- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Net niet in je top 10
Net niet in je top 10

mjk87 (moderator films)
-
- 12910 berichten
- 3759 stemmen
11. Godfather, The (1972)
12. Double Indemnity (1944)
13. Once upon a Time in America (1984)
14. Vertigo (1958)
15. Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980)
16. All about Eve (1950)
17. Black Swan (2010)
18. Graduate, The (1967)
19. North by Northwest (1959)
20. Breaking the Waves (1996)
Daarmee ook precies de rest van mijn 5*-films

Ste*
-
- 1925 berichten
- 1255 stemmen
11. Reservoir Dogs (heb ik er tot mijn grote spijt pasgeleden uitgegooid, omdat hij toch echt plaats moest maken voor andere films)
12. Festen (idem)
13. Annie Hall
14. Little Miss Sunshine (heeft er lang ingestaan, maar is helaas een beetje gaan vervelen )
15. Requiem for a Dream
16. The Pianist (redelijk nieuw in mijn favorieten, kan misschien nog stijgen)
17. The Dreamers (idem)
18. Harry Potter and the Deathly Hallows part 1
19. Grease
20. Shrek
Zoiets, maar de volgorde vind ik ontzettend lastig bepalen.

MaartenF
-
- 112 berichten
- 2350 stemmen
11. Up (prachtige film, die wellicht in de toekomst mijn top 10 in kan komen)
12. Trust (idem)
13. Avatar (stond ooit in mijn top 10. In mijn herinnering vond ik hem geweldig, maar het is lang geleden dat ik hem voor het laatst zag)
14. It's A Wonderful Life (recentelijk gezien, kan wellicht in de toekomst in mijn top 10 komen)
15. Pulp Fiction
16. Snatch
17. Amélie
18. Casablanca (zelfde als bij It's A Wonderful Life)
19. Rear Window (heeft ooit in mijn top 10 gestaan)
20. Psycho
Andere films die ooit in mijn top 10 stonden:
Control
Inception
Raiders Of The Lost Ark
Dial M For Murder
E.T. The Extra Terrestrial

Pierre1965
-
- 371 berichten
- 1362 stemmen
11 Nuovo Cinema Paradiso---Komt er wel weer eens in, knipperlicht
12 Sa Som i Himmelen ---------Pas geleden voor het eerst gezien, met stip dus op 12
13 Cast Away----------------------Blijft groots maar toch uit de top 10
14 De Tweeling--------------------Beste Nederlandse film stond zelfs even in mijn top 10
15 Legends of the Fall-----------Kan zomaar weer gaan stijgen.
16 Midnight in Paris--------------Nee top 10 zal t nooit worden, wel mijn nummer 1 van 2011
17 Rounders------------------------Het gevoel van poker zit hier helemaal in.
18 War of the worlds-------------Qua verhaal wauw ,maar qua uitvoering mag t niet in een top 10
19 Groundhog day----------------Top humor, ik blijf hier om lachen en geniaal bedacht
20 Dances With Wolves--------Een mooie film met heerlijke filmmuziek.

killerfreak
-
- 846 berichten
- 1066 stemmen
11 (10) 12 Angry Men (1957)
12 Mulholland Drive (2001)
13 The Prestige (2006)
14 Vertigo (1958)
15 Spirited Away (2003)
16 Memento (2000)
17 A Clockwork Orange (1971)
18 Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2003)
19 Some Like it Hot (1959)
20 The Island (2005)
Opvallend: sommige films die in het verleden in Top 10 stonden (the Sting, Star Wars 5 (9), Cidade de Deus, Pirates of the Caribbean, Disturbia, ...) halen zelfs de top 20 niet meer en moeten plaatsruimen voor andere films. Al geldt dat niet voor alle films, want 12 Angry Men en Mulholland Drive staan terug aan de grote poort...

kimberlyVD
-
- 5934 berichten
- 1519 stemmen
Laat 12 angry men en Vertigo de grote poort maar binnentreden.

nclo
-
- 1489 berichten
- 156 stemmen
11. Shawshank Redemption (1994)
12. Pelican Brief (1993)
13. The Godfather (1972)
14. Black Swan (2010)
15. Toy Story (1995)
16. Conspiracy Theory (1997)
17. The Lion King (1994)
18. Schindler's List (1993)
19. The Pianist (2002)
20. Pirates of the Carribian: The Curse of the Black Pearl (2003)

