• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.926 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.972 gebruikers
  • 9.370.364 stemmen

Je persoonlijke top 10

zoeken in:

Gwen80

• 226 berichten
  • 521 stemmen

1 My girl (1991)

2 Fucking Amal (1998)

3 Romeo and Juliet (1968)

4 Home alone 2: Lost in New York (1992)

5 Home alone (1990)

6 Grease (1978)

7 Superbad (2007)

8 Titanic (1997)

9 Notting Hill (1999)

10 Labyrinth (1986)

MRDammann

• 661 berichten
  • 3560 stemmen

Nieuwe top 10:

1. Lord of the Rings: The Return of the King, The (2003)

2. Memento (2000)

3. Game, The (1997)

4. Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980)

5. Twelve Monkeys (1995)

6. Mr. Nobody (2009)

7. Apocalypse Now (1979)

8. Big Fish (2003)

9. Dark Knight, The (2008)

10. Mysterious Skin (2004)

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Mysterious Skin had ik nog nooit van gehoord, ben wel benieuwd op zich.

edit: blijkwaar wel, hij stond al op mijn Watchlist. Wat zie JGL er jong uit op die poster

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

John Milton schreef:

Mysterious Skin had ik nog nooit van gehoord, ben wel benieuwd op zich.

edit: blijkwaar wel, hij stond al op mijn Watchlist. Wat zie JGL er jong uit op die poster

Het is dan ook een jongere acteur (Chase Ellison) en niet JGL op die poster

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

McSavah schreef:

(quote)

Het is dan ook een jongere acteur (Chase Ellison) en niet JGL op die poster

Ik bedoelde deze poster, ik heb de MM pagina van de film niet gezien, mijn watchlist staat op IMDb bij gebrek aan import functie. Das toch wel een jonge JGL hoop ik?

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

John Milton schreef:

(quote)

Ik bedoelde deze poster, ik heb de MM pagina van de film niet gezien, mijn watchlist staat op IMDb bij gebrek aan import functie. Das toch wel een jonge JGL hoop ik?

Nee natuurlijk, te snel gelezen. Dacht al dat je dat eigenlijk niet kon bedoelen.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

McSavah schreef:

(quote)
Nee natuurlijk, te snel gelezen. Dacht al dat je dat eigenlijk niet kon bedoelen.

Neee die knullemans lijkt er niet eens op

DVD-T

• 15565 berichten
  • 3122 stemmen

Sinds mijn komst op Moviemeter heb ik in de loop de jaren heel wat films gezien, en ook heb ik heel veel geleerd over film. Het leuke van de site is dat je via andere users buiten je smaak dingen gaat uitproberen, maar ook heb ik hier een geheel eigen smaak weten te ontwikkelen. Het probleem is toch wel een beetje dat je steeds opnieuw erg goede films ontdekt die je misschien nog wel beter vind dan degene die je op dat moment hoog gewaardeerd hebt. Dat maakt het lastig om steeds een vaste top 10 te behouden. Daarnaast wil je de andere films die je erg goed vind ook niet te kort doen. En dat is ook meteen het leuke aan film. Je kennis wordt elke dag opnieuw weer verbreed. Al denk ik dat ik nu wel op een punt ben gekomen dat mijn smaak ontwikkeling min of meer op een stop is gekomen. Ik weet nu precies wat ik wel en niet in een film zoek, ik weet welke stijl ik goed/leuk vind. Al blijft er nog genoeg leuks/goeds te ontdekken.

Toen ik hier in het begin kwam was mijn smaak meer gericht op narratieve films, en de bekendere top 250 films. Getuige mijn eerste top 10 op 29 januari 2008:

1.Once Upon A Time In America

2.The Godfather

3.Apocalypse Now

4.American Beauty

5.C'era Una Volta Il West

6.Fight Club

7.The Departed

8.Il Buono,Il Brutto,Il Cattivo

9.Taxi Driver

10.Boogie Nights

Nu ligt mijn smaak veel meer bij de meer visueel ingestelde film. Dat betekent niet dat ik niet meer kan genieten van meer narratief ingestelde films.

Mijn nieuwe top 10:

01. Spring Breakers (2012)

02. Only God Forgives (2013)

03. Enter the Void (2009)

04. Ai no Mukidashi (2008)

05. Miami Vice (2006)

06. Mulholland Dr. (2001)

07. Melancholia (2011)

08. Tree of Life, The (2011)

09. Ink (2009)

10. Southland Tales (2006)

En dit is voorlopig een blijvertje. Dit zijn de films die mij het meeste doen, ook als ik er aan terug denk zonder dat ik ze heb herzien. Malick moest ik in mijn begindagen helemaal niets van hebben, en inmiddels is het toch 1 van mijn favoriete regisseurs. Ook de rest van de films zou ik nooit opgepikt hebben zonder MM.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Niet alleen visueler, maar ook opvallend jonge films.

