menu

Film / Toplijsten en favorieten / Grote toppen, diepe dalen

zoeken in:
avatar van maxcomthrilla
In dit topic wil ik de aandacht vestigen op films die zowel geniale als falende momenten kennen. Onder geniale scènes versta ik echt scènes die je legendarisch vind. Insgelijks bij falende momenten, ze moeten echt tenenkrommend zijn.

Ik zelf heb 2 van dit soort films gezien: Apocalypse Now en A Clockwork Orange. Beide scoren bij mij een 4* Dit had veel meer kunnen zijn als ze op een bepaald vlak bij mij niet hadden gefaald:

Het geniale moment van Apocalypse Now:

* De helikopterscène: prachtig geschoten, een en al visuele pracht van onder ( de golven ) tot boven in de lucht: they shoot our balls off! Ondersteund door prachtige klassieke muziek van Wagner.

Het falende moment van Apocalypse Now:

* De ontmoeting met de Fransen: ik verkeerde helemaal in een roes, toen ik er abrupt werd uitgehaald door zoveel Frans medeleven. Ik vond het stuk er niet zo in passen. Totaal ongeloofwaardig in een gebied met zoveel vijandigheid.

Het geniale moment van A Clockwork Orange:

* Het neerzetten van de Britse jeugd die `s avonds maar wat rondhangt in de melkbar en op straat mensen lastig gaat vallen uit verveling of uit wellust. Het taalgebruik is gewoon enorm poëtisch en er wordt flink geshockeerd.

Het falende moment in A Clockwork Orange:

* Als de politiek zich met de film gaat bemoeien, ik ergerde me aan de man in de rolstoel. De film deed nooit saai aan maar werd ineens minder interessant. Ik had liever gezien hoe hij zich aan de maatschappij zou aanpassen of wat meer van de zoektocht van zijn vrienden naar hem.

Reinbo
ben het niet met twee bovenstaande analyses eens. Franse scene geeft diepgang aan AN, en schets hoe absurd het is om land te claimen ver van huis. Draagt verder bij aan het vervreemde en surrealistische sfeertje. (Wel denk ik dat velen de originele film beter vinden dan de Redux)

Clockwork Orange politieke scene is juist heftig, zoals de herkenning en de wraak plaatsvinden.


Mijn klacht gaat over

Saving Private Ryan-

Geniaal de openingsscene

Falend - het oeverloze geleuter (over Fubba) door het groepje cliche Amerikanen (met elk een andere achtergrond) waardoor de film ruim een uur te langduurt en verveeld.

avatar van italian
maxcomthrilla schreef:

* De ontmoeting met de Fransen: ik verkeerde helemaal in een roes, toen ik er abrupt werd uitgehaald door zoveel Frans medeleven. Ik vond het stuk er niet zo in passen. Totaal ongeloofwaardig in een gebied met zoveel vijandigheid.

ik denk dat je dit alleen ziet in de Reduxversie dus zal je wel een hogere notering geven wanneer je de gewone versie gaat zien want die scène zit er niet in.

avatar van maxcomthrilla
italian schreef:
(quote)

ik denk dat je dit alleen ziet in de Reduxversie dus zal je wel een hogere notering geven wanneer je de gewone versie gaat zien want die scène zit er niet in.


Ik heb inderdaad de Redux - versie gezien. Ik zal maar eens een keer de originele versie gaan bekijken

@ Reinbo: het claimen van land hier ver vandaan is inderdaad erg raar, dat maakt de scène wel duidelijk. Alleen vond ik dit niet zo goed in de film passen. Een beetje samenhang is wel belangrijk vind ik en als je voor het thema kolonialisering: waarom? kiest, prima maar maak daar dan een andere film over

Aliens (1986)

Geniaal:
Actie scènes van een ongekend hoog niveau, daarbij ook nog eens zeer effectief.

Falend:
Rebecca 'Newt' Jorden, een totaal overbodig personage dat alleen maar clichés met zich meebrengt. Zonde.

avatar van kos
kos
maxcomthrilla schreef:
Een beetje samenhang is wel belangrijk vind ik en als je voor het thema kolonialisering: waarom? kiest, prima maar maak daar dan een andere film over
Want kolonisatie had helemaal niks met dat Vietnam-conflict te maken .

avatar van matthijs_013
Kill Bill
Geniaal: Elke scène zonder David Carradine
Falend: David Carradine


telt dit?

avatar van Zelva
Full Metal Jacket

Het eerste deel is goed, het einde daarvan geniaal.
Het tweede deel is een heel heel erg (cliché)matige oorlogsfilm.

avatar van mikoz
Zelva schreef:
Full Metal Jacket

Het eerste deel is goed, het einde daarvan geniaal.
Het tweede deel is een heel heel erg (cliché)matige oorlogsfilm.


Inderdaad , die zou me nou ook zo te binnen schieten.

avatar van The One Ring
De Coppola-films schieten me gelijk te binnen. The Godfatherfilms hebben elk een paar erg sterke scénes, maar over het algemeen doet ze me ook weer niet heel veel (zonder daarbij overigens ooit slecht te worden). Door die eruit springende goede scénes is scoren de films nog hoog.

Apocalypse Now heeft nog sterkere scénes dan The Godfather-trilogie, maar ook véél zwakkere. Ik denk aan zo'n beetje iedere extra scéne in de Redux en aan eindscénes met Brando.

Ik had dit heel erg met From Dusk Till Dawn.

Eerste deel vond ik geweldig. Maar zodra ze in de bar kwamen vond ik er niet veel meer aan. Ik houd totaal niet van het genre horror.
Ik had nog niets gelezen over de film, dus had dit totaal niet verwacht.

Bert1
Lock stock and two smokin Barrels.

Top: Het leuke verhaal en einde.
Dal: De geforceerd overkomende grappen. (vb. Kapsel dat weggeschoten wordt). Op een moment erg misplaatse muziek.

Jeepers creepers: begint als een lekkere thriller/horror maar zodra je dat gedrocht ziet is de lol er wel vanaf...

Evil Dead, The (1981)

Geniaal:
Een heerlijke unieke sfeer waar regisseur Sam Raimi helemaal los in gaat. Meesterlijke scenes, bizarre gebeurtenissen etc.

Falend:
Een klassieke horror fout. Te lang met één personage een spannend slot willen creeren. Dit neemt een groot deel van de spanning weg.

avatar van Achilles
Zoals bij velen:

TOP: deel 1

DAL: de sequels

ik noem bijvoorbeeld Jaws, Scream, Final Destination..

avatar van feanaro surion
It... Hij begon erg sterk met een geweldige openingsscène met de coole clown. Maar zodra de clown een monster werd was het echt niks meer.

avatar van Freud
Dat vond ik van het boek ook . Heb de film nooit gezien, maar het boek is echt enorm spannend (sommige scenes voel ik me nu nog ongemakkelijk bij, maar dat komt misschien omdat ik het boek nogal vroeg gelezen heb) tot aan de finale, die is gewoon idioot. Daar heeft King wel vaker last van trouwens, enkel Carrie en Bezeten Stad blijven tot op het einde goed. Maar veel van zijn latere werken worden nergens goed, dus zo erg is het met It niet gesteld .

neo (crew)
Hellas74 schreef:
Jeepers creepers: begint als een lekkere thriller/horror maar zodra je dat gedrocht ziet is de lol er wel vanaf...


Dat als haast altijd zo bij een film met een horrorformule, wat maar aangeeft hoe goed suggestie kan werken.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:10 uur

geplaatst: vandaag om 22:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.