menu

Film / Toplijsten en favorieten / Toplijst favoriete sitcom

zoeken in:
Sitcoms kent iedereen wel. Friends, Seinfeld, Married with Children etc etc.

Misschien dat men hier een toplijst (top 10?) kan maken welke sitcoms men het leukst vind en ook met een reden erbij als het kan.

Het is toch wel een fantastisch genre in de serie-hoek.

Leuk!

1. Friends (Fantastisch leuke vriendengroep, elk seizoen even top)
2. Married with Children (Al Bundy, don't you just love him?)
3. South Park ((Loo loo loo, I've got some apples... Butters, Mr. Slave, Mr & Mrs Garrison en Barbrady niet te vergeten..
4. King of Queens (Kevin James samen met Jerry Stiller.. geweldige interactie.)
5. Full House
6. The Fresh Prince of Bel Air
7. Keeping Up Appearances (The Bouquet residence, the lady of the house speaking!)
8. The Simpsons (D'oh!)
9. The Cosby Show
10. That 70's Show

South Park en Simpsons? In mijn ogen zijn dat geen sitcoms. Maar het maakt me verder niet uit hoor

Ik heb even gegoogled, bij wikipedia staat het als ''animated sitcoms''.

1990s
The early 1990s saw the rebirth of the animated sitcom, a trend which continues to this day. Most notable is The Simpsons, the longest-running sitcom in US history. Other successful sitcoms in this subgenre include South Park, Futurama, Beavis and Butt-head, Family Guy and King of the Hill.

© Sitcom - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Mm, oke. Dat is voor mij wat nieuws. Maar ik vind het prima hoor.

Bovenaan 100% Friends. Ik neem elke aflevering op . En na 10 seizoenen begint het feest weer opnieuw!

Verder nog andere sitcoms die ik leuk vind:
Two and a Half Men
Dharma & Greg
Flodder
Allo Allo
Will & Grace van tijd tot tijd
Spin City
Saved By The Bell jeugdsentiment
According To Jim
3rd Rock From The Sun
The Fresh Prince of Bel-Air

1. The Big Bang Theory (de fast paced dialogen, de geeky stuff, de pop culture references, de nerdy vakjargon, de neurotische Leonard en natuurlijk de bloedmooie Penny)
2. Hannah Montana (de geniale delivery van Miley Cyrus, superlatieven schieten tekort)
3. Scrubs (inventieve lines, de geweldige personages en de erg flauwe humor en Zach Braff natuurlijk)
4. Two and a Half Men (boezemliefhebber Charlie natuurlijk!)
5. How I Met Your Mother (puur op basis van dat de romantiek erg geloofwaardig is, serie is op dit gebied erg oprecht maar ook de humor is geweldig en die staat niet in de weg van het serieuze gedeelte)
6. Modern Family (what to say, Ed O'Neill is geweldig, de mooie Sofia Vergara met haar enorme borsten, pronkend en wel (ook leuk personage verder ) en de situaties hier zijn echt hilarisch)
7. 30 Rock (gewoon een hele leuke cast, veel snedige opmerkingen en gewoon een hele aanstekelijke interactie tussen al de personages)
8. It's Always Sunny in Philadelphia (gewoon een heerlijke sitcom met knotsgekke situaties. Danny de Vito kicks ass)
9. Stacked (Pamela Anderson op zijn best, de zelfspot, de delivery, geweldig)
10. Still Standing (blijf de interactie tussen Mark Addy en Jami Gertz geweldig vinden. Vooral die typische lompe mannen acties van Addy zijn hilarisch.)

Bijna alleen maar actieve series dus. Ik vind het sitcom niveau nu ook hoger dan destijds i nde hoogtijdagen van Married with.. en Friends. Ik moet Curb Your Enthousiasm en Arrested Development nog zien trouwens. Ook wel top 10 kandidaten.

AHWA
Oeh, zie veel overeenkomsten in mijn lijstje, Naomi. Even snel een top 10-tje gemaakt.