Tonypulp

• 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Geweldige top 10 heb je nu in ieder geval, valt tenminste wat 'uit te halen' !

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Film Pegasus schreef:

Joh. Die twee gaan natuurlijk hand in hand. Tuurlijk zijn er genoeg 'klassieke' films ook die visueel zijn maar de ratio bij moderne films is wel hoger. Al zie ik liever zelf ook liever appreciatie van zowel modern en klassiek. Bij de #1 ben ik gestopt met lezen, bleek al genoeg dat het een goede top 10 was .

Ataloona

• 734 berichten
  • 4258 stemmen

Nog iemand met Southland Tales in z'n top 10

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Mijn huidige top 10 ( 02 / 06 / 2014 ) :

01. Germania, anno zero (1948) - Roberto Rossellini

02. À bout de souffle (1960) - Jean-Luc Godard

03. Accattone (1961) - Pier Paolo Pasolini

04. L'Atalante (1934) - Jean Vigo

05. Chelovek s Kino-Apparatom (1929) - Dziga Vertov

06. Bronenosets Potemkin (1925) - Sergei M. Eisenstein

07. Pickpocket (1959) - Robert Bresson

08. Zemlya (1930) - Aleksandr Dovzhenko

09. Le plaisir (1952) - Max Ophüls

10. Tini zabutykh predkiv (1964) - Sergei Parajanov

DVD-T

• 15565 berichten
  • 3122 stemmen

Film Pegasus schreef:

Neemt niet weg dat ik ook van de oudere films kan genieten hoor. Zoals je weet ben ik een alles kijker. L' Année Dernière à Marienbad kon ik bijvoorbeeld heel erg van genieten laatst, ook visueel gewoon prachtig. Dat heb ik ook met Lawrence of Arabia, die ook prachtig geschoten is en zo ook Sunset Blvd. en Le Mépris. Ook de Tarkovsky's liggen mij erg goed. Deze films zijn (op dit moment) de films die ik het beste vind, me het meest weten te raken, boeien meeslepen en waar ook alles in zit wat ik in een film zoek .

Metalfist

• 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Net zoals DVD-T heb ik in de loop der jaren ook mijn filmsmaak danig zien veranderen. Het rijtje 5* films ging nog, maar het werd steeds moeilijker en moeilijk om een keuze te maken in de 4.5* films om een top 10 te maken. Ik begin een top 10 op MovieMeter echter meer als een visitekaartje te zien waardoor ik dus een poging heb gedaan om zo'n breed mogelijk beeld van mijn smaak te geven.

Mijn allereerste top 10 (6 maart 2007):

01. Godfather, The (1972)

02. One Flew over the Cuckoo's Nest (1975)

03. Reservoir Dogs (1992)

04. Shining, The (1980)

05. Sin City (2005)

06. Carlito's Way (1993)

07. Pulp Fiction (1994)

08. Few Good Men, A (1992)

09. Padrino, El (2004)

10. Last Don, The (1997)

De nieuwe (3 juni 2014):

01. Warriors, The (1979)

Blijft mijn favoriete film aller tijden. De openingsscène met het met neon verlichte ferris wheel is nog altijd één van de mooiste scènes die ik ken, maar The Warriors is zoveel meer. Geweldige personages, schitterende one-liners en gewoon een erg tof verhaal. Eén van de weinige verfilmingen die ook effectief beter is dan het boek.

02. Gattopardo, Il (1963)

Italiaanse cinema interesseert me sowieso, maar er is werkelijk niemand die zo'n indruk heeft achter gelaten als Luchino Visconti. Heb de film ondertussen al een paar keer gezien (waaronder een keer op groot scherm) en ik verveel me nooit. De aankleding is fantastisch, Cardinale is bloedmooi en de soundtrack is Nino Rota op zijn best.

03. Serenity (2005)

Serenity staat voor mijn liefde voor Joss Whedon. De man heeft een groot deel van mijn jeugd beïnvloedt (en doet het eerlijk gezegd nog altijd) door onder andere Buffy en Angel, maar wist met Firefly zijn stijl met nog een andere grote liefde van mij, namelijk science-fiction, te combineren. De reeks werd genadeloos verneukt door de producers, maar Whedon kwam terug met een film die de reeks een waardig einde gaf. En wat voor een einde.. Ik jank niet gemakkelijk bij een film, maar bij Serenity gebeurde het.

