• 15.747 nieuwsartikelen
  • 178.079 films
  • 12.212 series
  • 33.983 seizoenen
  • 647.066 acteurs
  • 199.011 gebruikers
  • 9.372.269 stemmen

De Oscars

zoeken in:

Basto

• 11931 berichten
  • 7402 stemmen

moviefreak#1 schreef:

Hans Zimmer en Billie Eilish allebei gewonnen, dat waren de belangrijkste twee voor mij. Helaas Robin Robin niet bij Animated Short. Dune terecht zowat alle technische Oscars, nog steeds onbegrijpelijk dat Villeneuve niet was genomineerd voor regisseur. Voor de rest, meh.

Als dat de belangrijkste twee voor je waren, kun je beter naar Musicmeter verhuizen..

Leland Palmer

• 23785 berichten
  • 4893 stemmen

BlueJudaskiss schreef:

Nee, dat zie je verkeerd. Er is niks ter wereld dat een beuk 'verdient'. Om Hans Teeuwen te citeren: de grens ligt bij geweld.

Ach wat is erger. Met iemand z'n ziekte spotten of een tik op de hasses. Wat Hans ook zegt, ook hier zullen de meningen over verdeeld blijven.

Basto

• 11931 berichten
  • 7402 stemmen

Richardus schreef:

(quote)

Prima toch?

.

Dat weet ik niet, want het blijft de vraag of ze dat beeldje nu gekregen hebben voor hun prestatie of voor hun afkomst.

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11900 berichten
  • 5309 stemmen

Leland Palmer schreef:

(quote)
Ach wat is erger. Met iemand z'n ziekte spotten of een tik op de hasses. Wat Hans ook zegt, ook hier zullen de meningen over verdeeld blijven.

Oke, let's agree to disagree

schram101

• 16683 berichten
  • 2293 stemmen

Hoe zouden de reacties zijn geweest als Christian Bale dit had gedaan?

jacobine_rodijk

• 2806 berichten
  • 9511 stemmen

schram101 schreef:

Hoe zouden de reacties zijn geweest als Christian Bale dit had gedaan?

Wat heeft Christian Bale hiermee te maken?

Corran

• 368 berichten
  • 388 stemmen

Basto schreef:

Dat weet ik niet, want het blijft de vraag of ze dat beeldje nu gekregen hebben voor hun prestatie of voor hun afkomst.

Ze krijgen het beeldje omdat de grote studio's en agentschappen hen naar voren hebben geschoven als gewenste en haalbare winnaar. Dat is dus identiek aan alle winnaars van de voorbije decennia, ongeacht hun geslacht of afkomst. Al die andere winnaars stonden daar ook vooral omdat ze in hun jaar het beste in een goed te verkopen narratief pasten.

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

John Milton schreef:

Ik heb ze allebei gezien trouwens eRCee, en dit is wel een van de zeldzame gevallen waarin ik de remake (duidelijk) nog wat beter vond.

Beter of niet beter, wat is de creatieve waarde hiervan? Wat ik begrijp is het een vrij letterlijke remake. Dat is een beetje alsof je een Nederlandse roman in het Engels vertaalt en dan aan de vertaler de Libris literatuur prijs toekent.

skinny_tie

• 1227 berichten
  • 3648 stemmen

eRCee schreef:

Beter of niet beter, wat is de creatieve waarde hiervan? Wat ik begrijp is het een vrij letterlijke remake.

Maar wat voor een leek ogenschijnlijk kleine veranderingen zijn, kan een wereld van verschil uitmaken in het resultaat.

skinny_tie

• 1227 berichten
  • 3648 stemmen

Corran schreef:

Al die andere winnaars stonden daar ook vooral omdat ze in hun jaar het beste in een goed te verkopen narratief pasten.

Dan had Chadwick Boseman wel gewonnen vorig jaar, als er een winst was die in een goed te verkopen narratief had gepast, dan was dat het wel.

Basto

• 11931 berichten
  • 7402 stemmen

Corran schreef:

(quote)

Ze krijgen het beeldje omdat de grote studio's en agentschappen hen naar voren hebben geschoven als gewenste en haalbare winnaar. Dat is dus identiek aan alle winnaars van de voorbije decennia, ongeacht hun geslacht of afkomst. Al die andere winnaars stonden daar ook vooral omdat ze in hun jaar het beste in een goed te verkopen narratief pasten.

