• 158.043 films
  • 9.626 series
  • 28.727 seizoenen
  • 607.278 acteurs
  • 352.918 gebruikers
  • 8.841.607 stemmen

Leiden International Film Festival - LIFF

zoeken in:

voskat78

• 510 berichten
  • 829 stemmen

Naast de eerder 11 bekend gemaakte films en openingsfilm dit jaar ,zullen ook; Echo (Nordic watching programma) en O Beautiful Night (Bonkers programma) vertoond worden. Toch wel films waar ik erg benieuwd naar ben.

Malick

• 9014 berichten
  • 0 stemmen

Na Gent vertoond Leiden dus ook niet Clemency? Grote winnaar van Sundance maar nergens te zien.

tbouwh

• 5547 berichten
  • 4744 stemmen

Line-up valt me een beetje tegen, puur op het eerste gezicht. To the Stars lijkt me nu nog het meest interessant, maar vorig jaar had je daar een stuk meer titels (4 of 5) en natuurlijk Granik als winnares.

beavis

• 6573 berichten
  • 13441 stemmen

heb het volgende gepland

3/11

the souvenir

three summers (nog niet op MM?)

greener grass

9/11

the art of self defence

alice

a white white day

10/11

ode to nothing (nog niet op MM?)

seberg

jesus shows you the way

tbouwh

• 5547 berichten
  • 4744 stemmen

Op 6/11

(misschien 14.15 A Tale of Three Sisters) Kijkhuis 2

16.45 Maternal Kijkhuis 2

19.00 Une Colonie Trianon 3

Ik had heel graag Bellbird nog gezien, maar dat moet dan in Trianon 2 op een ongunstige dag en daar bedank ik voor.

Sluit niet uit dat ik later nog iets toevoeg, mits dat uitkomt.

voskat78

• 510 berichten
  • 829 stemmen

Goed nu het programma al enige dagen bekend is ,heb ik voor de komende editie de volgende films op programma staan;

* Vrijdag:

- Sorry we missed you

- Calm with horses

- A white, white day

* Zaterdag:

- Echo

- The house of us

- O beautiful night

* maandag:

- Bad poems

- The report

* dinsdag:

- J'ai perdu mon corps

- The farewell

* woensdag:

- Beats

- A Tale of three sisters

- Jojo rabbit

* donderdag:

- Parasite

- Harajuku

* vrijdag:

- Deerskin

- Un colonie

* zaterdag:

- It Must Be Heaven

- Il traditore

Gevoelsmatig komt deze editie met het aanbod aan films toch wat minder over dan als ik hem bv vergelijk met voorgaande jaren, of ligt het aan mij?

Nu ja, al met al mag ik niet klagen met wat Ik er uiteindelijk van heb weten te maken.

Heb er lig weer zin in. Lekker in mijn eigen stadje een week lang films kijken.

tbouwh

• 5547 berichten
  • 4744 stemmen

Vond het ook een matige/beperkte line-up. Vooral als je kijkt naar de pure festivalfilms die (waarschijnlijk) niet uitgebracht worden. Potentiële toppers zijn daar echt tot een kleine handvol beperkt. First Feature Competitie is prachtig natuurlijk, maar toen ik er doorheen ging zag ik toch ook wel een aardig aantal films waarvan m'n hart niet direct sneller ging kloppen. Ook American Indie lijkt minder dan i.i.g. vorig jaar.

voskat78

• 510 berichten
  • 829 stemmen

tbouwh schreef:

Vond het ook een matige/beperkte line-up. Vooral als je kijkt naar de pure festivalfilms die (waarschijnlijk) niet uitgebracht worden. Potentiële toppers zijn daar echt tot een kleine handvol beperkt. First Feature Competitie is prachtig natuurlijk, maar toen ik er doorheen ging zag ik toch ook wel een aardig aantal films waarvan m'n hart niet direct sneller ging kloppen. Ook American Indie lijkt minder dan i.i.g. vorig jaar.

Het festival moet het o.a. hebben van de grote namen (bv) in het panorama onderdeel, die nog moeten uitkomen de komende tijd. De American Indie films, die ik afgelopen jaren heb mogen zien kwamen voor mij vaak niet verder dan 3* in ranking. (Of het moet aan mijn selectie hebben gelegen). Leave no trace was hier overigens een uitzondering in, maar verder was het vaak zo zo.

Nordic watching films hebben ook betere jaren gekend. Al lijkt Bonkers dit jaar in de lift te zitten.

Al met al is het maar weer afwachten ,wat dit jaar zal brengen. A. d.h.v. mijn selectie hoop ik toch wel weer een paar mooie films te mogen zien. De rest van de films kijk ik wel wanneer ze hun release krijgen.

John Milton

• 20515 berichten
  • 11206 stemmen

Ik pak zaterdag 9 drie of vier films mee.

