- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Top 100 beste filmkarakters
Top 100 beste filmkarakters
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Godfather op 1 ben ik het wel mee eens. Maar Scarlett o'Hara op 3
? Naja, Gollum op 10 maakt veel goed
.
Darth Vader had ook veel hoger gemoeten, alsmede The Dude.
Discuss! 
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3279 stemmen
Darth Vader had ook veel hoger gemoeten
Darth Vader had toch zeker in de top 10 moeten staan. Een van de meest gequote filmfiguren. Wat Judy Benjamin uit Private Benjamin erin te zoeken heeft is me overigens niet helemaal duidelijk.
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Het lijstje zit vol met hopeloos kleurloze personages (met als hoogtepunt Rose Sayer uit The African Queen...), maar de meeste ken ik gewoon niet. Ik wil de volgenden trouwens nog graag nomineren:
Special Agent Dale Cooper (Twin Peaks)
HAL (2001 a Space Odyssey)
'The Mystery Man' (Lost Highway)
Charlton Heston (Bowling for Columbine)
Elephant Man (The Elephant Man)
De Hond (Les Triplettes de Belleville)
Solaris (Solyaris)
En liefst iets meer Coen-films, er staan maar twee van hun personages in de lijst, terwijl zij eigenlijk ongeveer de hele top honderd zouden kunnen vullen... en dan nemen ze uit Fargo nog uitgerekend Marge Gunderson, terwijl Jerry Lundegaard toch een veel beter personage is!
Da Jando
-
- 1383 berichten
- 1060 stemmen
Ik mis vooral:
Sgt. Hartman (Ronald Lee Ermey) uit Full Metal Jacket
Amelie (Audrey Tautou) uit Amelie
Tyler Durden (Brat Pitt) uit fight club (of toch maar Norton?)
Lesther Burnham (Kevin Spacey) uit American Beauty
Arnie Grape (Leonardo DiCaprio) uit What's Eating Gilbert Grape
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Annie wel maar Agent Smith niet 
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Ja ik bedoelde die uiterst irritante krullenbol 
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3701 stemmen

