- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Verkiezing beste film 2006
Verkiezing beste film 2006
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30451 berichten
- 5199 stemmen
Jawel hoor. Alle films met het jaartal 2006 aangevuld met dingen die in 2006 in de Nederlandse bios/videotheek zijn gekomen. Dus ook Hel van Tanger.
Inderdaad, ik zal wat te snel geweest zijn. Heb hem meteen toegevoegd. En ik kom net terug van de cinema, heb Babel gezien. Heel goed, maar was wel zware kost voor een maandagavond. Komt in elk geval in m'n top 10 terecht.
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Wacht wel effe totdat ik er wat meer gezien heb. Hoop dat ik de beste nog niet gezien heb. Tot nog toe Zwartboek en The departed met 4,5*
Doom
-
- 8212 berichten
- 1505 stemmen
Leuk idee. Nog meer lijstjes. Heerlijk. Gaan we uiteindelijk ook elk jaar langs of blijft het bij 2006?
Brammaretto
-
- 64 berichten
- 2305 stemmen
Hoop er op tijd 10 te halen van dit jaar.
Minder kan namelijk niet.
Knisper
-
- 12992 berichten
- 1250 stemmen
Valt mee, met al die film uit 2005 die er toch bijgerekend mogen worden:
1 Marche de l'Empereur
2 Match point
3 The Departed
4 Down in the valley
5 Borat
6 The Devil Wears Prada
7 Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit
8 Rent
9 Lu Cao Di
10 V for Vendetta
donnie darko
-
- 6136 berichten
- 2654 stemmen
1. Science des Rêves, La (2006)
2. Brokeback Mountain (2005)
3. Match Point (2005)
4. Constant Gardener, The (2005)
5. Walk the Line (2005)
6. Corpse Bride (2005)
7. Perfume: The Story of a Murderer (2006)
8. Babel (2006)
9. Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan (2006)
10. Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest (2006)
Doom
-
- 8212 berichten
- 1505 stemmen
Mag je ook films uit het jaar 2005 nomineren? Dan wordt mijn lijstje er namelijk wel net iets beter op want momenteel is het wel een beetje triest:
1. Inside Man (2006)
2. Running Scared (2006)
3. Eight Below (2006)
4. United 93 (2006)
5. Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest (2006)
6. Wild, The (2006)
7. Ice Age: The Meltdown (2006)
Alternatieve titel: Ice Age 2: The Meltdown
8. Breed, The (2006)
9. See No Evil (2006)
10. Cars (2006)
....
De laatste drie films zijn zelfs maar 3.5 sterren waard.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Ik schaam me dood, ik heb er blijkbaar ook maar 6 gezien die dit jaar zijn gemaakt.
Goodfella_90
-
- 10401 berichten
- 2493 stemmen
Ik anders maar twee hoor, Escort en Zwartboek. Slechts één keer naar de bioscoop geweest dus.
Hannibal
-
- 9037 berichten
- 3017 stemmen
Na die fantastische film van gisteravond:
1. Grbavica (2006) --> 5,0*
2. Tian Bian Yi Duo Yun (2005) --> 4.5*
Alternatieve titel: The Wayward Cloud
3. Road to Guantanamo, The (2006) --> 4.5*
4. Höhle des Gelben Hundes, Die (2005) --> 4.5*
Alternatieve titel: The Cave of the Yellow Dog
5. Caché (2005) --> 4.5*
Alternatieve titel: Hidden
6. Match Point (2005) --> 4.5*
7. Langer Licht (2006) --> 4.5*
8. Zwartboek (2006) --> 4.0*
Alternatieve titel: Black Book
9. Romance & Cigarettes (2005) --> 3.5*
10. Matin Bonne Heure, Un (2006) --> 3.5*
Alternatieve titel: Early in the Morning
feanaro surion
-
- 5765 berichten
- 1719 stemmen
1. Tideland (2005)
2. Walk the Line (2005)
3. Me and You and Everyone We Know (2005)
4. Casino Royale (2006)
5. Volver (2006)
6. Jarhead (2005)
7. Ober (2006)
8. Zwijgen, Het (2006)
9. Langer Licht (2006)
10. Zwartboek (2006)
4 nederlandse films op de laatste 4 plaatsen... en 4 filmfestival Rotterdam films.
