- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Japanse "new wave" - de tien belangrijkste regisseurs
Japanse "new wave" - de tien belangrijkste regisseurs
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
een logisch vervolg op dit topic:
Film >> Toplijsten en favorieten >> Japanse "golden age" - de tien belangrijkste regisseurs
Wel iets lastiger. Ook hier zijn er wel duidelijk 4 essentiële regisseurs te benoemen, maar daarnaast een hele lijst aan namen met vrij korte filmografieën, waarbij het lastiger wordt om keuzes te maken. Daar noem ik er ook vier van en ik sluit af met twee grote regisseurs die er bij horen, al zitten ze meer aan de periferie van de new wave in hun eigen niche
1 Nagisa Ôshima 1932
gezien: 17
top 3: Natsu no Imoto (1972)
Shinjuku Dorobo Nikki (1968)
Nihon Shunka-kô (1967)
wensen 3: Ai no Borei (1978)
Max Mon Amour (1986)
Shiiku (1961)
2 Masahiro Shinoda 1931
gezien: 11
top 3: Shinjû: Ten no Amijima (1969)
Kawaita Hana (1964)
Himiko (1974)
wensen 3: Buraikan (1970)
Ibun Sarutobi Sasuke (1965)
Sakura no Mori no Mankai no Shita (1975)
3 Shôhei Imamura 1926
gezien: 12
top 3: Akai Satsui (1964)
Kamigami no Fukaki Yokubo (1968)
Narayama Bushiko (1983)
wensen 3: Akai Hashi no Shita no Nurui Mizu (2001)
Kanzo Sensei (1998)
Hateshinaki Yokubo (1958)
4 Yoshishige Yoshida 1933
gezien: 17
top 3: Rengoku Eroica (1970)
Kaigenrei (1973)
Erosu Purasu Gyakusatsu (1969)
wensen 3: Juhyo no Yoromeki (1968)
Chi wa Kawaiteru (1960)
Ningen no Yakusoku (1986)
5 Susumu Hani 1928
gezien: 2
top 3: Hatsukoi: Jigoku-Hen (1968)
Furyo Shonen (1961)
wensen 3: Kanojo to Kare (1963)
Gozenchu no Jikanwari (1972)
Aido (1969)
6 Shûji Terayama 1935
gezien: 5
top 3: Den-En ni Shisu (1974)
Fruits de la Passion, Les (1981)
Tomato Kecchappu Kôtei (1971)
wensen 3: Boxer, The (1977)
7 Hiroshi Teshigahara 1927
gezien: 4
top 3: Moetsukita Chizu (1968)
Suna no Onna (1964)
Otoshiana (1962)
wensen 3: Antonio Gaudí (1984)
Hokusai (1953)
Sama Soruja (1972)
8 Toshio Matsumoto 1932
gezien: 3
top 3: Shura (1971)
Bara no Soretsu (1969)
Juroku-Sai no Senso (1973)
wensen 3: Dogura Magura (1988)
9 Seijun Suzuki 1923
gezien: 8
top 3: Nikutai no Mon (1964)
Tsigoineruwaizen (1980)
Tôkyô Nagaremono (1966)
wensen 3: Shunpu Den (1965)
Ankokugai no Bijo (1958)
Kanto Mushuku (1963)
10 Kôji Wakamatsu 1936
gezien: 20
top 3: Jitsuroku Rengô Sekigun: Asama Sansô e no Michi (2007)
Gewalt! Gewalt: Shojo Geba-Geba (1969)
Okasareta Hakui (1967)
wensen 3: Segura Magura: Shinitai Onna (1970)
Sei no Horo (1967)
Mizu no nai Puuru (1982)
Met nog even de kanttekening dat Masumura een beetje tussen wal en schip is gevallen in deze twee topics, ook geen onbelangrijke regisseur!
Overige aanraders zijn Jissoji, Kuroki, Kurahara, Nakahira, Okamoto, Adachi...
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Ik onthoud mij nog even van repliek Wellicht later een Japanse new wave top- en wensenlijstje van mijn kant.
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
Maar had ik Masumura nu wel of niet mee moeten rekenen?....
een selectie van 10 was hier gewoon lastig, dus het is een nogal persoonlijke selectie geworden, méér dan bij het Golden Age topic... veel meer afhankelijk van wat ik wel en niet heb gezien
Van Masumura zag ik tot nu toe 11 films met Akai Tenshi (1966) als enige, maar wel gelijk weer hele grote, aanrader...
