- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Dit ja. Eng kliekje, met van die SJW's als Meryl Streep en Jennifer Lawrence voorop. Lekker negeren. Zoals dat hele #metoo (en de discussie over donkere acteurs) me ook gestolen kan worden. Wel sneu voor de echte slachtoffers, maar tig andere vrouwen hebben er nu een hele opgeblazen hype over gemaakt. Gelukkig is de wereld niet helemaal gek geworden en haken mensen gewoon af bij die onzin.
Omdat er echte slachtoffers zijn, moet de boel afgeblazen worden en ben je blij dat mensen afhaken en noem je het onzin? Lekkere jongen ben jij dan, zeg.
(verwijderd)
-
- 1480 berichten
- 0 stemmen
Dit ja. Eng kliekje, met van die SJW's als Meryl Streep en Jennifer Lawrence voorop. Lekker negeren. Zoals dat hele #metoo (en de discussie over donkere acteurs) me ook gestolen kan worden. Wel sneu voor de echte slachtoffers, maar tig andere vrouwen hebben er nu een hele opgeblazen hype over gemaakt. Gelukkig is de wereld niet helemaal gek geworden en haken mensen gewoon af bij die onzin.
Ook eens over het #metoo gebeuren inderdaad. In Nederland gebeurt precies hetzelfde hoor, ik kijk Voetbal Inside daarom tegenwoordig haast nog liever vanwege hun 'politieke standpunten' dan vanwege het voetbal-aspect. Ben echt voor 99% het eens met wat ze zeggen.
Nu noem je wel één ding waar ik van schrik, Jennifer Lawrence? Die is toch helemaal niet zo? Zag toevallig nog een heerlijk interview met haar deze week, lijkt lekker zichzelf en behoorlijk nuchter.
(verwijderd)
-
- 1480 berichten
- 0 stemmen
Omdat er echte slachtoffers zijn, moet de boel afgeblazen worden en ben je blij dat mensen afhaken en noem je het onzin? Lekkere jongen ben jij dan, zeg.
Laat ik vooropstellen dat ik in het Kevin Spacey-topic één van diegene was die hem het ergste gunde, voordat je een verkeerd beeld krijgt. Maar wat er nu gebeurt is toch pure tunnelvisie. Er zijn overal slachtoffers, van verschillende daden, in verschillende industrieën, etcetera. Waarom moet dit er zo extreem uitgelicht worden? Dat is logisch bij een geldwervingsactie a la Het Glazen Huis, maar alle aandachtsgeile personen in Hollywood doen het maar voor één reden hoor: zelfverheerlijking zo van 'kijk mij eens even de perfecte persoon uithangen'. Daarom snap ik zijn punt heel goed. Eng is het.
Dat 'inclusion rider' klinkt ook heel leuk. Is het enigszins ook. Maar dat gaat sowieso weer uit de hand lopen, krijg je dalijk dat elke vriendengroep, schoolklas of voetbalteam 25% blank, 25% Aziatisch, 25% Afrikaans en 25% weet ik het oogt. Ook totaal niet realistisch, maar weer zo'n makkelijk iets om punten te scoren na zo'n Oscar.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Als dát je conclusie is die je trekt uit mijn verhaal dan raad ik je een cursusje begrijpend lezen aan.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Nu noem je wel één ding waar ik van schrik, Jennifer Lawrence? Die is toch helemaal niet zo? Zag toevallig nog een heerlijk interview met haar deze week, lijkt lekker zichzelf en behoorlijk nuchter.
