• 15.787 nieuwsartikelen
  • 178.147 films
  • 12.220 series
  • 33.993 seizoenen
  • 647.240 acteurs
  • 199.052 gebruikers
  • 9.373.990 stemmen

De top 100 van... (top 150 van live action jeugdfilms/Baggerman)

zoeken in:

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

105. The Mysterious Castle in the Carpathians (Tajemství Hradu v Karpatech)

Oldrich Lipsky 1981 CZ

97 mins

Komedie

(afbeelding)

Lang niet Lipsky’s beste film, maar toch wel weer bomvol gekkigheden en leuke trucjes. Jan Svankmajer was betrokken bij deze film en zijn hand is dan ook duidelijk zichtbaar in het resultaat. Op de still de twee grootheden uit het Tsjechische acteursgilde van de communistische tijd: Rudolf Hrusinský, hier met briljant slechtwerkende robotarm en Milos Kopecký in een voor hem bijna standaard rol als gekke baron (of graaf, of hertog, of prins).

https://c2.staticflickr.com/6/5639/22311952209_35b0a16a35_b.jpg

Te verkrijgen bij: DVD Best en DVD LIPA

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

104. And I'll Run to the Ends of the Earth (A Pobezim Az na Kraj Sveta)

Peter Solan 1979 SK

74 mins

Drama/Familie

(afbeelding)

Sympathieke (jeugd)film over een meisje dat gepest wordt doordat ze een heupafwijking heeft en daardoor waggelt als een eend. Typisch weer zo’n film die nooit meer bekeken wordt omdat het voor kinderen toch wat te serieus (en tegenwoordig te saai?) is en doordat volwassenen denken dat het voor hen te kinderachtig is. Zelf vond ik het een mooie film die (ik herhaal mezelf maar weer eens) een mooi inkijkje biedt in het Slowaakse leven van de jaren zeventig en die niet standaard verloopt en afloopt.

https://c2.staticflickr.com/6/5742/22485370572_35f1be2a6b_b.jpg

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

103. Valley of the Bees (Údolí Vcel)

Frantisek Vlácil 1968 CZ

97 mins

Drama

(afbeelding)

Al sinds Ivanhoe hou ik van ridderfilms en in deze film paraderen ze in prachtige gewaden van de Duitse (Teutonische) Orde. Het geheel ziet er schitterend uit en de stijl van deze film van Vlacil heeft wel wat weg van Bergmans ‘Seventh Seal’ en Bresson. Verwacht geen grootse actie en veldslagen (wel gruwelijkheden; honden zijn een geliefd instrument om te martelen en doden in deze film!). Dit is meer een psychologische steekspel dat onderwerpen behandelt als religieus fanatisme en liefde. De muzikale omlijsting door Liska is weer fenomenaal. Hier trouwens een heel mooie beschouwing over de film: http://ruthlessculture.com

https://c1.staticflickr.com/1/617/21877612783_dfd4ec0c83_b.jpg

Te verkrijgen bij: volgens mij op het Second Run Label uitgebracht.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Eindelijk wat bekende dingen voor mij. Heb aan deze Vlácil weinig herinneringen, maar jouw beschrijving roept wel direct een beeld terug op. Zie veel dingen die ik op zijn minst charmant vind ogen. Lispky maar een ding van gezien (in het Duits helaas), daar wil ik nog wel van proberen. Van de "worp" van gisteren vooral Jakubisko aangestreept. Ik denk dat we de bevriende MovieMeter-kanalen binnenkort weer gaan aanspreken.

Baggerman schreef:

Buurman en Buurman (weet niet hoe de maker heet!).

Lubomir en zijn zoon (?) Marek Benes.

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

Van gisteravond en vanmorgen alleen The Loves of a Blonde (3) gezien. Forman is een erg fijne regisseur, met een goed gevoel voor humor. En van alle Tsjechische new wave regisseurs vind ik het niet vreemd dat juist hij zo goed binnen kwam in Hollywood; zijn stijl is eerder universeel dan alternatief (al houdt hij altijd wel van outsider figuren). Dat gezegd hebbende vind ik Loves of a Blonde denk ik wel zijn minste. Niet heel slecht, maar het maakte gewoon niet zoveel indruk op me.

