- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Toplijsten (centraal topic)
Toplijsten (centraal topic)
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
2001: a space odyssey is voor jou een klassieker, maar zelf heb ik niet veel aan die film. En zo zullen er evengoed films zijn die ik hoger wil zien, maar jij dan weer niets vindt.
Het is al vaker gezegd, maar nogmaals een herhaling: een film is een klassieker. Het is een status en geen mening. Dat 2001 een klassieker is kunnen we gerust een feit noemen, dus in een klassiekerlijst hoort hij sowieso te staan. Of ie in een populariteitslijst als die van MovieMeter thuishoort is weer een andere vraag.
DVD-T
-
- 15565 berichten
- 3129 stemmen
Het is al vaker gezegd, maar nogmaals een herhaling: een film is een klassieker. Het is een status en geen mening.
En ik altijd maar denken dat met een klassieker de wat oudere films bedoelt worden, maar daar heeft het dus niets mee te maken?
Dus een film als bijvoorbeeld Kill Bill 2 (2004) die op 246, en een beetje status heeft verworven, staat, kun je al een (moderne) klassieker noemen?Of begrijp ik dit nu verkeerd.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Om zo'n klassiekerstatus te verwerven moet de film zich natuurlijk wel over een langere tijd bewijzen. Daarom zijn het al wat oudere films. Er is echter niet een bepaald aantal jaar aan te wijzen over wanneer een film een klassieker is, maar meer dan 10 jaar toch zeker wel.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Gaat het normaal niet van een periode ronde de 20-25 jaar? Dacht dat daar wel een jaartal op geplakt werd.
Verder lijkt mij toch dat er nog een aardig grijs gebied is wat de aanduiding "klassieker" betreft, vooral als je genre klassiekers gaat meerekenen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Films die ouder dan 25 jaar zijn zouden wat mij betreft in aanmerking komen voor de klassieker lijst. Films die in die lijst komen (Top 100, 250?) zijn dan klassiekers. Wel minimaal 50 stemmen.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31163 berichten
- 5455 stemmen
Kan zijn dat er een definitie rond 'klassiekers' bestaat. Maar over welke ouderdom hebben we het dan, hangt die af van aantal stemmen of hoogte van de sterren af op moviemeter, is daar een bepaalde volgorde in van die is beter dan die klassieker en heeft een lijst van klassiekers dan wel enige relevantie? Dan geef je gewoon een alfabetische lijst van de films die onder de noemer klassieker vallen. Een toplijst op moviemeter is de lijst van films die het hoogst beoordeeld worden en bekeken door voldoende aantal mensen door een gemengd publiek van filmkijkers tot filmfanaten.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Toch maar even Van Dale erbij gepakt. Daar staat: lied, boek, film die men steeds weer wil zingen, lezen of zien. => evergreen.
Belangrijk woord daarbij is volgens mij 'men'. Blijkbaar is het persoonlijk wat een klassieker is.
Het gekke is dat bij evergreen staat: Lied, boek enz, dat generaties lang populair blijft.
Vreemd, omdat juist hier meer een algemene opinie en populariteit belangrijk is.
Volgens mij hoort er geen bepaalde termijn bij wanneer iets een klassieker is. Het is inderdaad een algemeen heersende opinie. Maar die opinie wordt niet bepaald door vakmensen zoals makers of critici, liefhebbers of internetgemeenschappen maar is een soort diffuse mix daarvan. De laatste zullen relatief jongere mensen zijn denk ik (kijk ook maar naar lijstjes in Time Out o.i.d waar lezers/gebruikers stemmen: veel meer recente titels en Renoir in velden of wegen te bekennen
Het lijkt mij het meest logisch dat films die jaar in jaar uit opduiken op lijstjes van alle geledingen (dus vakmensen en liefhebbers, jong/oud etc) gewoon die status krijgen. Of je het er nou mee eens bent of niet. Kill Bil lis wellicht niet zo'n voorbeeld, Pulp Fiction denk ik meer. Ik denk dat iedereen zich in net zoveel titels wél als niet zal herkennen.
Fikret8
-
- 6172 berichten
- 4238 stemmen
Apocalypto staat te trappelen om in de top 250 te kunnen arriveren.
Hij staat er in, ergens helemaal onderaan. Denk niet dat het lang stand zal houden voordat het er weer uit vliegt.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Hij staat er in, ergens helemaal onderaan. Denk niet dat het lang stand zal houden voordat het er weer uit vliegt.
