menu

Film / Festivals en evenementen / Made in Europe - Maastricht, Genk, Heerlen, Roermond, Sittard, Aachen

zoeken in:
Malick
De site MADE IN EUROPE FILM FESTIVAL MAASTRICHT - home - madeineuropefilmfestival.eu

Het Made in Europe Film Festival is hét filmfestival van de Euregio, met locaties in Maastricht en Aken. Ook dit jaar mag u zich verheugen op een overvol programma bijzondere films, een randprogrammering en een pakkend thema. De rode draad: films met een randje uit heel Europa; van Estland tot Ierland, van IJsland tot Italië. Het hoofdprogramma bestaat uit drie onderdelen: BIENVENUE CHEZ LES B'LGES, MADE IN EUROPE en FESTIVAL PREVIEWS. REGISSEUR IN FOCUS is dit jaar de Limburgse filmmaker EUGENIE JANSEN.

Het wordt gehouden van donderdag 25 maart tot en met 29 Maart.

Ik wil sowiezo naar de volgende films gaan omdat ik die min of meer gemist heb op het IFFR en omdat het waarschijnlijk de laatste keer is dat de films te zien op grote scherm vanwege geen distributeur.

35 RHUMS
UNSPOKEN
DER ARCHITEKT
DELTA
GARAGE
REVANCHE
SILENT WEDDING
PANDORA'S BOX

Ook wel zin in wat previews maar daarvan hoef ik ze niet allemaal te zien:
PARLEZ-MOI DE LA PLUIE
PRANZO DI FERRAGOSTO
PONYO ON THE CLIFF BY THE SEA
THE BURNING PLAIN
DISGRACE
THE READER

Regisseur in Focus Eugenie Jansen wil ik deze drie wel van zien:
CALIMUCHO
TUSSENLAND
VOORLAND

Wie gaat er nog meer en wat gaan we zien? Als jullie intresse hebben voor een gesprekje ik ben vrijwel iedere dag daar te vinden.

Zal ook wel een filmpje meepikken.

starbright boy (moderator)
In elk geval 35 rhums (cineart) en Delta (filmmuseum) hebben wel een distributeur.

Unspoken (Cineart) en Revanche (Amstel) ook overigens.

Malick
Klopt inderdaad. Ik heb de films wat door elkaar gehaald met wel en geen distributeur. Mijn fout...

Malick
Wat is het toch moeilijk om films te selecteren. Altijd vallen er films af die je op voorhand al in gedacht had om te gaan zien maar vanwege tijdgebrek en helaas minimaal te zien op het filmfestival dat je de film niet kan inplannen. Vinyan, The Market, Klass, O'Horton, Rumba, Ponyo on the Cliff By the Sea, Eleve Libre en Aanrijding in Moscou.

Donderdag:
Pranzo-moi de la Pluie
Der Architekt
Garage

Vrijdag:
Silent Wedding
The Burning Plan
Tussenland
Unspoken

Zaterdag:
Everlasting Moments
Voorland
Snow
Calimucho
35 Rhums

Zondag:
Séraphine
Tulpan
Disgrace
Pandora's Box
Delta

Hopelijk rijden de treinen en bussen regelmatiger dan door het jaar heen anders moet ik iedere keer de laatste film afstrepen.

Malick
De eerste cijfers:
Parlez-moi de la pluie 7.5
Der Architekt 6.0
Garage 9.0

Malick
Het zit er weer op. Toch het één gemist door een bepaalde trein/bus verbinding. Denk aan 35 Rhums (voor de tweede keer nu!) en Delta. Maar gelukkig komen deze films later dit jaar weer terug.

Pandora's box ook helaas gemist was al volgeboekt op elke datum dat hij draaide. Hopelijk zie ik die ooit nog eens op TV want die is namelijk niet aangekocht.

Parlez-moi de la pluie (2008) 7.5
Was volgens mij de enige in de zaal die steeds in een deuk lag. Ontzettende fijne film over twee totaal verschillende zussen die langzaam aan bijelkaar komen. Mag gezien worden.

Der Architekt (2008) 6.0
Een onderhoudende film over een pijnlijke familie.

Garage (2007) 9.0
Een pareltje...

Nunta muta (2008) 7.5
Lijkt behoorlijk wat op van de films van Emir Kusturica. Maar hier moest ik daadwerkelijk om lachen plus de omschakeling naar drama wordt hier visueel prachtig opgelost. Mooie en aangrijpende film!

