- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Maak van een regisseur jouw toplijst
Maak van een regisseur jouw toplijst
P8rb
-
- 10773 berichten
- 1828 stemmen
01. - 1,0* - Tetsuo
Niet echt behoefte aan meer.
Silvio Dante
-
- 2943 berichten
- 2153 stemmen
1. Tetsuo 4.0*
2. A Snake Of June 3.0*
3. Vital 2.0*
Alleen Tetsuo is onvergetelijk, ik zou dan ook graag Tetsuo 2 eens zien. Verder lijkt dit me niks.
Badalamenti
-
- 23135 berichten
- 3572 stemmen
1. Rokugatsu no Hebi 4*
2. Sôseiji 3.5*
Smaakt naar meer 
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
1) A Snake of June 2*
2) Tetsuo 2*
Vind het helemaal niks, lelijke saaie films die me helemaal niet weten te boeien.
starbright boy (moderator films)
-
- 22421 berichten
- 5127 stemmen
Twee groepen tot nu toe, de halfgeslaagde, interessante films en de goede films. In Bullet Ballet vond ik alle ingredienten het best in evenwicht. Zijn oudere films vind ik tot nu toe leuker dan de recentere.
1. Bullet Ballet 4.0*
2. Tetsuo 4.0*
3. Vital 3.0* (maar moet ik herzien)
4. Rokugatsu no Hebi 3.0*
5. Akumu Tantei 3.0*
Cosoco
-
- 10908 berichten
- 5185 stemmen
01 - 4,5* - Vital
02 - 4,0* - Rokugatsu no Hebi
03 - 4,0* - Tetsuo
Nog veel te weinig van gezien.
guulbert
-
- 1618 berichten
- 18 stemmen
1. Tetsuo 4.5*
2. Rokugatsu no Hebi 4.5*
Al 2 prachtige films van hem gezien. Moet hier zeker nog veel meer van zien. Vital in bezit.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
1. A Snake of June (2*)
2. Tetsuo (0,5*)
Een van mijn minst favoriete regisseurs. Ook eentje die ik in de toekomst waarschijnlijk gewoon zal negeren. En dat zeg ik niet snel.
Matchostomos
-
- 4171 berichten
- 535 stemmen
Shinya Tsukamoto:
01. 3.5* - Tetsuo
'Sôseiji', 'Rokugatsu no Hebi' en 'Vital' in bezit.
Andermaal, 'Tetsuo' was meer dan een verrassing en roept nu al om herziening. 'Vital' staat geprogrammeerd als tweede kennismaking. En de rest zal zonder twijfel volgen.
Ik had het nooit durven denken, maar ik kan haast niet wachten. 
Legan
-
- 18121 berichten
- 4947 stemmen
Vandaag eens wat minder alternatief: John Frankenheimer
1. The Manchurian Candidate - 3,5*
2. Ronin -3,5*
3. French Connection II - 3,5*
4. The Island Of Dr. Moreau - 1,5*
Er staan nog enkele van zijn films uit de jaren 60 op mijn verlanglijstje, maar voor de rest eigenlijk niets.
Onderhond
-
- 87606 berichten
- 12869 stemmen
Niks van gezien. Ronin ooit wel trouwens, misschien 3* of zo. Lijkt me doorsnee pulp allemaal.
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2791 stemmen
1. 4,0* - Birdman of Alcatraz
2. 3,5* - Manchurian Candidate, The
3. 3,0* - Ronin
4. 2,0* - French Connection II
Hij begon heel sterk met Birdman of Alcatraz en The Manchurian Candidate, maar daarna bleef het succes duidelijk uit. Films als Seconds en Seven Days in May klinken overigens wel interessant.
Diesel
-
- 9411 berichten
- 0 stemmen
01. 3.0* - Ronin
02. 2.5* - The Island of Dr. Moreau
03. 2.5* - Reindeer Games
04. 2.0* - Year of the Gun
05. 1.5* - Prophecy
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8210 stemmen
01. 4.0* - Ronin
Alleen Ronin van gezien die wel goed is. Lijkt me verder geen bijzonder regisseur, hoewel ik het originele The Manchurian Candidate wel eens zou willen zien.