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Nagisa Ôshima:
- Ai no Korîda (½)
- Ai no Borei (★★½)
- Gohatto (★)
Shôhei Imamura:
- A Man Vanishes (★★★)
- Vengeance Is Mine (★★★)
- The Ballad of Narayama (★★★)
- The Eel (★★★)
Yoshishige Yoshida:
- The Affair (★★★)
- Eros Plus Massacre (★★★½)
- Heroic Purgatory (★★★)
Hiroshi Teshigahara:
- Woman in the Dunes (★★★)
Seijun Suzuki:
- Tokyo Drifter (★½)
- Branded to Kill (★½)
- Pistol Opera (★½)
Kôji Wakamatsu:
- United Red Army (★)
- Caterpillar (★★½)
- 11.25 the Day He Chose His Own Fate (★★)
Van Masahiro Shinoda, Susumu Hani, Shûji Terayama en Toshio Matsumoto nog niets gezien. Net zoals bij de 'Golden Age'-topic heb ik genoeg liggen. Maar denk dat ik eerst met Ozu begin.
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
Gezien de cijfers lijkt me de Golden Age meer 'jouw ding'
Zelfs de 'cool factor' van een Suzuki is niet echt bevallen zo te zien...
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
een logisch vervolg op dit topic:
Film >> Toplijsten en favorieten >> Japanse "golden age" - de tien belangrijkste regisseurs
Op de volgorde is het een en ander aan te merken. Ik denk dat gezien status in Japan Masumura eerder de Top 10 zou moeten halen dan Susumu Hani.
Maar verder niet veel op aan te merken.
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
Heb met Hani persoonlijk tot nu toe eigenlijk nog het minst, maar hij wordt toch heel vaak genoemd als een zEEr belangrijke naam voor de new wave... Maar zou er dus niets op tegen hebben om die twee te switchen
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Ik zag nog niks van Hani, misschien ook een teken.
Als ik mijn Japanse lijstjes eens afmaak dan kon je zien hoevaak Masumura een factor is.
Verder zijn er nog namen van regisseurs die in de genrefilms van chanbara of zo groot werden maar ook andere dingen zijn gaan doen: Gosha, Okamoto Fukasaku denk ik dan aan. Vooral die eerste. Maar die zijn zeker niet zo groot als deze eerste tien. En dan de andere genreregisseurs die toch ook wel invloedrijk waren Ishii (Teruo), en Misumi Kenji bijvoorbeeld.
En ik zou Imamura bovenaan zetten, omdat ik hem het allerbeste vind, maar dat is meer persoonlijk. Die andere zijn ook geen koekenbakkers natuurlijk. Zowel Shinoda misschien door jou wat hoger is geen, omdat jij daar fan van bent. Dan is Oshima wel een mooi compromis
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
Oshima is als regisseur, criticus en mediafiguur toch wel hEt gezicht van de new wave, daar doen persoonlijke voorkeuren niets aan
Interessante genre regisseurs waren er natuurlijk ook legio in die tijd, en soms is het lastig ze van de new wave te onderscheidden, zoals Suzuki en Okamoto. Maar Fukasaku en Teruo Ishii, evenals Kato heb ik expres niet meegerekend. Gosha moet ik nog veel meer van zien, heeft ook zeer veel gedaan, maar valt gevoelsmatig bij mij nu ook even buiten consideratie...
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Misumi is toch wel een heel belangrijke figuur. Hij stond aan de wieg van Zatoichi, menige Yotsuya/Kaidan-film, Daimajin, Lone Wolf and Cub én Hanzo. Die exploitatiefilms vinden natuurlijk hun oorsprong in de New Wave. Musici is voor mij de voorloper hierbinnen. Misschien moet hij dan een lijstje aanvoeren in de periode hierna, samen met figuren als Ishii, Ito, Hasebe, Suzuki (die andere) en Kumashiro. Is Adachi dan ook niet beter daar op zijn plek?? En dan de late volgers en uiteindelijk weer vernieuwers als Ishii (Sogo) en Tsukamoto. Terayama en Matsumoto waren misschien ook wel meer 70-ies namen die daar bij zouden horen.
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
Ik denk niet dat exploitatie/genre zijn oorsprong vind in de new wave, het is eerder andersom toch?
