- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Tár lijkt mij nu juist een klassiek typische (hoewel misschien bovengemiddelde, dat zou kunnen) Oscarfilm, die 10 jaar geleden vrijwel alle nominaties zou hebben verzilverd. Zeg ik overigens zonder de prent nog gezien te hebben.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Wel geinig trouwens dat Del Toro een Oscar won voor zijn stop-motion Pinocchio, terwijl Disney een Razzie won voor hun versie over het houten mannetje.
Kondoro
-
- 11519 berichten
- 2861 stemmen
Ik ben niet echt wild van deze editie om heel eerlijk te zijn. Ik had eigenlijk een stille hoop dat 'The Banshees of Inisherin' wat meer in de prijzen zou vallen, die vond ik oprecht erg leuk. EEAAO heb ik ook nog helemaal niet gezien, en de trailer trok me ook niet bepaald aan. Ik ga hem binnenkort sowieso even op zetten, ben nu wel heel erg benieuwd geworden.
John Milton
-
- 24219 berichten
- 13383 stemmen
Ik ga hem binnenkort sowieso even op zetten, ben nu wel heel erg benieuwd geworden.
Kondoro
-
- 11519 berichten
- 2861 stemmen
Ik ga er denk ik inderdaad een te hoge verwachting aan plakken. Ik ga het proberen niet te doen maar, ik ben bang dat het wel een achterliggende gedachten is.
John Milton
-
- 24219 berichten
- 13383 stemmen
Tsja, daar kun je weinig aan doen, vrees ik 
Ik heb ook genoeg films gezien na iets teveel hype, en dat ze tegen vielen. Only so much you can do.
Als je hem met aandacht kijkt, ben ik al blij.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
'Jaws'-acteur Richard Dreyfuss moet kotsen van nieuwe inclusieregels | FilmTotaal filmnieuws
Is dit echt waar? Dat je perse mensen bij je film moet halen die je niet gehaald zou hebben zonder deze regels? 
Daar gaat het laatste procentje respect wat ik nog voor deze onzinprijzen had.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Oscars worden strenger: kanshebbers moeten langer in bioscoop draaien | Show | AD.nl
De eis is nu dat een film minimaal één week in een bioscoop in één van zes grote Amerikaanse steden heeft gedraaid: New York, Los Angeles, San Francisco, Chicago, Atlanta of Miami. Vanaf 2025 moeten films voortaan minimaal twee weken te zien geweest zijn in ten minste tien Amerikaanse steden.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Nederland stuurt drama Sweet Dreams met Renée Soutendijk naar de Oscars | AD.nl
De film Sweet Dreams is geselecteerd als de Nederlandse inzending voor de Oscars in de categorie International Feature Film. Het drama van regisseur Ena Sendijarević over de ondergang van het Nederlandse kolonialisme viel vorige maand in de prijzen op het prestigieuze Filmfestival van Locarno.
Corran
-
- 368 berichten
- 388 stemmen
Het volgende oscarseizoen lijkt toch (eindelijk) het jaar van Nolan te worden. Zowel bij film als bij regie is Oppenheimer/Nolan de grote favoriet, met Scorsese en zijn Flower Moon als grootste belager en Lanthimos en zijn Poor Things als mogelijke dark horse.
Bij acteur en mannelijke bijrol zijn opnieuw de Oppenheimers de favorieten (Murphy en Downey Jr.) met respectievelijk Bradley Cooper en Mark Ruffalo als belagers. Actrice lijkt tussen Lily Gladstone en Emma Stone te gaan. Vrouwelijke bijrol heeft veruit de meest uitgesproken favoriete, dat is Da'Vine Joy Randolph (voor The Holdovers).
Barbie zal mogelijk overal wel genomineerd zijn, maar lijkt bij de grotere oscars alleen te mogen hopen op original screenplay.
Er kan natuurlijk altijd een categorie zijn waar iets of iemand toch nog een boost krijgt, maar bij de meeste zal de uiteindelijke winnaar wel gewoon al tussen de 2/3 namen van hierboven staan.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Dinsdag de Oscarnominaties. Mijn verwachtingen.
BESTE FILM
Oppenheimer
The Holdovers
American Fiction
Killers of the Flower Moon
Poor Things
Barbie
Anatomy of a Fall
Past Lives
Maestro
The Zone of Interest
Kanshebbers: The Color Purple, May December, Spider-Man: Across the Spider-Verse, All of Us Strangers.
Verwachting: De 10 films staan wel vast. Alleen The Color Purple zou nog genomineerd kunnen worden. Ten koste van Maestro, Past Lives of The Zone of Interest.
