• 15.787 nieuwsartikelen
  • 178.146 films
  • 12.220 series
  • 33.993 seizoenen
  • 647.196 acteurs
  • 199.047 gebruikers
  • 9.373.752 stemmen

De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)

zoeken in:

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

arno74 schreef:

Ah, animatie in die zin. Voor mij staat animatie gelijk aan tekenfilm, vandaar. Maar dat zie ik dus te nauw.

Vind ik wel.

Tegenwoordig zijn het toch vooral computer(teken/grafische) programma's en vroeger met de hand. Ik zie het verschil niet. (Animatie staat bij mij gelijk aan tekenfilm). (Sorry, even offtopic)

kos

• 46693 berichten
  • 8850 stemmen

Grappig genoeg is Tsjechie/Tsjechoslowakije het land bij uitstek voor poppen en stopmotion animatie. Die hebben daar een enorme traditie in.

Black Math

• 5430 berichten
  • 1753 stemmen

Als aanvulling: niet alleen wat film betreft. De marionetten uitvoeringen van Mozarts opera Don Giovanni vormen bijvoorbeeld ook een belangrijke toeristenattractie in Praag. Ik moet zeggen dat Kooky mij ook meteen in het oog sprong. Lijkt me erg interessant.

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

Die film viel ook meteen op.

Alleen Baggerman schrijft bij die film dat de poppen lelijk zijn (en geen mimiek). (Dat vind ik ook ). Kooky zelf gaat nog wel. Ik had vroeger net zo'n beertje alleen dan in het wit.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Goed om te weten Black Math, de 'verwarring' bij mij is ook omdat films als bijvoorbeeld de muppet show niet onder animatie vallen, tenminste ik hoor niemand dat een animatie noemen. Die term wordt dus niet consequent gebruikt, dan is zo'n opmerking als de mijne ook niet vreemd. Stop-motion snap ik wel als animatie, maar geanimeerde poppen onder het genre animatie was dus voor mij een denkstap te ver .

Dick, ik vind dat wel wat hebben die "lelijke" poppen, heeft ook z'n charme. In de wel getekende animatie Coraline (2009) vind ik die oude poppen met knopen als ogen ook heel leuk, al zijn die poppen daar een stuk mooier.

John Milton

• 24225 berichten
  • 13388 stemmen

Is er al iemand die de ICM list maakt, Baggerman? Zal ik dat doen? Of doe je dat liever zelf (ik zie dat je wel een account hebt)? Ik neem het je met alle plezier uit handen anders, volgens mij heb je het druk zat hiermee. Laat maar horen...

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

arno74 schreef:

Goed om te weten Black Math, de 'verwarring' bij mij is ook omdat films als bijvoorbeeld de muppet show niet onder animatie vallen, tenminste ik hoor niemand dat een animatie noemen.

Dat is meer poppen(kast) en marionetten dat is zoals The Thunderbirds.

Ik moet wel zeggen dat het steeds vager wordt. De ene film is nog wel duidelijk live-action. Echte mensen met animatie. Maar pratende hondjes, met bewegende bekkies en ingesproken stemmen dan weer niet.

Baggerman heeft het wel erg goed ingeleid. Hoe kom je er toe deze films te kijken/en dat je (zelf) leuk vindt.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Een mooie gelegenheid om vanavond eindelijk Forman's The Firemen's Ball op te zetten. Kooky is te gek. Heb daar vorig jaar hardop van genoten in het Filmhuis.

In ieder geval wil ik van dit rijtje al Zelary en The Deserter and the Nomads zien. Weet niet of het extra veel werk kost maar kun je wellicht aangeven of de film wel of niet op DVD te krijgen is? Zou ik heel erg weten te waarderen.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

Baggerman schreef:

(quote)

Ja. De film is zelfs uitgeroepen tot beste film aller tijden (van eigen bodem).

Is ook de enige Tsjechische film die ik ken. Ben benieuwd naar je lijstje. Hopelijk zit er ook iets tussen voor mij

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

kos schreef:

En je hebt zelf geen enkele binding met Tsjechie/ Slowakije naast interesse?

Haha, nee. Ik ben er één keer op vakantie en twee keer voor mijn werk geweest, that's all.

beavis schreef:

Polen. Maar dan zijn daar nog steeds veel interessante namen die eigenlijk nog meer ontdekking verdienen zoals Krzysztof Zanussi en Tadeusz Konwicki (RIP).

