• 12.442 nieuwsartikelen
  • 166.892 films
  • 10.787 series
  • 31.046 seizoenen
  • 624.853 acteurs
  • 195.352 gebruikers
  • 9.131.035 stemmen

Beste/slechtste horror franchises en reeksen

zoeken in:

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

Zelf vind ik Halloween en Friday The 13th de beste reeksen.

Halloween heeft met deel 1 en 4 individueel de betere, maar Friday vind ik over de gehele lijn constanter, met deel 4 als topper.

A Nightmare On Elmstreet was met de eerste 3 delen goed, daarna ging het stijl bergaf. Met Hellraiser een beetje hetzelfde verhaal, alleen vond ik daar enkel deel 1 & 2 echt overtuigend.

The Texas Chainsaw Massacre vond ik als film OK, maar als reeks een tegenvaller. De recente films zijn dan weer een verademing.

De Alien Trilogy, Cube Trilogy en de Trilogy of the Dead vond ik de meest complete en constante trilogieën. De recente toevoegsels (bv. Land of the Dead) waren dan weer een dikke flop.

En ik vergeet er vast een hoop, maar daar zijn jullie voor .

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

Niemand een mening?

Zelf denk ik nog aan de zwakke Evil Dead trilogie (enkel de eerste film vond ik echt goed) en de goeie Re-animator trilogie waar vooral deel 1 & 3 me konden bekoren.

Beide trilogieën krijgen er binnenkort een vervolg/remake bij trouwens.

Quentin

• 10202 berichten
  • 8410 stemmen

Halloween en de Dead-quatrologie; de Friday The 13th reeks vond ik behoorlijk slap.

606

• 23817 berichten
  • 11938 stemmen

Hellraiser is mijn favoreeks.

gewoon lekker goor en genietbaar.

alien is gewoon top.

lowhusky

• 8230 berichten
  • 0 stemmen

Beste: Alien quadrology

Slechtste: Scary Movie reeks

Alien-films zijn prachtig en vet spannend (deel 1 & 2 dan)

Scary Movie is niet eng/grappig.

Art

• 13507 berichten
  • 3578 stemmen

Ik moet bekennen dat ik niet veel reeksen heb gezien. Als ik er dan toch eentje moet uitkiezen zal dat toch wel de Alien-quadrilogy zijn. De reeks heeft suspense, actie en een flinke scheut horror en die combo zorgt ervoor dat ik van alle films kan genieten. Al steken Alien en Aliens er toch wel met kop en schouder bovenuit

Chainsaw

• 8580 berichten
  • 3509 stemmen

Hmmm, heb dit topic blijkbaar gemist.

1. A Nightmare on Elm Street

Deze serie is zonder enige twijfel mijn favoriet. Ik heb alle zeven films (ik tel Freddy vs Jason niet mee met deze reeks) stuk voor stuk zonder overdrijven wel 100 keer gezien en ken ze helemaal uit m'n hoofd. En nog steeds kan ik er gewoonweg geen genoeg van krijgen, schitterend zijn ze! Geen van deze zeven films komt bij mij dan ook onder de 4 sterren.

2. The Texas Chainsaw Massacre

Ik denk dat deze serie toch wel op de tweede plek komt. De eerste film is meesterlijk, maar ook de zeer ondergewaardeerde films TCM 2 en 3 zijn zeker niet veel minder. En daarnaast heb ik zelfs genoten van de remake en diens prequel. Enige grote minpunt van deze serie is Kim Henkel's wanproduct van een vierde film, The Next Generation. Dat was dan weer jammer.

3. Romero's Living Dead

Als je het over briljante horrorreeksen hebt, kun je natuurlijk niet zonder Romero's Dead trilogie. Night is geweldig, Dawn is briljant en Day is meesterlijk. Verder heb ik ook ontzettend genoten van Savini's remake van Night en Snyder's remake van Dawn. Grote minpunten van deze serie zijn Romero's eigen Land of the Dead en de vooruitzichten naar Miner's remake van Day. Maar goed, de originele trilogie staat in ieder geval als een huis en daar kan niemand ook maar iets aan veranderen!

4. Friday the 13th

Ben niet echt een heel groot Jason Voorhees aanhanger, maar ik kan toch wel van zijn filmserie genieten. Hoewel alle films bij lange na niet even sterk zijn (met name A New Beginning, Jason Goes to Hell en Jason X zijn behoorlijk matig), zijn de meeste films uit de Friday the 13th serie zeker amusant. Mijn favorieten zijn zonder twijfel The Final Chapter (Friday 4) en A New Blood (Friday 7).

