- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- They Shoot Pictures, Don't They?
They Shoot Pictures, Don't They?
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
In Film > Toplijsten en favorieten > The 21st Century's Most Acclaimed Films:
http://www.theyshootpictures.com/21stcentury.htm
Gelukkig staat mijn favoriet van Todd Haynes, Far from Heaven, maar op nummer 4 en niet lager…
En The House of Mirth van Terence Davies maar op 43 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Hoe ter wereld komt het dat Der Untergang, Sin City en Mar Adentro er niet in staan en films als 40-Year Old Virgin en School of Rock wel? Ik vind de 1000 Greatest film lijst van hun wel goed, maar hier slaan ze de plan bijna volledig mis, vooral qua plaatsing van de films. A history of Violence op 8? Kom op!
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Kan de lijst op 100 andere manieren sorteren en dan klopt die ook voor geen meter..... Of je voor of tegen bent, LOTR is natuurlijk The most acclamed film van deze eeuw tot nog toe.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Mijn top 10 dan maar. 
1 - Far from Heaven
2 - Collateral
3 - Cidade de Deus
4 - American Splendor
5 - The House of Mirth
6 - Grizzly Man
7 - Fa Yeung Nin Wa
8 - 24 Hour Party People
9 - Black Hawk Down
10 - Solntse / 25th Hour
Ps. Laatste 2 films van Jean-Luc Godard heb ik nog niet gezien.
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25160 stemmen
Wat een lijst 
Van de top 50 heb ik er 36 gezien en alleen Almost Famous en Waking Life (allebei een hoge 3,5) minder dan een 4* gegeven. Dit is wel een nuttig lijst denk ik 
Ik ga met plezier proberen de volledige lijst te kijken 
Edit : Waar is Secretary in Godsnaam 
Zelva
-
- 2188 berichten
- 2702 stemmen
Hoe ter wereld komt het dat Der Untergang, Sin City en Mar Adentro er niet in staan en films als 40-Year Old Virgin en School of Rock wel? Ik vind de 1000 Greatest film lijst van hun wel goed, maar hier slaan ze de plan bijna volledig mis, vooral qua plaatsing van de films. A history of Violence op 8? Kom op!
primarily based on a veritable trundle of year-end lists (from 2000 to 2005), plus it also takes into account mentions given to any films from 2000 onwards that show up in critics' all-time top-tens
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25160 stemmen
Er staan trouwens wel verdacht veel documentaires in moet ik zeggen. 40-Year-Old-Virgin en War of the Worlds zijn natuurlijk lachertjes en een aantal zeer goede films die prima in dit lijstje passen zijn vergeten. Secretary, Owning Mahony, Der Untergang, Simon, Mar Adentro e.v.a.
Onderhond
-
- 87585 berichten
- 12833 stemmen
Wat een onnoemelijk saaie selectie films weer
(top 50 dan, verder had ik al geen interesse meer)
starbright boy (moderator films)
-
- 22394 berichten
- 5066 stemmen
Had verder gekeken en was Good Bye Dragon Inn, Dolls, Eureka, Notre Musique, Cafe Lumiere, Werckmeister Harmoniak, Irreversible, Springtime in a Small Town en een hoop anderen tegengekomen. De top 50 is niet het spannenste deel van de lijst, maar dat heb je met gemiddelden van veel lijstjes en bovendien een oververtegenwoordiging van Amerikaanse critici (wat ze zelf aangeven).
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25160 stemmen
Little Onik staat er ook in, lijkt me wel wat voor OH 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
primarily based on a veritable trundle of year-end lists (from 2000 to 2005), plus it also takes into account mentions given to any films from 2000 onwards that show up in critics' all-time top-tens
Had ik al gelezen, maar juist van critici zou je verwachten dat Der Untergang wel scoort.
