
03. 2.0* - Rokugatsu no Hebi
Mijn eerste kennismaking was niet best, maar inmiddels heb ik ook veel vertrouwen in Tsukamoto. In het creeren van mooie beelden is hij een meester. Ik heb wel het idee dat hij een film heeft gemaakt, die heel hoog bij mij gaat scoren. Ik weet alleen nog niet welke. Tetsuo is een geweldige rit, maar is bij vlagen een beetje flauw. Vital is mooi geschoten, maar is bij vlagen weer een beetje saai. Ben het meest benieuwd naar Haze.
Dragon
-
- 62559 berichten
- 4509 stemmen
1. Tetsuo (4) (dvd)
2. Tetsuo II: Body Hammer (3,5) (dvd)
Vital in bezit.
Vooral interesse in Rokugatsu no Hebi, Tokyo Fist, Bullet Ballet & Haze.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3705 stemmen
Shinya Tsukamoto
Akumu Tantei 4.5*
Haze 4.5*
Sôseiji 4*
Vital 3.5*
Tetsuo 3.5*
Rokugatsu no Hebi 3.5*
Tetsuo II: Body Hammer 2.5*
Tokyo Fist 2.5*
Begon wat stroef bij mij, maar ik begin de smaak te pakken te krijgen. Verwacht nog wel een 5 sterren film van hem in de toekomst. Bullet Ballet binnenkort eens kijken, zijn begin periode doet me vaak iets minder dan zijn nieuwere films, maar wie weet.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
1. Tetsuo: Body Hammer 4*
2. Gemini 3*
3. Haze 2,5*
Snake of June en vital niet afgekeken. Tetsuo: Iron man staat nog op de planning.
ROOSKY
-
- 29923 berichten
- 7974 stemmen
1. A Snake of June 2*
2. Vital 2*
3. Tetsuo 0,5*
Niet mijn regisseur dus 
Observator
-
- 18281 berichten
- 3579 stemmen
1. 4,0* - Rokugatsu no Hebi
2. 3,0* - Tetsuo
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.