• 16.113 nieuwsartikelen
  • 179.446 films
  • 12.317 series
  • 34.175 seizoenen
  • 650.340 acteurs
  • 199.421 gebruikers
  • 9.402.396 stemmen

De Oscars

zoeken in:

JohnWilliams

• 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Reinbo schreef:

Ik denk toch dat heel veel (jonge) filmmakers van nu juist door de films van Spielberg verliefd geworden zijn op het medium. Zijn impact kun je niet marginaliseren. Bovendien is 'zijn straatje' een honderdachtentwintigbaans snelweg. 95% van de films die gemaakt worden zijn verhalend en veelal op actie/avontuur/drama gericht.

Helemaal mee eens!

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Als je het zo stelt wel. Ik ben ook filmfanaat geworden door o.a. Spielberg, maar geloof er niet in dat Spielberg voor veel cineasten (niet blockbuster in ieder geval) een voorbeeld is. Al is Spielberg misschien wel de regisseur waar je als liefhebber begint maar als je eenmaal bagage hebt zal je niet meer terug denken aan Spielberg. Ik in ieder geval niet.

Ook gelijk mijn kritiek op Spielberg. Hij is veel te veel verhalend (en vaak ook geen goede verhalen) en haalt dus bij lange na niet wat ie uit het medium moet halen. Hij had schrijver moeten worden.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Die periode gaat ook wel weer voorbij. Wanneer je weer wat meer open staat voor conventionele verhalende cinema. Dan zal zeker die, zo vaardig gemaakt als die van Spielberg, je heus ook wel weer meer gaan bekoren. Ik heb zelf vooral problemen op zijn zoetsappigheid, geforceerde happy ends. Maar als filmmaker is hij gewoon een van de meest kundige. En ik snap niet dat je nooit boven de 3,5 uitkomt. Jaws, Close Encounters, Raiders zijn gewoon fantastische vertellingen, nog zonder die latere sentimentaliteit.

En zet de landing uit SPR nog maar eens op. Heroverweeg vervolgens je laatste opmerking nog eens. Op audio visueel vlak zijn er weinig die zo goed zijn als Spielberg. Hij laat het helaas wel te weinig zien, ook dat kun je 'm wel verwijten.

yeyo

• 6358 berichten
  • 4632 stemmen

Naomi Watts schreef:

Als je het zo stelt wel. Ik ben ook filmfanaat geworden door o.a. Spielberg, maar geloof er niet in dat Spielberg voor veel cineasten (niet blockbuster in ieder geval) een voorbeeld is. Al is Spielberg misschien wel de regisseur waar je als liefhebber begint maar als je eenmaal bagage hebt zal je niet meer terug denken aan Spielberg. Ik in ieder geval niet.

Ook gelijk mijn kritiek op Spielberg. Hij is veel te veel verhalend (en vaak ook geen goede verhalen) en haalt dus bij lange na niet wat ie uit het medium moet halen. Hij had schrijver moeten worden.

Invloed heeft ook met meer te maken dan alleen thematiek. Ik denk dat Spielberg op vlak van mise-en-scène héél invloedrijk geweest is voor velen. Waarom je Spielberg tot verhalenverteller 'degradeert' weet ik al helemaal niet. Weinig regisseurs die zo visueel ingesteld zijn. Misschien schiet zijn sentimentele, klassieke stijl soms in het verkeerde keelgat, maar op zijn manier is het een echte virtuoos.

A propos, een schrijver die alleen 'verhaaltjes vertelt', haalt volgens mij ook maar weinig uit het medium. Misschien stilaan tijd om die catchphrase eens op te bergen?

SaintOfKillers

• 382 berichten
  • 339 stemmen

En er zijn genoeg mensen die film kijken voor het verhalend aspect en niets kunnen met visuele meesterwerkjes die verder inhoudsloos zijn.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Die twee kunnen prima hand in hand gaan hoor. Er zijn inderdaad genoeg mensen die om het verhaal gaan (sterker: die zijn flink in de meerderheid). Ook de reden waarom lang niet alles uit het medium wordt gehaald en de ontwikkeling in Hollywood ook nogal hapert. Narratief zie ik liever als middel ipv doel.

yeyo schreef:

Invloed heeft ook met meer te maken dan alleen thematiek. Ik denk dat Spielberg op vlak van mise-en-scène héél invloedrijk geweest is voor velen.