04. Nuit Américaine, La (1973)

Een film over film. Truffaut wilt nogal eens wisselen qua niveau, maar met La Nuit Américaine maakte hij een enorme indruk. De film is een totaalplaatje. Truffaut lijkt hier echt zijn ziel in te leggen en het zorgt voor een aantal erg leuke scènes. Vooral een erg amusante film en Truffaut is toch ook voor een groot deel verantwoordelijk geweest voor mijn interesse in de Franse film.

05. Ghost in the Shell (1995)

Japan en animatie. Hoewel ze beide wel mijn interesse hebben, was Ghost in the Shell de combinatie waar ik op wachtte. Een film waar ik wel wat voor in de juiste state of mind moet zijn, maar de verbluffende animatie is al reden genoeg om dit terug op te zetten. Volgens mij ook het soort film waar ik nog niet alles van heb doorgrond.

06. Tragedy of Othello: The Moor of Venice, The (1952)

De titel die er het laatst is bijgekomen. Ik ben altijd al wel fan geweest van het werk van Shakespeare, maar pas recentelijk me in de verfilmingen beginnen interesseren. Orson Welles en De Bard is een interessante combinatie en die komt voor mij compleet tot zijn recht in Othello. Hypnotiserend, claustrofobisch, dialogen in het oud Engels en een imposante Orson Welles. Love it.

07. Seven Year Itch, The (1955)

Marilyn Monroe hoort er natuurlijk ook bij. De mooiste actrice die ooit het grote scherm heeft mogen sieren en die de rol van The Girl op zo'n onschuldige maar toch enorm sexy manier weet te brengen. Billy Wilder zou een aantal jaar nadien Some Like It Hot nog maken en hoewel die ook van een erg hoog niveau is, is The Seven Year Itch nog net iets beter.

08. Night of the Iguana, The (1964)

Toevallig eens blijven hangen bij de openingsscène met een getormenteerde Richard Burton en sindsdien de film in zijn geheel al meerdere keren gezien. Ava Gardner is hier al wel wat op leeftijd, maar juist dat in combinatie met een jong poppemieke zoals Sue Lyon maakt haar rol zo uitdagend. Een soort van Saraghina uit Fellini's Otto e Mezzo maar dan beter.

09. Cat on a Hot Tin Roof (1958)

Meteen de tweede Tennessee Williams verfilming die de top 10 mag sieren. Net zoals bij Night of the Iguana is Cat on a Hot Thin Roof een film die een broeierige sfeer uitstraalt. Hoewel Williams de verfilming zelf verschrikkelijk vond, was ik van de eerste minuut gefascineerd door de relatie tussen Brick en Maggie.

10. Duck Soup (1933)

De Marx Brothers konden natuurlijk ook niet ontbreken. Zij zijn verantwoordelijk voor een paar van mijn favoriete komedies en weten na al die decennia nog altijd te overtuigen. Het is vooral de fantastische spiegelscène die me over de streep trekt om dit mijn favoriet te noemen.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Metalfist schreef:

Net zoals DVD-T heb ik in de loop der jaren ook mijn filmsmaak danig zien veranderen. Het rijtje 5* films ging nog, maar het werd steeds moeilijker en moeilijk om een keuze te maken in de 4.5* films om een top 10 te maken. Ik begin een top 10 op MovieMeter echter meer als een visitekaartje te zien waardoor ik dus een poging heb gedaan om zo'n breed mogelijk beeld van mijn smaak te geven.

Fijn dat je je top tien toelicht Metalfist, dat geeft het een enorme meerwaarde voor diegenen die het lezen, aangezien anderen kunnen beoordelen of de redenen waarom ze je top tien sieren misschien ook zaken zijn waar zijzelf waarde aan hechten. Fijn!

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Ghost in the shell en Marilyn Monroe in één top 10. Dat doet moet wel een goeie top 10 zijn. En leuk om de extra toelichting te lezen.

dimi303

• 3418 berichten
  • 3663 stemmen

Mooie toelichting van jouw keuzes uit je top 10.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Erg fijne toelichting, vooral als het een persoonlijke argumentatie mee krijgt. Binnenkort ook maar weer eens doen.