Onderhond
-
- 87585 berichten
- 12833 stemmen
Had verder gekeken en was Good Bye Dragon Inn, Dolls, Eureka, Notre Musique, Cafe Lumiere, Werckmeister Harmoniak, Irreversible, Springtime in a Small Town en een hoop anderen tegengekomen.
Dat wel, maar allemaal films die lager staan dan ... "Shrek"!. Van zulke lijstjes word ik depressief 
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25160 stemmen
Een Duitse film over Adolf Hitler die scoort bij Amerikaanse critici
Dat zou de eerste keer zijn.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Kreeg de film dan niet zoveel bealngstelling in Amerika dan? Daarbij staat volgens mij nergens dat het alleen om Amerikaanse critici gaat.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Wees blij dat Japanse/Aziatische films überhaupt genoemd worden, want zo goed zijn ze ook weer niet…
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2791 stemmen
Hoewel sommige waarschijnlijk het totaal niet eens zijn met de samenstelling van deze lijst, heb ik zelf de afgelopen jaren toch wat goede films ontdekt dankzij de lijst. Ik noem bijvoorbeeld een Yi Yi, Le Fils, The Station Agent en natuurlijk de film over Mr. Lazarescu.
In ieder geval is er weer update van de lijst verschenen: http://www.theyshootpictures.com/21stcentury.htm. Opvallend is nog steeds de afwezigheid van Nederlands favorieten: Untergang, Das Leben der Anderen en Kim Ki-Duk films. Extra frappant is dan het totaal overgewaarde Zwartboek op plaats 90.
Hoogste nieuwe binnenkomer is There Will Be Blood, waar ik persoonlijk zeer naar uitkijk. Gezien de films van 2007 die zijn toegevoegd is het opvallend dat de meeste uit de VS komen, terwijl de andere nieuwe binnenkomers uit andere landen uit eerder jaartallen komen. Dat wijst erop dat de Amerikanen een beetje achterlopen. Gezien deze lijst, ben ik vooral benieuwd geworden naar het werk van Apichatpong Weerasethakul.
Bert1
-
- 2196 berichten
- 0 stemmen
Een Duitse film over Adolf Hitler die scoort bij Amerikaanse critici
Dat zou de eerste keer zijn.
Ik vond dat Der Untergang even goed door Amerikanen zou kunnen gemaakt zijn, erg main-stream.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
De meest invloedrijke (?) Filmlijst op het internet heeft een nieuwe update gehad.
Van de oude lijst heb ik er slechts een kleine 400 gezien. Maar van de The 21st Century's Most Acclaimed Films moet ik nog een dertigtal. Wat vinden we ervan? 
starbright boy (moderator films)
-
- 22394 berichten
- 5066 stemmen
Ik zou zweren dat er al een topic over was Maar blijkbaar is het alleen besproken in andere topics. Het is het interessantste en beste basislijstje dat ik ken. Genre- en cultachtige films komen er wat bekaaid vanaf en recente ook wel (al is dat nu veel minder dan voor dit jaar).
Die 21st century lijst is wel wat minder, want sterker met een Amerikaanse blik, misschien dat dat dit jaar ook opknapt.
Zit nu mijn eerste blik te werpen op de update, die behoorlijke veranderingen oplevert dit jaar (met name door de nieuwe S&S-lijstjes). Op het eerste gezicht zijn dit de globale gevolgen:
-Natuurlijk veel recentere films in opkomst
-Ook de wat experimentelere films doen het beter
-Vooral klassiek Hollywood gaat omlaag, de lijst lijkt wat internationaler te worden, stijgers zijn opvallend vaak niet-Amerikaans, dalers Amerikaans.
Opvallend is dat Weerasthakul met vier films in de lijst staat. Vier van de vijf full length films die hij maakte. Er lijkt ook wel een DVD-effect aanwezig. Ik heb de indruk dat films als Humanity and Paper Balloons, het werk van Straub & Huillet, de films van Pialat, films van Naruse en The Ascent van Sheptiko hun (nieuwe of verbeterde) plek te danken hebben aan goede DVD's.
