menu

Film / Festivals en evenementen / Nederlands Film Festival - NFF

zoeken in:
Toch wel vreemd dat er nu ineens al nominaties zijn. Even wennen. Films met een premiere na 15 juni doen niet mee. De grote premiere van J. Kessels kan dan pas volgend jaar winnen. Voelt toch vreemd.

Dat Verbaan mag winnen voor De Surprise, de rest maakt me niet uit

Prins

Apart dat Peter Greenaway is genomineerd. Woonachtig in Nederland (maar ik denk niet in bezit van de Nederlandse nationaliteit, of wel?), of is het voldoende dat Eisenstein in Guanajuato een voornamelijk Nederlandse productie is?

Elise van t laar toch zeker. Ze speelt een behoorlijk lastige/subtiele rol in haar film en slaagt daar met vlag en wimpel in. Vooral in de laatste scène stijgt de hele film boven zichzelf uit door haar.... Ok, dat laatste is misschien een grotere kudo voor het scenario, maar toch, ze zet precies de juiste toon!

Stephan schreef:
Zalig ons kent ons lijstje.

Dit was niet gebeurd met een jury denk je?

Natuurlijk wel

Hoezo ons kent ons? Wie had er dan genomineerd moeten worden?

Stephan schreef:
Natuurlijk wel
Is er een beter systeem volgens jou?

Mochizuki Rokuro schreef:
Toch wel vreemd dat er nu ineens al nominaties zijn. Even wennen. Films met een premiere na 15 juni doen niet mee. De grote premiere van J. Kessels kan dan pas volgend jaar winnen. Voelt toch vreemd.
Maar wat is de 'startersdag'? De eerste dag na het NFF van vorig jaar?

Denk het, dus zeg 9 maanden. Van medio september 2014 tot medio 2015.
Het moest meer als de Oscars worden, met meer titels die de mensen al gezien kunnen hebben.
Dat zie je nu in de nominaties terug, maar dan moeten ze denk ik ook met de uitreikingen beginnen vóoorafgaand aan het festival en met het festival het nieuwe filmseizoen inluiden.

edit: ze doen het aan het eind. Dat is echt raar. Ik zou dan aftrappen met het gala, net als het boekenbal voor de boekenweek. Nu krijg je dan prijzen na een festival voor films die niet te zien zijn geweest...

Een release tussen 1 juni 2014 en 15 juli 2015, zie ook hier.

Verschil met de Oscars (of Bafta's) is natuurlijk het festival zelf dat in de weg zit. Dat maakt dit systeem hier een tikkie raar. Maar gezien de verrassende nominatielijst en de tijd die wij als filmliefhebbers nu krijgen om genomineerden in te halen (plus de extra spanning die het oplevert) vind ik dit echt een vooruitgang. Uitreikingen voorafgaand aan het festival is niet eens zo'n gek idee. Mooie aftrap van zo'n festival. Mooie PR om volk naar de films toe te krijgen. Dat blijft toch altijd een dingetje (en die NFF-PR-campagne van dit jaar is zo mogelijk nog droeviger dan die van vorig jaar).

En daar aan toevoegend: ik ben benieuwd of films garen spinnen bij deze opzet. De meest gehoorde opmerking na de nominaties gisteren was volgens mij: 'Ik had nog nooit van Gluckauf gehoord.' Dat zegt veel over de Nederlandse kwaliteitsfilm. Wie weet zijn er nu mensen die de film nog snel ff op VOD meepakken, of op het festival gaan kijken, zodat de PR-functie van dat Kalf meer effect heeft. Aanmodderfakker kwam een maand uit nadat de film won. Toen was men die prijs al lang weer vergeten...

Straka schreef:

Dan had dit jaar dus theoretisch Aanmodderfakker genomineerd kunnen worden?
En aangezien dat de 'beste film' van het afgelopen festival was...
Maar goed dat is eenmalig.

Ik heb de meeste van deze titels toch wel gezien, maar ik zou Michiel de Ruyter en Bloed, Zweet en Tranen eens moeten gaan zien als ik deze lijst bekijk. Dat effect van inhalen heeft het denk ik ook wel, ja.

De nominaties komen van de vakgenoten in de eigen categorie. Het stemmen gaat los van de eigen discipline.