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

ghostman schreef:

Mijn huidige top 10 ( 02 / 06 / 2014 ) :

01. Germania, anno zero (1948) - Roberto Rossellini

02. À bout de souffle (1960) - Jean-Luc Godard

03. Accattone (1961) - Pier Paolo Pasolini

04. L'Atalante (1934) - Jean Vigo

05. Chelovek s Kino-Apparatom (1929) - Dziga Vertov

06. Bronenosets Potemkin (1925) - Sergei M. Eisenstein

07. Pickpocket (1959) - Robert Bresson

08. Zemlya (1930) - Aleksandr Dovzhenko

09. Le plaisir (1952) - Max Ophüls

10. Tini zabutykh predkiv (1964) - Sergei Parajanov

UPDATE . Ik heb mijn top 10 gewijzigd . Ziet er nu als volgt uit :

'Je vous salue, Marie' (1985) - Jean-Luc Godard

Public Enemies (2009) - Michael Mann

L'Atalante (1934) - Jean Vigo

Nema-ye Nazdik (1990) - Abbas Kiarostami

Tini zabutykh predkiv (1964) - Sergei Parajanov

U samogo sinego moray (1936) - Boris Barnet

À bout de souffle (1960) - Jean-Luc Godard

Miami Vice (2006) - Michael Mann

Viaggio in Italia (1954) - Roberto Rossellini

Copie conforme (2010) - Abbas Kiarostami

Verder verwacht ik binnenkort Adieu au langage (2014) in mijn top 10 . En dan zal mij top 10 er als volgt uitzien , ik hanteer een willekeurige volgorde :

'Je vous salue, Marie' (1985) - Jean-Luc Godard

Public Enemies (2009) - Michael Mann

L'Atalante (1934) - Jean Vigo

Nema-ye Nazdik (1990) - Abbas Kiarostami

Tini zabutykh predkiv (1964) - Sergei Parajanov

U samogo sinego moray (1936) - Boris Barnet

À bout de souffle (1960) - Jean-Luc Godard

Miami Vice (2006) - Michael Mann

Viaggio in Italia (1954) - Roberto Rossellini

Adieu au langage (2014) - Jean-Luc Godard

horizons

• 5687 berichten
  • 2402 stemmen

horizons schreef:

Mijn top 10 (wijkt af van profiel), deze hier is recenter:

1 The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

2 El Laberinto del Fauno

3 The Lord of the Rings: The Return of the King

4 Star Wars

5 The Lord of the Rings: The Two Towers

6 The Fountain

7 Transformers

8 Toy Story 3

9 The Silence of the Lambs

10 Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi

Omdat ik zo ontzettend saai ben de top 10 aangepast zodat ik maar 1 film uit een reeks erin laat staan:

1. Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, The (2001)

2. Laberinto del Fauno, El (2006)

3. Star Wars (1977)

4. Transformers (2007)

5. Fountain, The (2006)

6. Silence of the Lambs, The (1991)

7. Drive (2011)

8. Boot, Das (1981)

9. Fight Club (1999)

10. Toy Story 3 (2010)

Lona

• 25 berichten
  • 1008 stemmen

Dit is de eerste keer dat ik in dit topic een top 10 lijst plaats. Ik vind het ook zeer interessant om al deze lijstjes van anderen door te nemen, want er zitten voor mij dan best wel veel onbekende films. De laatste twee jaar heb ik geprobeerd om mijn horizon te verbreden en daar ga ik ook mee verder de komende jaren. Dus onderstaande lijst kan nog zeker heel wat veranderen. Dit is mijn top 10 momenteel:

1. The Godfather (1972) (samen met deel II)

2. The Matrix (1999)

3. Taxi Driver (1976)

4. Scarface (1983)

5. Il Buono, il Brutto, il Cattivo (1966)

6. Ikiru (1952)

7. Dersu Uzala (1975)

8. The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001) (trilogie)

9. Stalker (1979)

10. Letyat Zhuravli (1957)

Diedericks

• 3 berichten
  • 741 stemmen

Mijn top 10 zojuist voor het eerst ingevuld en wat is dat eigenlijk moeilijk. Keuzes zijn eigenlijk met name gebaseerd op impact bij 1e kijkbeurt, sentiment en puurheid. Voor sommige keuzes zijn het meer hommages aan het genre/acteur/regisseur met mijn favoriet vermeld.

1. Requiem for a Dream (2000)

Voor mij film met meeste impact ooit, zelden zo geraakt door een film.

2. Mulholland Dr. (2001)

Gewoon te bizar voor woorden hoe deze film je meeneemt en niet meer loslaat.