Uiteraard. Qua mise-en-scene is het best wel verzorgd bij Spielberg maar vind ik het nooit bovengemiddeld, dus ik denk dat je bij schoolvoorbeelden wat betreft de mise-en-scene toch bij anderen terechtkomt. Al zullen er best filmmakers zijn die 'm alsvoorbeeld hebben maar die zullen vooral in hetzelfde straatje passen.

Waarom je Spielberg tot verhalenverteller 'degradeert' weet ik al helemaal niet. Weinig regisseurs die zo visueel ingesteld zijn. Misschien schiet zijn sentimentele, klassieke stijl soms in het verkeerde keelgat, maar op zijn manier is het een echte virtuoos.

Ik vind Spielberg toch echt leunen op narratief, en visueel vind ik het niets bijzonders. Zou best dat ie visueel ingesteld is, tonen doet ie het alleen niet.

Onderhond

• 87627 berichten
  • 12903 stemmen

Reinbo schreef:

Op audio visueel vlak zijn er weinig die zo goed zijn als Spielberg.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ricky Roma

• 302 berichten
  • 26 stemmen

Ben Affleck grote winnaar op de Golden Globes Wilt helaas niet zoveel zeggen, want de Globes doen elk jaar wel tegendraads, maar Lincoln is zeker niet ongenaakbaar. Zou wel grappig zijn moest Affleck de DGA winnen, en niet eens een genomineerd zijn op de Oscars. Voor zover ik weet is dat nog maar één keer voorgevallen.

yeyo

• 6358 berichten
  • 4632 stemmen

Naomi Watts schreef:

Ik vind Spielberg toch echt leunen op narratief, en visueel vind ik het niets bijzonders. Zou best dat ie visueel ingesteld is, tonen doet ie het alleen niet.

Mark Cousins gebruikt helemaal aan het begin van zijn monumentale documentaire over de filmgeschiedenis de openingsscène van Saving Private Ryan. Dit heeft hij daarover te zeggen:

"The first shot in the film is from “Saving Private Ryan” because, in the edit, we decided to plunge in at the start, and the most immersive scene I could think of was that Omaha Beach scene. It immerses the viewer in sound, image, sea, war, chaos, panic. It demonstrates what cinema can do, its power."

Dat toont twee dingen aan: langs de ene kant dat het hier over cinema in zijn meest primordiale vorm gaat. Zo'n scène is niet diepzinnig en zal het intellect waarschijnlijk niet prikkelen. Langs de andere kant gaat het hier ook wel over cinema in zijn meest krachtige vorm. Enkel een audiovisueel genie kan iets op een dergelijke manier in beeld brengen.

De rest van die film is mij trouwens niet bijgebleven: op vlak van dramatiek en karakterisering is Spielberg meestal hooguit matig te noemen. Want laat dit duidelijk zijn: het is ook niet mijn favoriete cineast, verre van zelfs. Maar ik vind het een beetje absurd dat iemand die zo krachtig met beelden werkt als 'niet visueel' bestempeld wordt, gewoon omdat je zijn cinematografie wellicht niet avant-gardisch of out-of-the-box genoeg vindt.

Ik raad je overigens aan om Spielberg's debuutfilm Duel eens te kijken. Low-budget en beperkt in middelen, is het een film die eigenlijk volledig leunt op cinematografie en editing. En de dynamiek die Spielberg in sommige scènes creëert is briljant.

Edit: zie nu pas dat je 'm al hebt gezien

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

yeyo, we zijn het 100% eens.

Visueel vakmanschap is breder dan enkel experimenteel werken met kleurtjes en de camera doelloos rond laten tollen.

dimi303

• 3425 berichten
  • 3716 stemmen

Ik herinner mij daarbij nog het stukje waar de kogel door het water vliegt in deze scene, schitterend gevonden.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

yeyo schreef:

Mark Cousins gebruikt helemaal aan het begin van zijn monumentale documentaire over de filmgeschiedenis de openingsscène van Saving Private Ryan. Dit heeft hij daarover te zeggen:

"The first shot in the film is from “Saving Private Ryan” because, in the edit, we decided to plunge in at the start, and the most immersive scene I could think of was that Omaha Beach scene. It immerses the viewer in sound, image, sea, war, chaos, panic. It demonstrates what cinema can do, its power."