Volgens mij was zij ook zo'n fanatieke strijder geworden, maar recent reageerde ze wel weer fel op mensen die kritiek op haar vrouwelijke, sexy jurk hadden. Dus misschien zit ik er een beetje naast. Ze maakt ieder geval wel werk van haar metoo-strijd:
'Jennifer Lawrence werkt aan docuserie over #metoo' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Overigens terecht dat mensen voor hun rechten opkomen hoor, dat was mijn punt ook niet. Wel hoezeer het allemaal weer door is geslagen naar het irritante. Om dat weer te verplaatsen richting de Oscars, dat is dus iets waar mensen zich nu erg aan storen.
kos
-
- 46691 berichten
- 8849 stemmen
Het helpt natuurlijk ook niet dat er bij de acteurs letterlijk vier nobodies (voor het grote publiek) favoriet waren om te winnen. Dat gaat volgend jaar al heel wat beter zijn, met Gosling en Bale die nu al bijna 100% zeker zijn, en Pitt die ook bij de frontrunners zit.
Ja Gary Oldman, Daniel Day-Lewis, Denzel Washington.. wat een nobodies..
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Ook eens over het #metoo gebeuren inderdaad. In Nederland gebeurt precies hetzelfde hoor, ik kijk Voetbal Inside daarom tegenwoordig haast nog liever vanwege hun 'politieke standpunten' dan vanwege het voetbal-aspect. Ben echt voor 99% het eens met wat ze zeggen.
Ik ben de grootste fan van Voetbal Inside, maar je moet de uitspraken van Gijpie en Snor (waar ik het ook 99% van de tijd mee eens ben) wel scheiden van de echte klootzakken zoals Weinstein. #metoo zie ik ook niet als politiek statement (zoals mijn grote vriendin Sylvana Simons en haar vrienden
), maar meer als een vrouwelijke vuist tegen de studiobazen in Hollywood en tegen ongelijkheid en seksuele intimidatie.
Vergeet ook niet dat 40/50 jaar lang Hollywood een zeer vrouwonvriendelijke werkplaats was. Lees de verhalen van actrices als Grace Kelly, Kim Novak, Judy Garland, Faye Dunaway, Jane Fonda, Maria Schneider, Meryl Streep, Salma Hayek en Jennifer Lawrence maar. Dat er nu iets verandert in Hollywood is alleen maar toe te juichen, en gezien de geschiedenis is de woede wel begrijpelijk. Zeker McDormand en Streep lopen al heel lang rond en hebben het nodige gezien en gehoord.
(verwijderd)
-
- 1480 berichten
- 0 stemmen
Ik ben de grootste fan van Voetbal Inside, maar je moet de uitspraken van Gijpie en Snor (waar ik het ook 99% van de tijd mee eens ben) wel scheiden van de echte klootzakken zoals Weinstein. #metoo zie ik ook niet als politiek statement (zoals mijn grote vriendin Sylvana Simons en haar vrienden
), maar meer als een vrouwelijke vuist tegen de studiobazen in Hollywood en tegen ongelijkheid en seksuele intimidatie.
Vergeet ook niet dat 40/50 jaar lang Hollywood een zeer vrouwonvriendelijke werkplaats was. Lees de verhalen van actrices als Grace Kelly, Kim Novak, Judy Garland, Faye Dunaway, Jane Fonda, Maria Schneider, Meryl Streep, Salma Hayek en Jennifer Lawrence maar. Dat er nu iets verandert in Hollywood is alleen maar toe te juichen, en gezien de geschiedenis is de woede wel begrijpelijk. Zeker McDormand en Streep lopen al heel lang rond en hebben het nodige gezien en gehoord.
Die vallen gelukkig zeer zeker niet te vergelijken nee, dat probeerde ik ook absoluut niet te zeggen natuurlijk. Wou alleen even zeggen dat ik het helemaal met hun eens ben over zelfverklaarde Nederlandse beroemdheden die alles doen voor de aandacht (inderdaad de Sylvana Simons types in ons land).
Over je 2e alinea, wat jij nu zegt lijkt een hele sterke basis voor verandering inderdaad, al ken ik de verhalen niet. Maar #metoo gaat natuurlijk een treedje verder dan 'slechts' vrouwonvriendelijk gedrag, en iedereen lijkt het wel (indirect) mee gemaakt te hebben, anders hoor je er haast niet bij hé. En als Frances McDormand die ervaring dan heeft, moet ze echt zo'n pijnlijk toneelstukje opvoeren?