Ben ik niet met je eens. De keuze is dit jaar (de laatste jaren) politiek veel beladener dat 10-20 jaar geleden. Het hele productieteam was ook zwart. Alles om van het Oscars so white weer af te komen.

En hoe pijnlijk dat er dan weer twee donkere heren met elkaar op de vuist gaan….

Corran

• 368 berichten
  • 388 stemmen

skinny_tie schreef:

Dan had Chadwick Boseman wel gewonnen vorig jaar, als er een winst was die in een goed te verkopen narratief had gepast, dan was dat het wel.

Ik zie niet in hoe dat mijn stelling tegenspreekt. Netflix gaat niet voor Boseman omwille van de prestatie, maar omdat het de interessantste was om een hype over te creëren. Die drijfveren veranderen niet plots omdat hij niet won. Sony deed hetzelfde met Hopkins ("onze ouwe kan het nog steeds") en had het betere momentum, de Boseman-hype-train had te vroeg gepiekt. Het is een spel waarbij de juiste tactiek wint. Je moet niet de beste zijn, wel de slimste.

Maar goed, wat ik bedoelde is dat de vraag "won ik omdat ik de beste was of won ik omwille van allerlei andere factoren (die minder met mijn prestatie te maken hadden)" geen nieuw gegeven is en dat we dit niet aan "wokeness" te danken hebben. Dat bestaat al veel langer en nu ervaren we gewoon een nieuwe interpretatie.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Basto schreef:

En hoe pijnlijk dat er dan weer twee donkere heren met elkaar op de vuist gaan….

Er gingen geen twee heren met elkaar op de vuist. De ene heer gaf de ander een klap en de andere heer deed niets terug.

Flavio

• 4893 berichten
  • 5225 stemmen

Wat doen ze die In Memoriam stukjes tegenwoordig toch slecht. Druk gezang en gedans, applaus tussendoor, ergens in het achterveld worden de overledenen dan nog net getoond. Zijn ze bang dat mensen wegzappen als er een paar minuten foto's en filmfragmenten worden getoond onder een stemmig muziekje?

Basto

• 11931 berichten
  • 7402 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Er gingen geen twee heren met elkaar op de vuist. De ene heer gaf de ander een klap en de andere heer deed niets terug.

Ja, heel letterlijk genomen wel. Maar de punch(line) werd beantwoord met een punch. Het klopt verder dat Chris niet terugsloeg.

Basto

• 11931 berichten
  • 7402 stemmen

Corran schreef:

(quote)

Ik zie niet in hoe dat mijn stelling tegenspreekt. Netflix gaat niet voor Boseman omwille van de prestatie, maar omdat het de interessantste was om een hype over te creëren. Die drijfveren veranderen niet plots omdat hij niet won. Sony deed hetzelfde met Hopkins ("onze ouwe kan het nog steeds") en had het betere momentum, de Boseman-hype-train had te vroeg gepiekt. Het is een spel waarbij de juiste tactiek wint. Je moet niet de beste zijn, wel de slimste.

Maar goed, wat ik bedoelde is dat de vraag "won ik omdat ik de beste was of won ik omwille van allerlei andere factoren (die minder met mijn prestatie te maken hadden)" geen nieuw gegeven is en dat we dit niet aan "wokeness" te danken hebben. Dat bestaat al veel langer en nu ervaren we gewoon een nieuwe interpretatie.

Het verschil met nu is dat de promotie die van invloed was op de keuze er eentje van buitenaf was. Aangejaagd door de belanghebbenden.

Dit jaar staat de keuze onder invloed van binnenuit. Namelijk dat de Academy die de prijzen uitdeelt graag een diverser imago wil hebben. Is een totaal andere situatie.

skinny_tie

• 1227 berichten
  • 3648 stemmen

Corran schreef:

Ik zie niet in hoe dat mijn stelling tegenspreekt. Netflix gaat niet voor Boseman omwille van de prestatie, maar omdat het de interessantste was om een hype over te creëren.

Ik had je bericht verkeerd begrepen. Ik dacht dat je bedoelde dat "de oscars" (dus het geheel aan stemmende personen binnen de Academy) de winst toekennen aan de persoon met het interessantste narratief.

De studio's schuiven iedereen naar voren, die wil. In de media komen de personen met het interessante narratief terecht. Daarbuiten is er ook nog eens een heel circuit aan etentjes en workshops en screenings waar de Academy-leden voor uitgenodigd worden en waar de potentiële genomineerden hun charmes kunnen inzetten. Daar komt bijna niks van in de media terecht, maar het is wel heel belangrijk.