Ik mis vooral Philip Seymour Hoffman, welke rol: Maakt niet uit.
En er zitten verdacht weinig "buitenlandse" films tussen.
Waar is Cartman eigenlijk of mochten tekenfilm karakters niet.
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Als ze toch Annie en Kevin McCallister ertussen zetten, waarom dan niet gelijk Ernest 
Diesel
-
- 9411 berichten
- 0 stemmen
Vind deze top 100 nog niet eens zo slecht.
Het lijst bevat enkele persoonlijke favorieten, zoals Vito Corleone (Brando), Norman Bates (Perkins), Ellen Ripley (Sigourney Weaver), Randle McMurphy (Nicholson), John Blutarsky (Belushi), The Dude (Bridges), Tony Montana (Pacino) en Jack Torrance (Nicholson).
Ik mis onder andere Henry (Rooker), Patrick Bateman (Bale), Mr. Blonde (Madsen), Juan Miranda (Steiger) en Seth Gecko (Clooney).
jassonn
-
- 5303 berichten
- 3229 stemmen
Heerlijk, die nummer 51 
Had hem wel wat hoger verwacht eigenlijk.
DaveV
-
- 327 berichten
- 5179 stemmen
Dat Karl Childers uit Sling Blade ontbreekt is onvergeeflijk. Getuigt van karakterloosheid van Premiere Magazine!
Wolkenmeter
-
- 640 berichten
- 1448 stemmen
Staat T.E. Lawrence er ook niet in??? 
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Ik zie niet in wat dat uit zou maken. De T.E. Lawrence uit Lawrence of Arabia is gewoon een filmpersonage, ook in de 'strikte zin van het woord': zijn karaktertrekken en uitspraken zijn door de scriptschrijver bedacht, zijn gelaatsuitdrukkingen en houdingen het gevolg van het spel van O'Toole.
Het is maar de vraag in hoeverre het filmpersonage Lawrence overeenkomt met de 'echte' Lawrence. Het is niet dezelfde persoon; het zou hooguit een benadering kunnen zijn (maar zelfs dan nog is het resultaat gewoon een filmpersonage).
Volgens diezelfde redenatie zou George C. Scotts Patton ook gewoon een plaats op die lijst kunnen hebben (en die zou daar ook horen, wat mij betreft).
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Wat een overdonderend aantal personages uit niet-Amerikaanse films trouwens.
Wolkenmeter
-
- 640 berichten
- 1448 stemmen
Ik zie niet in wat dat uit zou maken. De T.E. Lawrence uit Lawrence of Arabia is gewoon een filmpersonage, ook in de 'strikte zin van het woord': zijn karaktertrekken en uitspraken zijn door de scriptschrijver bedacht, zijn gelaatsuitdrukkingen en houdingen het gevolg van het spel van O'Toole.
Daar ben ik het helemaal mee eens: ik haalde alleen maar even de criteria aan die bij het opstellen van die lijst gebruikt zijn. Ikzelf ga ook niet akkoord met die criteria, die stelden dat een filmkarakter niet mocht gebaseerd zijn op een bestaand persoon, als het in de lijst zou worden opgenomen.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Opmerkelijk dan dat ze wel John Malkovich uit Being John Malkovich hebben opgenomen.
Wolkenmeter
-
- 640 berichten
- 1448 stemmen
Opmerkelijk dan dat ze wel John Malkovich uit Being John Malkovich hebben opgenomen.
For this list, we’ve shunned biopics, which begin with a filmmaker’s mission to do justice to reality. Here we’re giving priority to people who never were—but who are always with us movie lovers.
Inderdaad een beetje vreemd dat ze dan wel John Malkovich in de lijst opnemen.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Het is maar de vraag in hoeverre het filmpersonage Lawrence overeenkomt met de 'echte' Lawrence. Het is niet dezelfde persoon; het zou hooguit een benadering kunnen zijn (maar zelfs dan nog is het resultaat gewoon een filmpersonage).
Volgens diezelfde redenatie zou George C. Scotts Patton ook gewoon een plaats op die lijst kunnen hebben (en die zou daar ook horen, wat mij betreft).
Je hebt helemaal gelijk. Waarom mogen er immers wel karakters in die uit de litaratuur komen. En C.F. Kane is toch ook gebaseerd op W.R. Hearst?
Idiote lijst.
Rujar
-
- 2871 berichten
- 3816 stemmen
Absoluut een ontbrekende karakter is Pennywise uit It. Hoe is dit mogelijk

U-96
-
- 11875 berichten
- 2062 stemmen

Was gisteren nog op tv trouwens, in 't Duits nagesynchroniseerd. Vandaag weer (ZDF 23.15).
Maar inderdaad. Pennywise hoort er zeker bij!
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen

Da's een tv-karakter....
Dopke
-
- 695 berichten
- 8973 stemmen
Wat een overdonderend aantal personages uit niet-Amerikaanse films trouwens.
Bedacht me net hetzelfde.
Kan me verder wel redelijk vinden in de lijst, al zet ik mijn vraagtekens bij Melanie Daniels of The Birds, Rose Sayer of The African Queen, Mrs. Iselin of The Manchurian Candidate en Antoine Doinel of The 400 Blows.
Ik had graag David Thewlis in zijn rol in Naked terug gezien :
Captain Pervert
-
- 4643 berichten
- 2099 stemmen
Ik word vreselijk moe van lijstjes waarin enkel films / acteurs / personages van VOOR 1950 door de beugel schijnen te kunnen.
Oud is niet altijd beter. Maar vertel dat die 'critici' eens. Al valt dit lijstje nog wel mee. Darth Vader, Dirty Harry, The Terminator, zelfs John McClane 
Herisson
-
- 3413 berichten
- 607 stemmen
Verbal kint uit usual suspects had ook wel iets hoger mogen staan. (staat op 100).