In 2015 heeft een Reddit user een lijst gemaakt met daarop de beste films aller tijden. Hij heeft hiervoor diverse bronnen gebruikt op basis zoals: IMDb, Rotten Tomatoes, Letterboxd, Metracritic, iCheckMovies, TMDb etc.
Maar ook zijn er diverse lijsten opgenomen als bron zoals:
• “They Shoot Pictures, Don't They?”
• “1001 Movies You Must See Before You Die”
• “AFI's 100 years...100 movies”
• “Roger Ebert: The Great movies”
• “Empire 500”
• “The Criterion Collection”
Hij heeft hier een algoritme op bedacht om zo tot een lijst te komen van de 1001 beste films aller tijden. In 2020 heeft hij hier een update op gemaakt.
Ik heb deze lijst van 1001 films gepakt (versie 2020) en daarbij de volledige IMDb Top 250 + Rotten Tomatoes top 100 toegevoegd. Daarna heb ik hier de dubbele titels uitgehaald en heb ik deze lijst langs de volgende Box Office Mojo lijsten gelegd (3000 films):
• All Time - Domestic - Top Lifetime Grosses
• All Time - Domestic - Top Lifetime Grosses (adjusted ticket price 2020).
• All Time - Worldwide - Top Lifetime Grosses
Daarna had ik dus een lijst van de originele 1001 films + 250 van IMDb + 100 van Rotten Tomatoes + 3000 films van de Box Office Mojo, samen goed voor 4.351 films.
Deze 4.351 films heb ik gecombineerd met de 1001 lijst van de Reddit user om zo te ontdekken welke films populair (geweest) zijn / welke veel opgebracht hebben m.b.t. de ticketverkoop.
Kortom, een soort veredelde populariteitslijst, maar dan met de insteek dat goed beoordeelde films hieruit naar voren komen.
Mocht iemand geïnteresseerd zijn dan is de lijst met de 424 overgebleven films hier te bekijken.
Als je deze films legaal wil streamen dan heb ik een lijstje gemaakt met de titels die op Netflix, Amazon Prime Video & Disney Plus te bekijken zijn.
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.