-O Beautiful night

-Sorry We Missed you

-Portrait de la jeune fille en feit

-J'ai perdu Mon corps

tbouwh

• 5547 berichten
  • 4744 stemmen

Maar daar kun je er drie van regulier gaan zien, JM?

John Milton

• 20515 berichten
  • 11206 stemmen

I know.

Maar het zijn de titels die ik het liefst wil zien die dag. En wanneer ze regulier komen kan ik die tijd benutten voor andere titels. Ik ga niet naar LIFF om dingen te zien die ik anders op het grote doek moet missen, in dit geval.

tbouwh

• 5547 berichten
  • 4744 stemmen

Oké, dat doe ik dus juíst. Anderzijds vind ik de hoeveelheid titels die dit jaar in die categorie valt dus beperkt.

John Milton

• 20515 berichten
  • 11206 stemmen

Volkomen logisch.

Maar voor mij is het ook een kwestie van tijd. Wanneer ik films die me minder trekken in de bios ga zien, simpelweg omdat ze niet regulier gaan draaien, gaat het ten koste van andere titels die ik liever wil zien; aangezien de bios voor ons een stukje reizen is, is het aantal keren dat we gaan beperkt. Dus ik pak tegenwoordig gewoon echt hetgeen ik het leukst vind, de dag dat we gaan. De dag en hoe laat hij draait zijn daarbij geen onbelangrijke afwegingen.

tbouwh

• 5547 berichten
  • 4744 stemmen

Ah, maar dat is voor mij ook het motief niet. Ik heb in Gent ook veel aangekocht werk gezien, maar in de selectie krijgen must-sees zonder releasekans voorrang.

John Milton

• 20515 berichten
  • 11206 stemmen

Dat zou bij mij ook zou zijn, maar die waren er voor mij niet op die zaterdag

John Milton

• 20515 berichten
  • 11206 stemmen

Binoche schreef:

Ga vooral niet Hors Normes zien.

"Halverwege de 14e editie van het festival staat Hors normes, de nieuwe feelgoodfilm van de makers van Intouchables, met een indrukwekkende 4,72 uit 5 bovenaan in de LIFF Publieksprijs. De film draait nog drie keer, dus koop snel je kaarten hier." - uit de mailing van LIFF net

tbouwh

• 5547 berichten
  • 4744 stemmen

Ach ja en zowel Parasite- Engelse subs en Parasite - Nederlandse subs staan in de top-10 van de publieksprijs

Binoche

• 173 berichten
  • 145 stemmen

John Milton schreef:

(quote)

"Halverwege de 14e editie van het festival staat Hors normes, de nieuwe feelgoodfilm van de makers van Intouchables, met een indrukwekkende 4,72 uit 5 bovenaan in de LIFF Publieksprijs. De film draait nog drie keer, dus koop snel je kaarten hier." - uit de mailing van LIFF net

Festivalpubliek moet je nooit vertrouwen. Vorig jaar (dit jaar?) kreeg Capernaum ook al zulke goede cijfers op IFFR. Draak van een film.

voskat78

• 510 berichten
  • 829 stemmen

Hoewel de laatste dag van LIFF nog in volle gang is ,hou ik het voor gezien wat deze 14e editie betreft.

Hoewel ik het dit jaar niet zo'n sterke editie vond als bv vorig jaar, heb ik me gelukkig toch prima weten te vermaken met de films die ik heb gezien.

Echte uitschieters of verassingen op het festival der voorpremiers waren er niet of ik heb ze gewoon gemist. Gelukkig waren de films waarvan ik had verwacht dat ze goed waren ook dik in orde, maar miste ik toch net even die ene uitschieter. Zo'n een die je niet zag aankomen.

Nu ja wellicht dat het festival volgend jaar meer verassingen in petto heeft.

Voorlopig moet ik het hier mee doen.

4.5*

- Parasite

4*

- Sorry we missed you

- And then we danced

- J'ai Perdu Mon Corps

- Jojo rabbit

- Beats

- Echo

- Cold Case Hammarskjöld

3.5*

- Calm with horses

- a White, white day

- a Tale of three sisters

- The farewell

- Deerskin

- God Exists, Her Name Is Petrunya

- Il Traditore

3*

- The house of us

- O Beautiful Night

- Bad poems

- It must be heaven

- Harajuku

- Lucky grandma

Malick

• 9014 berichten
  • 0 stemmen

voskat78 schreef:

Gelukkig waren de films waarvan ik had verwacht dat ze goed waren ook dik in orde, maar miste ik toch net even die ene uitschieter. Zo'n een die je niet zag aankomen.

En dat terwijl ik hem van te voren had aangekondigt: Une Colonie.

voskat78

• 510 berichten
  • 829 stemmen

Malick schreef:

(quote)
En dat terwijl ik hem van te voren had aangekondigt: Une Colonie.
Une Colonie had ik in eerste instantie ook in mijn schema staan. Sterker nog ik had de reservering ervan al geboekt, maar helaas kwam er iets tussen waardoor ik genoodzaakt was de film te skippen.