Dat toont twee dingen aan: langs de ene kant dat het hier over cinema in zijn meest primordiale vorm gaat. Zo'n scène is niet diepzinnig en zal het intellect waarschijnlijk niet prikkelen. Langs de andere kant gaat het hier ook wel over cinema in zijn meest krachtige vorm. Enkel een audiovisueel genie kan iets op een dergelijke manier in beeld brengen.

Eens. Opening van SPR vond ik ook best goed, helaas weet ie dat niveau niet vol te houden. Wil ook niet zeggen dat ie nooit wat visueels heeft laten zien maar wel veel te sporadisch en stijlvast is ie daardoor niet te noemen. Begin van SPR staat me nog wel bij ja.

Maar ik vind het een beetje absurd dat iemand die zo krachtig met beelden werkt als 'niet visueel' bestempeld wordt, gewoon omdat je zijn cinematografie wellicht niet avant-gardisch of out-of-the-box genoeg vindt.

Daar heb je wel een punt, al gaf ik ook aan dat ie te conventioneel is voor mijn smaak en dat dat vooral mijn kritiekpunt was. Ik betwist vooral dat ie baanbrekend zou zijn, vooral op dit vlak. Dat zie ik niet zo.

Ik raad je overigens aan om Spielberg's debuutfilm Duel eens te kijken. Low-budget en beperkt in middelen, is het een film die eigenlijk volledig leunt op cinematografie en editing. En de dynamiek die Spielberg in sommige scènes creëert is briljant.

Ben ik overigens met je eens, wat mij betreft ook zijn beste film. Op basis van Duel had ik ook een heel ander oeuvre overzicht van 'm verwacht, knappe film inderdaad. Op Duel heb ik dan ook niets aan te merken.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Achtervolging in één shot uit Tintin is ook fenomenaal. Die film zit overigens vol visuele pareltjes. En natuurlijk mag het shot uit Jaws,waarbij de haai plots vlak naast de boot met zijn bek uit het water komt, niet onvernoemd blijven. Geen cameravoering, maar wel meesterlijke mise-en-scène. Zo ook de vaten die steeds onder water gaan en boven komen drijven. Knappe visuele vondst.

Kan zo nog wel een uurtje doorgaan. Zoals het kiezen van het kinder point of view gedurende heel ET, het achteruitkijk spiegeltje in JP, de sniperscene uit SPR met het verleggen van de focus en het vertraagde geluid, of de visual van het schip in de woestijn in Close Encountes, de 'auto' lampen die ze op de weg als tegenligger tegenkomen en sowieso de hele scene met het ruimteschip. Allemaal iconische images. en de aanloop naar de 'entree' in War of the Worlds is ook meesterlijk ge-edit.

De man werkt natuurlijk ook met de beste cinematographers. Het is vooral op inhoudelijk gebied dat het te simplistisch blijft, maar visueel een meester.

Hier wat goede artikels.

Cutting for Clarity « aspect ratio - aspectratio.wordpress.com

Steven Spielberg film techniques - With pretty pictures! - lavideofilmmaker.com

(2 & 7 zijn ook typerende Kubrick trademarks)

Ceeda7

• 3544 berichten
  • 1381 stemmen

The One Ring schreef:

Volgens mij haal je Slumdog Millionaire er nu alleen maar bij, omdat die net als Life of Pi een Indisch hoofdfiguur heeft. Maar daar houdt de vergelijking ook meteen op. Twee totaal verschillende films, waarbij Life of Pi niet specifiek hartverwarmend is.

Vermoed trouwens ook wel dat Life of Pi het niet bijzonder goed gaat doen bij de Oscars. Special effects zijn een zekerheid en ook de cinematografie maakt een grote kans, mits ze hem niet aan Deakins geven voor zijn lange staat van dienst. De rest is moeilijk te winnen, of het moet een verrassingskaping zijn van Lincoln. De grote verliezer zal Argo zijn vermoed ik. Die gaat waarschijnlijk met niets naar huis, nadat hij recent nog een grote frontrunner was.

Ook opvallend: geen enkele nominatie voor The Dark Knight Rises! Mij hoor je niet klagen, hij verdient niets, maar tot op het laatste moment waren er Nolanfanatici die er van overtuigd waren dat Batman flink zou gaan scoren. Die komen van een koude kermis thuis.

Neen, zo kortzichtig ben ik niet. Heb de film Life of Pi niet gezien, maar uit de trailer valt heel wat af te leiden vind ik, en dat breng mij direct bij de feelgood omgeving van Slumdog Millionaire.