The Burning Plain (2008) 6.5
Ik had het naar een half uurtje al door hoe het ging aflopen. De schuld van alles lijkt in de voeten van de vrouwen geschoven te worden. In alle drie de generaties. Maar gelukkig kiest Arriaga voor een hoopvol einde...

Tip: de soundtrack is heel belangrijk voor de film. Want de schrijver haalt daarmee flink uit tegenover Iñárritu.

Tussenland (2002) 8.0
Jansen is één van de grootste talenten van de Nederlandse Cinema en dat laat ze hier ook maar weer eens goed zien.

Unspoken (2008) 9.0
Een meesterwerk. De Belgen flikken het ALWEER...

Maria Larssons eviga ögonblick (2008) 6.0
Geen verkeerde film maar trekt zich iets te lang...

Voorland (2005) 5.0
Als ik het goed heb doet Jansen alleen de camera en de montage. Althans zo stond het op de aftiteling. Voor de rest een wat slappe en structuurloze (verdwijnende plattelandse) documentaire.

Snijeg (2008) 7.0
Behoorlijk symbolische vertelling dat je wel moet liggen. Helaas niet aangekocht. Qua thema en uitwerking een hele interessante film.

Calimucho (2008) 8.0
Documentaire, semidocumentaire of toch gewoon fictie? Jansen is een veel belovend talent!

Séraphine (2008) 8.0
Wordt helaas niet uitgebracht in Nederland... Gelukkig wel kunnen zien met Engelse ondertiteling op het filmfestival van Maastricht.
Een ontzettend sterk kostuumdrama dat enige tijd nodig heeft om je te pakken.

Tulpan (2008) 7.5
Fijne film die weet te overtuigen door échte mensen te gebruiken met échte problemen. In dezelfde trend als The Story of the Weeping Camel.

Disgrace (2008) 7.5
John Malkovich overtuigt in een behoorlijk complexe rol.

Revanche (2008) 7.0
Ik heb hem kunnen zien op het Maastrichste filmfestival wel met Engelse ondertiteling. Maar is onderhand al aangekocht door Amstel Film! Zoals we van Oostenrijk kunnen verwachten alweer een diepgravende maar vooral een deprimerende film over mensen en hun dagelijkse problemen en daar komt nog eens bovenop een stuk verdriet dat onverwachts komt aanzetten. Buitenlandse oscarnominatie van vorig jaar. Ik hoef alleen nog dat Japanse klucht te zien...

Malick
SPECIALE PROGRAMMA-ONDERDELEN

Een nieuw initiatief is het EENMINUTENFILMFESTIVAL. Deze competitie biedt een podium aan aanstormend film- en audiovisueel talent uit de regio. Een vakjury onder leiding van Doreen Bonekamp (directeur Nederlands Fonds voor de Film) selecteerde de beste inzendingen. Tijdens het festival wordt deze selectie gepresenteerd.

Wij gaan hier aan mee doen. Mijn eerste short wordt dit.

Malick
Made in Europe FilmFestival gaat regionaal
Het Made in Europe Film Festival, dat plaatsvindt van woensdag 24 tot en met zondag 28 maart, werkt behalve met Aken en Genk dit jaar intensief samen met de Limburgse filmhuizen. Heerlen, Sittard, Roermond en Venlo draaien in deze periode elk een aantal films op locatie. Volgens artistiek directeur David Deprez van het Made in Europe Film Festival betekent de deelname een doorbraak voor de ontwikkeling van het filmklimaat in deze regio.

1 maart programma online, ben benieuwd. Ik zet dit iig in mijn updates

Malick
Het programma van het Made in Europe Film Festival gaat 1 maart online. Films van A-Z en een schema compleet met data, tijden en zalen. Houd het programmaschema in de gaten, want er kunnen altijd nog dingen veranderen.

Made in Europe

Iemand enig idee waarom het programma er nog niet opstaat?

Malick
Het programma.

Iemand nog tips voor wat (onbekende) pareltjes?

Last Conversation, Lourdes, The Market, North, Nothing Personal en The sound of insects: records of a mummy (HERKIJK!) heb ik al gezien.

Mug
Louise-Michel is de aanrader, en zo ook Autumn Ball.

Easttern plays kan ik aanbevelen. Sterke film uit Bulgarije.

Malick
Bedankt, voor de tips. Ik heb ze mooi ingeroosterd.