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Als dát je conclusie is die je trekt uit mijn verhaal dan raad ik je een cursusje begrijpend lezen aan.
Zal ik doen, zodra jij je diploma begrijpelijk schrijven kunt tonen.
Ricky Roma
-
- 302 berichten
- 26 stemmen
Ik sprak over de winnaars. Oldman en DDL zijn geen grote namen voor de casual moviegoer. Waarom moet ik dit zelfs uitleggen? Denk jij nou werkelijk dat Jan met de pet gaat intunen bij de Oscars om Oldman, Rockwell, Allison Janney en McDormand te zien winnen? 
Oldman mag dan nog relatief bekend in de oren klinken, niemand gaat de Oscars opzetten om Oldman een beeldje in de wacht zien te slepen omdat ze hem hebben kunnen aanschouwen als James Gordon in The Dark Knight.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Je bent voorlopig de enige die het niet snapte, dus daar ligt het denk ik niet zo aan.
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Volgens mij was zij ook zo'n fanatieke strijder geworden, maar recent reageerde ze wel weer fel op mensen die kritiek op haar vrouwelijke, sexy jurk hadden. Dus misschien zit ik er een beetje naast.
Weinstein voerde Lawrence op als verdediging (zij zou hebben gezegd dat hij altijd aardig voor haar was geweest), wat Lawrence veel kritiek opleverde, waarna ze Weinstein weer aanpakte. Zie bijvoorbeeld hier. Volgens mij is zij nog steeds een van de normalen.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Oldman en DDL zijn geen grote namen voor de casual moviegoer. Waarom moet ik dit zelfs uitleggen? Denk jij nou werkelijk dat Jan met de pet gaat intunen bij de Oscars om Oldman, Rockwell, Allison Janney en McDormand te zien winnen? 
Oldman mag dan nog relatief bekend in de oren klinken, niemand gaat de Oscars opzetten om Oldman een beeldje in de wacht zien te slepen omdat ze hem hebben kunnen aanschouwen als James Gordon in The Dark Knight.
Wat een onzin wordt hier uitgekraamd.
Ricky Roma
-
- 302 berichten
- 26 stemmen
Ah, de klassieker. Roepen dat het onzin is, maar met 0 tegenargumenten afkomen. De kos cosplay. Leg gerust uit hoe Oldman en DDL grote en interessante namen zijn voor het normale publiek om in te tunen op de Oscars, vergeleken met een Gosling, Pitt, Nicole Kidman, Bale, Steve Carell en Hugh Jackman, allemaal acteurs die een grote kans hebben op een nominatie volgend jaar, en die tig keer populairder zijn dan een Oldman en DDL.
Members op deze site begrijpen echt 0,0 als het over acteurs en actrices gaat. Jaren geleden ooit eens een argument gehad met iemand die totaal niet akkoord ging met het feit dat Brando alleen populair is voor het grote publiek door zijn rol in The Godfather. On the Waterfront en A Streetcard Named Desire moesten daar absoluut bij. Ja, Brando zijn status in de hedendaagse popcultuur komt van die twee films
De ENIGE reden waarom Brando relevant is, is vanwege The Godfather, en in mindere maten Apocalypse Now. Doe die twee films weg, en hij is gewoon een tweede Jack Lemmon of Montgomery Clift, ook twee fantastische acteurs die niemand kent buiten de echte cinefielen.
Laat maar horen, Stephan.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Oldman is een van mijn favo acteurs . Persoonlijk vind ik Oldman bijvoorbeeld beter dan Mickey Rourke .
