menu

Film / Festivals en evenementen / Filmfestival Venetië

zoeken in:
FisherKing
Aardig programma weer dit jaar:
In Competitie:
De nieuwste films van Jacques Doillon, Alejandro Gonzales Inarritu , Takeshi Kitano, Manoel de Oliveira, Margarethe von Trotta en Michael Winterbottom.

Out of Competition ook interessant.
De laatste films van Woody Allen, Robert Benton, Bernardo Bertolucci, Joel en Ethan Coen, Mike Figgis, James Ivory, Jim Jarmusch, Robert Rodriguez, Martin Scorsese en Ridley Scott.

De Russische film "Vozvraschenie" (De Terugkeer) heeft vandag de Gouden Leeuw gewonnen op de Biennale in Venetie.
Sean Penn werd verkozen toch beste acteur voor "21 Grams", de nieuwe film van Inarriu ("Amores Perros")...

FisherKing
En wie won de publieksprijs: Kitano !!

Filmfestival Venetië pakt dit jaar uit met resem sterren.

Meer sterren en meer publieksfilms, zo klinkt het motto van de 61ste editie van het filmfestival van Venetië, dat dit jaar van 1 tot 11 september plaatsvindt. "Het wordt een Mostra van de grote namen, zonder de nieuwe talenten te vergeten", zo klinkt het bij Marco Müller, de nieuwe artistieke directeur van het festival.

Opener van de 61ste editie is de nieuwe prent van regisseur Steven Spielberg, "The Terminal", met in de hoofdrol Tom Hanks als buitenlander die negen maanden vastzit op de John F. Kennedy-luchthaven van New York. De film prijkt echter niet op de lijst van de officiële selectie. Op de lijst van 21 films die strijden om de Gouden Leeuw figureren een reeks bekende namen. Zo is er "Birth", de Amerikaanse productie van de Brit Jonathan Glazer ("Sexy Beast"), met in de hoofrol Nicole Kidman. Verder is het ook uitkijken naar "Vera Drake" van de immer intrigerende Brit Mike Leigh. Andere films om naar uit te kijken zijn "Land of Plenty" van Wim Wenders, "Palindromes" van Todd "Happiness" Solondz, "Café Lumière" van de Taiwanese meester Hou Hsiao Hsien, "Howl´s moving castle" van de Japanse grootmeester van de animé Hayao Miyazaki en "Raging Years" van Im Kwon-taek. Outsider voor de Gouden Leeuw, de hoofdprijs van de mostra, is de Chinese prent "Sjijie". (belga, lan)

starbright boy (moderator)
Ik lijk Venetie-winnaars vaak erg goed te vinden. Altijd een festival om in de gaten te houden.

FisherKing
Geen Lukas Moodysson film ?

Venetië: staande ovatie Lieven Debrauwer.

De Gentse regisseur Lieven De Brauwer heeft op het filmfestival van Venetië een tien minuten durende staande ovatie gekregen voor zijn film 'Confituur'. Die had gisteren z'n wereldpremière en was meteen de openingsfilm in Venetië, voor zo'n 800 genodigden.
Lieven Debrauwer kreeg drie jaar geleden verschillende prijzen voor zijn debuutfilm 'Pauline en Paulette'. Confituur gaat opnieuw over oudere mensen, ditmaal over een echtpaar dat - net tijdens hun gouden huwelijksjubileum - door een misverstand uit elkaar gaat. In Vlaanderen zal 'Confituur' voor het eerst getoond worden op het filmfestival van Gent op 16 oktober.
Bron: Radio2.

kappeuter (crew)
Goed nieuws. Misschien (ook) bij de film zelf zetten ?

Is bij deze gebeurd...

FisherKing
Overigens draait deze film niet in het hoofdprogramma in Venetie maar in het bijprogramma "Giornate degli autori".

Belgische inzending wint Gouden Leeuw in Venetië.

De Belgische inzending voor de vermaarde architectuurbiënnale van Venetië is vrijdag met de Gouden Leeuw, de hoogste bekroning van de internationale tentoonstelling, bekroond.

De jury loofde het project 'Kinshasa Imaginary City' als een "provocerende manier om aan te tonen hoe traditionele strategieën niet altijd het beste antwoord bieden op de uitdagingen van onze tijd".

De ereleeuw voor het gehele oeuvre was weggelegd voor de 72-jarige Amerikaanse architect Peter Eisenman. De Biennale, onder leiding van de Zwitser Kurt W. Forster en onder het motto 'Metamorf', opende vorige vrijdag de deuren.

Het Laatste Nieuws 10/09/04 13u56

kappeuter (crew)
Da's geen filmnieuws Speedy....

En dat terwijl er op de architectuurbiennale geen enkele Belgische architect vertegenwoordigd is

Kanshebbers voor het FILMfestival dan, volgens De Standaard, zijn vooral Vera Drake van Mike Leigh en Mar adentro van Alejandro Amenábar. Als die de Leeuw niet winnen, dan toch minstens de acteursprijzen. Andere kanshebber is eventueel Land of plenty van Wim Wenders, als de jury in Venetie die van Cannes volgt en kiest voor een politieke film.
Verder is er een overvloed aan goede Oosterse films, zoals Howl's moving castle van Hayao Miyazaki, en nieuwe films van Takashi Miike en Park Chan-Wook, van Kim Ki-Duk, van Im Kwon-Taek en van Hou Hsiao-Hsien.

kappeuter schreef:

Da's geen filmnieuws Speedy....

