- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- Filmfestival Venetië
Filmfestival Venetië
Mr Thee
-
- 1562 berichten
- 1108 stemmen
Larrain gaat met Jackie de prijs pakken, als we de Volkskrant moeten geloven!
"De competitie van de 73ste editie was sterk, een van de beste en meest veelzijdige in jaren in Venetië. Volgens veel aanwezige filmjournalisten op z'n minst gelijkwaardig aan die van Cannes."
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Favorieten winnen maar zelden in dit soort competities.
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Het zou me niet verbazen als Jackie of La La Land gaat winnen. Heb zelf twee andere favorieten. Zag er overigens elf-½.
Richardus
-
- 1801 berichten
- 913 stemmen
Ga je hier nog uiteen zetten welke films je indrukwekkend vond, Verhoeven? Zou je vast velen, mij incluis, mee dienstbaar zijn! Bv. welke Iraanse film "Tarriaans" was en al die geweldige dingen die je opnoemt... Wat een reis man, geweldig!
edit: o wacht, even puzzelen via je filmlog hier komt goed
Hoe was de nieuwe Brosens/Woodworth?
Mr Thee
-
- 1562 berichten
- 1108 stemmen
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Zal proberen deze week iets neer te pennen. De nieuwe Brosens / Woodworth is in ieder geval goed gekeurd. Het is wel meer een absurdistische (politieke) klucht. Best wel afwijkend van hun eerdere werk maar het poëtische aspect zijn ze gelukkig niet vergeten. Had vernomen dat ze de film in België niet konden verkopen en gaan hem nu dus maar zelf in november uitbrengen. Overigens volgende maand al te zien op het Filmfestival van Gent. En in Nederland heeft distributeur Contact Film een oogje erop. Hij gaat er komen.
Dit is die Iraanse.
Richardus
-
- 1801 berichten
- 913 stemmen
Dank u! Ben groot fan van de eerdere films van het duo, dus ben benieuwd!
Had die Iraanse al door, zal je filmlog in de gatenhouden ;-p
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Buitencategorie: Voyage of Time (Terrence Malick)
Hoogtepunten:
01. Dawson City: Frozen Time (Bill Morrison)
02. Maudite Poutine (Karl Lemieux)
03. Spira Mirabilis (Massimo D'Anolfi en Martina Parenti)
04. Home (Fien Troach)
05. Koca Dünya / Big Big World (Reha Erdem)
06. Tabl / Drum (Keywan Karimi)
07. Austerlitz (Sergei Loznitsa)
08. Arrival (Denis Villeneuve)
09. Die Einsiedler (Ronny Trocker)
10. La Soledad (Jorge Thielen Armand)
11. Dark Night (Tim Sutton)
12. Laavor et Hakir / Through The Wall (Rama Burshtein)
13. Il Più grande Sogno (Michele Vannucci)
14. Una hermana / One Sister (Sofía Brockenshire en Verena Kuri)
15. Akher Wahed Fina / The Last of Us (Ala Eddine Slim)
16. The Bad Batch (Ana Lily Amirpour)
17. Liberami (Federica Di Giacomo)
18. King of the Belgians (Peter Brosens en Jessica Woodworth)
19. Miljung / The Age of Shadows (Kim Jee-woon)
20. Questi Giorni (Giuseppe Piccioni)
Wat korte opmerkingen. Zag 42 langspelers en 2 shorts. Wat voor mij doen tegenvalt maar ik begin ook een dagje ouder te worden. De ochtendvoorstellingen waren voor mij gewoon veel te vroeg. Had geen zin om om half acht in de ochtend op te staan voor een film die een uurtje later begint. Kan ik gewoon niet fris / onbevangen film kijken. Verder kwam ik slechts bij één film - Une Vie - er niet in. Maar die is toch aangekocht en gaat heel waarschijnlijk ook in Gent draaien.
In principe was elk programmaonderdeel sterk. Maar het Orizzonti-onderdeel was echt uniek:
''An international competition dedicated to films that represent the latest aesthetic and expressive trends in international cinema.''
Gewoon de helft van mijn hoogtepunten komt uit dat programmaonderdeel .
Had een vrij naïef / romantisch beeld van het Filmfestival van Venetië. Zo dacht ik bijvoorbeeld dat de complete internationale filmwereld wel aanwezig zou zijn maar dat viel heel erg tegen. Ongeveer driekwart van de mensen dat daar rondloopt is Italiaans. Misschien nog wel meer ...
Waar ik ten tweede van schrok is dat Italianen dus nog steeds heel slecht Engels spreken of lezen. Dus iedere film / documentaire / klassieker was Italiaans ondertiteld. Wat gewoon heel storend is want onbewust lees je het toch af en toe mee. Bij de tweede film van het Filmfestival - de nieuwe Wim Wenders - moest ik zelfs er uit omdat het Frans gesproken was en Italiaans ondertiteld.