3. Apocalypse - La 2ème Guerre Mondiale (2009)

Meer een miniserie, maar geeft op zo'n indrukwekkende manier WO II weer.

4. Matchstick Men (2003)

Deze kwam echt als een verrassing. Ik heb Nicolas Cage mede door deze film zeer hoog zitten als complete acteur (maar ook door Leaving Las Vegas, Face/Off, Adaptation).

5. Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)

Zeer mooie, maar toch eenvoudige film die zo duidelijk de complexiteit van de liefde weergeeft.

6. Schindler's List (1993)

Ook hier weer zwaar geraakt door de onmenselijkheid tijdens WO II, zowel Fiennes als Neeson en Kingsley spelen de rol van hun leven.

7. Scarface (1983)

Dit is meer een hommage plek aan alle maffia/misdaadfilms die ik niet in de top 10 kwijt kon. Scarface blijft mijn favoriet, omdat die zo glashard de opkomst en ondergang van de Amerikaanse Melting Pot overbrengt.

8. Big Fish (2003)

Blijft voor mij een van de mooiste films ooit. De manier waarop het verhaal stapsgewijs wordt overgebracht, treft veel gelijkenissen met Forrest Gump. Toch heeft deze film meer magie en onverklaarbaarheid.

9. Cidade de Deus (2002)

Zeer heftige, indrukwekkende film. Staat mede zo hoog, toen ik erachter kwam dat deze jongens uit dezelfde buurt komen en hier nog steeds leven.

10. Shawshank Redemption (1994)

Vooral bij de eerste kijkbeurt diep onder de indruk. Is eigenlijk een van de enige films die ik jaarlijks met veel plezier herzie.

Tall man

• 289 berichten
  • 1043 stemmen

Ik heb een paar weken geleden mijn top 10 eens opnieuw ingevuld. Na meerdere films met een 10 te hebben bestempeld vond ik het tijd worden om hem eens een compleet nieuwe kans te geven, en dit kwam er uit:

1. Il Buono, Il Brutto, Il Cattivo (1966)

2. C'era Una Volta Il West (1968)

3. The Godfather (1972)

4. Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980)

5. A Clockwork Orange (1971)

6. 2001: A Space Odyssey (1968)

7. Das Boot (1981)

8. The Fly (1986)

9. The Dark Knight (2008)

10. The Game (1997)

Ik moet mijn horizon nog wel verbreden dus misschien dat hij nog aangepast gaat worden in de komende paar jaar, al ga ik daar wel van uit.

killerfreak

• 846 berichten
  • 1066 stemmen

killerfreak schreef:

===

1 (1) LOTR

2 (2) Psycho

3 (3) The Shawshank Redemption

4 (4) The Green Mile

5 (5) The Shining

6 (7) Crash

7 (NE) Dogville

8 (6) Aliens

9 (NE) Blue Velvet

10 (8) Scarface

Het is weer die tijd van het jaar. Tijd voor een update van m'n Top 10-lijstje:

(1) 1. LOTR

Weinig verandering vanboven. Het blijft dan ook een toptrilogie en met the Hobbit wordt een mooi vervolg (of intro) aan gebreid. Sommigen zeggen dat het minder sterk is dan LOTR. Mogelijk, maar het is en blijft een topregisseur die onovertroffen werk verricht.

(2) 2. Psycho

Ook deze blijft onveranderd. Dé horrorklassieker van nog zo'n topregisseur. Wat heeft ook die man toch geweldig werk verricht op filmvlak. En stuk voor stuk pareltjes. Helaas wel de enige film van Hitchcock in mijn top 10 op dit moment.

(4) 3. The Green Mile

Hm, ik val in herhaling. Frank Darabont heeft niet al te veel films gemaakt, maar degene die ie heeft gemaakt zijn pareltjes. Voor het eerst zet ik deze hoger als zijn ander meesterwerk dat 2 plaatsjes moet inleveren (zie infra).

(NE) 4. Requiem for a Dream

En dan een nieuwkomer. Pas gezien en ik moet zeggen dat ik nog nooit zo'n film heb meegemaakt. Alles klopt, geweldige vertolkingen, geweldige sfeer en geweldig uitgewerkt. Een pareltje, en een mogelijke (persoonlijke) top 3 voor de toekomst

(3) 5. The Shawshank Redemption

Frank Darabont moet hier 2 plaatsjes inleveren, maar dat maakt z'n plaats in deze top 5 er niet minder om. Geweldige film die zeer terecht bovenaan vele lijstjes prijkt.

