- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Vreemd trouwens dat The Hate U Give nergens genoemd wordt. Beetje onder de radar gebleven denk ik.
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Gandhi, Slumdog Millionaire en The Last Emperor zijn zo 3 films die ik kan noemen die beste film hebben gewonnen zonder Amerikaans inbreng op het productievlak.
In de lijst producenten op de Wikipedia-pagina van The Artist zie ik er overigens geen Amerikaanse bij staan.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
8 nominaties, precies wat ik verwachtte, met die titels. Ik had hier graag wel een verrassing gezien, want ik vind dit een van de mindere groep van de laatste jaren. Roma en A Star Is Born vond ik sterk, maar Black Panther, BlacKkKlansman en The Favourite vond ik slechts gewoon goed, maar niet echt uitschieters. Ik heb Bohemian Rhapsody, Green Book en Vice niet gezien, maar verwacht van allen niets bijzonders. Bohemian Rhapsody heb ik eigenlijk uit totale desinteresse nog niet gezien, maar dat zal ik nu dus even moeten rechtzetten.
Grootste verrassing is dat Timothée Chalamet niet genomineerd is voor Beautiful Boy. Was een frontrunner voor de overwinning in mannelijke bijrol, samen met Ali. Maar er is er dus uitgewerkt door Sam Rockwell.
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Bohemian Rhapsody gaat niet een probleem worden om te kunnen zien, nog steeds de best bezochte film in Nederland, ik voorzie dat ik Mirai, Of Fathers and Sons en Hale County moet gaan pindakazen om deze voor de uitreiking te kunnen zien.
Ricky Roma
-
- 302 berichten
- 26 stemmen
Brute snubs voor Burning in de foreign film category en Won't You Be My Neighbor? in documentary. Pawlikowski ipv Cooper voor beste regisseur ook, dat was een aangename verrassing. Geen Chalamet voor supporting actor. Willem Dafoe voor best actor en geen Ethan Hawke of Washington zoals iedereen had gedacht.
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Geen Burning, wat jammer
Ongelooflijk dat Zuid-Korea nog steeds geen Oscar nominatie heeft. Wel leuk om eindelijk Koreeda erbij te zien.
Ook geen regie voor Bradley Cooper. Dat zet A Star is Born uit de running als je het mij vraagt. Green Book vs. Roma dan maar? Maar vreemd genoeg geen Editing voor Roma en Green Book, wat toch altijd een zeer belangrijke Oscar is. Maar voor Roma zou dat geen domper mogen zijn want de twee actrices zijn tegen alle verwachtingen toch genomineerd. Ook bijzonder en verrassend om Cold War voor beste regie te zien!
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3701 stemmen
Die regie van Cold War is wel een verassing. Is wel een echte arthouse line-up nu. Dat waardeer ik dan weer wel.
Wel apart eigenlijk dat je beste film hebt en beste foreign film. Maar je wel voor beide genomineerd kan worden (Roma dus) snap die logica nog niet helemaal.
Cikx
-
- 2120 berichten
- 1083 stemmen
Geen Burning voor best foreign language, geen Ethan Hawke voor best actor, geen Toni Collette voor best actress. Niks voor Mandy, Annihilation of Sorry to Bother You. Saaaaaai.
luukve
-
- 247 berichten
- 658 stemmen
Wel apart eigenlijk dat je beste film hebt en beste foreign film. Maar je wel voor beide genomineerd kan worden (Roma dus) snap die logica nog niet helemaal.
Zou idd apart zijn als Roma beste film wint en een ander er met best foreign vandoor gaat.
catdog
-
- 1417 berichten
- 2024 stemmen
Jammer genoeg geen echte verassingen. Heb natuurlijk nog niet al het genomineerde gezien maar een leuke titel die buiten de “verwachtingen” viel had leuk geweest ertussen. Er is veel moois uitgekomen afgelopen jaar.
