- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 berichten
- 5448 stemmen
Die categorieën is dubbel. Veel films of boeken kan je moeilijker in een vakje duwen. En zowel bij de filmwereld als de literatuur worden door 'kenners' al zeer snel bepaalde genres niet au serieux genomen. Zo zijn er maar 6 films die ooit een Oscarnominatie kregen voor beste film. Spaghettiwesterns, komedies, superheldenfilms, spionagethrillers, ... mogen daar zelfs nog maar van dromen. Niet dat je meteen de eerste beste Avengers een Oscar moet geven, maar de kwaliteit is toch sterk verbeterd tegenover de 70's Superman in zijn fout pakje. The dark knight is geen Batman & Robin meer. Skyfall is meer volwassen dan een Moonraker. Ook die films worden beschouwd als 'klassieker' (wat ook voor debat vatbaar is), maar filmprijzen zullen ze niet snel winnen. Zeker niet bij de Oscars. Tenzij voor licht, geluid of song.
De Academy Awards moet geen troostprijscategorieën uitvinden, maar erkennen dat populairdere genres als actie, horror of komedie ook kunnen bezien worden als 'beste film'. Zonder afbreuk te doen aan bepaalde kwaliteitsnormen.
Pieter Montana
-
- 6678 berichten
- 2286 stemmen
Eerst en vooral: Moonraker > Skyfall
Misschien komt het ook voort uit het feit dat de Academy de laatste jaren toch vaak de neiging had de 'kleinere' film te kiezen in plaats van de grotere 'publieksfavoriet'?
- Moonlight vs La La Land
- Spotlight vs The Revenant
- 12 Years a Slave vs Wolf of Wall Street vs Gravity
- Argo vs Django Unchained vs Les Misérables
- The Hurt Locker vs Avatar
...
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 berichten
- 5448 stemmen
Eerst en vooral: Moonraker > Skyfall
Ik hoop dat jij nooit in de jury van de Academy Awards zal zitten. 
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen

Niet alleen is het knippen van categorieën zo onrespectvol tegenover de winnaars, maar die ‘most popular film’ categorie is gewoon belachelijk! Dit zijn toch niet de mtv movie awards? In iedergeval, weg zijn de tijden nu dat een kwaliteitsvolle blockbuster een Best Picture nominatie scoort, wat toch altijd een beetje speciaal was. Laats was Fury Road een erg fijne en inspirerende keuze.
Maar de echte reden? Ze zijn gewoon bang dat Black Panther geen Best Picture nominatie gaat scoren (omdat in werkelijkheid de film total shit is), wat de Oscars gaat bombarderen tot vuile racisten op sociale media omdat ze de grootste boxoffice hit van 2018 niet nomineren. Dat vermijden ze nu dus met deze nieuwe “troost” categorie. Genius!
Alvast proficat Black Panther! 
Ricky Roma
-
- 302 berichten
- 26 stemmen
Het is nog niet zeker of ze het dit jaar gaan toepassen, maar waarschijnlijk wel aangezien ze het volgens mij ook hebben geannounced speciaal voor Black Panther. De backlash zou te groot geweest zijn moest die film geen best picture nominatie gekregen hebben (en zonder die nieuwe categorie denk ik ook niet dat dit was gebeurd).
Het valt te zien welke criteria ze gaan gebruiken voor deze popcorn award, maar volgens mij gaan het gewoon films (box office, reviews, BP nominatie, ..) zijn zoals Dunkirk, Get Out, Hidden Figures, La La Land, The Revenant, The Martian, American Sniper, Interstellar, Gravity, American Hustle, Fury Road etc. zijn die met deze award naar huis gaan.
Ik ben ook in de minderheid waarschijnlijk, maar met de inkorting van de Oscars ben ik ook niet blij. Ik begrijp het wel (met de kleinere awards te announcen tijdens de reclame ben ik dan weer niet akkoord), maar de Oscars is het evenement waar ik elk jaar het hardste naar uitkijk, dus die show kan niet lang genoeg duren voor mij.