Helemaal mee eens. Gelukkig zijn er inmiddels enkele boxen beschikbaar van Telewizja Kinopolska waardoor men nu kennis kan maken met enkele van deze filmmakers. Die van Tadeusz Konwicki heb ik zelf dan helaas nog niet op de kop getikt.

McSavah schreef:

Moet me vooral nog eens in de animatie verdiepen en heb ook zo goed als geen recente films uit Tsjechië of Slowakije gezien, maar daar lijkt het helaas ook wat voorbij te zijn wat betreft films... Of ik heb ze steeds over het hoofd gezien. Qua smaak liggen Baggerman en ik volgens mij mijlenver uiteen, maar misschien dat ik toch nog een enkele tip kan opdoen.

Helaas is het vanuit Tsjechië inderdaad wel een beetje ingekakt qua kwaliteit de laatste tijd. Vanuit Slowakije lijkt héél voorzichtig wel wat t gaan ontluiken. Ze werken ook noodgedwongen veel samen met producties.

McSavah schreef:

Qua smaak liggen Baggerman en ik volgens mij mijlenver uiteen, maar misschien dat ik toch nog een enkele tip kan opdoen.

Toch kom ik je wel vaak tegen bij films uit deze regio (Oldrich Lipsky), dus er zijn raakvlakken!

Dk2008 schreef:

Die film viel ook meteen op.

Alleen Baggerman schrijft bij die film dat de poppen lelijk zijn (en geen mimiek). (Dat vind ik ook ).

arno74 schreef:

Dick, ik vind dat wel wat hebben die "lelijke" poppen, heeft ook z'n charme. In de wel getekende animatie Coraline (2009) vind ik die oude poppen met knopen als ogen ook heel leuk, al zijn die poppen daar een stuk mooier.

Arno74 slaat de spijker op de kop. Knap aan de film vind ik dat je ondanks de houterigheid en het weinige mimiek toch gaat meeleven met de lelijke wezens.

Toys in the Attic ligt een beetje in het verlengde van 'Kooky', maar vond ik net iets minder (maar nog steeds best leuk).

John Milton schreef:

Is er al iemand die de ICM list maakt, Baggerman? Zal ik dat doen? Of doe je dat liever zelf (ik zie dat je wel een account hebt)? Ik neem het je met alle plezier uit handen anders, volgens mij heb je het druk zat hiermee. Laat maar horen...

Als je dit wilt doen: graag!!!! Want inderdaad is het meer werk dan je denkt. Ik dacht 'dat doe ik wel even!' en maak nu een diepe buiging voor Onderhond en Mochizuki Rokuro, die nog véél langere lijsten hebben gepresenteerd!

Malick schreef:

In ieder geval wil ik van dit rijtje al Zelary en The Deserter and the Nomads zien. Weet niet of het extra veel werk kost maar kun je wellicht aangeven of de film wel of niet op DVD te krijgen is? Zou ik heel erg weten te waarderen.

Zal ik voortaan doen met links naar sites die ik zelf gebruik. Niet dat ik reclame voor ze wil maken, maar ze zijn in ieder geval te vertrouwen. De films zijn (als ze verkrijgbaar zijn) vaak erg goedkoop. Voor 1 euro zijn sommige films al te koop (vaak in een papieren hoes vergelijkbaar met 45' singeltjes van vroeger!).

TornadoEF5 schreef:

Hopelijk zit er ook iets tussen voor mij

Vast wel!

John Milton

• 24225 berichten
  • 13388 stemmen

Zorg ik voor de ICM lijst, my pleasure!

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

117. Gentlemen, Boys (Páni Kluci)

Verá Plívová-Simková 1976 CZ

90 mins

Avontuur / Familie

(afbeelding)

Uit mijn jeugd kan ik me sommige films van Verá Plívová-Simková nog best herinneren en ik wilde toch zeker minimaal één film van haar in deze lijst hebben staan. Haar films en andere jeugdfilms uit deze landen gaven mij destijds de enige mogelijkheid tot een inkijkje achter het IJzeren Gordijn.