Valley of the Bees is er weer zo een die al heel lang op de kijklijst staat. Extreem benieuwd naar. Toen ik Marketa Lazarova onlangs in de bios heb herzien, schoof de titel ook mijn 'actieve' kijklijst op, maar het is er nog steeds niet van gekomen. Eén van de 33 klassiekers die ik voor het einde van het jaar wil zien Film >> Algemeen >> Klassiekers/oudere films die ik deze maand wil gaan zien

Verder zie ik nog veel meer titels die ik op de radar heb, enkele daarvan ook op DVD in de collectie. Maar met pas 35 checks op https://www.icheckmovies.com/lists/golden+foundation+of+czech+and+slovak+cinema/ kan ik natuurlijk bij lange na niet al alles gezien hebben. Hopelijk kom ik in de top-regionen toch een heel eind...

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Daar zit ik op 30 checks, ik denk dat het woord 'pas' wel een enige nuance behoeft. Gezien op de totale lijst wellicht, maar hier op MovieMeter komt hooguit baggerman verder denk ik.

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

Baggerman 52 checks en moviefreak#1 44 checks, dus het is inderdaad opzich niet slecht, maar was meer om aan te geven dat ik bij lange na geen top100 zou kunnen maken.

Heb de zoekmachine nog even geraadpleegd en ik blijk in totaal 11 stemmen te hebben voor Tsjechië, 45 voor Tsjecho-Slowakije en slechts 1 voor Slowakije

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Daar liggen bij mij de verhoudingen zo:

Tsjechoslowakije: 24

Slowakije: 4

Tsjechië: 13

Valt me eerlijk gezegd niet eens mee. Dat is totaal resp. 3 en 1 stem meer dan Hongarije en Polen.

Ik markeer dit 'landencluster' vast voor de goede filmvoornemens van 2016.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Golden Foundation of Czech and Slovak Cinema: 11 / 112

Tsjechoslowakije: 09

Slowakije: 06

Tsjechië: 12

The Loves of a Blonde en Valley of the Bees gezien. Van de laatste ronde alleen interesse in When the Cat Comes. Ben benieuwd hoe hoog Blind Loves en Grandhotel zullen eindigen. Pareltjes.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Tot mijn verbazing zie ik dat ik 1 check heb op de Golden Foundation of Czech and Slovak Cinema, had 0 verwacht, maar dat is Ikarie XB die ik zag n.a.v. de Science-Fiction knockout. En ik zie weer wat interessante dingetjes in het lijstje van vandaag, al ga ik niet alles aan mijn nog zien-lijst toevoegen, dit topic ga ik als raadpleegbak gebruiken om ook in de toekomst wat uit te kiezen (ook voor Japan en China).

mister blonde

• 12696 berichten
  • 5828 stemmen

Goed dat je ook de verkrijgbaarheid erbij vermeld. Leuk!

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Baggerman schreef:

(quote)

Toch kom ik je wel vaak tegen bij films uit deze regio (Oldrich Lipsky), dus er zijn raakvlakken!

Mijlenver was inderdaad wel schromelijk overdreven. Daar kunnen we denk ik pas van spreken bij de Spaanse lijst van arno74.

Van deze batch enkel het geweldige Valley of the Bees gezien. Marketa Lazarová moet ik overigens nog steeds herzien. Loves of a Blonde is zo'n titel die ik eigenlijk al gezien had moeten hebben. Verder niet veel wat mij meteen heel enthousiast maakt, hoewel ik And I'll Run to the Ends of the Earth recent tegenkwam en wel mijn interesse kreeg.

Golden Foundation of Czech and Slovak Cinema: 27/112

Tsjechoslowakije: 33

Tsjechië: 1(!)

Slowakije: 1(!)

