menu

Film / Festivals en evenementen / De Oscars

zoeken in:
Ajax&Litmanen1 schreef:
(quote)

Dat zeg ik toch? Baseer het op wat ik heb gezien.

Als je jouw referentiekader aan moet houden dan zal je 100 procent uit elke categorie moeten hebben gekeken. Lijkt me voor bijna niemand haalbaar.

Uiteraard kun je niet alle genomineerden gezien hebben, echter je bent 4 films verwijderd van een lijst ie 10x 1917 had kunnen weergeven. Op welk moment is het niet meer de moeite waard om zo'n lijst 'op te vullen'?

jacobine_rodijk schreef:
(quote)

Uiteraard kun je niet alle genomineerden gezien hebben, echter je bent 4 films verwijderd van een lijst ie 10x 1917 had kunnen weergeven. Op welk moment is het niet meer de moeite waard om zo'n lijst 'op te vullen'?

Waar komt die toon plots vandaan? Ik vind 1917 een waanzinnige bioscoopervaring. Jij al heen geweest? Ik ken de meeste andere titels wel inhoudelijk. Dat zullen niet snel films zijn die ik een Oscar ''gun''. Al ga ik de komende weken nog wel het een en ander kijken.

Ajax&Litmanen1 schreef:
(quote)

Waar komt die toon plots vandaan? Ik vind 1917 een waanzinnige bioscoopervaring. Jij al heen geweest? Ik ken de meeste andere titels wel inhoudelijk. Dat zullen niet snel films zijn die ik een Oscar ''gun''. Al ga ik de komende weken nog wel het een en ander kijken.

Vraag is exact bedoeld als het is, wanneer is het nog de moeite waard om een Oscar-lijstje samen te stellen als je bar weinig genomineerden gezien heb? Stel ik had 10 films in 2019 gezien en 7 daarvan krijgen een onvoldoende van 2,5* of lager, is het dan echt nog de moeite waard om een top 10 in te sturen op basis van de 3 ie ik wel 3* of hoger gegeven heb?

Overigens volmondig mee eens over 1917, fantastische film.

Film Pegasus (moderator)
Onderhond schreef:
Ik zou Little Women bijna gaan kijken om te zien waar al dat gedoe rond Gerwig over gaat. Enkel de trailer gezien, maar op basis daarvan lijkt mij een regie credit absoluut niet aan de orde.

Die film lijkt me idd niet jouw genre.

Voorlopige voorspelling (alhoewel ik voor de vier acteurs wel mijn hand in het vuur durf te steken). Zaterdag PGA, dan weten we meer. Script winnaars ben ik het minst zeker over.

BESTE FILM
Gaat winnen: 1917
Zou moeten winnen: The Irishman

BESTE REGISSEUR
Gaat winnen: Sam Mendes (1917)
Zou moeten winnen: Bong Joon-ho (Parasite)

BESTE ACTEUR
Gaat winnen: Joaquin Phoenix (Joker)
Zou moeten winnen: Antonio Banderas (Pain & Glory)

BESTE ACTRICE
Gaat winnen: Renée Zellweger (Judy)
Zou moeten winnen: Scarlett Johansson (Marriage Story)

BESTE ACTEUR IN EEN BIJROL
Gaat winnen: Brad Pitt (Once Upon a Time in Hollywood)
Zou moeten winnen: Joe Pesci (The Irishman) - Tom Hanks nog niet gezien

BESTE ACTRICE IN EEN BIJROL
Gaat winnen: Laura Dern (Marriage Story) - Kathy Bates nog niet gezien
Zou moeten winnen: niemand

BESTE ORIGINELE SCRIPT
Gaat winnen: Parasite (Bong Joon-ho, Han Jin-won)
Zou moeten winnen: Knives Out (Rian Johnson)

BESTE SCRIPT OP BASIS VAN EEN BESTAAND WERK
Gaat winnen: The Irishman (Steve Zaillian)
Zou moeten winnen: The Irishman (Steve Zaillian)

Film Pegasus (moderator)
Saoirse Ronan haalt haar 4e Oscarnominatie binnen. Terecht natuurlijk, een geweldige actrice. En ben ook blij voor Florence Pugh, één van de meest beloftevolle actrices van het moment. Opvallend dat Scarlett Johansson ineens 2 nominaties kreeg, de eerste uit haar carrière.