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5400 stemmen
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Wel leuk om te lezen 
Corran
-
- 368 berichten
- 388 stemmen
Denk niet dat die award er gaat komen. Disney heeft al gezegd dat ze geen interesse hebben in die popular oscar en dat ze gewoon vol campagne gaan voeren voor best picture voor Black Panther.
Blijft uiteraard absurd dat het over Black Panther gaat, terwijl Disney/Marvel met Infinity War een film heeft die gewoon beter was, maar alleen niet op een "cultural significance" golf kan surfen.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
De official check via Belgian Film Awards op ICM zal er ook wel komen, mag ik aannemen.
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
En wat zal de Nederlandse inzending worden? Kan nergens de lijst films vinden die beschikbaar zijn gesteld, waarschijnlijk wordt de inzending over een week bekend gemaakt.
Van de reeds uitgebrachte films lijken Bankier van het Verzet, Cobain, Kleine IJstijd, Broeders en La Holandesa mij het meest kansrijk, hoewel ik niet meer weet wat het percentage Engels in de laatste twee films is.
Van nog uit te brengen films Catacombe, De Dirigent en Niemand in de Stad, de laatste twee moeten dan een vervroegde premiere krijgen, maar dat lijkt de laatste jaren zo'n beetje standaard.
IH88
-
- 9731 berichten
- 3184 stemmen
https://www.parool.nl/kunst-en-media/bankier-van-verzet-voor-nederland-naar-oscars~a4604073/
Bankier van het Verzet dus. Ach ja, meedoen is belangrijker dan winnen. Mooie Olympische gedachte.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Duitse inzending wordt het goed ontvangen Werk ohne Autor (2018) door de regisseur van Das leben der anderen. Zeer lange film ook.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Voor Oscarfilms maken The Favourite, First Man, Roma, The Ballad of Buster Scruggs en The Sisters Brothers op Venetie een goede beurt. At Eternity's Gate zal ook wel via Willem Dafoe een nominatie op zijn minst verzilveren voor best actor. In Toronto is Beautiful Boy ook goed ontvangen. Daarvan vermoed ik ook wel dat die genomineerd zal worden. A Star is Born ook verbazingwekkend erg goed ontvangen. Lijkt me toch moeilijk om te voorspellen welke films genomineerd kunnen worden, maar het is nog maar september. Wie in pole-position ligt om best picture te winnen, lijkt me wel vrij duidelijk, en dat is BlackKklansman omwille van de politieke boodschap achter de film. Maar... misschien dat het uiteindelijk toch niet voldoende zal zijn en dat het momentum van die film er te vroeg zal komen. Het ziet er wel meer en meer naar uit dat dit Oscarjaar in de breedte wel een sterke bezetting zal kennen.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Een netflix-film? Dat gaat volgens mij nog een stap te ver voor de Academy. Bovendien denk ik ook dat dit eerder een film zal zijn die te gedurfd zal zijn voor de Academy, met veel absolute liefhebbers maar ook velen die de film quasi onderaan in hun lijstje zullen plaatsen, dus dat denk ik niet.
Cikx
-
- 2120 berichten
- 1083 stemmen
We zullen zien als het zo ver is. Als de film zo indrukwekkend is als de recensenten doen geloven zou het er in mijn ogen niet toe moeten doen wie de film distribueerd. Krijgt de film trouwens niet ook gewoon een bioscooprelease?
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
We zullen zien als het zo ver is. Als de film zo indrukwekkend is als de recensenten doen geloven zou het er in mijn ogen niet toe moeten doen wie de film distribueerd. Krijgt de film trouwens niet ook gewoon een bioscooprelease?