Donderdag:
1. The Stranger
2. C'est Déjà l'Été
3. Simon Konianski

Vrijdag:
1. Wrong Rosary
2. My Queen Karo
3. Altiplano
4. Somers Town

Zaterdag:
1. Louise-Michel
2. Win-Win
3. Lost Persons Area
4. Eastern Plays
5. Autumn Ball

Zondag:
1. The Happiest Girl in the World
2. Police, Adjective
3. 2KM2 - Het Heden van de Stad
4. Return to Hansala
5. FILM IST. A Girl & a Gun

Malick
Van eind maart verhuist het Made in Europe filmfestival naar de tweede week van april (5 - 10).

De volgende titels zijn al bevestigd:
Beyond (Pernilla August)
A Family (Pernille Fisher Christensen)
Flickan (Fredrik Edfeldt)
Mine Vaganti (Ferzan Ozpetek)
Neds (Peter Mullan)
22 Mei (Koen Mortier)
If I Want To Whistle, I Whistle (Florin Serban)
Sound Of Noise ( Ola Simonsson en Johannes Stjärne Nilsson)
Little Baby Jesus of Flandr (Gust Van den Berghe)
Attenberg (Athina Rachel Tsangari)
Adem (Hans Van Nuffel)
Illégal (Olivier Masset-Depasse)
Made in Dagenham (Nigel Cole)
Hævnen (Susanne Bier)
Flamenco, Flamenco (Carlos Saura)
Silent Souls (Aleksei Fedorchenko)

Ga waarschijnlijk ook wel eens kijken, in Genk dan wel .

@ Verhoeven: Is dat in de Lumiére?

Malick
In Maastricht is dat dé Lumiére.

Malick
En het programma staat online.

Al gezien:
La Graine Et Le Mulet
Attenberg
La Vie Au Ranch
Autumn Gold
How I Ended This Summer

Hier zitten wel een aantal films tussen die ik graag wil zien.

Malick
Zoiets.

Woensdag:
14:30 The Girl
16:30 Illégal
19:30 Française
21:30 Tilva Ros

Donderdag:
16:45 Weemoed en Wildernis
19:30 Shahada
21:15 Little Baby Jesus

Vrijdag:
13:45 Cirkus Columbia
16:45 De Engel van Doel
19:15 Jimmy Rivière
21:30 21:15 Neds

Zaterdag:
11:15 Bibliothèque Pascal
14:15 The Autobiography of Nicolae Ceausescu
19:15 If I Want to Whistle, I Whistle
21:30 A Family

Zondag:
11:15 Die Frau mit den 5 Elefanten
13:30 Sound of Noise
16:30 Buried Secrets
19:15 Angèle et Tony
21.30 22 Mei

Malick
TOP 10 publiekskeuze:

Wat zijn de beste films van Made in Europe volgens u? Bezoekers beoordelen na afloop de films. Dit is de score van de laatste festivaldag (zondag 10 april):

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

http://www.jantervaert.be/fotos/2010-12-22_en_waar_de_sterre.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

1. Little baby Jesus...
2. In a better world
3. Die Frau mit den 5 Elefanten
4. Mine vaganti
5. Na putu
6. Made in Dagenham
7. A family
8. De engel van Doel
9. Autumn gold
10. Illégal.

De magisch-realistische komedie Little Baby Jesus of Flandres is dé verrassing van het festival. Deze film van Gust van den Berghe scoorde boven verwachting hoog bij het publiek. Met dit gegeven brengt Filmtheater Lumière deze productie, die niet is aangekocht in Nederland, toch uit in de reguliere programmering.

TOP 10 VERHOEVEN:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

http://2.bp.blogspot.com/_0BHs_R7H_Dg/TJLC9qZnuyI/AAAAAAAAFfE/IoRb5CiCdT8/s1600/AutoCeauscu2.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

1. The Autobiography of Nicolae Ceausescu (****½)
2. Neds (****½ / ****)
3. Weemoed & Wildernis (****½ / ****)
4. Angèle et Tony (****)
5. 22 mei (****)
6. Française (****)
7. Eu cand vreau sa fluier, fluier / If I Want to Whistle, I Whistle (****)
8. De engel van doel (****)
9. Flickan / The Girl (***½ / ****)
10. Die Frau mit den 5 Elefanten (***½)

Ongekend sterke editie.

Malick
MADE IN EUROPE neemt afscheid van festivalformule en verandert in een structureel actief podium voor Europees en Euregionaal filmtalent.

Heel jammer. Maar het was te verwachten...

Gast
geplaatst: vandaag om 06:50 uur

geplaatst: vandaag om 06:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.