Film Pegasus schreef:
Die film lijkt me idd niet jouw genre.

Dat sowieso niet, maar qua regie lijkt het mij nu ook niet uitzonderlijk. Nominatie voor beste film lijkt me dan logischer, maar waarom iedereen haar ook bij de beste regie lijst wil is mij echt niet duidelijk. Althans, als we het puur hebben over kwaliteiten natuurlijk.

Film Pegasus (moderator)
Onderhond schreef:
(quote)

Dat sowieso niet, maar qua regie lijkt het mij nu ook niet uitzonderlijk. Nominatie voor beste film lijkt me dan logischer, maar waarom iedereen haar ook bij de beste regie lijst wil is mij echt niet duidelijk. Althans, als we het puur hebben over kwaliteiten natuurlijk.

Het is maar wat je verwacht van een regisseur natuurlijk.

Minstens een duidelijke handtekening, daarnaast ook graag een wat eigenzinnige inbreng en visie.

Beste Montage naar 1917 lijkt me? Waren toch een stuk of vier imposante cuts.

DonPeliculón schreef:
Beste Montage naar 1917 lijkt me? Waren toch een stuk of vier imposante cuts.

Dat lijkt me nogal moeilijk zonder nominatie

Overigens waren het er wel meer als vier, ik schat ergens tussen de 10 en 15. Maar goed, 'simpele' continuity edits, dus voegen weinig aan de film toe.

Birdman had ook geen nominatie voor de montage.

Binoche schreef:
(quote)

Dat lijkt me nogal moeilijk zonder nominatie

Overigens waren het er wel meer als vier, ik schat ergens tussen de 10 en 15. Maar goed, 'simpele' continuity edits, dus voegen weinig aan de film toe.

Birdman had ook geen nominatie voor de montage.

Ja dit was ook niet serieus bedoeld haha. Wel eens interessant om uit te zoeken waar al die cuts zaten trouwens.

Ik weet er in ieder geval één: na het duel met die sniper .

Tja, ik vond eerlijk gezegd de rol van Tony Stark mooier en beter dan die van Phoenix. Stark is echt een personage geworden, Joker vond ik soms net te ver erover.

Nu ben ik wel één van de weinigen die Endgame beter vind dan Joker, maar Downey Jr had van mij best een nominatie mogen krijgen na al die jaren. Hij is Tony Stark, en dat hoort een acteur te doen.

Gaat men dit in Nederland eigenlijk live uitzenden? En zo ja; welke zender dan?

Flavio (moderator)

Zo, weekend voorbij. 1917 wint PGA, Parasite wint SAG Ensemble. Once Upon a Time in Hollywood is uit de race.

Het zal tussen 1917 en Parasite gaan. Mijn geld zet ik nog steeds op de eerste, maar ik durf mijn hand er niet erg ver voor in het vuur te steken.

Acteer-Oscars zijn 99% zeker.

Eens dat OUATIH eruit ligt. Op papier is het inderdaad Parasite vs 1917 nu. Parasite die wint zou een geweldige en historische zege zijn, sinds een buitenlandse film nog nooit won. Toch denk ik dat 1917 wel zal winnen, is de veilige en logische keuze.

Maar als Bong de DGA wint zou het wel eens heel spannend kunnen worden.