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

McSavah schreef:

Mijlenver was inderdaad wel schromelijk overdreven. Daar kunnen we denk ik pas van spreken bij de Spaanse lijst van arno74.

Hoe kom je daar nou bij?

http://oi65.tinypic.com/281sdwp.jpg

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

Lubomir en zijn zoon (?) Marek Benes.

O. Ja! Ik kwam er niet meer op (en was te lui om het op te zoeken). Had ik wel moeten weten.

mister blonde schreef:

Goed dat je ook de verkrijgbaarheid erbij vermeld. Leuk!

Leuk is dat wat verkrijgbaar is bijna niets kost. Jammer is dat veel gewoon niet zonder pindakazen is te zien (met minimaal Engelse ondertiteling). De Slowaken hebben het heel goed gedaan door 10 klassiekers uit de jaren vijftig/veertig, 20 klassiekers uit de jaren zestig, 10 klassiekers uit de jaren zeventig, en 10 klassiekers uit de jaren tachtig uit te brengen met Engelse ondertiteling voor zeer schappelijke prijzen (tussen de 1 en 5 euro). De Tsjechen doen het een stuk slechter. Veel van de meest interessante titels zijn wel uitgebracht, maar nooit met ondertiteling.

Toch ook maar even mijn aantal stemmen gecheckt hier op MM:

Tsjechoslowakije: 152

Slowakije: 2 (!)

Tsjechië: 49

Op naar de volgende batch!

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

102. A Thousand-year-old Bee (Tisícrocná Vcela)

Juraj Jakubisko 1983 SK

162 mins

Drama/Oorlog

(afbeelding)

Weer een (bzzzzz!) bij in de titel, want dit epos gaat over een familie van imkers en herenboeren. Visueel is dit echter helemaal Jakubisko: prachtig verzorgd uitziende plaatjes en decors en vele spectaculaire beeldenstromen. Tevens typisch voor deze regisseur de vele surrealistische stukjes in de film, die het geheel niet onbegrijpelijk maken- maar juist leuk- en wat dromerigs toevoegen. De onopzettelijke ‘sledetocht’ met de doodskist van de patriarch in de film (die op het plaatje begint) is wel een hoogtepunt in de film.

https://c1.staticflickr.com/1/680/21877583003_57a5d328bd_b.jpg

Te verkrijgen bij: DVD Best.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Baggerman schreef:

Slowakije: 2 (!)

Zo ga ik twijfelen aan mijn eigen archief

Misschien hanteer ik het verkeerde jaartal van de splitsing, maar ik heb 4 Martin Sulik films gezien van na (de door mij veronderstelde) splitsingsdatum van Tsjechoslowakije.

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

101. Kam Doskáce Ranní Ptáce

Drahomíra Králova 1987 CZ

85 mins

Familie / Komedie

(afbeelding)

Deze kinderfilm heb ik ooit op één van de Duitse netten gezien. Ik vond hem geweldig. Best een leuk plot en ik zou als kind óók mijn kloon naar school hebben proberen te sturen en zelf lekker gaan spelen! Verdient op zijn minst een remake!!!

https://c1.staticflickr.com/1/582/22311979449_b15d9ddef4_b.jpg

Bij mijn weten niet met Engelse ondertiteling verkrijgbaar.

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

100. How to Drown Dr. M. or The End of Water Spirits in Bohemia (Jak Utopit Doktora Mrácka aneb Konec Vodniku v Cechách)

Václav Vorlícek 1974 CZ

96 mins

Komedie / Fantasy

(afbeelding)

Stiekem best een grappige film met weer die leuke kneuterige special effects waarvan je je toch afvraagt: ‘hoe deden ze het toch?’ Daarin zit ook wel een hoop lol tijdens het kijken van deze film: hoe deden ze dat? En ook gewoon de kleding, brillen, omgeving, vervoersmiddelen, etcetera in de film. Allemaal uit een vervlogen tijd. De special effects zijn inmiddels niet meer van deze tijd, maar waren toen -en zijn nog steeds wel effectief en bewonderenswaardig. Op filmacademies zouden ze best een lesje kunnen besteden aan de films uit communistisch Tsjechoslowakije, want men wist toch met weinig het maximale eruit te halen wat betreft grappige effecten.