5. Hellraiser

Een serie, die op zich veel hoger had kunnen scoren bij mij, mede door die eerste vier films. De eerste twee films waren namelijk meesterlijk, het derde deel was erg amusant en ook Bloodline ging nog best. Maar helaas ging het vanaf Inferno ontzettend hard achteruit met de serie en Rick Bota maakte het niet veel beter met zijn prul, dat onterecht de naam Hellraiser heeft gekregen. Vooral de laatste film, Hellworld, is echt om te janken.

6. Halloween

Tja, ook niet echt een groot fan van Michael Myers. De eerste film is niets minder dan geweldig en sommige vervolgen mogen er ook zeker wel zijn (met name Halloween 2 en H20 zijn nog prima te doen). Nu moet ik er wel bij vermelden dat ik 4, 5 en 6 nodig een keer moet herzien. Vind het Myersloze Halloween 3 overigens stiekem ook best leuk. Ben benieuwd hoe Zombie's visie op Halloween er uit gaat zien.

7. Evil Dead

Erg leuke trilogie en moet toch eventjes genoemd worden. De eerste film was behoorlijk spannend en hier en daar lekker goor, de tweede film was heerlijk goor en ook erg grappig en de derde film was gewoon humor, maar wel een hele leuke.

8. Poltergeist

Ook de sfeervolle Poltergeist serie moet ook echt even genoemd worden. Eerste film (krijg ook al een remake, heb ik vernomen) was erg sterk, maar ik heb vooral wat met de briljante tweede film. Geweldige sfeer, prachtige muziek en één van de meest creepy badguys (Julian Beck ) die ik ooit in een horrorfilm ben tegengekomen. Derde film was overigens ook prima te doen.

9. Child's Play

Dit is één van de weinige series waar ik het clichematige zinnetje 'de eerste is de beste' kan toepassen. Want hoewel de vervolgen allemaal best aardig en amusant zijn, het eerste deel is en blijft heerlijk. De vervolgen zijn echter zeker niet slecht en zelfs de humoristische wending vanaf deel 4 was best leuk. Desalniettemin was de laatste film, Seed of Chucky, wel het minste van de vijf.

10. Puppet Master

Past hier misschien niet helemaal thuis, maar ik wil toch even ruimte maken voor deze amusante poppenserie. Heb inmiddels vijf delen van de serie gezien en het is en blijft allemaal erg geinig. Vooral het derde deel (de poppen vs. de nazi's) is erg leuk. Six Shooter blijft m'n favoriet, met z'n psychopatische lachje.

Verder heb je nog Tremors (erg leuke serie, hoewel geen van de vervolgen zo leuk is als de geweldige eerste film), Return of the Living Dead (de eerste drie films zijn leuk, de laatste twee zijn waardeloos), Alien (de eerste film is niet minder dan meesterlijk, de andere delen zijn aardig tot erg matig) en Re-Animator (heb alleen de eerste twee nog gezien, binnenkort is Beyond aan de beurt).

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ben niet zo van series. Enige die het aardig doen als serie zijn de zombie triologie van Romero (Vergeet deel 4 maar) en de Alien reeks. (Maar die hadden dan ook elk een visionair regisseur die het zich geheel eigen maakte.) Alle andere films waren beter afgeweest zonder vervolg. (Al ben ik zelf wel fan van TCM 2).

FillumGek

• 8987 berichten
  • 3211 stemmen

Child's Play, Nightmare on Elm Street en Evil Dead zijn toch wel erg leuke.

Wouter

• 18679 berichten
  • 3019 stemmen

Alleen de Dead-films.

En Alienreeks is interessant, alhoewel die langzaam aftakelde en ook steeds minder horror werd.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

FillumGek schreef:

Child's Play, Nightmare on Elm Street en Evil Dead zijn toch wel erg leuke.

Maar in alle drie de gevallen is deel een veel beter dan de vervolgen.

Quentin

• 10202 berichten
  • 8410 stemmen

Behalve in de Dead-serie , die werd met het deel beter.

Jantje666

• 140 berichten
  • 0 stemmen

Halloween 1 t/m 3 waren erg sterk. ("deel 3??" ja, deel 3 ja....)

Friday the 13th 1, 4, 5 (en in 7 ziet Jason er het bruutste uit)

Nightmare on Elmstreet 1 t/m 3, daarna treedt de "humor" in.

Hellraiser 4 t/m Deader, Hellworld was bagger.

Evil Dead 1 & 2.

Texas Chainsaw Massacre 1 & 2 (de remake was aardige en The Beginning heb ik nog niet gezien). Deel 3 weet ik niet goed meer, volgens mij vond ik die ook best nog aardig.