Deze film is een soort Tsjechische versie van Tom Sawyer en is gewoon heel vakkundig gemaakt, net als de Sovjet films Priklyucheniya Toma Sojera ... en Sovsem Propashchiy, waarvan ik tot zo’n 10-15 jaar geleden gewoon dacht dat het Amerikaanse films waren!!! De jeugd- en sprookjesfilms uit Tsjechië uit de jaren 60-90 zijn overigens van zeer hoge kwaliteit en ook zeer genietbaar voor volwassenen. Wellicht komt dit doordat de regisseurs van het regime gewoon de opdracht kregen films te maken, zonder dat ze zelf konden kiezen wat. De New Wave rebellen die niet naar het Westen waren gevlucht werden uiteindelijk ook naar deze genres verbannen omdat deze ongevaarlijk werden geacht door het regime en niet belangrijk om de ideologie te dienen. In hun kinder- en sprookjesfilms zit vaak toch wat stoutigheden en kritiek en ze zijn vaak wat apart.

https://c1.staticflickr.com/1/761/22311969889_42e982a068_b.jpg

Te verkrijgen bij: dvdbest en DVD LIPA

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

116. Pink Dreams (Ruzove Sny)

Dusan Hanák 1977 SK

81 mins

Komedie / Romantiek

(afbeelding)

Er zijn niet zoveel Tsjechoslowaakse films van voor de Fluwelen Revolutie waarin de Roma gemeenschap een prominente rol heeft. Deze film heeft het wel en was de eerste film waarin deze gemeenschap realistisch weergegeven werd. Hoewel de film lekker luchtig is en standaard lijkt te eindigen komt er een onverwacht realistisch twist die geen kater nageeft en die toch geen afbreuk doet aan het luchtige van de film.

https://c2.staticflickr.com/6/5632/21877603303_b3f75a9a65_b.jpg

Te verkrijgen bij: dvdbest en dvd LIPA

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

115. The Champion (Vitáz)

Dusan Trancík 1979 SK

85 mins

Drama

(afbeelding)

Boksfilms vind ik eigenlijk altijd wel leuk. Deze is geen uitzondering en geeft bovendien een heerlijk inkijkje in het leven in Bratislava van de jaren zeventig. De uiteindelijke wedstrijd is zo geschoten dat het nèt lijkt of je er zelf bij bent aan de ring, wat het heel spannend maakt.

https://c1.staticflickr.com/1/692/22310866570_c1f217195c_b.jpg

Te verkrijgen bij: DVDBest en dvd LIPA

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

114. The Girl on the Broomstick (Dívka na Kosteti)

Václav Vorlícek 1972 CZ

76 mins

Fantasy / Familie

(afbeelding)

Al ver voordat J.K. Rowling haar Zweinstein en de toverklasjes bedacht was deze film er al met een heksenopleiding waar je voor straf 300 jaar moet nablijven. Net als Oldrich Lipsky wist Václav Vorlicek (en scriptschrijver Miloš Macourek) films met de meest uitzinnige plots te maken. Ook hier knullig uitziende special effects, die toch best werken en die voor die tijd in het Oostblok best innovatief waren. Later ging Vorlicek toch vooral sprookjes verfilmen.

https://c1.staticflickr.com/1/566/22472780436_d7911a0248_b.jpg

Te verkrijgen bij: DVD LIPA en DVDBest

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Ben benieuwd of er nog een bekende komt voor nummer 100 aan de beurt is. Ik heb al wel een aantal titels aamgekruist die ik wil zien .

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

113. She Kept Asking for the Moon (Pásla Kone na Betóne)

Stefan Uher 1982 SK

81 mins

Komisch Drama

(afbeelding)

Eén van de weinige films uit de Slowaakse klassiekersreeks die ik nog niet te pakken gekregen heb en wel doordat de DVD’s al in een paar weken na uitbrengen waren uitverkocht. De film is dan ook één van de meest succesvolle Slowaakse films aller tijden in eigen land, mede doordat dit één van de eerste films was die volledig in dialect was opgenomen. Milka Zimková schreef het boek waarnaar de film is gemaakt, schreef het script en nam de hoofdrol op zich in een komisch drama dat leuk is in al zijn truttigheid.

https://c2.staticflickr.com/6/5792/22500299846_494cf55fe5_b.jpg

De dvd is out of print. Overigens heb ik ooit contact gehad met een dame van een DVD-shop van de SFU (de Slowaakse Film Unie). Ze hebben daar een service dat je ze (legaal!) een gebrande kopie van een film naar keuze (in ieder geval die uit de serie klassiekers) kunnen toesturen voor iets van 9 euro excl. verzendkosten per film. Ik kan de e-mail echter niet meer terugvinden in mijn archief, maar de optie is een erg interessante, mooie service, zeker als die geldt voor iedere film uit hun archief! Ik ga er nog eens achteraan!