Eraser2
-
- 387 berichten
- 922 stemmen
Pfoe.. Het is en blijft lastig. Mijn top 10 veranderd zo'n beetje bij de dag. Deze titels springen de laatste maanden in en uit mijn top 10:
Fargo
Brazil
Raging Bull
Raiders of the Lost Ark
Heat
An American Werewolf in London
Goodfellas
Eternal Sunshine of the Spotless Mind
American Beauty
The Good, the Bad and the Ugly
Drive
Twelve Monkeys

Dk2008
-
- 10112 berichten
- 813 stemmen
Ik hield na herkijken en samenstellen van mijn top 10 nog maar vijf films over, lastige lijstjes.
11 Beverly Hills Chihuahua 2 (2011)
12 The animal (2001)
13 Swing kids (1993)
14 Happily n'ever after (2006)
15 Shrek the Third (2007)

killerfreak
-
- 846 berichten
- 1066 stemmen
Zojuist een nieuwe top 10 opgesteld, dus zijn er ook weer enkele films die het net niet gehaald hebben. Hieronder een overzichtje:
(NE) 11. Black Swan
(15) 12. Spirited Away
(18) 13. Eternal Sunshine of the Spotless Mind
(12) 14. Mulholland Drive
(14) 15. Vertigo
(11) 16. 12 Angry Men
(16) 17. Memento
(NE) 18. Pan's Labyrinth
(10) 19. Scarface
(13) 20. The Prestige

candymancandyman
-
- 290 berichten
- 2038 stemmen
- apocalypto
- brain dead
- big fish
- the departed
- the exorcist
- from dusk till dawn
- gran Torino
- hellraiser
- lord of the rings 2 en 3
- leon
- the others
- schindler's list
- seven
- shawshank redemption
- slumdog millionaire
- snatch
- the thing
- soldaat van oranje
- the broken circle breakdown
- adam's apples
- alien
- forrest gump
- the devil's backbone
- the butterfly effect
- falling down
- Munich
- once were warriors
- requiem for a dream
- the doors
- turks fruit
- life is beautiful
- pulp fiction

thunderball
-
- 5617 berichten
- 1348 stemmen
Die er bij mij eigenlijk ook in horen, maar het net niet gehaald hebben, of er inmiddels uit zijn en in willekeurige volgorde:
Spartacus (1960 versie)
From Russia with love
Goldfinger
On her majestey's secret service
The good, the bad and the ugly
For a few dollars more
Where eagles dare
Vertigo
The Godfather
Apocalypse Now!
Ad ogni costo
Le Corniaud
Le salaire de la peur
The adventures of Robin Hood
Scaramouche
Star Wars (1977)
The Empire strikes back
The Thomas Crown Affair (1968)
The Rock
Face/Off
Terminator 2 Judgment Day