Van wat ik gezien heb vind ik de nominaties (Ja, ook die voor Black Panther. Heb hem gisteren, ter gelegenheid, even herzien) prima. Enkel een gigantische snub voor Toni Collette. Die had daar toch echt wel tussen moeten zitten. Helaas kijkt de Academy nog steeds niet om naar Horror, of er moet een hele hype omheen zitten, zoals bij Get Out vorig jaar. Zonder hype had die film, denk ik, ook niet genomineerd geraakt, al ben ik blij dat t gebeurde.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Wat een onzinprijsje is het toch. 10 nominaties voor de slaappil van het jaar. Een zeldzame nominatie voor de meest middelmatige Marvel van het jaar, puur omdat er donkere mensen in spelen. Hoe mensen hier waarde aan kunnen hechten is me nog steeds een raadsel.
IH88
-
- 9731 berichten
- 3184 stemmen
Enige waarde die ik er aan hecht is de doorbraak van Netflix. Dat is groot, en over 25 jaar kijken we hier op terug als de doorbraak van streamingsdiensten. Dit gaan we steeds vaker zien, vooral nu er steeds meer streamingsdiensten komen.
Roma gaat dit gewoon winnen. Vooral als ze de original screenplay categorie winnen. The Favourite is de enige concurrent.
Filmkriebel
-
- 9961 berichten
- 4649 stemmen
Geen interessante selectie dit jaar. Ik zal er niet tot een gat in de nacht voor wakker blijven. Weer veel feelgood (Mary Poppins, Star is Born), politiek correcte films vooral ... BlackKklansman moet er ook natuurlijk bij anders voelen de afro-amerikanen zich gediscrimineerd. Roma kan ik eigenlijk nog mee leven want Cuarons films hebben echt inhoud. Maar waar is een film als Beautiful Boy bijvoorbeeld?? Onbegrijpelijk.
Ste*
-
- 2071 berichten
- 1386 stemmen
Dacht dat ik wel aardig wat films gezien had in 2018, maar alsnog veel dat ik niet ken of niet heb gezien. Jammer, had me er op zich wel op verheugd. Heb niet eens echt duidelijke favorieten.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Black Panther genomineerd voor beste film
Mijn hemel, die was middelmatig. Alleen genomineerd omdat het over donkere mensen gaat. De Oscars blijven weer eens politiek correct.
Echt een schande dat die film wel en bv Avengers IW niet is genomineerd, als je dan toch een superheldenfilm erbij wil krijgen.
Ik heb The Favourite, Green Book, Roma en Vice (nog) niet gezien. A star is born vond ik maar gemiddeld, Blackkklansman wel oke maar niet meer dan dat.
Doe mij Bohemian Rhapsody maar. Ondanks de diverse criticasters van de film die de fouten ontdekken vond ik het een waanzinnig gave film waar ik maanden later nog geregeld aan denk. Wat een vibe. Over een paar weken ligt de bluray in mijn kast.
Malek moet ook gewoon de Oscar voor beste acteur winnen.
Verder gewoon teveel niet gezien voor goede oordelen. Hopelijk wint Spider-Man wel de film voor beste animatie. Die was zó goed.
De Oscar voor visuele effecten wordt ook wel spannend. First Man, Avengers en Ready Player One toonden waanzinnig mooie beelden. En Christopher Robin zette ook wel heel realistisch een bende uitgeleefde knuffelbeesten neer. Maar die wint toch niet.
Free Solo mag wel de beste docu worden. Voor wie deze nog niet heeft gezien, ga dan nog naar de bios. Als je geen hoogtevrees hebt 
kos
-
- 46692 berichten
- 8849 stemmen
Mag hopen dat er een wat behoorlijker film dan Black Panther of Bohemian Rhapsody wint.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Enkel een gigantische snub voor Toni Collette. Die had daar toch echt wel tussen moeten zitten. Helaas kijkt de Academy nog steeds niet om naar Horror, of er moet een hele hype omheen zitten, zoals bij Get Out vorig jaar.
Hereditary genoot ook gewoon een enorme hype. Niemand die om die film heen kon. Het grote verschil zit toch echt in het ''kleurtje''.
