- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- They Shoot Pictures, Don't They?
They Shoot Pictures, Don't They?
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Ik ga van 534.... naar 534.
En ja, ik heb goed gekeken
Van de 89 nieuwe toevoegingen heb ik er 33 gezien, maar tientallen klaarliggen om te kijken (of op de planning staan voor wanneer ze gereleased worden). Dat zullen er snel richting de 50 zijn.
Opmerkelijke toevoeging: Jackass: The Movie ?
Fijn dat Columbus official is. Net als A Ghost Story, Grave en The Killing of a Sacred Deer. A Quiet Passion kan ik ook best mee leven!
Prinz
-
- 1085 berichten
- 4221 stemmen
771/1001 (reguliere lijst)
662/1001 (21e E)
GRTZ
TornadoEF5
-
- 5541 berichten
- 1482 stemmen
Ik ga van 174 naar 170 films, maar dat heb ik zo wel weer ingehaald. Ik had eerst even verkeerd gekeken, en dacht dat ik van 174 naar 190 films ging, maar dat bleek dus niet te kloppen. Damn zeg. Maar goed, wel heel veel leuke films in de lijst, dus dat zal wel rap naar 200, wellicht zelfs als we optimistisch zijn naar 250 gaan op het einde van het jaar.
Voor mij eigenlijk wel een belangrijke lijst. Ik hoop dat ik daar binnen een jaar of vijf toch 1/2e van heb gezien.
Fijn dat Columbus official is. Net als A Ghost Story, Grave en The Killing of a Sacred Deer. A Quiet Passion kan ik ook best mee leven!
Ja, zien er allemaal stuk voor stuk goede films uit. The Killing wel heel erg nipt, en Lanthimos is wellicht een beetje te abstract/weird voor mijn smaak. Call Me By Your Name, Lady Bird en The Florida Project ook leuke (en zelfs hoge) binnenkomers. Alleen een beetje jammer dat The Neon Demon niet in die lijst staat. Ik vind dat toch ook wel zou moeten, maar die film werd maar half goed ontvangen bij de critics, en is meer een cultfilm?
Waar kan je de grootste stijgers/dalers, en de uitvallers zien? Ik heb eens handmatig doorgescrolld. Dare no shimorai kreeg een flinke boost, en daar kan ik best inkomen. Lieflijk filmpje.
Dopke
-
- 695 berichten
- 8913 stemmen
De nieuwe toevoegingen in de reguliere lijst zijn overigens opvallend dit jaar:
Children of Men, Superman, Saving Private Ryan, Ghostbusters, When Harry Met Sally, Memories of Murder, Donnie Darko, Jurassic Park, Leon, Before Sunrise, Being John Malkovich, Kill Bill
Deze toevoegingen doen de lijst wel goed denk ik, het maakt de lijst wat diverser en minder 'zwaar'.
Van de 37 nieuwe toevoegingen waren er 12 die ik nog niet gezien had (allemaal in de 900+ regionen) dus gelukkig weer snel bijgewerkt ? (moet alleen Sholay nog). Sorcerer en Phantom of the Paradise waren top!
21st century zit ik op 719. Misschien wel een leuke om op te pakken als ik klaar ben met de Moviemeter top1000.
TornadoEF5
-
- 5541 berichten
- 1482 stemmen
Leuke mijlpalen gehaald.
100/1001 voor TSPDT
200/1001 voor TSPDT 21st Century
Dopke
-
- 695 berichten
- 8913 stemmen
De lijst is weer bijgewerkt, zo te zien 31 nieuwe toevoegingen met Holy Motors als hoogste nieuwe binnenkomer op 619. Volgens mij hebben veel van de titels wel al eens eerder in de lijst gestaan, ze komen in ieder geval bekend voor. Slechts eentje dit jaar die ik nog niet gezien heb (Iracema), vorig jaar was het er ook maar eentje (Diary).
starbright boy (moderator films)
-
- 21290 berichten
- 4461 stemmen
Weer de jaarlijkse update. Dit jaar 25 nieuwe binnenkomers en re-entry's. Waaronder een paar bij de eerste 500. Omdat nog een aardig aantal decenniumlijstjes zijn meegenomen uit de jaren '10 gaan vooral die films er soms stevig op vooruit. Hoogste nieuwe is Toni Erdman op 363. Snelste stijger is Holy Motors die van 619 naar 285 gaat. Ik ben van beide films niet de grootste fan. Maar daar net onder staan er waar ik meer mee kan zoals Boyhood en Under The Skin bij de nieuwe binnenkomers en Once Upon A Time in Anatolia bij de stijgers.