GoodOldJack
-
- 1185 berichten
- 4475 stemmen
Films die ik heel hoog inschat maar niet in mijn top tien staan:
Antichrist: De intro alleen al is beter dan een aanzienlijk deel van andere films in hun geheel. Fantastische complete psycho gespeeld door Gainsbourg die niet kan omgaan met een bepaald verlies, bepaalde scènes die onvergetelijk zijn, fantastische muziek op de juiste momenten, heel indringende sfeer die je van A tot Z geboeid houdt, goed geschoten beelden, mise-en-scène top, verhaal origineel gebracht, ... . Topfilmpje en samen met Dogville de meesterwerken van Von Trier, al is Melancholia ook erg goed.
Casablanca: Voor mij de meest quotable film ooit. Wat een verhaal ook. En weer zoals Antichrist bepaalde scènes die ik nooit zal vergeten, met Le Marseillaise vermoedelijk als scène der scènes. Iedere rol wordt subliem gespeeld, de twists voelen nooit geforceerd aan, fantastisch tempo zit in de film net snel genoeg en net traag genoeg, en dat alles voor een film die ondertussen toch al een zekere leeftijd heeft, bij mensen die voor het eerst oudere films kijken raad ik deze standaard aan en er zijn er maar weinig die hem echt niks vonden.
Les Diaboliques: Eén en al sfeer dit meesterwerk van Clouzot. Opnieuw een film waar ik van A tot Z aan het scherm gekluisterd zat en die ondanks zijn zekere leeftijd moeiteloos een hedendaags publiek kan vermaken. Ronduit fantastische acteeprestaties, niet in het minst van Véra Clouzot de vrouw van (enfin als je zo'n talent hebt zou niemand je eigenlijk de vrouw van mogen noemen maar bon). Relatief simpel verhaaltje maar Clouzot weet er de volle 114 minuten spanning in te houden.
Dogville: Het tweede grote meesterwerk van Von Trier die met bijzonder weinig bijzonder veel verteld krijgt. Als kijker krijg je nauwelijks decors te zien maar het duurde echt geen tien minuten of had ik voor mezelf in mijn gedachten al een decors gemaakt en ik zag het dorpje waarin het verhaal zich afspeelt zo voor mij. Eén van de allerbeste eindes in een film ooit ook voor mij.
La Fabuleux Destin D'Amélie Poulain: Sfeer sfeer en nog is sfeer. Unieke film met een fantastische met een Audrey Tautou in de rol van haar leven. Een beleving die je niet snel zal vergeten dit Frans meesterwerkje.
Lord Of The Rings: De ganse trilogie is gewoon van een zelden geziene schoonheid. Het onverfilmbare boek van J.R. Tolkien is verfilmd door Peter Jackson op een sublieme manier. Eén van de weinige films die na x aantal keer bekijken nog zie voorbijvliegen tijdens hun 3 uur durende runtime (ongeveer). Vol legendarische personages, subliem in beeld gebrachte massa-vechtscènes, geweldige landschappen, een Gouw waar ik zo de rest van mijn dagen zou willen vullen (na het einde van de derde film dan toch), ... . Hartverwarmend goed dit, de liefde voor film spat er zo af.
Million Dollar Baby: Misschien de meest standaard hollywood film die hier tussen staat maar hij pakte mij gewoon echt hard ondanks de "klassiek" trukken die gebruikt worden. Hilary Swank in haar allerbeste rol, Eastwood en Freeman als perfecte ex-bokswereld iconen, tearjerker bij momenten en daar heb ik het over het algemeen niet zo voor maar deze is een tearjerker grand cru.
The Others: Fantastische horror die op een redelijk unieke manier een verhaal vertelt dat blijft nazinderen.
Rear Window: Voor mij de allerbeste Hitchcock misschien wel, sfeer van A tot Z, x aantal keren herwerkt of remaked in een moderne versie maar nooit kwamen die remakes in de buurt van het origineel. Sublieme spanningsopbouw met een opzich vrij basic startpunt, man kan zijn kamer niet meer uit vanwege een breuk en begint zijn buren dan maar in de gaten te houden, wat volgt is echter een spannende thriller die blijft boeien van A tot Z.
Reservoir Dogs: Voor mij nog altijd de beste Tarantino (al komt Kill Bill Vol 1 dichtbij), hard, rauw, snel, iconisch. Iedereen die de film weet wel waarover ik spreek als ik zeg dat één welbepaalde scène me zeker bijblijft tot aan het einde van men dagen.
Sunset Blvd. : Staat enkel niet in mijn top tien omdat All About Eve al in mijn top tien staat, film die quasi hetzelfde onderwerp behandeld als AOE maar dat toch net iets anders aanpakt, nét iets minder goed imo maar wel nog steeds erg geslaagd. Hoofdpersonages zijn subliem, vertelstructuur staat me erg aan. Einde is heerlijk, ... zeker een aanrader.
Shutter Island: Mindfuck van jewelste en voor mij misschien wel de beste Scorsese (ja er vallen nu ongetwijfeld enkele kenners) maar ik vond hem ronduit subliem.
Dat zijn zowat de films waarover ik getwijfeld heb om ze al dan niet in men top tien te zetten, ik sluit niet uit dat er zijn die daar ooit wel is in komen te staan, vooral Casablanca en La Fabuleux Destin D'Amélie Poulain maken daar kans op op dit moment.