Exorcist 1 & 3 waren ook echt goed, 2 was aardig, leuk voor de sfeer en lekker cheesy.

Zombie trilogie Romero is ook erg goed maar Land of the Dead was bagger.

mikey

• 28686 berichten
  • 5053 stemmen

Triootje DEAD.

Friday 1,2 en 3D.

House 1,2.

Exorcist 1 en 3 (deel 3 is trouwens een dikke aanrader).

Evil dead 1,2 en 3.

Elm Street 1 en 2.

Jantje666

• 140 berichten
  • 0 stemmen

mikey schreef:

Exorcist 1 en 3 (deel 3 is trouwens een dikke aanrader)

ik kan inderdaad ook niet genoeg benadrukken hoezeer iedere horrorfan exorcist 3 moet zien.

lowhusky

• 8230 berichten
  • 0 stemmen

alien is de beste

Jantje666

• 140 berichten
  • 0 stemmen

alsje puur naar volledige serie's gaat kijken, zou The Exorcist-reeks wel eens van de weinigen kunnen zijn die over de volle lengte redelijke tot zeer goede films afleverde.

Mr Confused

• 1714 berichten
  • 6420 stemmen

Basket Case I, II & III

Night of the demons I, II & III

It's alive I, II & III

Best wel vermakelijk vind ik.

Ravenstein

• 1524 berichten
  • 518 stemmen

Romero's Dead-reeks is de beste. De trilogie bestaat uit niks dan klassiekers.

De slechtste? Er is veel slechts dat ik nog niet gezien heb, maar de Friday the 13th-films heb ik altijd zo overbodig gevonden, dat ik die reeks dan maar kies.

fanaat

• 287 berichten
  • 91 stemmen

De engste horror film die ik tot nu toe gezien heb vind ik toch wel 'the descent', met name omdat er in die grotten geen enkel licht effect word gebruikt al het licht van de cast zelf komt, ik vind met name dat the descent al zeer creepy maakt. En dan na verloop van tijd komen ook nog eens die.... Nou ja ik zou maar niet te veel verklappen voor de gene die deze film nog niet hebben gezien en wel graag willen zien.

Fikret8

• 6131 berichten
  • 4186 stemmen

Mijn favorieten:

Cube

Cube 0: Cube Zero

Alien Quadrilogy

The Ring

The Fly

Saw 1 & 2

Tegenvallend vond ik:

Cube 2: Hyper Cube

Poltergeist (waardoor ik ben afgehaakt om de vervolgfilms te kijken)

Hellraiser (waardoor ik ben afgehaakt om de vervolgfilms te kijken)

Saw 3

Vind veel gedateerde horror-films overigens wel heel erg ongeloofwaardig en nep uitzien.

(waaronder The Thing, Poltergeist en Hellraiser)

pdonidvie

• 90 berichten
  • 1745 stemmen

Halcyon schreef:

Niemand een mening?

Zelf denk ik nog aan de zwakke Evil Dead trilogie (enkel de eerste film vond ik echt goed)

Schaam u!! Dit is één van de sterkste horrorseries tot op de dag van vandaag!

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

pdonidvie schreef:

(quote)

Schaam u!! Dit is één van de sterkste horrorseries tot op de dag van vandaag!

Deel 2 kan ik nog in komen, maar deel 3 is slapstick van het laagste niveau en qua horror nihil. Pure waste of time.

Wouter

• 18679 berichten
  • 3019 stemmen

Wouter schreef:

Alleen de Dead-films.

En Alienreeks is interessant, alhoewel die langzaam aftakelde en ook steeds minder horror werd.

Herstel:

Bovenaan de 4 Dead-films van Romero, waarbij moet worden aangetekend dat de derde helaas het niveau niet helemaal haalt.

Geen enkele andere reeks komt in de buurt.

Als tweede zou ik de Alienreeks noemen, alhoewel ieder volgend deel wat minder werd en eigenlijk alleen de eerste twee echt goed zijn. Maar eigenlijk vind ik alleen de eerste echt horror te noemen.

De Evil Dead films zijn er maar drie, maar wil ik nog wel noemen omdat de eerste twee geweldig zijn. Deel drie vond ik stukken minder.

Wouter

• 18679 berichten
  • 3019 stemmen

Quentin schreef:

Behalve in de Dead-serie , die werd met het deel beter.

Opvallende, afwijkende mening.

Quentin

• 10202 berichten
  • 8410 stemmen

Wouter schreef:

Opvallende, afwijkende mening.

Eerder ongelukkig gekozen woorden, bedoelde dat ik Dawn of the Dead sterker vind dan Night of the Living Dead.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.