Parasite versus 1917 inderdaad. Beide geweldige films. Dit jaar ook voor het eerst dat ik met alle 9 films vrede zou hebben als die winnen. Ook Ford, Joker, Little Women, Marriage Story en Jojo Rabbit zouden terechte winnaars zijn( Irishman en OUaTiH uiteraard ook). Dat laat ook zien hoe sterk dit filmjaar was. Voorgaande jaren had je er nogal eens wat vreemde of veilige films tussen staan (Extremely Loud, War Horse, Les Miserables, Philomena, American Sniper, Bridge of Spies, Fences, Hidden Figures, Darkest Hour, Black Panther, Green Book, Bohemian Rhapsody, Vice). Dat heb je dit jaar niet.

Ze zullen ze wel verdelen en dan verwacht ik Bong en 1917, al zou ik Mendes en Parasite dan accurater vinden.

Ramon K schreef:
Gaat men dit in Nederland eigenlijk live uitzenden? En zo ja; welke zender dan?

Zo kijk je de Oscars live op de Nederlandse televisie! | Filmtotaal filmnieuws

Je kan het gewoon op Fox zien.

kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=5jvR48hxtO4

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

From Bette Davis to Nicole Kidman: Best Actress Oscar winners

Komende nacht dus.

Hup 1917! Hopelijk winnen ze de beste film. Al zou ik het Joker of Unce upon a time ook zeker gunnen. Dat Ford vs Ferrari überhaupt een nominatie heeft vind ik wel weer bizar. Dat is waarom ik me zelden kan vinden in de winnaars.

De enige Oscar die ik wel 100 procent durf te voorspellen is die voor Joaquin Phoenix. Als hij hem niet krijgt, dan zal zo'n karakterrol over een psychopaat 'm nooit meer winnen.

Ben benieuwd of Parasite er meer dan eentje (of twee) kan binnenhalen. Beste niet-Engelstalige film staat al vast denk ik. Bij de rest kan het, maar is de concurrentie niet min.

Ik hoop dat er toch ergens een verrassing is. Ben benieuwd of Johansson iets kan bereiken. Zellweger en Dern zijn torenhoog favoriet, maar in beide categorieën is Johansson de duidelijke nummer twee, misschien wordt dat toch op één of andere manier beloond. Vooral omdat ik niet begrijp waarom de winst van Zellweger en Dern zo vanzelfsprekend is, die zijn niet merkelijk beter dan de andere acteerprestaties in hun categorie.

Is dat dan echt omdat iedereen elkaar domweg achterna loopt? Zelfde voor Pitt trouwens. Alleen bij Phoenix kan ik me er nog wel iets bij voorstellen, dat is echt een opmerkelijke rol.

Voorspellingen en mijn eigen voorkeur(en)

BESTE FILM
Gaat winnen: Parasite
Zou moeten winnen: 1917, Parasite, Jojo Rabbit, Once Upon a Time... In Hollywood (Little Women nog niet gezien)

BESTE REGISSEUR
Zou moeten winnen: Sam Mendes (1917), Bong Joon-ho (Parasite)

BESTE ACTEUR
Gaat winnen: Joaquin Phoenix (Joker)
Zou moeten winnen: Mogen van mij alle vijf winnen. Alle acht als je ook Christian Bale, Eddie Murphy en Adam Sandler nog meerekent. Wat een jaar voor acteurs.

BESTE ACTRICE
Zou moeten winnen: Scarlett Johansson (Marriage Story)

Gaat winnen: Brad Pitt (Once Upon a Time... In Hollywood)
Zou moeten winnen: Brad Pitt (Once Upon a Time... In Hollywood), Joe Pesci (The Irishman)

Gaat winnen: Laura Dern (Marriage Story)
Zou moeten winnen: Laura Dern (Marriage Story), Scarlett Johansson (Jojo Rabbit), Florence Pugh (omdat het Florence Pugh is )

BESTE ORIGINELE SCRIPT
Zou moeten winnen: Parasite, Knives Out, Quentin Tarantino gun ik het ook.