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Uher is misschien nog wel in beeld bij Second Run - ooit. Deze lijkt me ook wel weer leuk.

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

112. The Southern Mail (Juzna Posta)

Stanislav Párnicky 1987 SK

92 mins

Drama

(afbeelding)

Een totaal vergeten film over de jeugd van een zoon van een douanier op de Slowaaks-Hongaarse grens. De zoon van een officier sluit vriendschap met de ongeneselijk zieke Dulo, wiens vader medicijnen voor hem probeert te smokkelen. Een ontroerend verhaal, waarin de gewelddadige wereld van volwassenen gezien wordt door de ogen van een kind.

https://c1.staticflickr.com/1/679/22310862090_ac72061d10_b.jpg

Out of print. Wellicht nog te pindakazen of: zie de vorige film.

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

Uher is misschien nog wel in beeld bij Second Run - ooit. Deze lijkt me ook wel weer leuk.

Ja, stiekem hoop ik dat Second Run nog wat meer moois gaat uitbrengen, maar tot nu komen ze alleen met dingen die ik al kon krijgen in Tsjechië of Slowakije. Uher is eigenlijk een grote onbekende (ook internationaal) en tot nu toe vind ik al de films die ik van hem gezien heb zeer de moeite waard. Hij wordt alleen zo af en toe genoemd als 'de maker van de eerste Tsjechoslowaakse New Wave film'.

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

111. Jára Cimrman Lying, Sleeping (Jára Cimrman Lezící, Spící)

Ladislav Smoljak 1983 CZ

81 mins

Komedie

(afbeelding)

In de jaren zestig is het fictieve personage Jára Cimrman bedacht door Jiří Šebánek en Zdeněk Svěrák. Jára Cimrman zou tussen 1853 en 1859 (wanneer is niet precies bekend) geboren zijn te Wenen en voor het laatst met zekerheid waargenomen in 1914 te Liptákov in de Jizerské Hory (Noord-Bohemen). Hij zou één van de grootste Tsjechische dramaturgen, dichters, muzikanten, leraars, reizigers, filosofen, uitvinders, rechercheurs en sportmensen van zijn tijd zijn geweest. Bij veel grote gebeurtenissen was hij aanwezig en eigenlijk is hij de voorloper van Forest Gump en ‘de 100-jarige Man Die uit het Raam Klom en Verdween’. Rond Jára Cimrman is een hele cultuur ontstaan, onder meer het Žižkov Theater van Jára Cimrman en het museum in de Petřín-uitkijktoren zijn om deze figuur heen gebouwd. Op het plaatje zorgt hij voor de definitieve vorm van de Eiffeltoren.

In Nederland hadden we Pim Fortuyn als grootste Nederlander, in Tsjechië dreigde het Jára Cimrman te gaan worden totdat de Tsjechische televisie maar bekend maakte dat uitsluitend werkelijk bestaande personen konden meedingen naar de titel.

https://c2.staticflickr.com/6/5730/22310837860_bdc0088b39_b.jpg

Te verkrijgen bij: DVD Best en DVD LIPA

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

Zo, morgenochtend vroeg ga ik weer verder!

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Dit is niet goed voor mijn nog zien lijst . Ik zie weer genoeg interessante films voorbij komen, en ook nog met die fijne speelduur van 90 minuutjes of korter, waardoor je altijd wel even tijd voor kunt vinden.

Baggerman schreef:

... inderdaad is het meer werk dan je denkt. Ik dacht 'dat doe ik wel even!' en maak nu een diepe buiging voor Onderhond en Mochizuki Rokuro, die nog véél langere lijsten hebben gepresenteerd!

Helemaal mee eens! Petje af voor voor OH en MR. Dit is een karweitje waarop ook ik me aardig verkeken heb. Mijn lijstje is vrijwel klaar (laatste loodjes wegen het zwaarst), dus na Tsjechoslowakije zal ik ook met mijn Spaanse lijst komen.

John Milton

• 24225 berichten
  • 13388 stemmen

Mooi begin, Baggerman. Ik sta nog op nul, maar dat had ik wel verwacht. Ik loop achter in dit segment en heb voornamelijk enkele grote namen gezien.

Met Baggerman's goedkeuring heb ik een lijst op Icheckmovies gemaakt. Ik zal die updaten naarmate de nieuwe films verschijnen.

Baggerman's Top 100 of Czech and Slovak Films

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

Haha, ik had er zelf nog 3 niet aangecheckt! Geweldig John Milton!

