menu

Film / Toplijsten en favorieten / Beste horrorfilms

zoeken in:
Ja, je ziet in dit forum gedeelte vele toplijsten staan, persoonlijke beste komedie, drama, actie enzovoorts. Maar het viel me op dat er geen eentje van mijn favoriete genre was te vinden, das Horror namelijk. Dus bij deze je persoonlijke top10 horror films!

Ik begin wel effe!

1. The Ring
2. Silence Of The Lambs
3. Sleepy Hollow
4. Predator
5. The Ring Two
6. SAW
7. Hannibal
8. Underworld
9. Red Dragon
10. Jeepers Creepers

Ik vind persoonlijk Hide and Seek niet helemaal een horror film, daarom staat die er niet tussen maar zou er normaal gesproken volgens de genres wel tussen horen te staan, ongeveer p8 dan!

Verder wil ik zelf nog Halloween gauw gaan zien, veel liefhebbers van horror vinden dat namelijk gewoon de beste horror film. Dus die moet ik binnenkort effe gaan bekijken! Verder staan Calvaire en The Others ook op me lijstje van films die ik echt gauw wil gaan bekijken!

Hopelijk krijg ik via jullie top 10 weer wat aanraders .

Mijn top 10:

1: Silence Of The Lambs 5*
2: The Others 4.5*
3: Versus 4.5*
4: The Shining 4.5*
5: The Witches 4.5*
6: Haute Tension +4*
7: Espinazo del Diablo +4*
8: From Dusk Till Dawn 4*
9: Thing 4*
10: Stir of Echoes 4*

Net buiten de boot: Jaws, Sixth Sense, Changeling, Cité des Enfants Perdus, Io Non Ho Paura en Jacob's Ladder.

1Halloween
2Jaws
3Exorcist
4The Birds
5Psycho
6The Thing
7Howling
8Silence of the Lambs
9American Psycho
10Carrie

Sommige titels zijn eerder thriller maar what the hey...

1. Ôdishon
2. The Ring
3. Braindead
4. Versus
5. Children of the Corn IV (niet echt een geweldige horror maar omdat ik hier Naomi voor het eerst zag en fan ben geworden zeer speciaal voor mij)
6. Alien
7. The Thing
8. Resident Evil
9. Bad Taste
10. Suspiria

Romero's Dead trilogie, Return of the Living Dead en een paar Argento's vallen buiten de boot.

1. Suspiria
2. Audition
3. Halloween
4. Kairo
5. May
6. Haute Tension
7. Ringu
8. Exorcist
9. The Thing
10. Nightmare Castle

Deep Red en Kwaidan grijs gebied...

Silence of the Lambs is toch geen horror, Hannibal is Horror dat is gewoon een thriller(wel de beste die er is trouwens...)

Helemaal mee eens.

Menni
1. The Exorcist
2. Cannibal Holocaust
3. The Driller Killer
4. Mermaid in a Manhole
5. The Evil Dead
6. The Keep
7. The Texas Chain Saw Massacre
8. An American Werewolf in London
9. Suspiria
10. The House on the Edge of the Park

.. eervolle vermeldingen voor alle reeds genoemde moderne klassiekers: Halloween, The Thing, Alien, Nightmare on Elm Street, Romero's trilogie, noem maar op. EXTRA eervolle vermelding voor heimelijk genoegen #1: House III ofwel The Horror Show. Niet doorvertellen.

En natuurlijk de eeuwige discussie: voor mij zijn The Isle en Irréversible absoluut horror, net als The Doom Generation, voor anderen is Tromeo & Juliet of groezeliger Troma als Unspeakable dat meer. Hoe zit het met Bad Taste? Tesis en Los Sin Nombre? A Chronicle of Corpses? Deliverance? Klassieke horror die niemand meer eng laat staan goor vindt, de Dracula's en Frankensteins? Ach, lijstjes zijn hoe dan ook altijd leuk en met dit soort 'twijfel' kun je tenminste nog wat meer titels kwijt dan de verplichte 10 .

In een beetje willekeurige volgorde.