1. The Big Bang Theory
2. Scrubs
3. How I Met Your Mother
4. Arrested Development
5. 30 Rock
6. Family Guy
7. Community
8. The Simpsons
9. Frasier
10. Cheers

in willekeurige volgorde
Frasier
The Royle Family
Shameless
Bottom
Everybody loves Raymond
Red Dwarf
The Office
Get a Life
Scrubs
The Young Ones
en de drie grote animatie sitcoms
3rd Rock from the Sun vind ik ook wel geinig

01 - 5.0* Seinfeld (Geen twijfel mogelijk dat dit de beste sitcom ooit is. Zeer gevat, intelligent, scherp en de met het beste personage ooit vertoond op tv: George Costanza. Veel beter dan 'rivaal' Friends)

02 - 5.0* M*A*S*H* (Uitermate sfeervolle sitcom die de meest charismatische personages kent die ik ooit heb gezien. Tragikomedie op zijn best)

03 - 5.0* Married...with Children (Dit was vroeger veruit mijn favoriete serie. Al Bundy is een fenomeen dat de guilty pleasure van elke man is)

04 - 5.0* Frasier (Heerlijke serie die gevat volwassen thema's aankaart. Erg verfrissend)

05 - 5.0* The Simpsons (Zo'n beetje de enige echte geanimeerde sitcom en gelijk ook eentje die nooit meer geëvenaard zal worden)

06 - 5.0* South Park (Niet zozeer een sitcom i.m.o., maar dat dit de meest groffe en politiek incorrecte animatie op tv is behoeft geen verdere uitleg. South Park kent in Randy Marsh de meest droge karikatuur die ik ken)

07 - 4.5* The Office US (Geweldige satire die het kantoorleven op een haast pijnlijke manier samenvat. Misschien wat traag op momenten, maar over het geheel hilarisch)

08 - 4.5* Roseanne (Memorabele, maar bovenal menselijke personages krijgen hier alle ruimte om te schitteren. Erg warme sitcom)

09 - 4.0* Everybody Loves Raymond (Ik kijk hier pas sinds kort naar, maar de serie heeft mij nu al compleet veroverd. Heerlijk, de familie Barone met de twee ruzieënde broers, de goedaardige moeder en Peter 'Taxi Driver' Boyle als de eeuwige chagrijn)

10 - 4.0* The Fresh Prince of Bel-Air (Hier vroeger erg vaak naar gekeken. Jammer dat Will Smith de filmkant op is gegaan, want dit is gewoon wat hij het beste doet. En Carlton is geweldig)

1. Married with Children
(Al Bundy in the king! De over the top gaande humor en de vele snerende teksten naar dikke vrouwen etc maken hier een classic van!)

2. Seinfeld
(Toen ik de complete serie kocht wist ik niet dat ik hem zo snel ging kijken. Absurde humor om helemaal niks, maar wat is het geniaal!)

3. Friends
(Zeer fijne feel-good serie door de herkenbaarheid in de karakters plus dat ze bijna allemaal erg grappige dingen meemaakten)

4. South Park
(Schijnbaar telt dit ook als sitcom, dus oke. Ik volg dit al ruim 10 jaar en blijf genieten van de bizarre verhalen die als je goed kijkt een afspiegeling zijn op onze maatschappij. Cartman is subliem, Randy March idem)

5. How I met Your Mother
(Barney en verder net als bij Friends een groep vrienden die zo leuk zijn door de herkenbaarheid van zaken. Maar wat is Barney le-gen...wait for it...dary!)

6. Allo Allo
(Prachtige droge humor! Erg grappig dat ze met een thema als de 2e wereldoorlog zo grappig kunnen zijn! Ohh Rene, take me in the kitchen! )

7. Fawlty Towers
(Helaas veel te weinig afleveringen van gemaakt want dit was dankzij John Cleese echt een kunstwerk, zo grappig is het)

8. The Office UK
(Pijnlijk en erg genant om te kijken soms. Maar het zit wel enorm goed in elkaar. David Brent is echt een heel sterk neergezet figuur. Wat een enorm goede rol!)