(5) 6. The Shining

Ooit op #2, maar stilaan aan't terugvallen. Misschien moet ik 'm gewoon nog eens opnieuw zien want dat verdient de film (en Jack Nicholson) zeker en vast. Prima sfeertje dat wordt gecreëerd die geen of weinig films ooit hebben kunnen evenaren.

(NE) 7. Frozen

De vreemde eend in de bijt misschien, maar wat mij betreft dé animatiefilm aller tijden. Ik citeer even mezelf uit het specifieke filmtopic: "De beauty van 'Beauty and the Beast', de grappen van toppers als 'Shrek' en de magie en de muziek van talloze andere klassiekers, zoals alleen Disney dat kan. Oververdiend dat deze beladen werd met lof en de nodige Oscars die de film naar een ongeziene populariteit heeft gebracht (...). Hoe ze het doen weet ik niet, maar dit was een pareltje van jewelste. Evenals de meerderheid van de liedjes. Topper!!!" Dit zegt genoeg denk ik

(6) 8. Crash

Jammer dat er 2 sterke films zijn bijgekomen, want daardoor moeten andere films achteruit. 1 van die films is Crash. Een topper die wat mij betreft zeer verdiend hiertussen staat. In geen enkele andere film komen verschillende filmverhalen zo goed samen en is dit allemaal perfect op elkaar afgestemd, zonder dat het 'geforceerd' overkomt.

(8) 9. Aliens

Al verschillende klassiekers zijn gepasseerd, maar we hebben nog geen Scifi-klassieker gehad. Die eer is dan ook weggelegd voor Aliens. De beste uit zijn reeks, en spanning (en horror) van de bovenste plank.

(7) 10. Dogville

Nog niet zo lang geleden in top 10 verschenen, en moet daardoor ook onmiddellijk enkele plaatsen inleveren. Maar net als alle andere films in dit lijstje heeft het z'n eigen kwaliteiten, om maar eentje te noemen de ongelooflijk originele setting. Of hoe je met weinig middelen toch een meesterwerk kan leveren. Het is maar enkele regisseur gegund.

==========

Zoals steeds weer een enorme moeilijke taak geweest om 10 films te onderscheiden van de rest. Maar als ik eerlijk ben is er toch nog net dat verschil met enkele andere films. Mogelijk een toekomstige Top 10 plaats voor films als Black Swan, Spirited Away (RE), Eternal Sunshine..., Mulholland Drive (RE) en Vertigo (RE). Check de rest van de films in het andere topic 'Net niet in je top 10'...

Willekeurig:

- Alien

- Aliens

- Termnator 2

- Goodfellas

- Forrest Gump

- Saving Private Ryan

- Braveheart

- Heat

- Schindler's List

- Der Untergang

Dievegge

• 3166 berichten
  • 8191 stemmen

Even melden dat ik dit jaar bij elke film in mijn top 10 een uitgebreide mening geschreven heb.

1. Vertigo

2. Annie Hall

3. Modern Times

4. Gone with the Wind

5. Girl with a Pearl Earring

6. Psycho

7. Ryan's Daughter

8. 8 1/2

9. The King of Comedy

10. Black Swan

Ik zit er wat mee verveeld dat de jaren '90, Billy Wilder en Ingmar Bergman ontbreken, maar ja, dit is toch wel representatief voor mijn smaak.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Mooie, afwisselende top10 Dievegge. Ik kan persoonlijk erg goed in je keuze voor Vertigo komen en ook Black Swan vond ik absoluut steengoed. Twee Hitchcocks zelfs, nice! Ik heb vorige week de Ultimate Hitchcock blu-ray box binnen gekregen (nu erg cheap op Zavvi) en de Hitchcock cursus in Eye gedaan. En uiteraard Vertigo op groot scherm gezien paar weken terug

Ik zou zelf eerder City Lights of The Gold Rush kiezen als Chaplin-vertegenwoordiger. Annie hall heb ik destijds uitgezet (i know, moet herkanst), Ryan's Daughter en King of Comedy nog niet gezien.

Maar leuke top tien!

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Leuk om nog eens Gone with the wind tegen te komen. Blijft een meesterwerk.

ap1947

• 132 berichten
  • 1463 stemmen

Sinds begin jaren 70 stond mijn top 10 al vast.

1. Ben-Hur, Bridge on the river kwai, Guns of Navarone, Spartacus, West side story

6. The good, the bad and the ugly

7. The great escape

8. La grande vadrouille

9. El Cid

10. The Searchers

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.