De meest opvallende acteur in deze film is toch Milos Kopecký (hier als hoofdwatergeest Wassermann met de kop uit de wasbak).

https://c2.staticflickr.com/6/5655/21876073774_991509160b_b.jpg

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

99. The Return of the Prodigal Son (Návrat Ztraceného Syna)

Evald Schorm 1967 CZ

98 mins

Drama

(afbeelding)

Mochizuki Rokuro noemt dit een film die zo deprimerend is dat deze haast verstikkend werkt. Hoewel de film tragikomisch wordt verteld ben ik het met hem eens. De film wordt wel eens de inspiratiebron voor Milos Formans ‘One Flew over the Cuckoo’s Nest’ genoemd en dat zou zomaar kunnen. In deze film heeft een psychiatrische instelling ook een heel belangrijke rol, maar hier wordt alles toch wat ingetogener en realistischer neergezet. Het geheel deed me ook sterk denken aan ‘Le Feu Follet’ van Louis Malle.

Hier in de film ook een rol voor regisseur Jiri Menzel. Veel regisseurs zijn trouwens óók als acteur te bewonderen, want naast Menzel heb ik de volgende regisseurs regelmatig in Tsjechoslowaakse films gespot: Schorm, Kachyna, Vlacil, Herz, Hrebejk, Gedeon, Troska, Smoljak, Bielik, Olmer, Steiner, Tapak, Vávrová, en Strach.

De film bevat geweldige scènes, waaronder deze op het plaatje waar de hoofdpersoon ‘moet aansterken’.

https://c2.staticflickr.com/6/5705/22311104108_4f993e5c22_b.jpg

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

98. Tomorrow I'll Wake Up and Scald Myself with Tea (Zítra Vstanu a Oparím se Cajem)

Jindrich Polák 1977 CZ

93 mins

Komedie / Sciencefiction

(afbeelding)

Een leuke tijdreisfilm met stoute naziplannen waarin verbazingwekkend genoeg uiteindelijk alle eindjes netjes aan elkaar worden gebreid. Ik zou gezworen hebben dat Josef Abrham de hoofdrol speelde, maar het blijkt ene Petr Kostka te zijn die ontzettend op eerstgenoemde lijkt! Ik zou de foto’s op de celebrity-look-a-like tag van het forum kunnen zetten, maar niemand kent beiden toch….

https://c2.staticflickr.com/6/5736/22485391052_4044b0dbea_b.jpg

Te verkrijgen bij: DVD Best

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Baggerman schreef:

99. The Return of the Prodigal Son (Návrat Ztraceného Syna)

Evald Schorm 1967 CZ

98 mins

Drama

[...]

De film zit in de Eclipse box (Criterion R1) van Pearls of the Czech New Wave.

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

97. Three Daughters (Tri Dcéry)

Stefan Uher 1968 SK

87 mins

Drama

(afbeelding)

Verbazend dat deze film überhaupt kon worden gemaakt in dit land in deze tijd?!?! Er wordt behoorlijk wat commentaar gegeven op de collectivisering van de landbouw en op hoe men met de geestelijken/kerkelijken omging vlak na de Tweede Wereldoorlog. Overigens worden de religieuzen gelukkig ook niet geportretteerd als heiligen, ook op hen wordt genoeg kritiek gegeven. De prachtige ogen van Alzbeta Strkulová zijn het alleen al waard om de film te bekijken!

https://c1.staticflickr.com/1/593/22472808946_08b887f95a_b.jpg

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

96. The Stolen Airship (Ukradená Vzducholod')

Karel Zeman 1970 CZ

90 mins

Avontuur/Familie

(afbeelding)

