menu

Film / Festivals en evenementen / International Film Festival Rotterdam - IFFR

zoeken in:
Jammergenoeg zullen ze daar bij het IFFR maar weinig van merken.

Ik ga dit jaar trouwens nog minder dan de andere jaren vermoed ik - toch voor een groot deel dankzij de prijsverhoging. Een film of 3/4, een dagje Lantaren/Venster wellicht.

Inderdaad, IFFR merkt het niet en ik heb er zelf het meeste last van.

Maar films kijken doe ik wel genoeg zo door het jaar heen dacht ik en als ik in de zon zit, ploegen jullie in de motsneeuw over een glibberig Schouwburgplein

hoop toch altijd wel weer die "festivalfilms" te vinden die éénmalig worden vertoond en dan voor altijd in vergetelheid verdwijnen; soms met geweldige titels ook als: "build a ship sail to sadness", "green elephant calf" of "shirley pimple in the john wayne temple of doom". Ben echt blij dat ik die ooit heb mogen zien!!
Nu zat er vorig jaar niet echt een dergelijke vondst bij, zelfs niet in de retrospectieven (Kiju het jaar daarvoor, nog zo'n belangrijke ontdekking!!), maar de hoop is er toch altijd weer en zelfs als de prijzen drie dubbel zouden worden... ben ik bang dat ik het toch gewoon zou doen

Zonde dat ik toen nog nooit van Yoshida gehoord had, was toen wel een paar dagen naar het IFFR geweest.

Mochizuki Rokuro schreef:
Inderdaad, IFFR merkt het niet en ik heb er zelf het meeste last van.

Maar films kijken doe ik wel genoeg zo door het jaar heen dacht ik en als ik in de zon zit, ploegen jullie in de motsneeuw over een glibberig Schouwburgplein

Ben benieuwd of niet meer mensen dit gedrag niet gaan vertonen. Ik kan dit jaar waarschijnlijk toch niet (voor het eerst in 5 jaar) Maar die mail maakte het een net nog even wat makkelijkere beslissing. Gaat er niet eens om dat ik het niet kan missen. Maar meer dat ik niet geloof dat ze met zoveel vrijwilligers en steeds meer bezoekers, echt niet dezelfde prijs kunnen hanteren zonder verlies te lijden.

danuz schreef:
Jammergenoeg zullen ze daar bij het IFFR maar weinig van merken.
Nou dat geldt eerder voor jouw dan Mochizuki Rokuro. Die toch echt weer ieder jaar weer veels films probeert mee te pakken. En wie vult anders die lege zaaltjes bij obscure retrospectieven (Weet je nog Jerzy Skolimowski een paar jaar geleden, MR?) of Contemplatieve / Experimentele Wereld(Art)Cinema. Vind het dan ook heel jammer dat hij zo radicaal reageert. Want het IFFR is echt wel meer dan alleen maar films kijken. Het is de sfeer, de jaarlijkse ontmoeting tussen (MM-)filmliefhebbers, de (verhitte) discussies, de Q&A's, de eenmalige pareltjes et cetera. Ik zal je missen!

Eén troost: ik heb het zonder Moviemeter ook maar een jaar uitgehouden, dus wie weet ben ik er in 2013 weer, maar dan moeten jullie wel terug komen met filmverhalen die het de moeite maken, want ik heb behalve wat Wuxia en Kiju (beide retrospectieven dus) weinig ontdekkingen gedaan in de afgelopen jaren - zeker niet aan films die ik later nog kan inhalen (DVD-label, Previously unreleased in EYE/NFM)...

McSavah schreef:
Zonde dat ik toen nog nooit van Yoshida gehoord had, was toen wel een paar dagen naar het IFFR geweest.

ik denk dat niemand hier yoshida toen al in de smiezen had (behalve misschien -fal)
vandaar dat het dan ook een "ontdekking" heet

starbright boy (moderator)
Ik had er ook meer moeten doen van Yoshida achteraf.

Ik zou er niet aan moeten denken om op de Canarische Eilanden te zitten. Ik heb er nog altijd erg veel zin in en ik zal Mochizuki Rukero (met wie ik zonder het af te spreken zowat een half programma hetzelfde samenstelde soms) ook absoluut missen.

Ah, hier lees ik meer berichten over de verontrustende verhoging van de Tijgerpas die geen tijgerpas meer is. Gaat dit schelen in bezoekersaantallen? Dan is het duurder maken puur verlies.

Iets anders waar ik nog niets over gelezen heb ( nog geen reactie gekregen op mijn mailtje met vragen aan het festival): hoe werkt dat met het scannen van kaartjes op 1 en hetzelfde pasje.