9. Two and a half men
(Ik heb pas 1,5 seizoen nu gezien (ben ermee bezig) maar ik durf hem al in de toplijst te zetten. Erg geestig! Charlie is geweldig, een beetje een soort Barney uit How i met your mother)

10. Flodder/Fresh Prince of Bell Air (Beide vroeger veel gezien en tegenwoordig zal het een stuk minder zijn, maar vroeger kon ik hier graag naar kijken. Al was dat vervelende moraal vh verhaal op het einde bij Fresh Prince niet leuk).

Verder moet ik King of Queens nog kijken, zodra Two and a half men erop zit.

Oh ja tuurlijk, Flodder. Buurman, wat doet u nou??

1 Married with Children
2 South Park
3 Fawlty Towers
4 Kinderen geen Bezwaar
5 Keeping Up Appearances
6 Everybody Loves Raymond
7 The Office UK
8 Allo Allo
9 Friends
10 Seinfeld

AHWA
Ik zie veel te weinig Arrested Development hier, jongens. Gauw het eerste seizoen kijken, allemaal! Zelfs Better Off Ted - waar het af en toe wel wat van weg heeft - is ook grappig.

In het geval van de sitcom denk ik altijd automatisch aan Amerikaanse comedies met een lachband, als iets nou niet mijn humor is, is het wel als je moet uitgelegd worden wanneer je moet lachen. Soms zijn ze nog wel te doen, maar meestal is het echt verschrikkelijk. Dan heb ik het over waanzinnig zielige series als Friends (by far, wat een akelige serie is dat toch, trauma's zijn afkomstig van de schoolreizen op de middelbare school waar dat ALTIJD op moest ), Third Rock From The Sun, King of Queens, How I Met Your Mother enz.

South Park en The Simpsons lijken me trouwens geen sitcoms, de term situations comedy wordt toch wel erg ver opgerekt zo, komt bijna geen realistische alledaagse situatie voor in die series.

Maargoed, The Office UK is natuurlijk veruit de beste van allemaal, period. Extras is ook briljant. Bottom/Young Ones (al vind ik dat niet echt een sitcom, zie bovenstaand verhaal), Fawlty Towers, Royle Family, All Stars, Seinfeld en The Office US vind ik ook wel leuk/aardig.

kos
Poeh moeilijk. kleine poging:

1. The Simpsons (hoewel ik het niet eens een echte sitcom vind, maar ok, geniaal in elk opzicht)
2. Fawlty Towers (heeft wel als voordeel dat er maar weinig afleveringen zijn, daardoor meer kans om legendarisch te worden).
3. Seinfeld (1 van de weinige comedies waar ik niet gewoon zit te glimlachen maar geregeld keihard moest lachen)
4. Cheers (wat een nostalgie. Met name de 1ste seizoenen zulen nu misschien ouderwets overkomen maar pakweg seizoen 4 tm 9 zijn geniaal)
5. Blackadder (met uitzondering van dat W.O.1legerseizoen heerlijke waanzin.)
6. Men Behaving Badly (geregeld kapotgelachen om die typische mannenhumor)
7. Family Ties (Alex P Keaton is 1 van de meest memorabele personages ooit, geniaal Nixonadept tussen hippie ouders)
8. Game-On (hier vrij onbekende maar enorm grappige serie, waar geloof ik ook een NL variant van gemaakt is, Samantha Janus )
9. Frasier (natuurlijk een Cheers spin-off, maar met name de toevoeging van Miles is geweldig)
10.Married with Children (omdat... Al)

Ook grappig bvb Newsradio, Cosby Show, Chef, Happy Days, All in the Family, Roseanne
The Wonder Years zal wel geen sitcom zijn anders kwam ie sowieso hoog in mn top 10

Zal wel het 1 en ander vergeten zijn, maar deze komen nu in me op.