John Milton

• 24221 berichten
  • 13386 stemmen

eRCee schreef:

(quote)

Beter of niet beter, wat is de creatieve waarde hiervan? Wat ik begrijp is het een vrij letterlijke remake. Dat is een beetje alsof je een Nederlandse roman in het Engels vertaalt en dan aan de vertaler de Libris literatuur prijs toekent.

haha maybe.

Maar ik vind dit verhaal sowieso niet enorm origineel of complex.

De uitvoering, of humor en of een liedje werkt (ik vond Joni een vooruitgang), hoe goed de acteurs het doen, dat heeft wel waarde. Het raakte mij meer hier. Maar het origineel is niet slecht, en ook dit is geen must-see. Dus het is nauwelijks een issue.

Ik snap wat je bedoelt hoor., overigens. Ik ben ook niet van plan om de remake van Intouchables met Kevin Hart te kijken!

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Fijn dat dat afschuwelijke Power of the dog nauwelijks succes heeft gehad. Als die flutfilm massaal had gewonnen was ik verdrietig geworden. Moet bekennen dat ik de winnaar niet ken, bijzonder dat zo'n voor velen onbekende film dan wint. Aan het plot te lezen is het wel weer een filmpje dat valt in de diversiteits en inclusiviteits woke meuk van de laatste jaren, maar ik zal 'm ook eens checken.

En Will Smith, haha. Ergens goed om voor zijn vrouw op te komen, ik vind lachen om iemands ziekte ook smakeloos en die Chris Rock is sowieso zelden grappig, maar je laat je wel kennen om dan te meppen. Dat doen alleen primitievelingen. Ben bang dat Smith zijn imago redelijk eraan is na vannacht.

Aan de andere kant zijn de Oscars al jaren slaapverwekkend, nu hebben ze tenminste enige aandacht terug

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

BlueJudaskiss schreef:

Nee, dat zie je verkeerd. Er is niks ter wereld dat een beuk 'verdient'. Om Hans Teeuwen te citeren: de grens ligt bij geweld.

Er zijn zeker wel momenten waarbij woorden terecht omgezet mogen worden in een pak slaag, maar daar was de Oscars gister bij die mislukte grap er niet een van. Maar stel dat Smith zijn vrouw ipv die haarziekte nou kanker had gehad en dat Rock dan diezelfde grap had gemaakt, dan had ik het prima gevonden als zijn hele gebit eruit getikt werd. Maar nu vond ik Smith wel wat overdreven reageren. Hij had op moeten staan, Rock de waarheid moeten vertellen en de zaal moeten verlaten.

Corran

• 368 berichten
  • 388 stemmen

Basto schreef:

Het verschil met nu is dat de promotie die van invloed was op de keuze er eentje van buitenaf was. Aangejaagd door de belanghebbenden.

Dit jaar staat de keuze onder invloed van binnenuit. Namelijk dat de Academy die de prijzen uitdeelt graag een diverser imago wil hebben. Is een totaal andere situatie.

Ik zie het verschil niet. De enige belanghebbenden, zowel van buitenaf en van binnenuit, zijn de filmindustrie. De oscars zijn al 100 jaar Hollywood dat zichzelf op de borst klopt en zichzelf geweldig vindt.

Als de academy al ergens diversiteit aan het opdringen of forceren is, dan is het in het eigen lidmaatschap, niet in het stemgedrag. Kan me de voorbije jaren weinig "diverse" winnaars herinneren die ook niet gewoon de besten waren in hun categorie.

Basto

• 11931 berichten
  • 7402 stemmen

Corran schreef:

(quote)

Ik zie het verschil niet. De enige belanghebbenden, zowel van buitenaf en van binnenuit, zijn de filmindustrie. De oscars zijn al 100 jaar Hollywood dat zichzelf op de borst klopt en zichzelf geweldig vindt.

Als de academy al ergens diversiteit aan het opdringen of forceren is, dan is het in het eigen lidmaatschap, niet in het stemgedrag. Kan me de voorbije jaren weinig "diverse" winnaars herinneren die ook niet gewoon de besten waren in hun categorie.

Goed, zie jij het verschil niet. Kan.