Dit schrijft IFFR:
Bij aankoop worden uw tickets automatisch op uw Tiger Friends Pas geladen. Met een scanner wordt uw pas afgelezen bij de ingang van de zaal. U hebt dus geen papieren ticket meer nodig!

Als ik met iemand anders ga of we gaan met meer mensen: moeten we dan allemaal in de rij gaan staan om het filmkaartje op ons pasje te laten scannen?
Of moeten we de hele tijd achter elkaar aanhuppelen omdat alle kaartjes op 1 scan staan?
En als ik niet kan en er staan kaartjes op mijn pasje, dan kan ik ze dus nooit meer aan iemand anders geven of doorverkopen?
Krijgen we nu enorme rijen bij aanvang vanwege dat gescan en discussies zoals: ja, maar ze staan ECHT op mijn pasje...

(eh, ik ben nog steeds op zoek naar een mecenas om die verhoging te kunnen 'verwerken'.

Ondertussen: ik hoor GRAAG wat de leukste filmfestivals in het buitenland zijn!
Dank voor het vermelden van mijn stukje over Tijgerpas afgeschaft: klik hier Ik hoop er meer over te lezen, ook van anderen. Niet iedereen heeft CJP of mag gratis naar binnen.

Zojuist met het IFFR gebeld - beetje te boos geworden (de dame aan de telefoon noemde mij een onthutste vaste klant aan de telefoon). Natuurlijk de culturele sector staat in de kou, maar ik heb aangegeven dat ik denk dat betalende (trouwe) bezoekers belangrijker zijn dan gasten in deze situatie en dat mensen eerder komen om films te kijken dan om zich te vergapen aan stamelende Sri Lankaanse regisseurs. Dát is mijn belangrijkste punt. Je moet inkomsten genereren en die zit ook in recette, gasten leveren niks op.

Ze heeft me op het hart gedrukt dat ze alle andere mogelijkheden om in kosten te snijden hebben bekeken en een aantal hebben doorgevoerd (salariskosten, gasten (willen jullie kijken of dat jullie indruk ook is dat er minder gasten zijn?), maar zelfs dan genoodzaakt waren deze ticketverhoging door te voeren. Ze probeerde eerst aan te geven dat onduidelijkheden over tarieven (bijvoorbeeld de 0,70 cent die je eerst betaalde bij reserveren) zijn afgeschaft (ja ze hebben er gelijk standaard een euro bijgedaan... lekker makkelijk). Naast de ticketprijs verhoging heb ik aangegeven dat de sprong van 15 naar 50 euro voor een kortingspas in 1 jaar (nou vooruit in 2) bizar is. Dat kon ze begrijpen, maar daarnaast vond ze het vooral 'vervelend' voor mensen zoals ik, maar dit was nu eenmaal de keuze.

Ik heb haar op het hart gedrukt dat de formulering van de mail buitengewoon ongelukkig was en ik heb haar aangeraden een nieuwe mailing te doen aan alle vasten klanten die zich hierdoor behoorlijk in de kou voelen staan. Dat zal ze met haar collega's bespreken, want ze moest toegeven dat het gek is eerst te benadrukken dat vaste klanten belangrijk zijn om vervolgens te melden dat ze alleen nog maar bestaan als ze direct (tot wederopzegging!) Friend moeten worden voor 50 euro.

Nu ja, ik heb mijn hart gelucht. Wie weet dat ik het nog aankaart bij de preview tour, daar staat ook altijd iemand te stamelen om het festival aan te prijzen in een kort praatje vooraf - die heeft vast ook een mooi antwoord op een verhoging van de entreeprijs naar €11,=

Trouwens, ik kreeg de indruk dat ik zeker niet de eerste was die mailde of belde, dus allemaal op zijn minst even terugmailen op tiger AT filmfestivalrotterdam.com of ook bellen 010 890 90 90.

goed bezig!!

Mochizuki Rokuro:goed idee van je!

Geweldig dat "een onthutste vaste klant".
Onthutst = Aangedaan, Als door de bliksem getroffen, Bedremmeld, Beduusd, Beteuterd, Confuus, Gekrenkt, Gekwetst, Geraakt, Getroffen, Met stomheid geslagen, Ontdaan, Ontroerd, Ontsteld, Overbluft, Perplex, Sprakeloos, Stomverbaasd, Stupefait, Verbijsterd, Verbluft, Verbouwereerd, Verpaft, Versteld, Verstomd, Verward, Verwezen

(je info heb ik in een nieuwe column verwerkt met als ondertitel "Can we still be friends"?