1. Irréversible
2. Braindead
3. The Shining
4. Ôdishon
5. In the Mouth of Madness
6. Alien
7. Hellraiser
8. Dawn of the Dead (om het even welke)
9. The Thing
10. Jian Gui

Blijft inderdaad een beetje moeilijk wat horror nu precies is. Met wat goede wil kan ik The War Zone, Mulholland Dr. of Lost Highway ook horror noemen.

Ik vraag me dan af wat horror is als ik Predator en Mulholland dr. zie. Horror is hetgeen 'eng' is/was. Absolute no:1 blijft

1- Alien

Maar van Halloween heb ik echt niet kunnen slapen. Vooral dat zenuwslopend deuntje tiedie die die tie die die tie die enzovoorts van Carpenter als Michael Myers weer eens achter een struik zat en dan toch weer niet.

Chainsaw (moderator)
01. Nightmare on Elm Street, A (Craven)
02. Bad Taste (Jackson)
03. Evil Dead, The/ Evil Dead 2: Dead By Dawn (Raimi)
04. Braindead (Jackson)
05. Dawn of the Dead (Romero/ Snyder)
06. Thing, The (Carpenter)
07. Texas Chain Saw Massacre, The (Hooper)
08. Shining, The (Kubrick)
09. Devil's Rejects, The (Zombie)
10. Dead End (Fabrice Canepa en Jean-Baptiste Andrea)

Psst menni, kies dan the howling (ipv american w...). Alleen al het feit dat dezelfde decorbouwer van the texas chainsaw massacre ook aan die film heeft gewerkt... Je weet wel kamertjes volgepropt met dierenhuiden en botjes en zo..

Geniale regisseurs: Steve Miner met zijn house en friday the 13th ongein. Inderdaad John Landis en natuurlijk Fulci.

Menni
Psst Mikey, ik kan er niets aan doen, maar The Howling heb ik nooit geweldig gevonden (al doe ik 'm vast nog wel 's op herhaling) en American Werewolf is top-jeugdsentiment voor me.. Als kind kwam ik ook al wel 's in London, dan gaat zoiets extreem leven he .

Fulci mag ook niet ongenoemd blijven nee, idem Lenzi, idem Bava. En op nieuw gebied Calvaire, stiekem gewoon de beste horror in lange tijd.

Ik vind ze allebei geweldig en jeugdsentimenteel, maar bekijk the howling morgen even, dan is hij op tv. Verder heb ik niets meer toe te voegen, d'Amato misschien??

Menni
Tuurlijk, van mij mag 'ie! En nu we toch bezig zijn, Cronenberg dient ook vermeld te worden. The Howling morgen wordt lastig, zonder tv-zenders hier, maar hij gaat op de lijst hoor. Je vorige herzieningstip, in een geheel ander genre, beviel ook prima .

Oh ja en de dead & burried. Bijzonder aardige film. Van de schrijver van Alien (of zoiets). dePalma is ook bijzonder briljant. en natuurlijk john sayles, schrijver van vele 80's animal attack ongein.

Maar de gangbare horrors genomen. Denk niet dat mensen het nuttig vinden om bijvoorbeeld Mulholland Drive in deze lijstjes tegen te komen .

Cité Des Enfants Perdus vind ik zelfs niet verdedigbaar, maar mijn lijstje dus :

01. Calvaire
02. Braindead
03.. Haute Tension
04. 28 Days Later...
05. Hellraiser
06. Jian Gui
07. Bad Taste
08. Suspiria
09. Alien
10. Za Ginipiggu 6: Peter no Aakuma no Joi-san

Reinbo
1. Texas chainsaw massacre (1974)
2. The Shining
3. Bad Taste
4. The Thing
5. The Excorcist
6. Evil dead
7. Haute tension
8. Toxic Avenger
9. Dawn of the Dead (1978)
10. The Fly

djelle
1. Rabid grannies
2. Evil Dead 2
3. Hellraiser
4. Day of The Dead
5. Braindead
6. Re-animator
7. Final Destination 2
8. Final Destination 1
9. The mutilator
10. The Omen

Voor mij is iets pas horror als er veel gruwelijkheden inzitten (niet offscreen/suggestief...), in het beste geval ranzige gore. Al de rest valt onder de catergorie griezel, thriller of andere soorten genres. Als de gruwelijkheden teveel naar de realistische kant neigen en eerder een soort controversiele/amorele schockbedoeling hebben (bv gruwelijkheden van sexuele aard, zoals expliciete verkrachtingsscenes) neigt het echter meer naar andere genres zoals exploitation en is het geen zuivere horror meer. Een film als Irréversible kan je dus m.i. niet tot het horrorgenre rekenen.