Italianen kunnen vrij weinig met experimentele / poëtische / contemplatieve Cinema. Dan gaan ze heel storend zitten kuchen, praten, op hun mobielen kloten en als laatste troef heel hard weglopen. Heb dan ook in vergelijking met andere Filmfestivals nog nooit zo vaak moeten optreden. Van bejaarde vrouwtjes die dachten dat ze hun warme maaltijd naar binnen konden werken tot aan een vrouw die ik maar de zaal heb uitgestuurd. Ze bleef maar kloten op haar mobiele.
Een aantal zalen waren dusdanig ongemakkelijk - klapstoeltjes - en redelijk open dat het niet altijd fijn film kijken was. Zo lag één zaal dicht bij het 'uitgaanscentrum' en daar kon je in de avond nog wel eens de muziek van horen. En in dezelfde zaal kon je in de middag de helikopter voorbij horen vliegen.
Overigens was het buiten snikheet - heb wel tegen de tien liter staan zweten - en binnen was het dan weer geregeld een vrieskast. Als enige gast op het Filmfestival liep ik in de tweede week dan ook een verkoudheid op. Was wel even balen.
Merkte twee trends op. Zo'n beetje één op de vijf films had een heel bijzonder geluidsontwerp / geluidsband / soundtrack. Was echt genieten. En de tweede trend was mensen die hun tongen afbeten / afsneden. Vooral de Koreanen deden dat graag. Raar volk.
Er waren slechts twee Nederlandse distributeurs actief aanwezig. De andere twee gebruikten het voor hun verlenging van hun vakantie. En zo kan ik nog wel even doorgaan maar heb er gewoon niet de tijd en ruimte voor. Het was vooral genieten.
Heb nog een heleboel foto's gemaakt met mijn mobiele. Die zou ik nog wel kunnen delen. Maar hoe kan ik die op een gebruiksvriendelijke manier op het forum kunnen plaatsen?
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Van bejaarde vrouwtjes die dachten dat ze hun warme maaltijd naar binnen konden werken tot aan een vrouw die ik maar de zaal heb uitgestuurd. Ze bleef maar kloten op haar mobiele.
Heb nog een heleboel foto's gemaakt met mijn mobiele. Die zou ik nog wel kunnen delen. Maar hoe kan ik die op een gebruiksvriendelijke manier op het forum kunnen plaatsen?
Een link naar jouw foto's in een online gallerij zoals Flickr misschien?
Leuk sfeerverslag verder Moet zeggen dat het hier wel jeukt eens een lang weekend Venetië te doen tijdens het festival en een paar filmpjes mee te pakken.
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Zal van de week eens kijken of het lukt.
Overigens iets wat ik zeker nog wil delen. De Italianen hier zijn nogal een volkje dat graag klapt. Bij een goeie grap / oneliner / scène gaan ze collectief door het dollen heen. Bij Piuma was er om de zoveel minuten geklap en gejuich in de zaal. Het is het type komedie die volgens mij buiten Italië totaal niet gewaardeerd word maar daar zijn ze er dol op.
Ander voorbeeld is Oci Ciornie van Nikita Mikhalkov. Er werd eerst geklapt toen de titel van de film in beeld kwam, vervolgens bij de naam van Mastroianni en de eerste keer dat hij in beeld kwam. De opgewonden dames gingen als beesten te keer. Zouden ze nog verliefd zijn?
Maar aan de andere kant ook veel 'uitgelach' en boegeroep. Dat laatste had ik nog nooit eerder meegemaakt. Het is een fenomeen waar ik over gelezen en van gehoord heb. Denk bijvoorbeeld aan The Last Face (Sean Penn) afgelopen Cannes.
Dit jaar was het raak bij Nocturnal Animals, Brimstone, The Bad Batch, Paradise en Voyage of Time. Het is een fenomeen waar ik totaal niet achtersta omdat de filmkunst daarmee gedegradeerd wordt tot een ordinaire voetbalwedstrijd. Brood en spelen.
Aan de andere kant als er een actrice / acteur / regisseur aanwezig is bij de voorstelling krijgt de desbetreffende film bij de aftiteling een staande ovatie waar je u tegen zegt. Bij Planetarium zat Natalie Portman, Lily-Rose Melody Depp en nog een paar acteurs twee rijen achter me in de zaal. Het was bocht van de ergste soort maar het publiek ging naderhand te keer alsof ze een nieuw meesterwerk zagen. Best wel surrealistisch.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Ik zou me niet kunnen concentreren als Natalie Portman achter me zat. Of voor me. Mijn god, dat zou een beschamende vertoning zijn geweest....
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Ze is zwanger van haar tweede kind dus er viel niets te halen. Hooguit wat klappen van de bodyguards.