Karel Zeman wordt beschouwd als één van de grondleggers van de Tsjechoslowaakse animatiefilm. Uit deze film blijkt duidelijk dat Karel Zeman een inspiratiebron is geweest voor Terry Gilliam (en zijn animaties in Monty Python). Het is een luchtige live-action animatie vol met gekkigheidjes en met fraaie Art Nouveau pentekeningen zoals je die in de Jules Verne-boeken tegen kon komen. Gelukkig is het Karel Zeman museum in Praag begonnen met het uitgeven van al de films van Zeman in prachtige gerestaureerde versie voor ontzettend mooie prijzen (onder de 5 euro). Zeer aanbevelingswaardig!

https://c1.staticflickr.com/1/743/22310834390_00ea8159b3_b.jpg

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

De film zit in de Eclipse box (Criterion R1) van Pearls of the Czech New Wave.

O, die heb ik gemist. Mooie titels in de box trouwens.

John Milton

• 24225 berichten
  • 13388 stemmen

En daarmee zijn de laatste dertig titels van de top 100 bekend. Ik zag ook weer een paar interessante dingen voorbij komen. Slechts 8 van de dertig films staan op official lists, echte tips dus, die we hier van Baggerman krijgen!

Toevallig was ik zelf net ook bezig met een watchlist maken, maar dan van de Magyar Film – Best Hungarian Films lijst. Best pittig als je er weinig vanaf weet. Gelukkig was mijn docent filmwetenschap Hongaars, die heeft vast nog wel wat tips.

beavis

• 6627 berichten
  • 14795 stemmen

Wederom 1 gezien en alle eerdere opmerkingen zijn te herhalen

Edit: weer wat gespeeld met de zoekmachine voor een opvallende opmerking in de kantlijn: er zijn 4 Tsjechoslowaakse films waar ik alleen op gestemd heb!

4,00 (4,00)Hotel pro Cizince (1967) Alternatieve titel: Hotel for Strangers

3,50 (3,50)Krik (1966) Alternatieve titel: The Cry

3,50 (3,50)Varhaník u sv. Víta (1929) Alternatieve titel: The Organist at St. Vitus' Cathedral

3,00 (3,00)Masseba (1989)

Hoe zit dat Baggerman?

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Kijk aan, een van mijn toevoegingen in de lijst. Ik ben weer helemaal in mijn element. Leuk ook dat je Le feu follet noemt, inderdaad zeker een gelijkenis daarmee. Toen ik de titel net voorbij zag komen moest ik aan Oslo, 31. August denken.

Aan Uher en Jakubisko heb ik alleen nog maar vier sterren uitgedeeld. Heerlijke regisseurs. Vooral Jakubisko heeft potentie om een favorietje te worden.

Ik zag twee Tsjechoslowaakse films waar alleen ik op heb gestemd:

...A Páty Jezdec Je Strach (1965) - 4.0*

Faráruv Konec (1969) - 3.5*

En ik verwacht dadelijk weer mijn stokpaardje Ikarie XB 1 van stal te kunnen halen, waar ik zoals jullie wellicht weten een kaartje voor had gekocht. Dat blijft me maar achtervolgen.

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

beavis schreef:

Hoe zit dat Baggerman?

Er zijn 67 Tsjechoslowaakse films waar in alleen op heb gestemd, 10 Tsjechische en 1 Slowaakse.

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

Dat is nummer één op mijn lijst van films uit deze regio die ik graag wil zien. Nog niet te pakken kunnen krijgen!

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8281 stemmen

95. Sitting on a Branch, Enjoying Myself (Sedím na Konári A Je Mi Dobre)

Juraj Jakubisko 1989 SK

110 mins

Drama

(afbeelding)

Ook weer een typische Jakubisko-film die teruggrijpt naar zijn jaren zestig films. We volgen weer en aantal vrijgevochten vagebonden (waaronder Bolek Polivka in voor hem typische rol!) in prachtige (rommel) decors. Fans van Fellini en Kusturica, ga ook eens een film van Jakubisko bekijken!!!!

https://c1.staticflickr.com/1/711/22485362982_96602fe59b_b.jpg

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.