NL series zijn meestal bagger maar grote hoogtepunten waren We Zijn Weer Thuis en In Voor en Tegenspoed

AHWA
kos schreef:
met name de toevoeging van Miles is geweldig)

Niles

Ik weet niet precies waar sitcoms ophouden sitcoms te zijn, maar goed, here goes:

1. Scrubs
2. South Park
3. Family Guy
4. Entourage (of telt dat al niet meer)
5. Friends ofzo

Ook maar een kleine poging:

01. Frasier. Prachtige serie, sterke humor en onvergetelijke personages. Vooral de moeizame relatie tussen snobs Niles (een geweldige David Hyde Pierce) en Frasier en hun 'normale' vader is bijzonder leuk.

02. Fawlty Towers. Kort maar krachtig. Niet elke aflevering is van bijzonder hoog niveau, maar het bevat één van de leukste personages die ooit op TV heeft rondgelopen. Maar zijn Spaanse ober is natuurlijk ook onvergetelijk.

03. Malcolm in the Middle. Hoge grapdichtheid met veel visuele grappen en lekker droge humor. De personages zijn stuk voor stuk prachtig. Bryan Cranston is niet minder dan geniaal en alleen om het hoofd van Dewey ga je al stuk.

04. 3rd Rock from the Sun. Opnieuw vooral te danken aan een geweldig hoofdfiguur. John Lightgow is fenomenaal, maar de overige personages mogen er ook zijn. En heerlijke idiote humor.

05. South Park. Geen idee of het onder de term sitcom kan, maar een uiterst geslaagde en hilarische animatieserie. Valt op dat zelfs na zoveel jaren het niveau nog steeds torenhoog kan zijn in sommige afleveringen. Heerlijke onzin en tegelijkertijd treffende maatschappijkritiek.

06. Friends. Lang een groot liefhebber van geweest, erg geestige en amusante serie. Alleen jammer dat de allerlaatste seizoenen vrij mager waren, want de rest is alleraardigst. De zes vrienden zijn een leuk stelletje karakters bij elkaar, met name de personages van Perry en Schwimmer.

07. MASH. Sterke serie met sterke dialogen en een vrij aardige combinatie van onderbroekenlol en intrigerende drama. Maar ook hier stelen de personages, en dan met name een Larry Linville als Frank Burns bijvoorbeeld, de show.

08. Seinfeld. Ken het nog niet zo lang en heb nog verre van alle afleveringen gezien, maar is zonder meer hilarisch. Kleurrijke personages, George en Kramer voorop, in een situaties die altijd heel klein beginnen, maar uitgroeien tot een regelrechte ramp.

09. Srubs. Ook nog niet zo lang mee bekend, maar begin het steeds meer te waarderen. Visueel erg sterk en de karakters maken van elke aflevering een feestje. Alleen het sarcasme van John C. McGinley of die eeuwige strijd tussen Braff en conciërge Niel Flynn al blijven keer op keer bijzonder leuk.

10. Vrienden voor het Leven. Toch ook maar een Nederlandse titel erin. Wat mij betreft de leukste sitcom van vaderlandse bodem. Een über-burgerlijk stel met bijzonder foute kleding en een stel hilarische (schoon)ouders.

En een kleine eervolle vermelding voor jeugdsentiment Roseanne.

AHWA schreef:
Oeh, zie veel overeenkomsten in mijn lijstje, Naomi.

Zeker, en je voorziet me weer van tips. Ik ben nog lang niet klaar in de sitcom hoek. Hannah Montana klaar dus dan kan ik weer iets nieuws zoeken.

Ik zie nu wel dat ik Pamela Anderson een vent noem . Sorry Pam!

1. How I Met Your Mother
Hele leuke characters, met Barney als absoluut hoogtepunt. Ever since S04E21 wist ik het zeker, dit is geniaal.