Van de oude lijst heb ik er 448 gezien. Van 21st century-lijst 144.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
resp 640 en 174 van de films gezien momenteel
inderdaad een goede allround lijst, maar dat is dan ook het hele idee achter een uit lijsten opgebouwde lijst. Veel van de nieuwe binnenkomers zijn interessante films. Maar verder is dit niet een lijst die ik specifiek in de gaten hou...
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8141 stemmen
Mooie gevarieerde lijst, waarvan ik regelmatig een filmpje probeer mee te pakken. De update heeft de lijst zeker goed gedaan. Er staan nu wat meer goede recente films tussen en ook de diversiteit is toegenomen. Wat wel opvalt is dat er nu ook een aantal nieuwe korte films instaan, zoals bijvoorbeeld dat filmpje van Daffy Duck.
De 21st century lijst is ook wel leuk, maar op sommige punten net wat minder gevarieerd. Toch heeft ook deze lijst best een heel aantal interessante titels.
Ik heb er 628 van de eerste gezien en 147 van de 21st century lijst.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Wat wel opvalt is dat er nu ook een aantal nieuwe korte films instaan, zoals bijvoorbeeld dat filmpje van Daffy Duck.
Eindelijk! Duck Amuck 
Fantastische lijst natuurlijk, waar ik in het verleden veel naar gekeken heb. Doordat de updates van de afgelopen twee jaren nauwelijks veranderingen opleverde, ben ik de lijst wat uit het oog verloren. Die nieuwe update is met dank aan de Sight & Sound poll verandert en eigenlijk compleet ten goede. Natuurlijk is het jammer om sommige films sterk te zien dalen of zelfs te zien verdwijnen (R.I.P.: The Loneliness of the Long Distance Runner) en als liefhebber van klassiek Hollywood zie ik ontzettend veel films dalen, want die hebben het meest moeten incasseren. Maar ik zie ook wel dat het nodig is en dat de lijst steeds diverser wordt.
Ooit was ik bezig de top 100 totaal gezien te krijgen. Dat liep wat spaak toen ik er nog twee moest, omdat ik Greed niet kon vinden en Rome: Open City alleen met de slechtste ondertiteling ooit. Nu is mijn achterstand groter geworden. Ik moet er nog zeven: Greed nog steeds en verder Shoah, Close-Up, Gertrud, Jeanne Dielman, The Mother and the Whore en L'Eclisse. Volgens mij op Shoah na allemaal niet meteen makkelijk te zien.
Wat ik van de rest van de lijst nog moet zien tel ik later na.
Onderhond
-
- 87585 berichten
- 12833 stemmen
Nooit echt specifiek naar de lijst gekeken, het is écht zo'n list voor de "klassieke filmliefhebber" - "de genrefan". Maar van de 21e eeuw lijst toch al 149 films gezien, bij de gewone lijst komt ik aan 170+ films, niet al te denderend dus.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Even nageteld hoeveel films ik uit de huidige lijst gezien heb. Ik kom uit op 544. Valt me toch wat tegen, aangezien ik bij de laatste update ook daar ergens uit kwam.
Jesper187
-
- 6434 berichten
- 2462 stemmen
440 van de 1000 gezien; valt me nog niet tegen aangezien ik deze lijst nooit echt heb geraadpleegd om aan tips te komen.
koningtoet
-
- 73 berichten
- 704 stemmen
Vind deze site erg mooi maar sommige films zullen voor mij en veel anderen onkijkbaar zijn...
Prinz
-
- 1085 berichten
- 4221 stemmen
In Film > Toplijsten en favorieten > Toplijsten (centraal topic):
De 2014 lijst is er.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
die ga ik in de trein eens bekijken na het werk, thanks!
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25160 stemmen
The Art of Vision is eruit?