Punt is ook juist dat in het verleden diversiteit geen rol speelde en nu wel. En hopla, alle kleurtjes zijn plots vertegenwoordigd. Terecht? Puur op basis van hun prestatie? Ik zou het niet durven zeggen. Maar het komt ze wel ontzettend goed uit.

stinissen (crew films & series)

• 23439 berichten
  • 76925 stemmen

Jaren fan geweest van de oscar uitreiking maar het is nu meer een rariteitenkabinet van gedwongen diversiteit en niet waar het om gaat goede rollen en goede films en ben je dan zwart wit groen of rood dat maakt dan niet uit, maar niet omdat je een kleur hebt halen we je erbij...

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Corran schreef:

(quote)

Nou ja, opdringen of forceren. Soms vind ik het inderdaad ook geforceerd, maar in dit specifieke geval is het ook wel terecht. Niet alleen omdat nieuwe stemgemachtigden op huidskleur worden gekozen, maar vooral op nationaliteit en ja, ook gender. En dat heeft in dit geval ook wel meerwaarde. Mensen als Adèle Haenel, Pedro Almodovar, Ana de Armas, alle mensen die aan Parasite hebben gewerkt, Florence Pugh, Zendaya, Robert Eggers, Alejandro Landes, Lulu Wang etc. hebben toch een andere kijk op films dan het oude mannenbolwerk dat het was. In 2014 was de gemiddelde leeftijd 63 jaar, 76% was man en 94% was blank...

Films als Parasite, Coda, Moonlight, Nomadland, The Shape of Water en zelfs Birdman hadden 15 jaar geleden nooit gewonnen. Misschien zelfs niet genomineerd. Alleen Green Book is een typische 'old school' winnaar, en gelijk ook de slechtste film die de laatste jaren heeft gewonnen.

• 23439 berichten
  • 76925 stemmen

Green book vond ik erg goed net als Coda zo ook Nomadland.

• 23439 berichten
  • 76925 stemmen

Flavio schreef:

Wat doen ze die In Memoriam stukjes tegenwoordig toch slecht. Druk gezang en gedans, applaus tussendoor, ergens in het achterveld worden de overledenen dan nog net getoond. Zijn ze bang dat mensen wegzappen als er een paar minuten foto's en filmfragmenten worden getoond onder een stemmig muziekje?

Het is nu al jaren zo aan de gang..het lijkt meer en meer op een freakshow en dan ook nog een héle slechte.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Ow, nog extra dank aan de Oscars dat naast Power of the dog ook Kristen Stewart 'm niet won met haar irritante vertolking van Diana.

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

stinissen schreef:

Het is nu al jaren zo aan de gang..het lijkt meer en meer op een freakshow en dan ook nog een héle slechte.

De Yesterday-vertolking van Billie Eilish twee jaar geleden bij de in memoriam vind ik persoonlijk weergaloos, maar dat geklap er doorheen is wel idioot, vooral ook omdat het bij de ene persoon wel en bij de andere niet gebeurt.

Corran

• 368 berichten
  • 388 stemmen

IH88 schreef:

Nou ja, opdringen of forceren. Soms vind ik het inderdaad ook geforceerd, maar in dit specifieke geval is het ook wel terecht. Niet alleen omdat nieuwe stemgemachtigden op huidskleur worden gekozen, maar vooral op nationaliteit en ja, ook gender. En dat heeft in dit geval ook wel meerwaarde. Mensen als Adèle Haenel, Pedro Almodovar, Ana de Armas, alle mensen die aan Parasite hebben gewerkt, Florence Pugh, Zendaya, Robert Eggers, Alejandro Landes, Lulu Wang etc. hebben toch een andere kijk op films dan het oude mannenbolwerk dat het was. In 2014 was de gemiddelde leeftijd 63 jaar, 76% was man en 94% was blank...

Ach, ik stoor me niet aan diversiteit, maar stoor me ook niet aan een gebrek eraan. Winst voor Zhao en Campion was leuk en terecht, dat er enkele jaren ervoor geen enkele vrouwelijke genomineerde was, was ook gewoon terecht (ondanks dramatisch gejank van typetjes als Portman).

jacobine_rodijk

• 2806 berichten
  • 9511 stemmen

stinissen schreef:

gedwongen diversiteit en niet waar het om gaat goede rollen en goede films en ben je dan zwart wit groen of rood dat maakt dan niet uit, maar niet omdat je een kleur hebt halen we je erbij...

"Gedwongen diversiteit" maar zijn de genomineerden en/of winnaars niet uitstekend in hun rollen? Welke genomineerde met een "kleurtje" verdiende niet om op de lijst te staan?

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.