SimonSav
-
- 334 berichten
- 3392 stemmen
Haha. Mooie verslagjes hoor. Terecht van dat tussenkomen bij irritante toeschouwers. Maak het zelf gelukkig niet zovaak mee, zeker niet bij festivals, al was er deze week wel bij één van mn films een koppel zeventigers die vonden dat ze over elke scene hun mening luidop moesten geven.
TornadoEF5
-
- 5541 berichten
- 1482 stemmen
Verhoeven Voor herhaling vatbaar, deze ervaring. Of een éénmalig avontuur. Ik heb nog een vraag. Je gaf aan dat de Franstalige film van Wenders enkel in Italiaans was ondertiteld, maar was dat echt bij veel films het geval. Hoe deed je het dan met een Roemeense film (of waren die dan ook ondertiteld in het Engels?).
En Natalie Portman achter je, bijna iedereen droomt daar stiekem van.
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Voor herhaling vatbaar, deze ervaring.
Je gaf aan dat de Franstalige film van Wenders enkel in Italiaans was ondertiteld, maar was dat echt bij veel films het geval. Hoe deed je het dan met een Roemeense film (of waren die dan ook ondertiteld in het Engels?).
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Als je internationale allure wil als festival, zul je je toch een beetje aan moeten passen, lijkt me. Vond je dat niet toch een beetje (of sterk) afleiden, twee verschillende ondertitels in beeld?
skinny_tie
-
- 1228 berichten
- 3648 stemmen
Ik kan niet voor Verhoeven spreken natuurlijk, maar ik ging vroeger vaak in België naar de bioscoop en daar had ik er geen last van.
Wel raak ik afgeleid als de volledige ondertiteling in een taal is die ik niet spreek en de film eigenlijk op gesproken dialoog moet volgen of als een film juist Nederlands gesproken is en Engels ondertiteld.
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Heb me de eerste paar dagen echt (openlijk) zitten op te vreten. Vond veel voorstanders maar dat waren helaas geen Italianen. Tien jaar geleden was het trouwens nog veel gekker. Toen moest je nog met een koptelefoon in de zaal zitten voor een Engelse 'ondertiteling'. Iedereen die Chuck Norris vs Communism heeft gezien weet wat voor 'horror' dat is.
Bij buitenlandse Filmfestivals is het in het begin even wennen. Maar na een week weet je niet beter. In Cannes krijg je ook Engelse én Franse ondertiteling voorgeschoteld. En in Gent zit je vaak ook te kloten met twee / drie ondertitelingen. Nederlands, Engels en Duits bij een Griekse film. Dat is pas bizar. Snap je nou ook waarom ik de 'Contemplatieve Cinema' zo hoog heb zitten?
Over surrealistische momenten gesproken - en weet even niet of ik in herhaling val - maar bij Dark Night werd er veel in de verte van het kader gemompeld door de personages waardoor de Italianen in de zaal meermaals schreeuwde om een Italiaanse ondertiteling. Het was een bewuste artistieke keuze van de regisseur. Niemand verstond het. Maar de Italianen wouden weten wat ze zeiden. Verder verwijs ik jullie graag door naar mijn betoog van op 11 september.
Oh ja, Nederlandse films kijken met Engelse ondertiteling, daar word ik ook krankzinnig van. Ga ik als een stuiterbal door de zaal. Niet te doen.
eRCee
-
- 13346 berichten
- 1923 stemmen
Ik zag gisteren The forbidden room in de bioscoop zonder ondertitels. Goeie keuze, maar vond het wel opvallend, ik heb nog nooit eerder meegemaakt in een Nederlandse bios dat ze niet aan ondertiteling doen.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
The Forbidden Room is dan ook geen aangekochte titel maar is alsnog door EYE uitgebracht in het kader van Previously Unreleased. Niet-aangekochte Engeltalige titels op Nederlandse festivals hebben gewoonlijk ook geen ondertiteling.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Ik kijk eigenlijk alles met Engelse subs, Of het nu Engelstalig, Russisch, Farsi, Frans of Duits is. Ik kijk mijn sporadische Vlaamse film ook meestal met Engelse subs, maar ik neem aan dat ik daar met Nederlands ook geen last van zou hebben. Al is het natuurlijk niet nodig, want dát versta ik wel zolang het geen Fries, zwaar Twents of Drents, of Limbo is: daar heb ik wellicht wel ondertiteling bij nodig, maar of dat Engels is of Nederlands, dan heb ik toch een voorkeur voor het eerste, al is dat voornamelijk omdat ik eraan gewend ben. We schakelen thuis sowieso regelmatig willekeurig heen en weer tussen Nederlands en Engels.