Dragon
-
- 62559 berichten
- 4509 stemmen
1. The Young Savages (4)
2. Ronin (3,5)
3. Dead Bang (3,5)
4. 52 Pick-Up (3)
5. Reindeer Games (2,5)
6. The Island of Dr. Moreau (1,5)
Birdman of Alcatraz & The Manchurian Candidate moet ik zeker nog eens kijken.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
01. - 4.0 - Manchurian Candidate, The (1962) -b
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2849 stemmen
David Cronenberg:
01 - 3,5* Eastern Promises
02 - 2,0* The Fly
The Fly vond ik zo bedroevend slecht en amateuristisch dat ik vooral geen zin heb om zijn ouder werk te gaan zien. Alleen A History of Violence spreekt mij een beetje aan. Lijkt mij echt zo prototype: prutsregisseur.
Orson Welles:
01 - 4,5* Touch of Evil
02 - 3,5* Citizen Kane
Hij heeft tenminste een prachtige film gemaakt. Op 1 titel na spreekt de rest van zijn oeuvre mij niet aan. Le Proces wil ik nog graag zien en heb ik reeds in huis.
Shinya Tsukamoto:
01 - 5,0* Tetsuo: The Iron Man
02 - 4,5* Tokyo.Fist
03 - 4,0* Vital
04 - 3,5* Haze
05 - 3,5* Rokugatsu no Hebi
06 - 3,5* Sôseiji
Boeiende regisseur die prachtige visuals aan indringende geluiden weet te koppelen. Alhoewel hij veel minder uit de verf komt dan een van zijn inspirator `s genaamd '' Lynch ''. Vooral qua beelden oogt het soms net even te amateuristisch. Zijn films lijken wel over een hoge herkijkwaarde te beschikken en met Bullet Ballet en Akumu Tantei in aantocht om bekeken te worden kan Tsukamoto wel eens een stijginkje maken in mijn achting.
John Frankenheimer:
01 - 3,0* Reindeer Games
Verder niets wat mij aanspreekt.
Gizzmann
-
- 5617 berichten
- 2874 stemmen
Alleen deze: Reindeer Games (2000) 3*
En die moet ik misschien wel een keer gaan herzien. Kan me wel herrineren dat hij gewoon vermakelijk was, maar echt heel erg goed was hij niet nee. Ben van zijn andere films wel nog heel benieuwd naar Grand Prix.
Onderhond
-
- 87606 berichten
- 12869 stemmen
Wat mij betreft verheft Tsuka zich makkelijk boven Lynch door zijn editing. Iets waar Lynch echt falikant faalt.
P8rb
-
- 10773 berichten
- 1828 stemmen
01. - 3,0* - Birdman of Alcatraz
02. - 3,0* - Ronin
Wat ik heb gezien is zeker niet slecht, maar overtuigd me ook niet.
mikey
-
- 28999 berichten
- 5148 stemmen
Alleen Manchurian Candidate met een 5*****
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3705 stemmen
Cronenberg:
1: eXistenZ 4*
2: NakedLunch 4*
3: Eastern Promises 3.5*
4: A History of Violence 3.5*
5: Videodrome 3.5*
6: Scanners 3*
7: The Dead Zone 3*
8: The Fly 3*
9: Dead Ringers 3*
10: Spider 3*
Geinige regisseur, past wel in het rijtje Verhoeven en Carpenter. Alleen lijkt hij er niet heel erg op achteruit te gaan.
Welles:
1: Touch of Evil 4.5*
2: Procès, Le 4*
3: Citizen Kane 4*
4: Lady from Shanghai, The 3.5*
Geen slechte lijst, heeft de beste film noir op zijn naam staan.
Frankenheimer:
1: Ronin 3.5*
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2849 stemmen
Wat mij betreft verheft Tsuka zich makkelijk boven Lynch door zijn editing. Iets waar Lynch echt falikant faalt.
De editing bij Tsukamoto ziet er vaak goed uit. Met name de gevechten en stadsoverzichten in Tokyo.Fist, de stranddans, het auto ongeluk en de korte sfeerimpressies aan het begin in Vital en de manier waarop iemand in Tetsuo achterna wordt gezeten. Net zoals ook zijn andere films mooie geëdite scènes bevatten.
Probleem is alleen dat Tsukamoto tussen deze intense scènes door veel minder weet te boeien dan Lynch. Lynch `s films mogen qua editing anders aandoen en vooral voor langere shots gaan, hiermee bereiken ze wel dat je volledig op kunt gaan in de film. Zo `n scène in Mulholland Drive waar 2 oudjes lachend de camera inkijken voegt rechtstreeks wat toe aan wat er komen gaat. Je voelt als het ware de bedrieglijkheid ervan.