BESTE REGISSEUR
Christopher Nolan (Oppenheimer)
Martin Scorsese (Killers of the Flower Moon)
Yorgos Lanthimos (Poor Things)
Greta Gerwig (Barbie)
Jonathan Glazer (The Zone of Interest)
Kanshebbers: Alexander Payne (The Holdovers), Justine Triet (Anatomy of a Fall), Celine Song (Past Lives), Bradley Cooper (Maestro), Cord Jefferson (American Fiction).
BESTE ACTRICE
Lily Gladstone (Killers of the Flower Moon)
Emma Stone (Poor Things)
Carey Mulligan (Maestro)
Margot Robbie (Barbie)
Sandra Huller (Anatomy of a Fall)
Kanshebbers: Annette Benning (Nyad), Fantasia Barrino (The Color Purple), Greta Lee (Past Lives), Natalie Portman (May December).
BESTE ACTEUR
Cillian Murphy (Oppenheimer)
Paul Giamatti (The Holdovers)
Jeffrey Wright (American Fiction)
Bradley Cooper (Maestro)
Colman Domingo (Rustin)
Kanshebbers: Leonardo DiCaprio (Killers of the Flower Moon), Andrew Scott (All of Us Strangers).
BESTE ACTRICE IN EEN ONDERSTEUNENDE ROL
Da'Vine Joy Randolph (The Holdovers)
Danielle Brooks (The Color Purple)
Emily Blunt (Oppenheimer)
Jodie Foster (Nyad)
Penelope Cruz (Ferrari)
Kanshebbers: Julianne Moore (May December), America Ferrera (Barbie), Sandra Huller (The Zone of Interest), Rosamund Pike (Saltburn), Viola Davis (Air).
BESTE ACTEUR IN EEN ONDERSTEUNENDE ROL
Robert Downey Jr. (Oppenheimer)
Ryan Gosling (Barbie)
Robert de Niro (Killers of the Flower Moon)
Willem Dafoe (Poor Things)
Mark Ruffalo (Poor Things)
Kanshebbers: Sterling K. Brown (American Fiction), Charles Melton (May December).
BESTE INTERNATIONALE FILM
The Zone of Interest
Society of the Snow
Fallen Leaves
The Taste of Things
The Teacher’s Lounge
Kanshebbers: Perfect Days, 20 Days in Mariupol, Totem.
BESTE BEWERKTE SCRIPT
American Fiction
Oppenheimer
Poor Things
Barbie
Kanshebbers: The Zone of Interest, All of Us Strangers, Are You There God? It’s Me, Margaret, The Color Purple.
BESTE ORIGINELE SCRIPT
The Holdovers
Past Lives
Anatomy of a Fall
May December
Maestro
Kanshebbers: Air, Saltburn.
BESTE CINEMATOGRAFIE
Oppenheimer
Poor Things
Maestro
The Zone of Interest
Kanshebbers: Saltburn, The Color Purple, Barbie.
BESTE SCORE
Oppenheimer
Poor Things
Spider-Man: Across the Spider-Verse
The Zone of Interest
Kanshebbers: The Boy and the Heron, Indiana Jones and the Dial of Destiny, The Color Purple, Barbie, Elemental.
BESTE ANIMATIE FILM
Spider-Man: Across the Spider-Verse
The Boy and the Heron
Elemental
Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem
Nimona
Kanshebbers: Chicken Run: Dawn of the Nugget, The Super Mario Bros. Movie, Suzume, Wish.
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Ik heb geen verstand van Oscars, maar verwacht wel dat de Barbie score genomineerd wordt. Veel besproken en populair.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Ik heb geen verstand van Oscars, maar verwacht wel dat de Barbie score genomineerd wordt. Veel besproken en populair.
Dat zijn twee nummers (beide gaan wel genomineerd worden voor Best Song). Score en Song zijn aparte categorieën.
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Dat laatste verwachtte ik al, maar tellen de songs helemaal niet mee voor de score? Ik zou denken dat de score het totaal is, alle origineel geschreven muziek voor de film.
Bearzel
-
- 50 berichten
- 128 stemmen
Gok op een underperformance van The Color Purple (geen enkele nominatie voor een "belangrijke" oscar), Barbie (geen Gerwig en Robbie) en Poor Things (geen Lanthimos en geen Dafoe/Ruffalo). Verwacht dat het dan wordt opgevuld met een overperformance van Anatomy of a Fall, The Zone of Interest en Saltburn.
Persoonlijk zou ik het wel fijn vinden als Maestro film en acteur misloopt (Mulligan mag blijven), maar dat is wishful thinking, dat gaat niet gebeuren.