Vandaag werd ik uit bed gebeld door het IFFR vanwege eventuele donateurschap. Het was een pittige discussie waar ik uiteraard liet blijken dat ik niet geïnteresseerd ben. Omdat ik het IFFR ten eerste al genoeg steun en omdat ik vind dat het IFFR teveel 'gasten' de laatste jaren aan het uitnodigen zijn. Gaf het voorbeeld van een korte film van vijf minuten waar de acteur, producent en regisseur van aanwezig waren. Of ze dat niet wat overdreven vonden? De andere kant van de telefoon vond van niet. En het derde punt was het feit dat ze cruciale films / regisseurs niet wisten te programmeren de afgelopen jaren. Denk aan I Wish I Knew van Zhang Ke Jia of een Un Lac van Philippe Grandrieux. Uiteraard was de persoon aan de andere kant er niet mee eens en toen hebben we maar vriendelijk afscheid van elkaar genomen.

Ben benieuwd hoeveel mensen van hier een telefoontje hebben gekregen of nog gaan krijgen.

Nog niet gehad - ze durven niet meer denk ik

Maar goed dat je ook even hebt gevraagd van de gasten. Ik kreeg daar ook een ontwijkend antwoord op- ik verwacht hele kuddes.

neo (crew)
Ruim een maand geleden ook een telefoontje gehad. Hoor van een boel andere mensen dat deze ook al zijn gebeld. Ik heb het vermoeden dat ze echt veel moeite doen.

kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=9qV1VXNAPv8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Bevestigd zijn o.a. een nieuwe Miike, Ace Attorney, nog niet op MM, Le Havre van Kaurismäki en A Dangerous Method van Cronenberg. Die laatste 2 waren te verwachten gezien hun releasedatum.

En Play

WoW een "Boca do Lixo" retrospectief/programma!!!
eindelijk iets om weer helemaal blij van te worden op IFFR gebied
hier wilde ik me al langer in gaan verdiepen!!

Signals: The Mouth of Garbage unearths São Paulo?s ?60s, ?70s and ?80s low-budget film culture - filmfestivalrotterdam.com

Koning Winter krijgt tijdens deze editie geen schijn van kans. Het filmfestival doet de gevoelstemperatuur stijgen met een retrospectief van spraakmakende Braziliaanse trash, pulp en avant-garde die de beruchte hoerenbuurt Boca do Lixo als bakermat hebben.

starbright boy (moderator)
Leek me ook al erg leuk. Ga daar zeker het een en ander van meepikken.

Andere titels (uit het previewmagazine): Shame van Steven McQueen en Hugo van Scorsese.

Reinbo
Macmanus schreef:
(quote)

Ben benieuwd of niet meer mensen dit gedrag niet gaan vertonen. Ik kan dit jaar waarschijnlijk toch niet (voor het eerst in 5 jaar) Maar die mail maakte het een net nog even wat makkelijkere beslissing. Gaat er niet eens om dat ik het niet kan missen. Maar meer dat ik niet geloof dat ze met zoveel vrijwilligers en steeds meer bezoekers, echt niet dezelfde prijs kunnen hanteren zonder verlies te lijden.

Er is anders flink gesneden in de subsidie meen ik.....

Reinbo
neo schreef:
Ruim een maand geleden ook een telefoontje gehad. Hoor van een boel andere mensen dat deze ook al zijn gebeld. Ik heb het vermoeden dat ze echt veel moeite doen.

Ik ben in augustus gebeld en donateur geworden. Zal ook wel Friend worden dit jaar. Het is idd kut dat het duurder is geworden, te duur iddd, maar ik kan het betalen en draag het festival een warm hart toe. Heb overigens deze week besloten weer een week vrij te nemen en in het festival te duiken.

Reinbo schreef:
(quote)

Er is anders flink gesneden in de subsidie meen ik.....

Zelfs dan. Natuurlijk loop ik nu risico te klinken als zo een rechtse gast die kunst totaal geen warm hart toedraagt. Maar ze mogen wel iets zuiniger zijn hoor in die kunstwereld. En het mogen duidelijk zijn dat ik de kunst juist wel een warm hart toedraag. Maar als je te gemakkelijk subsidie krijgt kun je als organisatie ook wat lui en makkelijk worden. Dat vermoeden heb ik hier nogal. Maar goed, mocht ik echt totaal uit me nek lullen. Ik zie graag de cijfers en de kosten die ze maken...

juffiegelukkig schreef:
Ah, hier lees ik meer berichten over de verontrustende verhoging van de Tijgerpas die geen tijgerpas meer is. Gaat dit schelen in bezoekersaantallen? Dan is het duurder maken puur verlies.

Denk dat ze het wel gaan merken. Ik ga in ieder geval beduidend minder omdat ik het gewoon niet kan betalen.