Hij is echt onvergetelijk in films als State of Grace (1990) , Dracula (1992) , Romeo Is Bleeding (1993) , True Romance (1993) en Léon (1994)
mjk87 (moderator films)
-
- 14516 berichten
- 4514 stemmen
Ik ben het volledig eens met Ricky Roma dat die namen minder interessant zijn voor het grote publiek, ik vraag me alleen twee dingen af. Wat is het publiek dat kijkt? Meer cinefiel of juist niet? En maakt het het publiek echt wat uit wie er genomineerd zijn, of kijkt men toch wel voor de show?
Ricky Roma
-
- 302 berichten
- 26 stemmen
Oldman is één van de beste acteurs in Hollywood, maar het gaat om relevant zijn. Oldman heeft meegedaan in Léon, een redelijk populaire film onder het grote publiek, maar als je daarna weinig of niks meer doet, dan kun je ook niet verwachten dat men nog warm loopt van een bepaald acteur. Als DiCaprio niks meer had uitgestoken na Titanic, dan was er ook helemaal geen heisa rond zijn nominatie voor The Revenant.
Vergeet ook niet dat Oldman tot recent op de zwarte lijst stond in Hollywood na The Contender, en gereduceerd werd tot kleine bijrolletjes. Al had Oldman back-to-back leading Oscars gewonnen in de jaren '90 voor populaire films, dan is dat nog altijd een non-argument, want het gaat er gewoon om hoe relevant je bent in Hollywood dat je populariteit bepaald. Er gaan geen extra mensen de Oscars opzetten als Meg Ryan genomineerd is volgend jaar, puur en alleen omdat ze succesvol was in de 90's..
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Ik ben het volledig eens met Ricky Roma dat die namen minder interessant zijn voor het grote publiek, ik vraag me alleen twee dingen af. Wat is het publiek dat kijkt? Meer cinefiel of juist niet? En maakt het het publiek echt wat uit wie er genomineerd zijn, of kijkt men toch wel voor de show?
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Als je beweert dat "het grote publiek" die namen niets zegt, dan bedoel je waarschijnlijk het segment dat enkel een naam als Tony Stark wat zegt. Of Peter Parker. En het type dat je moet uitleggen dat het allemaal nep is.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3701 stemmen
Denk dat het wel een generatie/omgeving ding is. Ik kijk met mijn vrouw vaak films, maar ik ben duidelijk de filmbuff. Ik weet onzin weetjes, en ken veel namen. Zij houdt van films, maar is daar pas redelijk recent mee begonnen, dus een Oldman zegt haar in eerste instantie ook niet gek veel. Dan moet ik toch zeggen die ene uit Harry Potter of Batman. Daniel Day Lewis vond ik nog lastiger, omdat hij eigenlijk amper in grote titels zit. Snap Ricky Roma dan ook wel. Zulke gekke dingen zegt hij nog niet.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Ik denk dat het ook meer gaat om de films dan de acteurs. Vorig jaar waren Garfield (Spiderman!), Gosling, Stone, Portman, Mortensen (Aragorn!), Washington en Kidman genomineerd, en toen waren de kijkcijfers ook erg laag. Dat terwijl toen Avatar in 2010 genomineerd was de kijkcijfers opeens hoger lagen dan de jaren ervoor en erna. Hetzelfde met Titanic in 1997.
Corran
-
- 368 berichten
- 388 stemmen
Ah, de klassieker. Roepen dat het onzin is, maar met 0 tegenargumenten afkomen. De kos cosplay. Leg gerust uit hoe Oldman en DDL grote en interessante namen zijn voor het normale publiek om in te tunen op de Oscars, vergeleken met een Gosling, Pitt, Nicole Kidman, Bale, Steve Carell en Hugh Jackman, allemaal acteurs die een grote kans hebben op een nominatie volgend jaar, en die tig keer populairder zijn dan een Oldman en DDL.
Ja, daarom worden de Golden Globes, die wel meedoen aan dat gegeil op sterren, zo goed bekeken.
