menu

Film / Festivals en evenementen / Filmsterrenverkiezing filmfocus

zoeken in:
Huub Stapel heeft gisteravond in Utrecht de winnaars bekend gemaakt van de Filmfocus.nl Filmsterrenverkiezing. Katja Schuurman is met 32% van de stemmen bij de vrouwen de populairste Filmster. Daan Schuurmans scoorde met 36% van de stemmen bij de mannen het beste. De sterkste tegenstand kwam van Georgina Verbaan en Cas Jansen die goede tweede werden met elk 24% van de stemmen. De Filmsterrenverkiezing werd georganiseerd door Filmfocus.nl en het Nederlands Film Festival met als doel de Nederlandse film te promoten. In totaal werden ruim 5000 stemmen uitgebracht.

Het gaat goed met de Nederlandse Film en na lange tijd zijn er weer sterren waarvoor het publiek naar de bioscopen komt. Vanwege deze trend zet het Nederlands Film Festival dit jaar een nieuwe generatie Nederlandse acteurs en actrices extra in de schijnwerpers met het programma 'Nieuwe Acteurs: beeld van een generatie´. In het kader van dit programma heeft het Nederlands Film Festival 7 acteurs en 10 actrices kandidaat gesteld voor de Filmfocus.nl Filmsterrenverkiezing. Soms hebben de acteurs een zeer verschillende achtergrond, maar ze hebben met elkaar gemeen dat ze jong zijn en naar verwachting de komende jaren het beeld van de Nederlandse Film zullen bepalen.

Uit het resultaat blijkt dat met name de sterren die bekend zijn van televisie goed scoren. Als men kijkt naar de bezoekcijfers van de populaire Nederlandse Films blijkt dat met name de sterren uit Costa!, Oesters van Nam Kee goed scoren. De winnaars zijn bekendgemaakt gedurende het acteursdiner waarvan zondag aanstaande tussen zes en zeven op Radio 3 FM een reportage te horen is. Wegens de afwezigheid van Daan Schuurmans tijdens het acteursdiner en de prijsuitreiking waren winnares Katja Schuurman en runner up Cas Jansen de gelukkigen die een magnum fles champagne konden ontkurken. De Filmsterrenverkiezing was zo succesvol en de animo voor de hoofdprijs, toegang tot het acteursdiner tijdens het Nederlands Film Festival, was zo groot dat het Nederlands Film Festival en Filmfocus.nl plannen hebben de verkiezing jaarlijks te herhalen

De populairste vrouwelijke nieuwe Nederlandse Filmster
1. Katja Schuurman 1689 (32%)
2. Georgina Verbaan 1277 (24%)
3. Kim van Kooten 632 (12%)
4. Carice van Houten 339 (6%)
5. Nadja Hüpscher 325 (6%)
6. Ricky Koole 299 (6%)
7. Halina Reijn 236 (4%)
8. Rifka Lodeizen 214 (4%)
9. Angelique de Bruijne 183 (3%)
10. Thekla Reuten 154 (3%)

De populairste mannelijke nieuwe Nederlandse Filmster
1. Daan Schuurmans 1925 (36%)
2. Cas Jansen 1271 (24%)
3. Egbert-Jan Weeber 694 (13%)
4. Roeland Fernhout 554 (10%)
5. Fedja van Huêt 471 (9%)
6. Ramsey Nasr 235 (4%)
7. Jacob Derwig 198 (4%)

ROTFLMAO Dit kun je toch niet serieus nemen? De mooie koppies winnen en niet degene die ook echt het beste spel neerzetten. Maar ja, al die bakvissen (m/v) mailen en sms'en zich suf om hun idool maar op 1 te krijgen.
Totaal niet representatief dit!

tovenaar
Katja & Daan zijn echt wel hartstikke lief hoor EmDee!

voor hun kat en moeder vooral.

Er was vorige week trouwens een reportage bij Netwerk, over het grote aantal 'soap'-acteurs dat in films meedoet, en er indirekt (eventueel) aan bij zou kunnen dragen dat het weleens de verkeerde kant uit zou kunnen gaan met de NL filmindustrie...

Goede reportage overigens

gimli f
Zat het dan ooit wel goed met de Ned. filmindustrie? Die films die hier gemaakt worden, zijn ook niet alles...

kappeuter (crew)
Nou nou nou, niet zo negatief. Volgens mij heb jij er weinig van gezien.

gimli f
Sommigen wel, sommige voor een deel, een aantal van die films wil ik geeneens zien en alleen die jaren tachtig films als Schatjes en Mama is boos zijn wel redelijk. En De soldaat van Oranje....
maar verder vind ik het wel meevallen.

En die nieuwe regeling, dat belastingvoordeel voor die programmamakers? Heeft dat veel voordeel gebracht? Het schijnt trouwens dat ze die regeling alweer willen veranderen/ opdoeken...

kappeuter (crew)
De regeling is aangepast, omdat er door sommigen misbruik van werd gemaakt. Opdoeken is niet aan de orde.

ik vind katje schuurman helemaal niet goed georgina vind ik beter

Ik vind Katja Schuurspons en Georgina Verbaan allebei niks

GerwinF
Ik vind Katja Schuurspons en Georgina Verbaan allebei niks

Zo is het. Ik snap niet dat mensen daarop hebben gestemd. Er zijn ook lui die Beertje van Beers geweldig vinden (wat ik ook al niet begrijp). Carice van Houten vindt ik daarintegen stukken beter.

Beertje van Beers?

Hebben jullie die wel eens op "Veronica" gezien?

Dommer is er toch niet? Verschrikkelijk gewoon. Ik denk dat ik alles wat zij doet 10 x beter kan

GerwinF
Toch is ze niet echt dom, spreekt verschillende talen en is goed afgestudeerd. Alleen komt alles wat ze zegt zo DOM over, en dan die stomme grijns de hele tijd argh!

Gast
geplaatst: vandaag om 18:17 uur

geplaatst: vandaag om 18:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.