Wat arno74 trouwens opmerkte ben ik vergeten als voordeel van veel de films uit Tsjechoslowakije! Inderdaad vaak lekker kort. Kunnen dus gemakkelijk even tussendoor bekeken worden.

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

110. The Cassandra Cat (Az Prijde Kocour)

Vojtech Jasný 1963 CZ

91 mins

Familie / Fantasy

(afbeelding)

Film die overal te boek staat als jeugdfilm??? De film heeft zeker fantasy-elementen in zich en kinderen spelen een rol in de film, maar een kinderfilm zou ik dit zeker niet noemen. Het is een surrealistische allegorie over een kat met een bril op zijn neus, maar als hij die bril afdoet ziet hij mensen in de kleur die het best bij hun ware aard past. Alle volwassenen, op een romantische onderwijzer na, vinden het maar een eng beest, terwijl de kinderen dol op hem zijn. De hypocrieten, de verliefden, de bedriegers en de echtbrekers worden zo ontmaskerd. Het idee is erg goed, maar had van mij best nog wat scherper uitgewerkt kunnen worden.

https://c1.staticflickr.com/1/677/22311081948_07fe4c29ca_b.jpg

Te verkrijgen bij: DVD Best

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

109. Cutting It Short (Postriziny)

Jiri Menzel 1981 CZ

93 mins

Komedie

(afbeelding)

Een typische Jiri Menzelfilm waarin het Tsjechische bier en Magda Vásáryová (ze is net zo mooi als zuster Emília!) héél smakelijk in beeld worden gebracht! De film schijnt een absolute klassieker te zijn in Tsjechië. Grappig is de schreeuwlelijk van een broer Pepin, gespeeld door Jaromir Hanzlik.

https://c1.staticflickr.com/1/641/22509873351_d213fc3924_b.jpg

Te verkrijgen bij: DVD Best en DVD LIPA

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

108. Soccer Fans (Skanlní v Ofsajde)

Jan Lacko 1960 SK

84 mins

Komedie

(afbeelding)

Eigenlijk de truttigheid zelve, maar leuk is te zien hoe het leven in die tijd (daar in Bratislava) was, wat ze aten, waar mensen enthousiast over waren, et cetera. Stiekem zit er ook nog wat verhulde kritiek in de film op de bureaucratie/corruptie en over de schaarste aan levensmiddelen. En waren de hooligans nog maar zo als toen! Ook leuke voetbalbeelden.

https://c1.staticflickr.com/1/572/22498799445_2877333263_b.jpg

Te verkrijgen bij: lijkt out of print, maar is wellicht nog wel ergens te vinden.

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

107. Fimfárum Jana Wericha

Aurel Klimt en Vlasta Pospísilová 2002 CZ

100 mins

Animatie / Komedie

(afbeelding)

Lekker knullige Tsjechische stopmotion voor de liefhebbers van gekke sprookjes. Sowieso kunnen de liefehebbers hiervan goed terecht in Tsjechie met o.a. Svankmajer, Jiri Trnka en Buurman en Buurman (weet niet hoe de maker heet!). Er bestaan ook nog deel 2 en 3, die ik nog niet heb gezien.

https://c2.staticflickr.com/6/5689/22509862411_a5820b0ef7_b.jpg

Te verkrijgen bij: DVD Best en [url=http://www.dvdlipa.sk/product.php?id_product=4954[/url] (1 Euro!)

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

106. The Loves of a Blonde (Lásky Jedné Plavovlásky)

Milos Forman 1965 CZ

90 mins

Komedie/Drama

(afbeelding)

Milos Forman is voor de veel MM’ers wellicht de enige Tsjechische regisseur die ze kennen en dan vooral nog vanwege zijn Amerikaanse films als Amadeus en One Flew over the Cuckoo’s Nest. Hij heeft echter in Tsjechoslowakije ook en aantal zeer degelijke films gemaakt, waaronder deze film die werd genomineerd voor een Oscar. Hij wordt daarom waarschijnlijk ook altijd als eerste genoemd in het rijtje New Wave regisseurs. Zelf vind ik dit een aangenaam filmpje, maar niet het beste wat de New Wave te beiden had.

https://c1.staticflickr.com/1/567/21930821134_8b75d2d411_b.jpg

Te verkrijgen bij: DVD Best en DVD LIPA Ook op het Second Run Label uitgebracht.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.