Goed dan nog even de winnaars van de deze 14e editie, al is het maar voor de formaliteit.

* First Feature Competition

1 System Crasher

2 The Mustang

3 Alice

* American Indie Competition

1 The Peanut Butter Falcon

2 The Farewell

3 The Friend

* Bonkers!

1 The Art of Self-Defense

2 Deerskin

3 Why Don't You Just Die!

* LIFF Publieksprijs

1 Hors normes

2 System Crasher

3 Jojo Rabbit

tbouwh

• 5547 berichten
  • 4744 stemmen

Genoteerd voor editie 2020, in de zaal en online (Cineville):

A L'Abordage

Son-Mother

Los Lobos

Onkel

Otac

Give me Liberty

Killing of Two Lovers

The Death of Cinema and my Father Too

Holler

Lapsis

Achter de hand: 1982, De l'or pour les chiens

Van 1982 hoop ik stiekem eigenlijk dat 'ie gewoon aangekocht wordt.

kappeuter (crew films)

• 70719 berichten
  • 5620 stemmen

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1127000/1127140.300.jpg?cb=1595484044

Leiden International Film Festival (LIFF) laatste dagen noodgedwongen alleen online - Leidsch Dagblad

Leidsch Dagblad schreef:

,,Niet alle films die op het fysieke festival zouden draaien, kunnen we ook online vertonen’’, zegt Hortensius. ,,Dat heeft te maken met afspraken die gemaakt zijn met filmdistributeurs. Met drie films kan dat wel. Ook is het gelukt om twee nieuwe films toe te voegen, waaronder de bekroonde Deense film Shorta.’’

kappeuter (crew films)

• 70719 berichten
  • 5620 stemmen

LIFF-directeur Alex­ander Mouret neemt af­scheid van zijn ‘speeltuin’ - Filmkrant

Filmkrant schreef:

Van het vriendenclubje dat zestien jaar geleden het Leiden International Film Festival oprichtte is alleen directeur Alexander Mouret over. Maar hij stopt er nu ook mee en geeft het stokje door aan een nieuwe generatie. De Filmkrant blikt terug met hem.

John Milton

• 20515 berichten
  • 11206 stemmen

2 edities gepakt van het LIFF, ik vind het wel een tof festival.

tbouwh

• 5547 berichten
  • 4744 stemmen

Tips editie 2022:

Falcon Lake (Charlotte Le Bon) -> prachtig coming-of-ageportret, intiem gefilmd op "warm" 16 mm-formaat.

Blackmail (special, filmconcert; Alfred Hitchcock) -> kruispunt "stille" film en geluidsfilm, dus waarschijnlijk bijzonder om in deze vorm te beleven.

Nosferatu (special, filmconcert, FW Murnau) -> ongeëvenaard sfeerstuk. Hopelijk wel acceptabele begeleiding.

Plus que Jamais (Emily Atef) -> meditatie op sterfelijkheid en acceptatie van het leven.

Fumer fait tousser (Quentin Dupieux) -> hilarisch

The Quiet Girl (Colm Bairéad) -> mis deze parel niet, volgens mij laat de reguliere release van Cinéart echt nog wel een paar maandjes op zich wachten. De piepjonge hoofdrolspeelster draagt deze empathische debuutfilm met speels gemak. Uniek talent.

Vortex (Gaspar Noé) -> Ouderdom door de ogen van Noé, ik hield mijn hart vast maar vond het een verrassend invoelende film en ergerde me voor de verandering eens niet aan het gebruik van splitscreen.

You Have To Come and See It (Jonás Trueba) -> hoe maak ik met minimale middelen een even scherpe als nonchalante reflectie op de Coronatijd en het gedeelde leven van koppels? misschien te kort om er special voor af te reizen, maar heel fijn als "opvuller".

kappeuter (crew films)

• 70719 berichten
  • 5620 stemmen

American Indie Competitie op LIFF 2022 - Filmkrant

Filmkrant schreef:

Als blikvanger van het Leiden International Film Festival geeft de American Indie Competitie jaarlijks inzicht in de staat van Amerika. Dit jaar vallen twee dingen op: existentiële thema’s die (soms) in een luchtig jasje worden gestoken en bekende acteurs die een nieuwe kant van zichzelf laten zien.

Na haar succes met Nomadland (2020) maakte filmmaker Chloé Zhao de gemankeerde superheldenfilm Eternals (2021). Maar How to Blow Up a Pipeline (2022) is waarschijnlijk de film die ze had moeten maken. De tweede speelfilm van Daniel Goldhaber is een geëngageerde, zinderende thriller over superhelden zonder superkrachten.

Richardus

• 1663 berichten
  • 844 stemmen

Voor 't eerst daar ook ns wat films doen, vandaag drie en volgende week zondag drie

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.