menu

Film / Festivals en evenementen / International Documentary Festival Amsterdam - IDFA

zoeken in:
kappeuter (crew)
Dit zal wel meespelen:

In a Whisper:
toegevoegd: vandaag om 16:56 uur

Ja dat is een goeie, had ik niet gezien

Ik ga IDFA helaas dit jaar weer eens niet halen. Voorpret is er bij mij wel: immers genoeg te verwachten dit jaar. Van een vriend begreep ik dat deze docu’s zonder meer goed scoren (Voorlopige top 10 VPRO IDFA Audience Award van wo 27/11):

1. For Sama (2019)
2. The Cave (2019)
3. Colectiv (2019)
4. They Call me Babu
5. Honeyland (2019)
6. Midnight Traveler
7. Objector
8. The Euphoria of Being (2019)
9. Maxima (2019)
10. Our Time Machine (2019)

Vast en zeker veel komend jaar te zien in de bios zo blijkt al. Netals: The Kingmaker (2019)

Minder toegankelijk werk als bv. Froth (klik voor TRAILER) lijkt me ook een mooie biosbelevenis.

Benieuwd of users nog lijsten gaan droppen!

Mr Thee schreef:
Ik ga IDFA helaas dit jaar weer eens halen.
typo?

Mr Thee schreef:
Ik ga IDFA helaas dit jaar weer eens niet halen.

Same here!

Had een mooi lijstje met docu's samengesteld tot mijn werkrooster weer eens roet in het eten gooide.
Gelukkig komen er ook nog een hoop mooie docu's later in de bios. En valt er zo nu en dan ook nog wat goeds te zien op tv ,al is het vaak op een achterlijk laat tijdstip (lange leve uitzending gemist).

kappeuter (crew)
geplaatst:
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1128000/1128231.300.jpg?cb=1592842661

IDFA neemt virtuele aanloop naar hybride vorm - Filmkrant

Filmkrant schreef:
Documentairefestival IDFA neemt het zekere voor het onzekere en heeft een hybride structuur ontwikkeld. Op 1 juli wordt een voorschot genomen op de onlineversie met de vertoning van Bloody Nose, Empty Pockets.
IDFA 2020 wordt anders dan anders. De bedoeling is het gros van de 200 films zoals gewoonlijk te vertonen in de vijftien bioscoopzalen die het festival rijk is. Maar daarnaast zijn er drie virtuele zalen waar elke dag een aantal voorstellingen plaatsvinden. Zowel bij bioscoop- als online vertoning zijn er inleidingen en live nagesprekken met filmmakers. Het hybride model is opgezet als een harmonica: als de restricties verder versoepelen gaat het aantal bioscoopvertoningen omhoog, als ze scherper worden verschuift de balans meer richting online.

kappeuter (crew)
Gianfranco Rosi hoofd­gast IDFA 2020 - Filmkrant

Filmkrant schreef:
De Italiaanse regisseur Gianfranco Rosi is de hoofdgast van de komende editie van het International Documentary Film Festival Amsterdam. Zijn Oscar-genomineerde Fuocoammare (Fire at Sea) won in 2016 de Gouden Beer voor Beste Film tijdens de Berlinale. Zijn Sagro GRA was in 2013 de eerste documentaire om in Venetië de Gouden Leeuw voor Beste Film te winnen.
Rosi’s nieuwste film heet Notturno en is het resultaat van een driejarige reis langs de grenzen van Syrië, Irak, Koerdistan en Libanon. De film gaat volgende week in wereldpremière tijdens het festival van Venetië. Tijdens IDFA beleeft Notturno zijn Nederlandse première.

kappeuter (crew)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1133000/1133008.300.jpg?cb=1601658144

Eerste titels IDFA 2020 bekend - Filmkrant

Filmkrant schreef:
De eerste titels van de 33ste editie van het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) zijn bekend. Het gaat om dertig titels uit de categorie Best of Fests en de persoonlijke top 10 van eregast Gianfranco Rosi.
De top 10 is dit jaar samengesteld door Gianfranco Rosi (Sacro GRA, Fire at Sea, El Sicario, Room 164). Hij koos onder andere de Italiaanse meesterwerken Anna van Alberto Grifi en Massimo Sarchielli en tien korte films van Vittorio De Seta nooit eerder zijn vertoond op IDFA.
Zijn meer onverwachte keuzes, variërend van Robert Kramers Route One/USA tot Jack Hazans A Bigger Splash, onthullen een minder bekende kant van Rosi. Fictiefilms zoals Francesco, giullare di Dio laten zien hoe breed en eclectisch Rosi is in zijn filmliefde.

IDFA 2020 vindt plaats van 18 tot en met 29 november op locaties in Amsterdam. Daarnaast zijn er online vertoningen van 20 november tot 6 december.

kappeuter (crew)
Eerste com­pe­ti­ties IDFA be­kend­ge­maakt - Filmkrant

Filmkrant schreef:
Over minder dan een maand begint IDFA – ondanks alles. Gisteren werden de film bekend gemaakt die zijn geselecteerd voor de Dutch, short, student en young audience competities, plus de selecties voor de niet-competitieve onderdelen Luminous, Frontlight en IDFA on Stage.
De competitie voor Nederlandse documentaires bevat dit jaar acht wereldpremières van zowel opkomende filmmakers en erkende meesters. Heddy Honigmann behoort absoluut tot de laatstgenoemde categorie. Van haar dingt 100up mee, over honderdplusser die nog boordevol levenslust zitten. Ook om naar uit te kijken: White Cube van Renzo Martens, de maker van het uiterst controversiële Episode III: Enjoy Poverty.
De andere titels in deze competitie zijn: Bruce (Daniel Krikke), Dealing with Death (Paul Sin Nam Rigter), Here We Move Here We Groove (Sergej Kreso), In His Image (Tami Ravid), Sheltered (Saskia Gubbels) en Silence of the Tides (Pieter-Rim de Kroon).

kappeuter (crew)
Openingsfilm IDFA:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=jUhRME9x0Iw

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Vanaf donderdag 19 november in ruim 40 filmtheaters te zien binnen het IDFA Extended programma.

kappeuter (crew)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1134000/1134733.300.jpg?cb=1606503242

Belangrijkste prijs Idfa voor Iraanse docu | Het Parool

Het Parool schreef:
Radiograph of a Family is donderdag onderscheiden met de Idfa-award voor beste lange documentaire. Met de belangrijkste prijs van het internationale documentairefestival in Amsterdam is een bedrag van 20.000 euro gemoeid

Van IDFA 2020 tot nu toe gezien:
Ad Sof HaOlam (2020)

Geen hoogvlieger, maar was wel boeiend.
Zijn er meer mensen met IDFA tips?

Ervaring:
Q and A is wel leuk en interactief zo op afstand. Het gaat het ultieme festivalgevoel niet vervangen maar het is best aardig zo.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:33 uur

geplaatst: vandaag om 10:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.