Volgende maand de 21st century update die ook nog een deel decenniumlijstjes zal krijgen dus ook daar zal jaren '10 stijgen.
Over twee jaar zal de lijst weer relatief meer door elkaar gaan omdat dan de Sight & Sound poll weer is geweest.
Dopke
-
- 695 berichten
- 8913 stemmen
Ik ben niet perse de grootste fan van deze lijst maar ik vind het toch wel jammer als er weinig nieuwe films bijkomen die ik nog niet heb gezien. Voor dit jaar zijn het Macunaima (erg benieuwd naar!) en nog 3 van de 5 Fantomas films.
TornadoEF5
-
- 5541 berichten
- 1482 stemmen
120/1001 voor TSPDT
235/1001 voor TSPDT 21st Century
Geen echte fan van die lijsten. Veel te weinig post-2005 werk, zelfs met de updates in de lijst. De enige lijst waar ik fan van ben is de MM top 1000
Sinds ik weer meer films kijk, zullen de aantallen die ik zie wel weer wat stijgen, maar ik ga niet actief die lijsten aflopen tbh. Veel te veel werk dat me ook echt niet interesseert of gewaagd genoeg is.
Veel anderstalige 21ste eeuwse films die ook zakken.
starbright boy (moderator films)
-
- 21290 berichten
- 4461 stemmen
Nu is ook de 21st century-lijst geupedate. Paar oudjes (voor deze lijst dan toch die opvallend stevig klimmen zoals Millenium Mambo, Code Inconnu, Poetry (maar met alledrie de regisseurs lijkt het voornamelijk goed te gaan in de lijst. Ook Vitalina Varela en Portrait of a Lady On Fire gaan hard omhoog.
De Amerikaanse criticihits Nomadland en First Cow komen hoog binnen. Parasite en Phantom Thread de top 50 in en Toni Erdman staat bijna in de top 10.
Top 3 natuurlijk muurvast, The Tree of Life gaat There Will Be Blood voorbij en van 5 naar 4.
joachimt (crew films)
-
- 3479 berichten
- 9066 stemmen
TSPDT organiseert een userpoll. Je kunt jouw 25 favoriete films insturen:
TornadoEF5
-
- 5541 berichten
- 1482 stemmen
Deadline toevallig quasi hetzelfde als deadline voor onze top 1000. Ik heb het al ingestuurd, maar ga het nog aanpassen.
TornadoEF5
-
- 5541 berichten
- 1482 stemmen
De resultaten komen stilaan binnen en we naderen het einde.
2021 TSPDT Poll: 1,005 Film Favourites - theyshootpictures.com
Ik vind het een heel mooie lijst, samen met onze eigen top 1000 een van de mooiste lijsten die ik ken (zeker als je de twee gaat tezamen nemen, inclusief alle andere top 1000 entries van de edities die wij ooit organiseerden, en dan krijg je een heel mooi essentiele film canon, vind ik).
Dopke
-
- 695 berichten
- 8913 stemmen
Grappig om Freddy Got Fingered er opeens tussen te zien staan. Ik heb er een paar nog niet van gezien, waarvan La Chinoise, Hard to be a God en Clue mij het interessants lijken. Secret Sunshine is er een die ik wel vaker in toplijsten voorbij heb zien komen en nu mooi kan meepakken. Ook wel benieuwd naar One from the Heart (Coppola) en Nowhere (Araki) vanwege de regisseurs. Alleen in Antigone wat minder zin.
Dopke
-
- 695 berichten
- 8913 stemmen
De lijst is compleet en ook door iemand op icheckmovies.com toegevoegd. Totaal 41 nog niet van gezien, erg veel in zin in!
Opvallend is Resident Evil: Retribution op nummer 735 met 12 votes. Roept toch vragen op. Waarom is precies deze favoriet maar komen al die andere delen niet in de lijst voor?
starbright boy (moderator films)
-
- 21290 berichten
- 4461 stemmen
654 wel en 351 niet gezien.
eRCee
-
- 13346 berichten
- 1923 stemmen
Opvallend is Resident Evil: Retribution op nummer 735 met 12 votes. Roept toch vragen op. Waarom is precies deze favoriet maar komen al die andere delen niet in de lijst voor?