Het concept van award-ceremonies op TV is al een tijdje ver over zijn hoogtepunt heen, ze moeten gewoon iets nieuws verzinnen. Heeft geen zak met bekendere films of bekendere sterren of politieke bewegingen of wat dan ook te maken.
mjk87 (moderator films)
-
- 14516 berichten
- 4514 stemmen
Oscar-organisatie schrapt Bill Cosby en Roman Polanski als lid | NOS
Al jaren en jaren speelt het, maar nu na alle commotie gaat men ineens overstag. Dan krijg je van mij de handen op elkaar, maar niet uit respect.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Oscar-organisator nodigt 928 nieuwe leden uit, onder wie Nederlanders | NOS
Het gaat om mensen uit 59 landen. Ongeveer de helft is vrouw, 38 procent is niet wit. Zeventien nieuwe leden zijn zelf Oscarwinnaar.
Onder de mensen die zijn uitgenodigd zijn twee Nederlanders: grimeur Arjen Tuiten en producente Cilia van Dijk. Andere nieuwe leden zijn onder meer actrices Blake Lively, Isla Fisher, Liv Tyler, muzikant Kendrick Lamar en schrijfster J.K. Rowling.
Arri
-
- 913 berichten
- 350 stemmen
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Academy Adds Popular Film Oscar Category In Desperate Ratings Move | IndieWire
Dit gaat leuk worden, maar voorspelbaar. Black Panther 2019, Avengers 4 2020, Disney, Disney, Disney, Disney, Disney, Disney....
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
Interessant, de Oscars zijn niet zo van het veranderen. Echter, de laatste jaren kunnen ze ook niet anders natuurlijk. 
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 berichten
- 5448 stemmen
Ik ben niet zo enthousiast over die nieuwe categorie. Het is een prijs voor populariteit en niet voor kwaliteit, hoe subjectief die ook is als je de geschiedenis van de Oscars ziet. Als bvb Black Panther de Oscar voor Beste Populaire Film zou winnen is dat niet omdat het de Beste Film is. Terwijl categorieën als beste stuntman nog steeds niet erkend worden. Die meestal ook wel naar populaire blockbusters zou gaan en hen wat meer in het licht brengen.
Benieuwd of die nieuwe categorie geen troostprijs wordt en hoe de filmwereld zal reageren.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Ik ben niet zo enthousiast over die nieuwe categorie. Het is een prijs voor populariteit en niet voor kwaliteit, hoe subjectief die ook is als je de geschiedenis van de Oscars ziet. Als bvb Black Panther de Oscar voor Beste Populaire Film zou winnen is dat niet omdat het de Beste Film is. Terwijl categorieën als beste stuntman nog steeds niet erkend worden. Die meestal ook wel naar populaire blockbusters zou gaan en hen wat meer in het licht brengen.
Benieuwd of die nieuwe categorie geen troostprijs wordt en hoe de filmwereld zal reageren.
Andersom geldt natuurlijk hetzelfde. We zullen nu nooit weten of Black Panther een echte kans zou hebben gemaakt op een Oscarnominatie voor Beste Film. Als het publiek mag meestemmen met de populariteitsprijs dan zal het niet als een troostprijs worden gezien denk ik. Als alleen de leden mogen stemmen dan wordt het wel echt een "afdankertje" inderdaad.
Pieter Montana
-
- 6678 berichten
- 2286 stemmen
Wat hetzelfde gevoel toen mijn plaatselijke bibliotheek besloot om haar boekencollectie op te delen in 'literatuur', 'thrillers', 'historische romans', etc. De Agatha Christie boeken vindt u bij thrillers, Victor Hugo's Klokkenluider van de Notre Dame zal u bij historische romans vinden, maar bv. Alexandre Dumas' De Drie Musketiers niet, enz. Met andere woorden, zo'n opdeling vraagt om problemen, en impliciete verwijten.
Er zijn toch genoeg Oscarwinnaars voor Beste Film die je gerust als box-office successen kan bestempelen (Lord of the Rings, Titanic, The Departed, Gladiator, Braveheart, enz)?