Gaat winnen: Jojo Rabbit
Zou moeten winnen: Jojo Rabbit, Little Women

BESTE SCORE
Gaat winnen: Joker
Zou moeten winnen: Joker

BESTE CINEMATOGRAFIE
Zou moeten winnen: 1917

BESTE BUITENLANDSE FILM
Parasite, Parasite, Parasite

BESTE ANIMATIEFILM
Gaat winnen: Toy Story 4
Zou moeten winnen: Toy Story 4, I Lost My Body (Klaus en Missing Link nog niet gezien)

Eens met alles, behalve dat ik toch verwacht dat 1917 gaat winnen. Maar ik hoop wel dat je daar ook gelijk hebt.

Meeste weer gezien. Enkele acteerrollen niet, en beste cinematografie ook niet alle (The Lighthouse ontbreekt) doordat die films hier nog of nooit gaan draaien. Opvallend veel films had ik al gezien voor de nominaties kwamen, dat is weleens anders geweest dat veel typische Oscar-films rond deze periode draaien hier. Maar het zijn nu soms juist grotere films die al geweest zijn. Allicht door de lichte verjonging en verandering van de Academy? Dat er minder op Oscar Bait wordt gestemd?

Enfin, de voorspellingen:

BESTE FILM
Zou moeten winnen: Parasite of Once Upon a Time... In Hollywood. 2 films die de funfactor hoog hebben staan. En 1917 was imponerend, maar stiekem ook een zwakke film.

BESTE REGISSEUR
Zou moeten winnen: Sam Mendes Bong Joon-ho of Tarantino

BESTE ACTEUR
Gaat winnen: Joaquin Phoenix (Joker). Jammer, vond die rol te overdreven
Zou moeten winnen: Banderas, uit dit rijtje. Fijne rol.

BESTE ACTRICE
Zou moeten winnen: Ronan dan maar. Fan van haar en een prima rol, al heeft ze betere gehad (voor Brooklyn had ze hem moeten winnen). Verder een matige categorie dit jaar.

Gaat winnen: Brad Pitt (Once Upon a Time... In Hollywood)
Zou moeten winnen: Joe Pesci voor The Irishman, zeldzaam mooi ingetogen

Gaat winnen: Laura Dern (Marriage Story) Blgh, ook al zo'n draak van een rol. Ze zou hem voor Little Women (niet genomineerd) wel mogen winnen.
Zou moeten winnen: Scarlett Johansson (Jojo Rabbit) uit dit rijtje, maar ook al een zwakke categorie.

BESTE MONTAGE
Moet winnen: The Irishman, als je 3,5 uur soepel laat verlopen zit dat er ook bij

BESTE ORIGINELE SCRIPT
Zou moeten winnen: Parasite. Tarantino heeft er al een paar van deze.

Gaat winnen: Little Women, vermoedelijk om een vrouw te laten winnen.
Zou moeten winnen: Jojo Rabbit was grappig en Joker was knap om eens dieper te gaan bij een superheldenfilm.

BESTE SCORE
Gaat winnen: Joker
Zou moeten winnen: Joker

BESTE CINEMATOGRAFIE
Zou moeten winnen: 1917

BESTE BUITENLANDSE FILM
Parasite, zonder twijfel. Zelden dat een buitenlandse film zulke hoge ogen gooide.

BESTE ANIMATIEFILM
Gaat winnen: Toy Story 4
Zou moeten winnen: Klaus mag, TS4 ook

BESTE MAKE-UP
Gaat winnen: Bombshell
Zou moeten winnen: Maleficent of 1917, met een Nederlander

BESTE KOSTUUMS
Gaat winnen: Little Women
Zou moeten winnen: Little Women vind ik prima

BESTE PRODUCTIE-ONTWERP
Gaat winnen: Once Upon a Time in Hollywood
Zou moeten winnen: Die hierboven, of ander Parasite

BESTE SOUNDMIX
Zou moeten winnen: Maakt me weinig uit

BESTE SOUNDEDITING
Zou moeten winnen: Zijn me alle even lief

BESTE EFFECTEN
Gaat winnen: The Lion King
Zou moeten winnen: Avengers of 1917

Daar gaan we, mijn voorspellingen:

Beste film:
Winnaar: 1917
Mijn keuze: Once Upon a Time In... Hollywood (Little Women nog niet gezien; ook niets onder de 3,5* dit jaar, uitzonderlijk!)