Straka schreef:
Ah, kijk. Dit zouden dan mijn favorieten zijn:

01. Helium (Eché Janga)
02. Brozer (Mijke de Jong)
03. Those Who Feel the Fire Burning (Morgan Knibbe)
04. Silent Ones (Ricky Rijneke)
05. In Jouw Naam (Marco van Geffen)
06. Tussen 10 en 12 (Peter Hoogendoorn)
07. Above Us All (Eugenie Jansen)
08. Dorsvloer Vol Confetti (Tallulah Hazekamp Schwab)
09. Het Nieuwe Rijksmuseum - De Film (Oeke Hoogendijk)
10. Oorlogsgeheimen (Dennis Bots)

Bittersweet (Marieke Niestadt) en De Surprise (Mike van Diem) hebben hier nauwelijks gedraaid in het zuiden. Of zelfs niet. Dus gemist.

Een film moest ook aangemeld worden bij het festival, dus ik neem aan dat een eerdere deelname ook een afwijzing zou hebben opgeleverd. Een overgangsjaar is natuurlijk altijd lastig.

Docu's hebben een eigen categorie

En ze moeten in minimaal drie kopieën hebben gedraaid - soms ook nog geen sinecure in Nederland, dus ik denk dat Above Us All, Silent Ones (?) en In Jouw Naam dus ook niet kunnen. Naast dat die al op het vorige festival draaiden (net als Helium en Brozer).

Mijn favoriet zou zijn: Zurich (4.0*) en ik heb vier films met 3.5* gezien: Gluckauf, Prins, De Surprise en Tussen 10 en 12. De meeste titels van Verhoeven heb ik ook moeten missen. In Utrecht zijn ze wel te zien, maar meestal kort of op onhandige tijden (of dat allebei) en dan is er ook nog ander aanbod, dat in de regel toch meer aansprekend is.

Mochizuki Rokuro schreef:
En ze moeten in minimaal drie kopieën hebben gedraaid - soms ook nog geen sinecure in Nederland, dus ik denk dat Above Us All, Silent Ones (?) en In Jouw Naam dus ook niet kunnen. Naast dat die al op het vorige festival draaiden (net als Helium en Brozer).
Wat een kortzichte regel. Dan maken dit soort debuutfilms ook geen enkele kans. Volgens mij zijn alle drie de titels die je noemt in drie of meer kopieën uitgebracht. Bij Silent Ones volgens mij zelfs het dubbele.

11 kopiën zelfs! Above Us All in 5.
Ik zag in de lijst van dat 1 of 2 kopiën toch wel echt een zeldzaamheid is.
Misschien alleen voor de nieuwe Paul Ruven niet

Prudh schreef:
Hoezo ons kent ons? Wie had er dan genomineerd moeten worden?

Welke film ontbreekt denk je? Traditie getrouw... buiten het kliekje...

Heet toch ook wel een bepaalde opstarttijd nodig, dit systeem. En het lijkt me dat dit gebaat is bij een grote(re) groep mensen die lid is van de Academy. Mis vooral wel makers van de jongere garde. Ken namelijk genoeg mensen die bijvoorbeeld wél op Michiel de Ruyter hadden gestemd, als dat de film is waar je op doelt, Stephan

Alsof die lui van 100% Halal (Prins) in 'het wereldje' zitten? Volgens mij geeft deze lijst een behoorlijk eerlijk beeld. En 2 nominaties voor MdR (als je die idd bedoelt) is best aardig. Had misschien nog wel camera en production design erbij kunnen krijgen.

En wat dacht je voor de categorie FILM.
Er is decennia gezegd dat Michiel de Ruyter onproduceerbaar was. En in plaats van een gezapige "has been" die het met schamel omroepgeld mag maken wordt er een fiks budget aan een vlotte jonge regisseur gegeven die het met lef en stalen ballen maakt. En met resultaat. 800.000+ toeschouwers en lovende kritieken. Belachelijk dat de film niet meedingt in Beste Film.

tovenaar
Sorry Stephan, maar wat hebben jouw argumenten (fiks budget, vlotte regisseur, stalen ballen) te maken met dat het een goede film zou zijn? Ook bezoekcijfers slaan natuurlijk nergens op om ergens voor genomineerd te worden. Dan kunnen we heel veel slechte films prijzen gaan geven.