En ik hoop heel, heel, heel, heel erg hard dat Dominic Sessa opduikt voor The Holdovers. De drie belangrijkste rollen in die film worden bedolven onder het lof, met als gevolg dat Randolph de oscar al binnen heeft, Giamatti een steeds grotere bedreiging wordt voor Murphy en Sessa...... die wordt nauwelijks als outsider gezien voor een nominatie. Onbegrijpelijk.
Pecore
-
- 923 berichten
- 1691 stemmen
Mag Maestro als biografische film wel doorgaan voor beste originele script? En Air als op waarheid beruste film?
Verder zou ik een prijs voor Charles Melton voor zijn rol in May December zeer verdiend vinden. Tussen het acteergeweld van Portman en Moore stal hij voor mij de show.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 berichten
- 4510 stemmen
Mag Maestro als biografische film wel doorgaan voor beste originele script?
Dat gebeurt vaker. Erin Brokovich, The Aviator, Milk (winst), The King’s Speech (winst) en Spotlight (winst) zijn soortgelijke films als Air of Maestro.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Gok op een underperformance van The Color Purple (geen enkele nominatie voor een "belangrijke" oscar), Barbie (geen Gerwig en Robbie) en Poor Things (geen Lanthimos en geen Dafoe/Ruffalo). Verwacht dat het dan wordt opgevuld met een overperformance van Anatomy of a Fall, The Zone of Interest en Saltburn.
Kan allemaal inderdaad. Alleen Lanthimos die niet genomineerd wordt lijkt me erg onwaarschijnlijk. Populair bij zijn collega's, zeker bij alle niet-Amerikaanse regisseurs. De kans dat Dafoe en Ruffalo beide niet worden genomineerd is nihil. Kan wel zijn dat er één niet wordt genomineerd. The Color Purple staat bij ook in veel categorieën net buiten de nominaties. Alleen Brooks gaat 100% genomineerd worden (Misschien zelfs wel winnen).
Gerwig en Robbie zijn wel lastige. Gosling gaat zeker genomineerd worden, en het lijkt me dat ze niet willen dat in een film over Barbie alleen Ken wordt genomineerd (ook de vrouwelijke regisseur dus niet). Denk eerder dat Glazer kwetsbaar is, en Triet of Payne ervoor in de plaats komt.
Bearzel
-
- 50 berichten
- 128 stemmen
Lanthimos haalde geen nominatie bij de BAFTA's en daar waren 6 plekjes. En daar was Scorsese ook niet bij, die bij de Academy-pikorde nog boven hem staat. De oscar is sowieso voor Nolan en Scorsese lijkt me ondanks alles ook wel zeker van een nominatie, maar daar waar Lanthimos, Gerwig en Cooper een tijdje terug de frontrunners waren, hebben die allen tekenen van zwakte getoond en zijn Triet, Glazer en Payne sterk komen opzetten. Al is Lanthimos wel de meest waarschijnlijke van die 3 om te overleven.
Gerwig lijkt me gewoon vervangen door Triet. Ook een vrouw (zodat Gerwig haar stokpaardjes niet van stal kan halen) en ook meteen een "buitenlandse film" regisseur erbij, wat ze de laatste jaren een noodzaak lijken te vinden.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Lanthimos haalde geen nominatie bij de BAFTA's en daar waren 6 plekjes. En daar was Scorsese ook niet bij, die bij de Academy-pikorde nog boven hem staat. De oscar is sowieso voor Nolan en Scorsese lijkt me ondanks alles ook wel zeker van een nominatie, maar daar waar Lanthimos, Gerwig en Cooper een tijdje terug de frontrunners waren, hebben die allen tekenen van zwakte getoond en zijn Triet, Glazer en Payne sterk komen opzetten. Al is Lanthimos wel de meest waarschijnlijke van die 3 om te overleven.
Gerwig lijkt me gewoon vervangen door Triet. Ook een vrouw (zodat Gerwig haar stokpaardjes niet van stal kan halen) en ook meteen een "buitenlandse film" regisseur erbij, wat ze de laatste jaren een noodzaak lijken te vinden.
Eens dat de Beste Regisseur categorie erg open is. Buiten Nolan en Scorsese. Cooper is sowieso kansloos (gelukkig). Celine Song jammer genoeg ook denk ik.
Voor drie plekken gaat het dan tussen Lanthimos, Gerwig, Triet, Payne en Glazer. Ik denk zelf dat Lanthimos sowieso wordt genomineerd. De andere vier gaan het dan uitvechten.
Pecore
-
- 923 berichten
- 1691 stemmen
Dat gebeurt vaker. Erin Brokovich, The Aviator, Milk (winst), The King’s Speech (winst) en Spotlight (winst) zijn soortgelijke films als Air of Maestro.