Jkjesse22
-
- 22 berichten
- 17 stemmen
Grootste snub voor Charlize Theron waar het gaat om haar acteerprestatie in Tully. Snap ik werkelijk niks van dat zij ontbreekt.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Hereditary genoot ook gewoon een enorme hype. Niemand die om die film heen kon. Het grote verschil zit toch echt in het ''kleurtje''.
catdog
-
- 1417 berichten
- 2024 stemmen
Er zat wel een redelijke hype om Hereditary, maar die heeft nergens de status bereikt van Get Out. Daar werd vanaf het begin al om potentieel Oscar succes gesproken, ook omdat die over t algemeen positievere kritieken kreeg van t mainstream publiek dan Hereditary. Hereditary was ook een film die na de zomer wegzakte in t collectieve geheugen, en niet overmeesterde in de eindjaarslijstjes zoals Get Out. Dan valt uiteindelijk de performance van Collette ook meer weg dan had gemoeten helaas. Ze heeft de pech gehad dat de film waar ze in zat niet iedereen heeft kunnen pleasen.
mjk87 (moderator films)
-
- 14516 berichten
- 4514 stemmen
Dacht dat ik wel aardig wat films gezien had in 2018, maar alsnog veel dat ik niet ken of niet heb gezien. Jammer, had me er op zich wel op verheugd. Heb niet eens echt duidelijke favorieten.
Veel van die films komen pas in 2019 rond deze periode ook uit. Met Roma, Bohemian Rhapsody, A Star is Born, Black Panther en Blackkklansman toch al wel behoorlijk wat films die in 2018 bij ons uitkwamen. Dat is weleens minder geweest.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Als je dacht dat het niet erger kon. Bohemian Rhapsody en Black Panther. Pfff.
DonPeliculón
-
- 775 berichten
- 980 stemmen
Weet er iemand waarom er in de categorie Makeup & Hairstyling meestal maar 3 films genomineerd worden?
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Bij Makeup & Hairstyling wordt een shortlist gekozen, waarna de stylisten van de gekozen films wordt gevraagd een soort demoreel te maken over wat ze hebben gedaan voor de film. Aan de hand daarvan worden de nominaties gekozen. De shortlist is redelijk kort (6 ofzo) en 5 nominaties zou dan wat overdreven zijn om over te houden.
Bij animatie gaat het om de hoeveelheid 'eligible' films; bij minder dan 15 animatiefilms met een Amerikaanse bioscooprelease zijn er 3 nominaties, anders 5.
Basto
-
- 11938 berichten
- 7406 stemmen
Ik zie dat naast het gegeven dat 3 van de 5 nominaties voor regie naar buitenlandse films gaan, ook nog eens 4 van de 5 voor cinematografie nominaties naar buitenlandse films gaan.
Dat zegt toch wel erg veel over de creatieve kaalslag die gaande is in Hollywood. En de beste film gaat dit jaar toch ook vrij zeker naar Mexico....
mjk87 (moderator films)
-
- 14516 berichten
- 4514 stemmen
Ik zie dat naast het gegeven dat 3 van de 5 nominaties voor regie naar buitenlandse films gaan, ook nog eens 4 van de 5 voor cinematografie nominaties naar buitenlandse films gaan.
Dat zegt toch wel erg veel over de creatieve kaalslag die gaande is in Hollywood. En de beste film gaat dit jaar toch ook vrij zeker naar Mexico....
Of dit is onbedoeld een effect van de verjonging en verandering van de Academy. Meer kleur was de roep, maar meer de blik ook buiten Hollywood allicht een neveneffect daardoor?
Basto
-
- 11938 berichten
- 7406 stemmen
Of dit is onbedoeld een effect van de verjonging en verandering van de Academy. Meer kleur was de roep, maar meer de blik ook buiten Hollywood allicht een neveneffect daardoor?
Ik kan ook niks bedenken uit Hollywood dat gepasseerd is. Ja, Mandy en Under the Silver Lake, maar die eerste is buitrn Hollywood gemaakt en die tweede te avontuurlijk voor de huidige smaak.
Mission Impossible vond ik wel een stuk sterker dan Black Panther en Bohemian Rhapsody
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
-Best Cinematography
-Best Editing
-Best make-up/hairstyling
-Best Live action short
Wat de fuck! Cinematografie en Montage? Dit zijn de twee belangrijkste non-actor awards na Directing en Screenplay, en liggen in het hart van wat een film goed maakt.
De Oscar voor Beste Montage was ook altijd al een belangrijke pion naar het winnen van Best Picture. Ik ben geen fan van het knippen van categorieën (knip liever die verschrikkelijke sketches of musical nummers) maar als je IETS moet knippen, begin dan toch bij Documentary Short of de Sound awards. Bedroevende keuze weer.