Niet dat ik Michiel de Ruyter een slechte film vind, maar vind persoonlijk Prins en Gluckauf onmetelijk veel betere films. Ook Schneider vind ik beter. Met de Surprise en BZ&T heb ik dan persoonlijk niet zoveel. MDR had er best tussen mogen staan van mij, maar om dan meteen te spreken van kliekjes en dat ie erbij had moeten staan om budget-regisseur-ballen-bezoekcijfers-redenen vind ik erg vreemd.

tovenaar schreef:
Sorry Stephan, maar wat hebben jouw argumenten (fiks budget, vlotte regisseur, stalen ballen) te maken met dat het een goede film zou zijn? Ook bezoekcijfers slaan natuurlijk nergens op om ergens voor genomineerd te worden. Dan kunnen we heel veel slechte films prijzen gaan geven.

Niet dat ik Michiel de Ruyter een slechte film vind, maar vind persoonlijk Prins en Gluckauf onmetelijk veel betere films. Ook Schneider vind ik beter. Met de Surprise en BZ&T heb ik dan persoonlijk niet zoveel. MDR had er best tussen mogen staan van mij, maar om dan meteen te spreken van kliekjes en dat ie erbij had moeten staan om budget-regisseur-ballen-bezoekcijfers-redenen vind ik erg vreemd.

Waarom vergeet je mijn argument "Lovende kritieken"?

tovenaar
Ik vraag waarom je al die andere 'argumenten' erbij haalt. Lovende kritieken is hetzelfde geval trouwens. Omdat een film lovende kritieken krijgt moet iemand anders dat een goede film vinden? Tja.

Omdat 'goed' mijns inziens niet het ENIGE argument behoort te zijn bij het toekennen van zo'n nominatie. Je zou juist denken dat mensen uit het vak net iets anders naar de kwaliteit van een film kijken.

Lovende kritieken? *KLIK*

Vond het samen met Atlantic de meest belachelijke Nederlandse film van het jaar. Heb er ruimschoots om moeten lachen. Maar wat wil je ook met een figuur als Roel Reiné ...

Malick schreef:
Maar wat wil je ook met een figuur als Roel Reiné ...

Gelukkig is-ie nog wel vlot en jong! 46 pas

Hij is wel genomineerd voor beste regie, en daar ontbreekt de enige die echt vlot en jong is...

Dat Roel Reiné genomineerd is voor beste regie lijkt me juist een teken van het respect dat ze hebben voor hem dat hij zo'n omvangrijk project heeft weten vorm te geven, zelfs al wordt de film niet eens zo heel erg gewaardeerd (de kritieken waren ook eerder oké dan lovend). De portrettering van Michiel de Ruyter wordt toch vaak als eenzijdig aangemerkt. Persoonlijk zag ik de film niet, maar de trailer stootte me echt af. Alsof je naar het zoveelste Hollywoodspektakel zat te kijken, maar dan met lager budget en een esthetiek van ongeveer 15 jaar terug. Misschien valt het eindresultaat me mee, maar mijn voorkeur gaat uit naar wat meer eigen identiteit. Ik zag van de genomineerden helaas alleen nog maar Schneider Vs. Bax (die ik goed vond), maar zo'n Gluckauf, De Suprise en Prins lijken me veel interessanter dan Michiel de Ruyter.

kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=8plTgzbDtZ0

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Vanaf vandaag kan er via www.goudenkalfvanhetpubliek.nl gestemd worden op de zeventien Nederlandse films die kans maken op het Abraham Tuschinski Fonds Gouden Kalf van het Publiek 2015. Kanshebbers voor deze prijs hebben in de periode van 1 september 2014 tot 1 september 2015 de Gouden Film status behaald (100.000 betaalde bioscoopbezoekers).
Het Gouden Kalf voor de publieksprijs zal uitgereikt worden aan de producent van de winnende film tijdens de slotavond van de 35e editie van het Nederlands Film Festival, het Gala van de Nederlandse Film.

Slechts twee van gezien. Zegt eigenlijk al genoeg. Welke gek heeft eigenlijk die naam bedacht? Abraham Tuschinski Fonds Gouden Karbonade?

Gast
geplaatst: vandaag om 21:01 uur

geplaatst: vandaag om 21:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.