2. Two And A Half Men
Hele leuke grappige humor, snel en makkelijk. Gewoon goed om tussendoor ff snel te lachen.

3. The Big Bang Theory
Is wat 'slimmer' en wat subtieler, maar heeft ook wel weer die typische Amerikaanse dingetjes die ik zo nu en dan ook wel erg tof vind. Neem de vrouwen bijvoorbeeld.

4. Arrested Development
Is denk ik pas recentelijk uit mijn top 3 gezakt, misschien eigenlijk onverdiend. Want deze serie is ook echt heel prettig om te kijken, en kan ook weer lekker flauw zijn. Tof!

5. King of Queens
Volg deze serie eigenlijk nooit vast, maar kiken vaak op TV. En het is echt super lachen, een kerel met zelfspot kan ik altijd waarderen.

6. Joey
Ja ik zet Joey voor Friends. Komt gewoon omdat ik Joey de tofste gast vond van het stel, en Phoebe echt super irritant.

7. Friends
Zie boven. Beetje hetzelfde 'succes' recept als HIMYM. Gewoon een serie over vrienden, ik kan dat wel blijven kijken.

8. Allo Allo
Goood meeeuurrning!

9. Fresh Prince
Verdient een plekje omdat het vroeger zo legendarisch was, keek het altijd . Carlton is een held.

Ik kan eigenlijk geen 10 verzinnen, en ga dan geen The Office, Scrubs of 30 Rock neerzetten want die kan ik net niet goed genoeg beoordelen. Misschien ooit nog.

AHWA
Naomi Watts schreef:
(quote)

Zeker, en je voorziet me weer van tips. Ik ben nog lang niet klaar in de sitcom hoek. Hannah Montana klaar dus dan kan ik weer iets nieuws zoeken.

Ik zie nu wel dat ik Pamela Anderson een vent noem . Sorry Pam!

Met seizoen 4 van Hannah Montana ook al bij? Ik kan Community ten zeerste aanraden. En FNL natuurlijk

AHWA schreef:
(quote)

Niles

Er is ook een aflevering waarin iemand hem telkens Miles noemt

Chainsaw schreef:
03. Malcolm in the Middle. Hoge grapdichtheid met veel visuele grappen en lekker droge humor.

Inderdaad ook leuk! Vooral die ouders

Leuke lijsten hoor!

Ik zie Chainsaw Vrienden voor het Leven noemen. Die was ik nog vergeten. Het sitcom niveau uit eigen land is heel slecht, maar soms heb je een paar leuke. Flodder was leuk, Vrienden... dus ook wel en soms het Zonnetje in Huis ook. Maar verder...

Series als Kinderen Geen Bezwaar zijn echt series van het aller aller slechtste niveau. Mijn ouders keken het wel eens en na 5 minuten moest ik echt de kamer dan uit want dat hield ik echt niet vol. Exact 0,0x een lachje gekregen bij het kijken.

kos
Vrienden voor het Leven was echt verschrikkelijk.

Het was niet super, maar ik kon soms wel lachen om Eddy en zijn rare vader. Maar het is geen serie dat ik nog eens terug zou willen zien nee.

AHWA schreef:
(quote)

Met seizoen 4 van Hannah Montana ook al bij? Ik kan Community ten zeerste aanraden. En FNL natuurlijk

Community stond ook nog op de lijst . FNL ook nog steeds .

Nee, dat niet, ben nu bij episode 317, maar verwacht dat ik binnen een week wel bij ben .

Ik hou vooral van Britse humor vandaar deze top 10:

01 Father Ted
02 Dad's Army
03 Only Fools and Horses
04 Fawlty Towers
05 The Fall and Rise of Reginald Perrin
06 George and Mildred
07 One Foot in the Grave
08 Men Behaving Badly
09 Hi-de-Hi!
10 Drop the Dead Donkey

Gast
geplaatst: vandaag om 19:36 uur

geplaatst: vandaag om 19:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.