Ah oke, best discutabel dus of het een bewerkt dan wel origineel script is. Waarom is Oppie 'bewerkt' en Maestro 'origineel'? Over Bernstein is toch ook wel eens een boekje geschreven? Waarom zou Barbie niet voor origineel script doorgaan? Dat is als ik me niet vergis toch een stuk origineler (in de zin van er is geen boek, docu, waargebeurd feit dat eraan ten grondslag ligt) dan al deze titels?
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 berichten
- 4510 stemmen
Waarom is Oppie 'bewerkt' en Maestro 'origineel'? Over Bernstein is toch ook wel eens een boekje geschreven? Waarom zou Barbie niet voor origineel script doorgaan? Dat is als ik me niet vergis toch een stuk origineler (in de zin van er is geen boek, docu, waargebeurd feit dat eraan ten grondslag ligt) dan al deze titels?
Oppenheimer is in ieder geval gebaseerd op een boek (https://en.wikipedia.org/wiki/American_Prometheus), daarom sowieso bewerkt.
Bewerkt/adapted zijn ook alle versies gebaseerd op allerlei soorten media en personages. Hoewel dat verschil soms ook wat arbitrair is vind ik. Maestro zal dan niet specifiek op een bepaald bestaand werk zijn gebaseerd (al zal je je toch echt wel op allerlei teksten moeten baseren lijkt me ja).
Bearzel
-
- 50 berichten
- 128 stemmen
Ach, bij Barbie hebben ze zelf campagne gevoerd voor original screenplay en worden ze door de writers guild en door de BAFTA's ook gewoon als original gezien. Alleen hebben de Oscars een eigen comité dat zelf wil bepalen wat waar belandt en die vinden het adapted omdat het personages heeft die al eerder bestonden.
Begrijp sowieso dat wazig gegoochel met categorieën niet, stel gewoon eens duidelijke regels op en schaf er ook ineens een paar af. 1 film per land bij foreign language is hopeloos voorbij gestreefd (waardoor Anatomy of a Fall gewoon een heel waarschijnlijke Oscar mis loopt), het gedoe met adapted/original blijft een gesukkel en studio's die zelf mogen bepalen wat een lead of supporting performance is, vind ik ook niet erg logisch.
Bearzel
-
- 50 berichten
- 128 stemmen
Grootste verrassing vind ik toch Bening voor Nyad. Dat Robbie ging ontbreken, was niet onmogelijk, maar had toch veel eerder Greta Lee verwacht. Maar goed, Bening was ook wel goed.
America Ferrara bij supporting begrijp ik dan gewoon helemaal niet. Het was een kanshebber, dus op dat vlak geen verrassing, maar ik weet niet waarom die rol/acteerprestatie uberhaupt mee in de discussie zat (geen verwijt naar Ferrara, die deed weinig mis, maar dit hadden 50 andere actrices ook gekund, het stelde gewoon inhoudelijk niet veel voor)
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Toch gek dat die flutfilm Barbie een lading nominaties krijgt, maar dan niet voor Margot Robbie als boegbeeld die het echt prima deed...
Maar dit gaan de Oscars van Oppenheimer worden en terecht ook. Magistrale bioscoopervaring was het. Moet gek lopen als Hoyte van Hoytema niet zijn beeldje wint voor het camerawerk.
John Milton
-
- 24219 berichten
- 13383 stemmen
13 en 11 nominaties voor Oppenheimer en Poor Things, dat liegt er niet om.
America Ferrara bij supporting begrijp ik dan gewoon helemaal niet. Het was een kanshebber, dus op dat vlak geen verrassing, maar ik weet niet waarom die rol/acteerprestatie uberhaupt mee in de discussie zat (geen verwijt naar Ferrara, die deed weinig mis, maar dit hadden 50 andere actrices ook gekund, het stelde gewoon inhoudelijk niet veel voor)
Jammer dat Greta Lee het niet gehaald heeft, en ik had (al moet ik de film nog zien) een klein beetje hoop voor Andrew Scott. Die schijnt werkelijk fenomenaal te zijn in All of us Strangers.
Maar Lily Gladstone heeft haar terechte nomi, dus ik hoef niet de barricades op. Nu nog winnen 
John Milton
-
- 24219 berichten
- 13383 stemmen
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Ik had Robbie en Gerwig wel in mijn top 5 staan, maar zeker niet onverwacht dat ze niet genomineerd zijn. Zeker de Beste Regisseur categorie kan de laatste jaren alle kanten op. Lily Gladstone maakt een goede kans om te winnen, hoewel het grappig is dat zij als hoofdrolspeler wordt gezien en iemand als Gosling (of De Niro in dezelfde film) als ondersteunende acteur. Volgens mij heeft De Niro nog meer schermtijd. Maar goed, dat is een eindeloze discussie.