Vreemd idd, ik heb er drie van die reeks gezien en Retribution is veruit de slechtste.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Ik kom tot 805, met Twin Peaks: Fire Walk With Me als hoogst genoteerde die ik niet zag.
Maar wat Resident Evil Retirbution daar nou doet is mij ook een raadsel. Ik heb zijn voorgangers gezien, maar deze leek zo slecht dat ik vanaf daar toch de stekker eruit heb getrokken voor deze reeks.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
de 2022 update is er.
- TSPDT's 1,000 Greatest Films - ICM
- TSPDT's 1,000 Greatest Films - Letterboxd
Wat films na 2000 betreft: Phantom Thread komt binnen op 550, Fish Tank op 802, Donnie Darko op 813 en La commune (Paris, 1871) op 829
Ik heb er 819 gezien.
Woland
-
- 4154 berichten
- 3400 stemmen
518/1005 gezien - voldoende voor een bronzen medaille maar ik heb dus nog wel wat te gaan tot de volgende award.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Bronze vind ik altijd wel de lekkerste om binnen te harken. De rest is optioneel (op IMDb na, die moet platinum blijven na het zwoegwerk dat ik met moeten doen met die Bollywood kluchten, dat mag nooit voor niets zijn geweest...
starbright boy (moderator films)
-
- 21290 berichten
- 4461 stemmen
De lijst is geupdate op de site. Nog niet op ICM. 91 nieuwe binnenkomers. Veel flinke wijzigingen onder invloed van Sight and Sound.
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5408 stemmen
Die met name films van vrouwen opvallend veel hoger positioneren.
TornadoEF5
-
- 5541 berichten
- 1482 stemmen
176/1000
Ter vergelijking voor de MM top 1000 zit ik aan 494. Dus best een groot verschil, ook te wijten aan dat ik heel veel klassieke cinema nog niet gezien heb en daar te weinig vooruitgang in komt, terwijl MM top 1000 ook veel meer recente films in de lijst heeft staan. Maak wel (net zoals bij quasi elke update van eender welke lijst) weer een beetje vooruitgang (passief). Ook zijn de keuzes vaak 'zwaar', net zoals bij S&S waar de lijst op is beinvloed. Niet dat dat een probleem is, maar het is niet echt iets dat ik kan bingewatchen en daardoor ook weinig vooruitgang in maak. Ook de recente keuzes in S&S en TSPDT zijn vaak zware films.
Flavio
-
- 4477 berichten
- 4740 stemmen
Geen enkele Nederlandse film in de top 1000, was wel benieuwd wat nu de top 10 van Nederlandse films is volgens TSPDT. Toch wel verrassende uitkomst:
1 Regen, Ivens & Franken 1929 (positie TSPDT 1147)
2 The Pillow Book, Greenaway 1996 (1984)
3 Turks Fruit, Verhoeven 1973 (2068)
4 Amsterdam Global Village, van der Keuken 1996 (2140)
5 Spoorloos, Sluizer 1988 (2311)
6 De Stilte rond Christine M., Gorris 1982 (2572)
7 O Amor Natural, Honigmann 1996 (3745)
8 Maelstrom- A Family Chronicle, Forgács 1997 (3914)
9 Moeder Dao, de Schildpadgelijkende, Monnikendam 1995 (4018)
10 Het Dak van de Walvis, Ruiz 1982 (4021)
Conclusie: veel docu's, driemaal een buitenlandse regisseur, en de jaren 90 waren volgens dit lijstje de topjaren voor de Nederlandse film. Ik heb van deze 10 maar 4 films gezien, van een aantal had ik zelfs nog nooit gehoord. The Pillow Book is volgens de productielanden-volgorde van MM overigens een Britse film.
starbright boy (moderator films)
-
- 21290 berichten
- 4461 stemmen
They Shoot Pictures vraagt weer eens om lijstjes van de lezer. Stem op je favoriete films die niet genoemd zijn door de critici of filmmakers in de recente sight and sound poll. Je hebt tot eind dit jaar om in te sturen . Op de site staat een lijstje van 4366 films die niet mee mogen doen. Ben benieuwd wat voor obscuurdere films daar naar boven gaan komen.