De sfeerimpressies die Tsukamoto toont zien er mooi uit maar spelen qua beleving van het verhaal bij mij minder een rol. Kortom Tsukamoto heeft moeite om zijn fraaie, snel achter elkaar gemonteerde sfeerimpressies op een passende manier te mixen aan zijn wat langer durende scènes waarbij het vaak aan onheilspelbaarheid ontbreekt. Soms viel ik daarbij wel eens in een gat. Bv. tijdens het ontleden van lijken in Vital & de momenten bij de put in Gemini.
Onderhond
-
- 87606 berichten
- 12869 stemmen
Ik ga de regisseurs verder niet met elkaar vergelijken, daarvoor vind ik ze gewoon veel te verschillend. Al stoor ik me wel steeds meer aan de povere editing in Lynch films. En dan gaat het niet zozeer over langer aangehouden scenes, maar het gebrek aan boeiend ritme in z'n films. Hij is absoluut in staat mooie plaatjes te schieten, maar het kan nooit samenvloeien tot iets magistraals (visueel dan). Lynch maakt dit voor mij veel goed door de soundtrack, maar visueel beginnen zijn films steeds meer en meer verouderingsverschijnselen te vertonen.
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2849 stemmen
Ik vind het wel meevallen met die verouderingsverschijnselen. Eraserhead oogt nog steeds schitterend met die scherpe zwart - witcontrasten. En de editing vond ik vooral erg grappig met plotseling die zingende vrouw ertussendoor en natuurlijk de Eraserhead scène. Er zijn maar weinig mensen die films maken zoals Lynch het doet. Films als Pi ogen qua editing veel minder passief, maar ieder zijn eigen tempo.
En neem nou zijn laatste film Inland Empire. The Locomotion, de scène dat Dern gillend met behulp van een stroboscoop over een pad rent. Plots opdoemende momenten van paranoia, ijzersterk geëdit wat mij betreft. Net zoals in Mulholland Dr. waarin wij flitsende beelden zien van Watts die in de spotlights staat, maar ook die nachtrit waarin wij korte beelden te zien krijgen van roekeloze rijders en die magistrale openingsscène bestaande uit een dans etc. Lynch is wat mij betreft dan ook een prima editor met veel gevoel voor sfeer en een juist ritme in de meeste van zijn films.
Onderhond
-
- 87606 berichten
- 12869 stemmen
Hmm, daar kan ik je dan niet in bijtreden. Eraserhead zal denk ik bij een volgende herziening ook wel van 5.0* naar 4.5* gaan denk ik, net omdat ik de editing gewoon te matig vind geworden. Ook bij MD heb ik dat geloof ik eerder als kritiek opgeschreven.
Het is niet altijd even "slecht" uiteraard, maar wat mij betreft zijn er teveel momenten die beter hadden gekund en gemoeten.
Matchostomos
-
- 4171 berichten
- 535 stemmen
John Frankenheimer:
01. 0.5* - The Islanf of Dr. Moreau
'Birdman of Alcatraz' en 'Ronin' in bezit. 'Black Sunday' opgenomen op cassette. En benieuwd wat 'The French Connection II' te bieden heeft, al was het maar omdat hij de naam draagt van Friedkins meesterwerk. 
Art
-
- 13507 berichten
- 3660 stemmen
01. The Manchurian Candidate (4,5*)
02. French Connection II (3,5*)
03. Path to War (3,5*)
04. Ronin (3,5*)
05. Reindeer Games (2*)
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
John Frankenheimer:
01. 0.5* - The Islanf of Dr. Moreau
'Birdman of Alcatraz' en 'Ronin' in bezit. 'Black Sunday' opgenomen op cassette. En benieuwd wat 'The French Connection II' te bieden heeft, al was het maar omdat hij de naam draagt van Friedkins meesterwerk. 
Daar haalt hij het niet bij, maar het is evengoed een intrigerende film.. een paar prachtige scènes en opgenomen in Marseille.
Maar ga niet op Frankenheimer stemmen, veel films liggen tussen de 3 en de 4, met Ronin, FC II en Manchurian Candidate als uitschieters. Gedegen regisseur van het betere actiewerk, maar meer ook niet.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.