Beste mannelijke hoofdrol:
Winnaar: Joaquin Phoenix voor Joker
Mijn keuze: Joaquin Phoenix voor Joker (goede competitie dit jaar!)

Beste mannelijke bijrol:
Winnaar: Brad Pitt voor Once Upon a Time In... Hollywood
Mijn keuze: Brad Pitt voor Once Upon a Time In... Hollywood (maar praktisch gelijkstand met Joe Pesci in The Irishman)

Beste vrouwelijke hoofdrol:
Winnaar: Renée Zellweger voor Judy
Mijn keuze: Scarlett Johansson voor Marriage Story (al verbaasde Zellweger me positief hier; geen onverdiende overwinning)

Beste vrouwelijke bijrol:
Winnaar: Laura Dern in Marriage Story
Mijn keuze: Laura Dern in Marriage Story (Kathy Bates en Florence Pugh nog niet gezien; Robbie en Johansson vond ik niet bijzonder in hun genomineerde rollen)

Beste regie:
Winnaar: Sam Mendes voor 1917
Mijn keuze: Quentin Tarantino voor Once Upon a Time... In Hollywood

Beste korte speelfilm:
Winnaar: Nefta Football Club
Mijn keuze: Pas, alleen Brotherhood gezien, maar die vond ik niet bijzonder sterk.

Beste documentaire:
Winnaar: For Sama
Mijn keuze: Pas, want ik zag alleen nog The Cave (die wel erg goed is)

Beste korte documentaire:
Winnaar: Learning to Skateboard in a Warzone (If You're a Girl)
Mijn keuze: Pas, niets gezien

Beste animatiefilm:
Winnaar: Toy Story 4
Mijn keuze: I Lost My Body (maar alleen deze en Toy Story 4 gezien)

Beste korte animatiefilm:
Winnaar: Hair Love
Mijn keuze: Pas, niets gezien

Beste internationale film:
Winnaar: Parasite
Mijn keuze: Parasite (maar alleen deze en Pain and Glory gezien)

Beste cinematografie:
Mijn keuze: 1917 (The Lighthouse nog niet gezien, maar de andere drie tegenstanders van 1917 vond ik eigenlijk niet uitzonderlijk; gewoonlijk is dit juist een betrouwbare categorie)

Beste kostuums:
Winnaar: Little Women
Mijn keuze: Once Upon a Time... In Hollywood

Beste montage:
Winnaar: Ford V. Ferrari
Mijn keuze: Ford V. Ferrari

Beste make-up en haar:
Winnaar: Bombshell
Mijn keuze: Bombshell

Muziek - originele score:
Winnaar: Joker
Mijn keuze: Joker (anderzijds zwakke selectie)

Muziek - origineel liedje
Winnaar: (I'm Gonna) Love Me Again van Rocketman
Mijn keuze: (I'm Gonna) Love Me Again van Rocketman (maar ik zal geen van deze nummers ooit nog opzetten vermoed ik)

Productiedesign:
Mijn keuze: Once Upon a Time... In Hollywood (goede selectie)

Beste geluidsmontage:

Beste geluidsmix:
Winnaar: Ford V. Ferrari

Beste special effects:
Mijn keuze: 1917 (maar jeetje, The Lion King, Avengers: Endgame en The Irishman hadden hier wat mij betreft nooit mogen staan)'

Beste bewerkte script:
Winnaar: Little Women
Mijn keuze: The Two Popes (maar Little Women dus niet gezien, dus wie weet)

Beste originele script:
Mijn keuze: Once Upon a Time... In Hollywood

Gast
geplaatst: vandaag om 03:04 uur

geplaatst: vandaag om 03:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.