De loopbaan van Suzuki is misschien het meest illustratief daarvoor.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Masumura zou ik eigenlijk zeker wel hier noemen en niet bij de 'golden age'. Ben zelf bepaald geen fan tot nog toe, maar wel een erg grote naam. Hani schijnt inderdaad ook een zeer belangrijk figuur binnen de scene te zijn geweest, maar is zeker hier in het westen wel de minst bekende naam uit de top-10 van beavis, maar hij heeft dan ook geen distributie hier en heel veel is gewoon niet aan te komen. Matsumoto daarna ook wel wat minder bekend en qua features niet een groot oeuvre, maar wel veel (experimentele) shorts nog gemaakt. Zelf ben ik in tegenstelling tot beavis wel een fan van Kuroki, maar die is denk ik niet belangrijk genoeg voor een top-10 plek (in mijn persoonlijke zou ik hem dan weer wel zetten).
En ik begrijp dat beavis de meer genre-filmmakers niet meeneemt. Overlapt elkaar soms, maar als we het over 'new wave' hebben zou ik die namen inderdaad er buiten laten.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Er beweert toch ook niemand dat Masumura bij The Golden Age hoort, toch? ("hij valt tussen wal en schip") Wat mij betreft hoort hij daar sowieso niet. Ik zag er 'maar' 7. Ook Red Angel als topper, al vond ik Kisses ook een uitschieter (en de start van new wave/suntribe-cinema).
Ik denk niet dat exploitatie/genre zijn oorsprong vind in de new wave, het is eerder andersom toch? De loopbaan van Suzuki is misschien het meest illustratief daarvoor.
Dat levert in elk geval een interessante discussie op. Door jouw en mijn stelling kunnen we misschien al concluderen dat hun namen dan eigenlijk in dit lijstje horen??
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
De sun tribe films waren duidelijk als een jeugd exploitation / angry young man / rebel without a cause genre opgezet, en daar begonnen vervolgens de meeste new wave filmmakers (in Japan werd de new wave bijzonder genoeg ook door de studio's in gang gezet, maar al snel meer independent door bijvoorbeeld het uit Toho voortgekomen ATG). Masumura moeten we toch definitief ook maar echt new wave noemen
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
Of genre makers op dit lijstje thuis horen (persoonlijk zal genre voor mij, puur door de regeltjes en het conformeren of juist doorbreken daarvan, altijd minder interessant zijn dan films die zich alleen aan de ideeën van de regisseur zelf conformeren) of toch een eigen lijstje verdienen... Ze zijn hoe dan ook minder "new wave" dan de namen die ik al noemde
Er zijn nog genoeg andere Japanse regisseur top10 lijstjes te maken. Een lijstje van recente namen (1985-2015 ruwweg) zou nog wel wat zijn denk ik, om alle belangrijke periodes gecoverred te hebben. Maar deze twee periodes zijn in de 'canon' toch wel de belangrijkste
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
Misumi is toch wel een heel belangrijke figuur.... Terayama en Matsumoto waren misschien ook wel meer 70-ies namen die daar bij zouden horen.
Ik zag hier nog wat mooie aanleiding voor discussie die ik nog niet van repliek had voorzien.
Misumi ken ik zelf nog niet goed genoeg, pas drie stuks gezien, maar die cv doet toch eerder een puur genre/studio man vermoeden dan een eigenzinnige new wave stem. Hoor graag als dat niet zo is, want er staat nog veel van zijn werk op mijn verlanglijstje, en zoiets zou de films zeker omhoogschuiven.
Terayama begon wellicht laat met filmregie, maar als theater-man was hij naast musicus Takemitsu een integraal onderdeel van de Tokyo avant-garde in de jaren 60. En hij heeft ook legio scripts geschreven, waaronder veel voor Shinoda, waardoor hij zijn plek meer dan verdient heeft.
Matsumoto is wellicht onduidelijker, zeker een kleiner cv, maar de films daarop zijn heel bijzonder... Hij heeft daardoor ook sterke kritische support.
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
Berichten na suggestie van Mochizuki Rokuro verplaatst naar Film > Toplijsten en favorieten > Beste anime
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
ter vervanging van Hani
5 Yasuzô Masumura 1924
gezien: 11
top 3: Akai Tenshi (1966)
Ongaku (1972)
Ao-zora Musume (1957)
wensen 3: Sonezaki Shinju (1978)
Karakkaze Yarô (1960)
Kuro no Tesuto Kaa (1962)