• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.886 films
  • 12.199 series
  • 33.965 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.946 gebruikers
  • 9.369.601 stemmen

Hedendaagse Japanse Cinema: starter kit

zoeken in:

Onderhond

• 87585 berichten
  • 12833 stemmen

‎Contemporary Japanese cinema: a starter kit, a list of films by Niels Matthijs (Onderhond) • Letterboxd

Kan deze ook makkelijk hier een keertje delen. Aangezien ik wel eens de vraag krijg om aanraders te geven wat betreft Japanse films én omdat m'n lijst met persoonlijke voorkeuren wat lang wordt om te delen (nadert de 300), leek het mij wel leuk om een soort van starter kit op te stellen.

Alles van de afgelopen 25 jaar komt in aanmerking

100 films

1 film per regisseur

En dan kwam ik dus uit op bovenstaande lijst. De enige regisseur die ik momenteel mis in de lijst is Kiyoshi Kurosawa, toch een naam waar je moeilijk omheen kan, maar omdat ik me gebaseerd heb op m'n eigen toplijst ontbreekt die vooralsnog. Bedoeling is wel op deze lijst jaarlijks up te date te houden, dus allicht vind ik ooit nog wel een plaatsje voor hem.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Onderhond schreef:

leek het mij wel leuk om een soort van starter kit op te stellen.

Ik heb er 18 gezien, dus nog genoeg te ontdekken

Thnx!

Onderhond

• 87585 berichten
  • 12833 stemmen

I know, maak er misschien ook nog wel werk van, maar dan wil ik meer dan enkel wat prentjes plakken en dan kruipt er weer een hoop extra tijd in

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

Met slechts 1 film per regisseur valt er aan deze lijst nog veel te ontdekken. Ik nader stilaan ook de 100 films, maar met alles van Ghibli, zo goed als alles van Kore-eda en een ruim aandeel Kurosawa zit ik al aan bijna 60% van mijn Japanse films.

Toevallig geen fijne streaming/VOD die veel aandacht besteedt aan Japanse films, Onderhond?

Onderhond

• 87585 berichten
  • 12833 stemmen

Fisico schreef:

Toevallig geen fijne streaming/VOD die veel aandacht besteedt aan Japanse films, Onderhond?

Ik hoorde laatst toevallig dat er iets op poten werd gezet (al ben ik ondertussen alweer vergeten wat - weet ook niet of het specifiek op Japan gericht was, of meer op de gehele Aziatische markt), maar in het huidige aanbod nog maar weinig interessants kunnen ontdekken. Netflix brengt de laatste tijd iets meer recente Japanese film in z'n aanbod, en MUBI zal er regelmatig wel wat classics uitpikken, maar daar houdt het ook zo'n beetje op.

Hoor trouwens ook vaak dat het de Japanners zelf zijn die de rechten voor hun films onrealistisch duur maken, waardoor het moeilijker wordt om ze hier uit te brengen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.