Het mag overigens een komische/licht parodische ondertoon hebben (zoals bij braindead) maar het moet gruwelijk genoeg blijven en/of zich niet té veel toeleggen op de humor of teveel andere genres erbij betrekken om toch nog als zware horror door te kunnen gaan.

Een film als Army of Darkness bv, is een mengeling van veel stijlen en heeft vooral een pulpy, licht satirische, komische inval. Het extreem bloederige en gore uit de Evil Dead films wordt hier (waarschijnlijk bewust) wat achtergelaten en is zeker niet voldoende aanwezig om toch nog een echte horrorfilm te zijn.

Als het serieuzer bedoeld is en geslaagd angstig overkomt is dat overigens toch wel hoedanook een serieuze plus. (bv Hellraiser) Niettemin stoort het me niet echt als het minder ernstig bedoeld is. Zolang de gruwel centraal blijft dus.

1. Jacob's Ladder
2. Alien
3. Honogurai Mizu no Soko Kara
4. Calvaire
5. Irréversible
6. Jian Gui
7. Ôdishon
8. Dawn of the Dead
9. The Texas Chain Saw Massacre
10. Hellraiser

Yes de re-animator!! die is inderdaad ongeveer geniaal.

Psycho..... en dan niks. Ik heb totaal niks met het genre en negeer het dan ook grotendeels. Zelfs Psycho zie ik meer als een thriller dan als horror.

Psycho? De slasher avant la lettre? Dat is horror. Sorry.

Daar moet ik toch in mee gaan. Psycho is zeker meer een thriller.

1. The Silence of the Lambs (4.5*)
2. Interview with the Vampire (4.5*)
3. The Ring (4.0*)
4. Saw (3.5*)
5. Jacob's Ladder (3.5*)
6. The Thing (3.5*)
7. The Shining (3.5*)
8. The Exorcist (3.5*)
9. The Others (3.5*)
10. Dawn of the Dead (2004) (3.5*)

Persoonlijk vind ik de meeste films onder de categorie thriller behoren, maar ik heb voor het gemak maar de toplijst van moviemeter gebruikt.

1) The Ring
2) Silence of the Lambs
3) Alien
4) Haloween
5) Exorcist
6) Resident Evil
7) Nightmare on Elmstreet
8 )The Texas Chain Saw Massacre
9) Carrie
10) The thing

Ook maar even een top 10 gecreërd.

1. Braindead
2. The Exorcist
3. Odishon
4. The Shining
5. Koroshiya 1
6. Dawn of the Dead (1978)
7. Versus
8. Dawn of the Dead (2004)
9. Re-Animator
10. E tu Vivrai nel Terrore - L'Aldilà

1. The Exorcist
2. Dawn Of The Dead (2004)
3. Amityville Horror (2005)
4. Amityville Horror (1979)
5. The Ring
6. House Of Wax (2005)
7. Cabin Fever
8. 28 Days Later..
9. Poltergeist
10. Sleepy Hollow

1. Stephen King's IT
2. Dawn of the Dead (1978)
3. Christine
4. The Car
5. Night of the Living Dead (1968)

Er zijn nog zat meer horrorfilms die ik kan waarderen, maar die liggen echter veel lager dan deze lijst.

1. The shining (4,5*)
2. Eraserhead (4*)
3. Irréversible (4*)
4. Ôdishon (4*)
5. Koroshiya 1 (4*)
6. The Others (4*)

Gast
geplaatst: vandaag om 10:44 uur

geplaatst: vandaag om 10:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.