Knisper
-
- 12992 berichten
- 1250 stemmen
Mag je ook films uit het jaar 2005 nomineren? Dan wordt mijn lijstje er namelijk wel net iets beter op want momenteel is het wel een beetje triest:
Ja, zolang ze maar in de bioscoop draaiden in 2006 en dat zijn er best een hoop eigenlijk.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Ik heb er zelfs twee uit 2004... Mijn top 10 (na veel gekonkel) tot nu toe:
1. New World, The (2005)
2. Walk the Line (2005)
3. Forever (2006)
4. Merchant of Venice, The (2004)
5. Varannan Vecka (2006)
Alternatieve titel: Every Other Week
6. Casino Royale (2006)
7. Va, Vis et Deviens (2005)
Alternatieve titel: Go, See, and Become
8. Rhythm Is It! (2004)
9. Batalla en el Cielo (2005)
Alternatieve titel: Battle in Heaven
10. V for Vendetta (2005)
tsjidde
-
- 2112 berichten
- 3966 stemmen
Alle films zijn gewaardeerd op 3,5 of 4,0 sterren, dus niet echt topnoteringen te noemen. Maar goed, mijn lijstje tot zover:
01. When the Levees Broke: A Requiem in Four Acts (2006)
02. Little Miss Sunshine (2006)
03. Lü Cao Di (Mongolian Ping Pong) (2005)
04. Queen, The (2006)
05. Munich (2005)
06. Kokoda (2006)
07. Wind That Shakes the Barley, The (2006)
08. United 93 (2006)
09. Astérix et les Vikings (2006)
10. Death of a President (2006)
Brammaretto
-
- 64 berichten
- 2305 stemmen
Ok, hier dan toch mijn voorlopige top 10.
1. Saw II (2005) 4,5*
2. Running Scared (2006) 4,5*
3. V for Vendetta (2005) 4*
4. Lord of War (2005) 4*
5. Jarhead (2005) 4*
6. Ice Age: The Meltdown (2006) 4*
7. Island, The (2005) 4*
8. Departed, The (2006) 3,5*
9. Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest (2006) 3,5*
10. Clerks II (2006) 3,5*
Dit is puur gebaseerd op de bioscooopervaring. Zo zal na een herkijkbeurt een film als "The Departed" vermoedelijk nog wel stijgen en een film als "The Island" nog wel zakken.
film_kaza
-
- 3140 berichten
- 0 stemmen
Ik heb naar mijn mening niet echt veel films uit 2006 gezien. Ik zie dat films die eind 2005 uitkwamen er ook in mogen. Vanaf 5 is het al niet meer top.
Ik twijfel tussen 1 & 2 maar zoals mijn normale top 10 is zou het wel zo horen:
1. Pirates Of The Carribean: Dead Man's Chest - 4,5 (2006)
2. Tstotsi - 4,5 (2005)
3. King Kong - 4,5* (2005)
4. Scary Movie 4 - 4* (2006)
5. Jackass: Number Two - 3,5* (2006)
6. The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe - 4* (2005)
7. Garfield 2: A Tale of Two Kitties - 3,5* (2006)
8. Harry Potter and the Goblet of Fire - 4* (2005)
9. Ice Age 2: The Meltdown - 3* (2006)
10. The Wild - 3,5* (2006)
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Pirates komt misschien verassend genoeg niet op de 1ste plaats, want als ik er op terug kijk was het niet de beste film naar mijn mening.
1. Zwartboek (2006)
Alternatieve titel: Black Book
2. Devil Wears Prada, The (2006)
3. Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest (2006)
4. Da Vinci Code, The (2006)
5. Hills Have Eyes, The (2006)
6. Bambi II (2006)
Alternatieve titel: Bambi en de Prins van het Bos
7. Poseidon (2006)
8. Akeelah and the Bee (2006)
9. Step Up (2006)
10. Brother Bear 2 (2006)
Die laatste vind ik er eigenlijk niet tussen horen, maar het is bij gebrek aan beter toch een goeie keuze.
Doom
-
- 8212 berichten
- 1505 stemmen
Ja, zolang ze maar in de bioscoop draaiden in 2006 en dat zijn er best een hoop eigenlijk.
Dank je wel. Ik heb meteen mijn lijstje even aangepast. Ziet er nu een stuk beter uit.
1. Descent, The (2005)
2. Exorcism of Emily Rose, The (2005)
3. World's Fastest Indian, The (2005)
Alternatieve titel: Burt Munro, The World's Fastest Indian
4. Walk the Line (2005)
5. Inside Man (2006)
6. Running Scared (2006)
7. Eight Below (2006)
8. Hard Candy (2005)
9. Match Point (2005)
10. United 93 (2006)
stinissen (crew films & series)
-
- 22196 berichten
- 66792 stemmen
1. Zwartboek (2006)
Alternatieve titel: Black Book
2. Dresden (2006)
3. World's Fastest Indian, The (2005)
Alternatieve titel: Burt Munro, The World's Fastest Indian
4. Mission: Impossible III (2006)
5. Tsotsi (2005)
6. Walk the Line (2005)
7. Leben der Anderen, Das (2006)
8. Babel (2006)
9. Descent, The (2005)
10. Severance (2006)
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Opvallend dat er op MusicMeter tot nu meer lijsten zijn ingevoerd dan hier
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Volgens mij vooral omdat je toch makkelijker albums kan luisteren dan films beoordelen. Denk dat mensen gemiddeld meer albums beluisteren dan films kijken gedurende een jaar.