Ik kan ook natuurlijk erg verkeerd zitten, maar mijn eerste indruk is vaak doorslaggevend in mijn eindbeoordeling, hoe kortzichtig dat WEL lijkt.

Met de rest ben ik het erg mee eens. Maar tzal toch gaan tussen Lincoln en Life of Pi.

Amour wint buitenlandse film (hopelijk), Argo heeft Golden Globe gewonnen, dus weg ligt heel erg open. En Batman tja, volledig terecht genegeerd. Beginnen ze verstand te krijgen op de Academy?

Reinbo schreef:

Kan zo nog wel een uurtje doorgaan. Zoals het kiezen van het kinder point of view gedurende heel ET, het achteruitkijk spiegeltje in JP, de sniperscene uit SPR met het verleggen van de focus en het vertraagde geluid, of de visual van het schip in de woestijn in Close Encountes, de 'auto' lampen die ze op de weg als tegenligger tegenkomen en sowieso de hele scene met het ruimteschip. Allemaal iconische images. en de aanloop naar de 'entree' in War of the Worlds is ook meesterlijk ge-edit.

Je vergeet het camerawerk in Minority Report

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Inception vind ik inhoudelijk saai, eerste 45 minuten waren niet doorheen te komen. Verder vond ik de droomlagen slecht uitgewerkt, tamme actie en veel geneuzel.

Maar nu je het zegt; TDKR speelt zich af als wij wakker zijn, raar toch juist dat het dan qua stijl zo lijkt op de zogenaamde gedroomde werelden in Inception? Hadden juist enorm moeten verschillen die twee.

Maar we raken of topic.

DonPeliculón

• 775 berichten
  • 980 stemmen

Reinbo schreef:

Achtervolging in één shot uit Tintin is ook fenomenaal. Die film zit overigens vol visuele pareltjes.

Inderdaad, ook als Kuifje achter die zakkenroller aangaat en dan tussen de auto's op de weg terechtkomt, heerlijk gefilmd is dat.

Number23

• 8638 berichten
  • 5719 stemmen

Best Motion Picture of the Year

Nominees:

Amour (2012): To Be Determined

Argo (2012): Grant Heslov, Ben Affleck, George Clooney

Beasts of the Southern Wild (2012): Dan Janvey, Josh Penn, Michael Gottwald

Django Unchained (2012): Stacey Sher, Reginald Hudlin, Pilar Savone

Les Misérables (2012): Tim Bevan, Eric Fellner, Debra Hayward, Cameron Mackintosh

Life of Pi (2012): Gil Netter, Ang Lee, David Womark

Lincoln (2012): Steven Spielberg, Kathleen Kennedy

Silver Linings Playbook (2012): Donna Gigliotti, Bruce Cohen, Jonathan Gordon

Zero Dark Thirty (2012): Mark Boal, Kathryn Bigelow, Megan Ellison

Heb er pas 3 van gezien, dus meepraten kan ik nog niet echt. De films die ik wel heb gezien (Amour, Argo en Life of Pi) verdienen hem iig totaal niet.

Deze week sowieso Django en Miserables meepikken.

MatthijsGr00t

• 14031 berichten
  • 1342 stemmen

Ik heb er nu vijf van de negen gezien:

Django Unchained - 4,0*

Lincoln - 3,5*

Zero Dark Thirty - 3,5*

Argo - 3,0*

Amour - 2,0*

Vanavond ga ik Les Misérables zien en volgende week naar verwachting Beasts of the Southern Wild en Silver Linings Playbook. Life of Pi zal daarna komen.

Op dit moment dus Django Unchained als winnaar wat mij betreft maar ik ze het niet winnen. Lincoln vind ik een typische oscarwinnaar met uitermate sterke acteerprestaties.

Number23

• 8638 berichten
  • 5719 stemmen

4.5* - Django Unchained

3.5* - Argo

3.0* - Amour

2.0* - Life of Pi

Voor mij is er tot nu toe een duidelijke winnaar, verwacht niet dat Lincoln hoger dan 4.0* komt bij mij.

mjk87 (moderator films)

• 14611 berichten
  • 4561 stemmen

4 films gezien uit categorie beste film, Lincoln daarvan nog als beste met 4,5*. Rest ga ik nog wel zien, zit met pootje in het gips en kan komende weken weinig anders doen.Hopelijk dat het beter gaat over enkele weken als The Master uitkomt, die wil ik hoe dan ook in de bios zien, maar echt lekker daar zitten gaat me nu nog nog niet lukken.