In jouw ogen niet, maar in de ogen van de Academy dan wel. Dat is de vraag. Het gaat ook over marketing en wie over de meeste middelen beschikt (het momentum genereert) om er van te overtuigen dat hun film de beste is. Het oscarlandschap is toch wat gunstiger voor films zoals Spotlight en The King's Speech dan voor Roma denk ik zo dan.
Ricky Roma
-
- 302 berichten
- 26 stemmen
Tornado heeft gelijk wat mij betreft. Roma genereert nu al zware buzz, dus hoogstwaarschijnlijk een early peak, en de film heeft een volledig onbekende cast, foreign, is in zwartwit geschoten, en is van Netflix. Roma zal zeker wel wat liefde ontvangen van de Academy, maar zal geen BP winnen volgens mij.
First Man en A Star is Born zijn de grote spelers voor mij op dit moment, we zullen zien hoe dat gaat evolueren. Lady Gaga is waarschijnlijk ook een lock voor een nominatie (de reviews zijn er, en Gaga is een megaster die goed is voor de kijkcijfers).
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Gosling voor best actor zou ook wel eens kunnen.
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
A Star is Born
First Man
Roma
The Favourite
BlackKklansman
If Beale Street Could Talk
Dit zijn zowat de players van het moment, zou ik zeggen. En aangezien ze die ‘popular film’ categorie hebben geschrapt (thank God!), of is op hold gezet ofzoiets, ben ik benieuwd of Black Panther het kan halen. Beautiful Boy heeft aardige buzz maar heeft de ‘best picture’ reviews toch niet. Alle lof kwam daar toch vooral voor de acteurs. Roma die Beste Film wint zou wel bijzonder zijn. Na Del Torro en Inarritu, mag het voor Cuaron ook zeker?
Ik zie het nog niet meteen gebeuren voor dit soort film, maar denk wel alvast dat deze film locked is voor de Beste Buitenlandse Film.
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
‘Green Book’ is nu ook eentje om in de gaten te houden. Won zonet de TIFF audience award, gevolgd door ‘If Beale Street could Talk’ en ‘Roma’. Opmerkelijk geen ‘A Star is Born’ of ‘ First Man’ hier.
9 van de 10 laatste winnaars van deze award scoorden een Best Picture nominatie.
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
maar denk wel alvast dat deze film locked is voor de Beste Buitenlandse Film.
Blijkbaar heeft de film in Mexico in augustus een korte bioscooprelease gekregen, hoewel je dan nog wel over de regel The film must be advertised and exploited during its theatrical release in a manner considered normal and customary to theatrical feature distribution practices kan vallen, is het normaal om een film voor slechts een week uit te brengen?
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Netflix doet de distributie, maar de film krijgt wel een limited release in Amerika vóór zijn debuut op netflix. De regels zijn misschien de laatste jaren veranderd, maar ik denk dat voor een film om zich te mogen kwalificeren voor de Oscars altijd eerst een cinema release in de US moet hebben. Zelfde geldt voor de Beste Buitenlandse Film categorie. Die film moet altijd eerst in eigen land in de bioscoop hebben gedraaid om te mogen meedoen, al is het in dit geval voor Roma maar voor week. Dit werd dus waarschijnlijk gedaan om zijn Oscar kansen te versterken.
Vreemde regels allemaal, maar ze zijn wel strikt als het hier op aankomt. Kijk maar naar ‘City of God’, die was in 2003 de Braziliaanse inzending voor beste buitenlandse film (maar miste de nominatie), maar na zijn release in amerika mocht de film een jaar later in 2004 opnieuw meedoen met de Oscars en kreeg toen 4 nominaties waaronder Beste Regie en Scenario.
Ik denk ook wel dat Roma het ‘taboe’ dit jaar gaat doorbreken wat betreft de awards kansen voor VOD films. Wat misschien ook de regels verder gaat veranderen.