Daarnaast is het wel vaak opvallend hoe weinig interesse de "serieuzere" filmfan heeft in recente films. Lijstjes staan vol met films uit 2005, en om aan 10 te raken moet men vaak al putten uit 3.5* rijtjes.
Terwijl er elk jaar zoveel mooi uitkomt.
Maar volgens mij is de forumcommunity op MusicMeter ook wel wat groter.
moviefreak#1
-
- 14259 berichten
- 20551 stemmen
Daarbij komen de beste films van het jaar vaak pas tegen het einde van het jaar uit (voor de Oscarkansen).
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Ja, daar zitten ze buiten Amerika echt wel mee inderdaad
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Daarnaast is het wel vaak opvallend hoe weinig interesse de "serieuzere" filmfan heeft in recente films. Lijstjes staan vol met films uit 2005, en om aan 10 te raken moet men vaak al putten uit 3.5* rijtjes.
Terwijl er elk jaar zoveel mooi uitkomt.
Heeft niet met weinig interesse te maken, maar gewoon met het feit dat veel films uit 2006 nog niet meteen hier verschijnen en je ze pas later ziet. De meeste films die ik uit 2005 gezien heb zag ik volgens mij ook pas in 2006.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Heeft weinig zin om dezelfde discussie op twee plaatsen tegelijktijd te voeren, maar ook hier geldt dat wie wil zien zal zien.
Mijn lijst bestaat uit films van 2006, met een minimumscore van 4.5*, dus het is zeker mogelijk.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Dit is niet helemaal dezelfde discussie. In jouw geval is het namelijk zo dat je het liefst films van dit jaar bekijkt. Ik wil net zo lief films uit ieder ander jaar zien, dus zie ik uiteraard minder 2006-films dan jij. Maar ik ednk dat als we wat verder in 2007 zijn ik wel een waardig lijstje voor 2006 kan maken. Ik wacht nu nog even met mijn lijstje, want heb nog wat films uit dit jaar op het programma staan voor 30 december.
Ghola
-
- 426 berichten
- 906 stemmen
Drawing Restraint 9 (2005), 4*
Volver (2006), 4*
Operetta Tanuki Goten (2005), 4*
Takeshis (2005), 4*
Zwartboek (2006), 3,5*
Science des Reves, La (2006), 3,5*
Sileni (2005), 3,5*
The Departed (2006), 3,5*
Langer Licht (2006), 3,5*
Solntse (2005), 3,5*
Voorlopig zijn dit m'n favoriete films die ik dit jaar in de bioscoop heb gezien. Veel mooie films gezien dit jaar, maar weinig uitschieters naar boven of beneden. Veel goede Nederlandse films gezien, ook.
Matchostomos
-
- 4171 berichten
- 535 stemmen
1. New World, The (2005)
2. Children of Men (2006)
3. The Three Burials of Melquiades Estrada (2005)
4. Munich (2005)
5. Miami Vice (2006)
6. El Laberinto del Fauno (2006)
7. Jarhead (2005)
8. Brokeback Mountain (2005)
9. Me and You and Everyone We Know (2005)
10. Marie Antoinette (2006)
Staat grotendeels vast, al zijn er nog enkele die zich eventueel kunnen bemoeien: Babel, A Prairie Home Companion, Requiem, The Queen, The Departed en Brick. Het zal met andere woorden selecteren worden, want dit krijg ik nooit allemaal gezien op zulk korte tijd.
timbo_
-
- 13112 berichten
- 3720 stemmen
1. Look Both Ways (2005)
2. Manderlay (2005)
3. Good Night, and Good Luck. (2005)
4. Match Point (2005)
5. Zwartboek (2006)
Alternatieve titel: Black Book
6. Casino Royale (2006)
7. Kruistocht in Spijkerbroek (2006)
Alternatieve titel: Crusade in Jeans
8. Walk the Line (2005)
9. World's Fastest Indian, The (2005)
Alternatieve titel: Burt Munro, The World's Fastest Indian
10. Huo Yuan Jia (2006)
Alternatieve titel: Fearless
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1695 stemmen
Van de films uit het productiejaar 2006 staat er bij mij nog maar eentje op 4* Borat Jammer dat ik The Departed en Children of Men nog niet gezien heb daar verwacht ik eigenlijk nog wel wat van... Gelukkig mogen er ook nog films uit 2005 meedoen Zal dit weekend mezelf eens over een lijstje gaan buigen.