Car-freak

• 262 berichten
  • 140 stemmen

Mijn voorspellingen! Ben benieuwd of jullie ook zo erover denken

Best Motion Picture of the Year:

Lincoln

Best Performance by an Actor in a Leading Role:

Daniel Day-Lewis - LINCOLN

Best Performance by an Actress in a Leading Role:

Jessica Chastain for - ZERO DARK THIRTY

Best Performance by an Actor in a Supporting Role:

Christoph Waltz - DJANGO UNCHAINED

Best Performance by an Actress in a Supporting Role:

Anne Hathaway - LES MISERABLES

Best Achievement in Directing

Steven Spielberg - LINCOLN

Best Writing, Screenplay Written Directly for the Screen:

John Gatins - FLIGHT

Best Writing, Screenplay Based on Material Previously Produced or Published:

Tony Kushner - LINCOLN

Best Animated Feature Film of the Year:

BRAVE

Best Foreign Language Film of the Year:

AMOUR

Best Achievement in Cinematography:

Roger Deakins - SKYFALL[/i]

Best Achievement in Editing:

Michael Kahn - LINCOLN

Best Achievement in Production Design:

David Gropman, Anna Pinnock - LIFE OF PI

Best Achievement in Costume Design:

Jacqueline Durran - ANNA KARENINA

Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Score:

John Williams - LINCOLN[/i]

Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Song

Adele - SKYFALL

Best Achievement in Sound Mixing:

Andy Nelson, Gary Rydstrom, Ron Judkins - LINCOLN

Best Achievement in Visual Effects

Bill Westenhofer, Guillaume Rocheron, Erik De Boer, Donald Elliott - LIFE OF PI

Car-freak

• 262 berichten
  • 140 stemmen

Ik gok dat Lincoln de zaal verlaat met 6 Oscars.

Dat Life of Pi er 2-3 zal krijgen.

Argo gok ik wellicht op 1 of 2 maar niet meer dan 3

JohnWilliams

• 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Denk dat je er in een paar wel gelijk hebt hoor! Ben benieuwd wat het wordt.

cordiacovens

• 1526 berichten
  • 1447 stemmen

Wie vanavond de PGA wint, wint denk ik ook de oscar voor beste film

SaintOfKillers

• 382 berichten
  • 339 stemmen

Argo wint en diens oscarkansen schieten dus weer als een pijl omhoog.

cordiacovens

• 1526 berichten
  • 1447 stemmen

Ja de race is nu echt spannend, ik denk nu wel echt dat Argo kan winnen ja

mjk87 (moderator films)

• 14611 berichten
  • 4561 stemmen

Al is Affleck zelf niet genomineerd en die prijzen vallen wel behoorlijk vaak samen. En als winnaar van de Golden Globe win je de laatste jaren niet vaak de Oscar.

Lincoln en Silver Linings Playbook zijn wat mij betreft de twee beste films (met Argo vlak daarachter) en Amour moet ik nog zien. Maar ik gok op Lincoln of Amour, beide ook nominatie voor best director, en dan gaan ze voor Spielberg of heel verrassend een film in een andere taal.

cordiacovens

• 1526 berichten
  • 1447 stemmen

Amour zal niet winnen, te depressief als je als film zowel de critics choice, de globe als de pga wint dan sta je er erg goed voor, het is voor de Oscars gezien sowieso een zeldzaam jaar en daarom kan het zomaar dat een film wint zonder nominatie voor beste regie heel veel leden zetten Argo blijkbaar misschien niet op 1 op hun lijstje maar wel in de top 3 en zo kan je ook de Oscar winnen. Zelf denk ik nog steeds dat Lincoln wint, maar vanavond zal de SAG awards ook meer duidelijkheid kunnen geven, daar voorspel ik dan weer Silver linings voor. Het is moeilijk te zeggen dus

Ricky Roma

• 302 berichten
  • 26 stemmen

Nu ook de SAG dus. Normaal zou ik zeggen dat het in the bag is voor Argo, maar aangezien Affleck geen nominatie heeft voor best director.. het kan dus nog vrij tricky worden. Apollo 13 en Little Miss Sunshine hadden ook de PGA en SAG gewonnen (en die eerste ook de DGA), en nog hebben ze allebei verloren. De precursors maken gezien de omstandigheden dus weinig uit dit jaar.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.