Maar 3 verschillende ondertitels, daar zou ik gillend gek van worden. Ik ben gewend aan wél lezen of niét lezen, maar niet om nog te moeten kijken naar wát je wel en niet moet lezen. Bij Engelstalige films kijk er soms even snel naar wanneer ik iets dat geroepen wordt niet versta, maar als je dan eerst nog de juiste taal in die subs op moet snorren, dat lijkt me toch wel bere-irritant
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Eerste titel van Venetië al bekend. Hoewel Dolan vorig jaar tussen de regels door al gezegd heeft dat zijn nieuwste daar ook in première gaat. Heb er alweer zin in!
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Voorpret! Wat mogen we verwachten in Venetië? Bericht dateert wel van 11 mei maar ik vermoed dat er best wel wat titels tussen zitten die kloppen. Blade Runner 2049 als openingsfilm. Kan toch bijna niet anders?
Ik hoop overigens dat de nieuwe van Frammartino op tijd klaar is. Wacht ik echt al jaren op. En de nieuwe film van Rohrwacher klinkt echt fantastisch. Maar dat gaat helaas Cannes 2018 worden.
Programma wordt 27 juli bekendgemaakt!
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
American actress Annette Bening President of the International Jury of the Venezia 74 Competition:
− Golden Lion for Best Film
− Silver Lion - Grand Jury Prize
− Silver Lion - Award for Best Director
− Coppa Volpi for Best Actor
− Coppa Volpi for Best Actress
− Award for Best Screenplay
− Special Jury Prize
− Marcello Mastroianni Award for Best New Young Actor or Actress
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Downsizing by Alexander Payne is the opening film of the 74th Venice Film Festival:
kevin_vp
-
- 950 berichten
- 0 stemmen
Downsizing by Alexander Payne is the opening film of the 74th Venice Film Festival:
Tikkeltje teleurgesteld want ik had Blade Runner 2049 verwacht.
Save the best for the last?
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
The restored films of Venezia Classici:
The numerous restored masterpieces in the Venezia Classici section of the 74th Venice International Film Festival include:1900 by Bernardo Bertolucci (1976); Red Desert by Michelangelo Antonioni (1964), awarded the Golden Lion at the Venice International Film Festival; A Story from Chikamatsu (1954) and Sansho the Bailiff (1954), awarded the Silver Lion at the Venice International Film Festival, by Kenji Mizoguchi; Wanderers of the Desert by Nacer Khemir (1984); The Revolt of Mamie Stover by Raoul Walsh (1956); The Third Lover by Claude Chabrol (1962); Black Peter by Miloš Forman (1963); Close Encounters of the Third Kind by Steven Spielberg (1977); Batch ’81 by Mike De Leon (1982), and Into the Night by John Landis (1985).
The 74th Venice International Film Festival will be held at the Lido from August 30 to September 9, 2017; it is directed by Alberto Barbera and organized by the Biennale chaired by Paolo Baratta.
Since 2012, and with growing success, the Festival section Venezia Classici has been presenting the world premieres of a selection of the best restorations of classic films conducted over the previous year by film libraries, cultural institutions and productions all over the world. Curated by Alberto Barbera in collaboration with Stefano Francia di Celle, Venezia Classici also presents a selection of documentaries about cinema and its filmmakers. The Jury, chaired by Giuseppe Piccioni, is composed of 26 cinema history students – nominated by their professors – in their final year at Italian universities, DAMS performing arts courses, and Ca’ Foscari University of Venice.
El-haimoune / Wanderers of the Desert (Nacer Khemir), Chikamatsu monogatari / The Crucified Lovers (Kenji Mizoguchi), 2 ou 3 Choses Que Je Sais d'Elle (Jean-Luc Godard), Idi i Smotri (Elem Klimov) en Sanshô Dayû / Sansho the Bailiff (Kenji Mizoguchi) heb ik op DVD / BR liggen. Wellicht voor het filmfestival als huiswerk kijken. Hoewel Idi i Smotri op het grote doek ook heel aanlokkelijk is. Keuzestress.
by Jean Grémillon (France, 1932, 48’, B/W)
followed by Zéro de conduite – rushes by Jean Vigo (France, 1933, 20’, B/W)
Restoration: Gaumont with the support of Centre national du cinéma et de l’image animée
TornadoEF5
-
- 5541 berichten
- 1482 stemmen
Vlaamse filmmaakster Fien Troch in jury van filmfestival Venetië - deredactie.be (bij orizontti))
Eerder werd al bekendgemaakt dat Annette Bening de juryvoorzitter is van de officiële selectie van het Filmfestival van Venetië. Zij krijgt assistentie van de regisseurs Michel Franco, Edgar Wright, Yonfan en Ildiko Enyedi, van de actrices Rebecca Hall, Anna Mouglalis en Jasmine Trinca en van filmcriticus David Stratton.