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
synec Ik denk dat ook Mexico haar Oscarkansen (als land) wilde versterken met de inzending van Roma. Maar de regels worden niet altijd strikt opgevolgd, of er wordt soms niet goed op gelet, dat kan ook. De 100-jarige Man... kreeg een Oscarnominatie terwijl de film volgens de regels eigenlijk niet genomineerd had mogen worden.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Ik vind het zelf echt belachelijk dat Black Panther nog niet eens één van de beste Marvelfilms wordt genoemd en toch meedoet voor de prijzen... Zelfs Avengers: Infinity War van dit jaar doet het beter. Maar puur omdat het een zwarte cast heeft hoofdzakelijk, doet het mee... Ze mogen ook echt wel eens stoppen met die positieve discriminatie... Beoordeel toch gewoon eens een film op hoe goed die film is, en niet op hoeveel diversiteit de cast kent? Geen wonder dat mensen er overal genoeg van hebben met "die politieke correctheid".
Ik denk dat BlackKklansman te vroeg gepiekt zal hebben. De Cannes-route lijkt me er toch één die niet meer gebruikt zal worden. Roma of A Star Is Born zullen er wel dichtbij zitten. Misschien A Star is Born eerder voor de cast-awards. Het zou wel grappig zijn (en tegelijkertijd vernederend voor echte actrices) als Lady GaGa de prijs van beste actrice wint. Des te meer omdat de actrice van Roma ook genomineerd lijkt te gaan worden, zonder echte acteerervaring.
Best actor gaat tussen Ryan Gosling en Bradley Cooper. En Best Director blijkbaar al locked voor Cuaron. Vijf van de laatste zes winnaars voor beste regisseur zullen Mexicaans zijn. Twee maal Inarritu (Birdman en The Revenant), twee maal Cuaron (Gravity, Roma) en één maal Del Toro (The Shape of Water). En ik vind het raar dat Children of Men in 2006 zo weinig in de prijzen is gevallen. Ik dacht dat die ook gewonnen had, maar blijkbaar niet eens genomineerd. En in datzelfde jaar heb je ook nog eens Babel en Pan's Labyrinth.
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Ik vind het zelf echt belachelijk dat Black Panther nog niet eens één van de beste Marvelfilms wordt genoemd en toch meedoet voor de prijzen... Zelfs Avengers: Infinity War van dit jaar doet het beter.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Minder, ze gaan nu eerder voor Venetië of Toronto omdat wat timing betreft voor het awardsseizoen beter uitvalt. Cannes zal eerder (nog) meer een festival worden voor de alternatieve / arthouse Europese film en misschien ook het festival waar jonge talentvolle filmmakers hun carrière kunnen lanceren, waar Venetie in de toekomst meer de buzz van de Amerikaanse filmstudio's zal krijgen die hun films daar lanceren met de Oscars, de BAFTA's, etc... in het achterhoofd.
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
en misschien ook het festival waar jonge talentvolle filmmakers hun carrière kunnen lanceren
Straka
-
- 206 berichten
- 564 stemmen
Ik vind het zelf echt belachelijk dat Black Panther nog niet eens één van de beste Marvelfilms wordt genoemd en toch meedoet voor de prijzen... Zelfs Avengers: Infinity War van dit jaar doet het beter. Maar puur omdat het een zwarte cast heeft hoofdzakelijk, doet het mee... Ze mogen ook echt wel eens stoppen met die positieve discriminatie... Beoordeel toch gewoon eens een film op hoe goed die film is, en niet op hoeveel diversiteit de cast kent? Geen wonder dat mensen er overal genoeg van hebben met "die politieke correctheid".
Genoemd worden is iets anders dan ook daadwerkelijk een nominatie pakken, dus er is op dit moment nog helemaal niets belachelijk. Daarbij doet in beginsel iedere film met een bioscooprelease in de VS natuurlijk mee voor de prijzen. Dat de film "Oscar-Buzz" opraapt is vooral een kwestie van geld en promotie die de studio er tegenaan gooit.