Godzijdank.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Daarna nog die andere +/-225 films en het gaat ergens op lijken.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Yeps, met genoeg Belgen heb je in mum van tijd een alternatieve toplijst 

blisteringdude
-
- 457 berichten
- 1572 stemmen
Ah jammer hij is de nummer 1 positie kwijt 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Inderdaad. Spiceworld is een stuk beter. 
M.Goodkat
-
- 1290 berichten
- 1463 stemmen
Ik mis toch wel Training Day in de top 250,maja, das mijn eigen mening 
ApoJapo
-
- 98 berichten
- 251 stemmen
Waarom kan een film pas een notering krijgen na een x aantal maanden? Een notering vanaf een x aantal stemmen is voldoende lijkt me.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Omdat je anders direct blockbusters in de lijst krijgt die verschrikkelijk gehyped zijn. De film moet zich hier een soort van bewijs leveren dat hij nog altijd goed is na een aantal tijd.
zzzozzzo
-
- 42 berichten
- 161 stemmen
Films die ouder dan 25 jaar zijn zouden wat mij betreft in aanmerking komen voor de klassieker lijst. Films die in die lijst komen (Top 100, 250?) zijn dan klassiekers. Wel minimaal 50 stemmen.
Op zich niet onredelijk. Toch zijn er wel films die eerder de status van klassieker kunnen verdienen doordat ze uitermate succesvol en/of vernieuwend zijn geweest. "Pulp Fiction" bijvoorbeeld (gaan we daar over twisten? lijkt me niet), of "La Haine" (in mindere mate).
Absolute minimum limiet van 5 jaar of zo lijkt me wel wenselijk om te voorkomen dat een gedrocht als "Juno" in de Klassieker lijst opduikt.
WhoKnowZ
-
- 5336 berichten
- 2208 stemmen
Ik vind het jammer dat het niet mogelijk is om een gecombineerde filter toe te passen bij de toplijsten.
Bvb. een toplijst van het genre Drama - het land VS - het jaar 2005
Zou ik zeer interessant vinden.
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5984 stemmen
Dat kan je genereren via de uitgebreide zoekfunctie:
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
"Blow" kruipt in de top 250.
Gerechtigheid! (Toch Kappeuter?
)
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Vind ik een film die nu echt niks in de Top 250 te zoeken heeft. Niet bepaald slecht, maar zo identiteitsloos.
Vervelend trouwens dat die twee Indiana er niet instaat en deel 3 wel 
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8214 stemmen
Vind ik een film die nu echt niks in de Top 250 te zoeken heeft. Niet bepaald slecht, maar zo identiteitsloos.
Vervelend trouwens dat die twee Indiana er niet instaat en deel 3 wel 
Ja en deel 2 is een must see, want anders zul je helemaal niks van deel 3 snappen waarschijnlijk
.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Ben al lang blij dat deel 4 er nooit in zal komen. Scheelt weer 2 uur oogverzwakking.
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8214 stemmen
Ben al lang blij dat deel 4 er nooit in zal komen. Scheelt weer 2 uur oogverzwakking.
oogverzwakking?
(of oogverzakking)
Is dat weer een nieuw woordje uit het Erwinner woordenboek
.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
k' Zal wel even een gezet iemand, die daar ook last van heeft, om raad vragen. 
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3097 stemmen
Bril kopen en verder kijken?
Who's Afraid of Virginia Woolf? heeft er voor gezorgd dat ik nu ook lenzen nodig heb 
En de vier Indiana's kun je wel afzonderlijk kijken volgens mij, zit niet echt een doorlopende lijn in. Verder is Blow idd behoorlijk identiteitsloos (just another rise&fall filmpje), maar niet slecht (3,5). Underground is helaas steeds verder aan het zakken.. de originele films moeten kennelijk plaats maken voor ID-loze..
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Ik weet best dat ik deel 3 afzonderlijk kan kijken, maar vind het toch leuker ze gewoon op volgorde te zien. De kans dat je dan toch nog wat meer verwijzingen meepikt is iets groter.
En hoewel Underground bepaald geen goeie film is, heb ik die toch ook liever dan een tussendoortje als Blow.
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3097 stemmen
En hoewel Underground bepaald geen goeie film is, heb ik die toch ook liever dan een tussendoortje als Blow.
Ben ik het dus mee eens, aangezien ik ze beide 3,5 geef.