Overigens vind ik het nog bijna erger dat ik die tijgerpas gewoon niet meer heb. Als ik dat ding thuis kreeg nam het enthouasiasme al toe. Als ik vervolgens naar het festival ging met die pas om mijn nek begon het festival helemaal te leven en na afloop kon die mooi bij de voorgaande passen. Voor mij toch zijn die passen ook wel een soort van herinnering. Doodzonde!

iamsander
Beste IFFR,

Al 12 jaar kom ik op het IFFR. Ik heb zelfs alle IFFR boeken van 1987 t/m 2010. Elk jaar keek ik er weer naar uit. Een programma samenstellen en veel films bekijken.
Nu kregen we (me partner en ik) in het najaar een email van het IFFR omdat we jaarlijks tijgerpashouders zijn. Het mailtje begon leuk maar naar je verder lees begon het me toch een onaangenaam gevoel te bezorgen.

De tijgerpas werd opeens afgeschaft en nu kon je een friendspas aanschaffen. Ipv 15 euro moest je opeens 35 euro betalen en het jaar daarop 50 euro. Een verhoging van meer dan het dubbele en het jaar erop nog meer verhoging dus. Met pas alleen heb je nog geen film gezien en moet je nog meer films bekijken om het eruit te halen.

Nu werd er in de mail geschreven dat er goed nieuws was en dat we de 0.70 euro transaktiekosten niet meer hoeven te betalen alleen werd er niet even bij vermeld dat de kaartjes wel 1 euro omhoog gaan dus per saldo betaal je 0.30 euro meer. Voelde me wel belazerd.

Tevens moet je opeens 2 euro extra betalen voor films waarbij een regisseur of acteurs aanwezig zijn en geïnterviewd worden. Of het nu een bekende grote regisseur (die er bijna nooit is) is of een vage onbekende. En dan moet je daarvoor nu 2 euro extra betalen als een andere voorstelling van die film niet in je schema past. Kan je voor de slotfilm niet meer gewoon zien maar moet je ook gelijk naar het slotfeest en betaal je opeens meer dan 20 euro.

En zo kan ik wel doorgaan.

Nu begrijp ik dat door bezuinigingen het IFFR minder subsidie krijgt en er geld moet binnen komen op andere manieren. Maar ook wij als trouwe IFFR bezoeker hebben last van de bezuinigingen. En als er minder geld is kan er ook voor gekozen worden om minder gasten vanuit het buitenland over te laten komen en in de watten te leggen. Bezuinig je daarop en richt je als IFFR gewoon waarvoor je opgericht ben ... Film, dan hoef er ook minder bij de trouwe bezoeker gehaald te worden. Er werken zoveel vrijwillilligers voor het IFFR jaarlijks en dan zijn de toegangskaartjes (11 euro) nu nog duurder dan regulieren voorstellingen van Pathé waar personeel werkt die gewoon betaald worden. Maar ja dat is mijn mening.

Ik ben ook gewoon erg teleurgesteld (dan druk ik me nog rustig uit) op de manier waarop dit gebracht was. Ik heb de mail meerdere keren doorgelezen maar het staat er echt. Kon het eerst eigenlijk niet geloven dit door de manier hoe het gebracht was. Dit drong me poos later pas tot me door ook me partner begon er tegen me over. Lag dus niet alleen aan mij.

Vind het jammer om te moeten zeggen maar na 12 jaar moet ik vanwege de gang van zaken en de tarieven (extreme verhogingen) die er opeens gehanteerd worden een punt zetten aan me bezoek aan het IFFR. Ik heb niet het gevoel dat ik als trouwe bezoeker nog serieus geworden word door het IFFR.
Het doet me veel pijn dat ik er een punt achter moet zetten.

Met vriendelijke groet,

---------------------------------------

Het erge is nog dat het IFFR geen bal kan schelen of vele vaste bezoekers niet meer komen.

Vanaf 2012 ga ik voortaan wel naar "Film by the Sea" zag aan het programma van 2011 dat ze er ook nog betere programmeurs hebben gezien de betere films die er geprogrammeerd waren.

Reinbo
2 euro extra als de regisseur aanwezig is.... Daar zouden ze juist korting voor moeten geven, want veel komt er meestal niet uit en het kost enkel tijd. Zal mij het samenstellen van mijn programma dus moeten zoeken naar de vertoningen zonder die regisseur.

Titels titels titels....

Zoals verwacht o.a. nieuwe Payne, Koreeda o.a.

Gezegd wordt dat dit de complete lijst is op de iffr site van het Spectrum programma, maar dat lijkt me sterk.

edit: het lijkt er inmiddels al meer op.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:53 uur

geplaatst: vandaag om 05:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.