Sorry, ik dacht al, waarom heb ik van die films nog niks gehoord. Ik heb me laten verleiden door die Gouden Leeuw denk ik...

Belg....

Brits abortusdrama wint Gouden Leeuw in Venetië.

za 11/09/04 - Het abortusdrama "Vera Drake" van de Britse filmmaker Mike Leigh heeft de Gouden Leeuw van Venetië gewonnen. Imelda Staunton, die in "Vera Drake" de hoofdrol speelt, werd verkozen tot beste actrice. Ook twee prijzen zijn er voor de Spaanse euthanasiefilm "Mar adentro", waaronder de prijs voor beste acteur (Javier Bardem).

Gouden Leeuw: Vera Drake van Mike Leigh
Zilveren Leeuw: Mar adentro van Alejandro Amenabar
Bronzen Leeuw: Binjip van Kim Ki-Duk
Beste acteur: Javier Bardem (Mar adentro)
Beste actrice: Imelda Staunton (Vera drake)

Voor het volledige verslag: Filmfestival Venetië.

Bron: VRTnieuws.net

FisherKing
speedy23 schreef:

"Vera Drake" van de Britse filmmaker Mike Leigh heeft de Gouden Leeuw van Venetië gewonnen. Imelda Staunton, die in "Vera Drake" de hoofdrol speelt, werd verkozen tot beste actrice.

Goed nieuws. Ben nu reuze benieuwd naar de film.

Freud schreef:

Kanshebbers voor het FILMfestival dan, volgens De Standaard, zijn vooral Vera Drake van Mike Leigh en Mar adentro van Alejandro Amenábar.

Nogal voorspelbare editie blijkbaar

Het palmares van het 62e Filmfestival van Venetië 2005.

Gouden Leeuw voor beste film
"Brokeback mountain" van Ang Lee (Taiwan)

Zilveren Leeuw voor beste regisseur
Philippe Garrel (Fra) voor "Les amants réguliers"

Speciale prijs van de jury
Abel Ferrara (VS) voor "Mary"

Beste acteur
David Strathairn (VS) voor "Good night and good luck"

Beste actrice
Giovanna Mezzogiorno (Ita) voor "La bestia nel cuore"

Beste jong talent
Ménothy Cesar (Haïti) voor "Vers le sud"

Beste technische bijdrage
William Lubtchansky voor "Les amants réguliers"

Beste scenario
George Clooney en Grant Heslov (VS) voor "Good night and good luck"

Speciale Leeuw voor bijdrage aan film
Isabelle Huppert (Fra)

Ere-Gouden Leeuw voor een carrière
Hayao Miyazaki (Jap) en
Stefania Sandrelli (Ita)

Beste eerste film
"13 (Tzameti)" van Gela Babluani (Fra)

Beste kortfilm
"Xiaozhan" van Lin Chien-ping

Beste Europese kortfilm
"Butterflies" van Max Jacoby

Speciale vermelding voor kortfilm
"Layla Afel" van Leon Prudovsky

Beste alternatieve film
"East of paradise" van Lech Kowalski

Beste documentaire
"Pervye na lune" van Aleksey Fedortchenko

Bron: vrt.net

Belgisch-Amerikaanse "Khadak" naar Venetië.

di 25/07/06 - De film "Khadak" is geselecteerd voor de Venice Days op het Filmfestival van Venetië. "Khadak" is de eerste langspeelfilm van de Belg Peter Brosens en de Amerikaanse Jessica Woodworth.
"Khadak" vertelt het verhaal van een 17-jarige herdersjongen in de steppe van Mongolië.Hij komt samen met een jonge dievegge in opstand nadat de overheid heeft beslist om de bevolking te deporteren en een epidemie is uitgebroken bij dieren.

De film gaat in wereldpremière op het Filmfestival van Venetië.

De Venice Days is een parallelprogramma van het festival dat sinds 2003 bestaat. Films in de selectie dingen mee naar de "Label Europe Cinemas".

De winnaar krijgt financiële steun bij zijn release in de bioscopen in de Europese Unie.

Omdat "Khadar" de eerste film is van het duo maakt de film ook kans op de Prijs Luigi de Laurentiis. Daar hangt een cheque van 100.000 euro aan vast en voor 20.000 euro filmmateriaal.

Brosens en Woodworth maakten in het verleden vooral documentaires. Brosens' documentaire "State of dogs" over het leven van een straathond kon op veel internationale bijval rekenen.

Het Filmfestival van Venetië is aan zijn 63e editie toe en vindt dit jaar plaats van 30 augustus tot 9 september.

Bron: vrtnieuws.net

Helena Christensen genomineerd voor filmprijs in Venetië.

Helena Christensen is genomineerd voor haar rol in de Deense film Allegro. Hierin speelt het model de vrouw van een pianist. Op 8 september weten we ook of ze haar award kan ophalen tijdens het filmfestival van Venetië.

Christensen is alvast blij met de nominatie, vooral voor regisseur Christoffer Boe. "Ik heb lang getwijfeld over zijn aanbod. Tenslotte blijft het maken van een film een dure zaak waarbij veel mensen hard werken. Daarom wilde ik ook niemand ontgoochelen. Ik had met Christoffer de afspraak gemaakt dat hij eerlijk moest zijn. Ik wilde er meteen mee stoppen als ik slecht presteerde, maar Christoffer had het volste vertrouwen in mij", besluit Christensen.

Bron: hln.be

Welke film krijgt de Gouden Leeuw dit jaar?
Maakt Carice van Houten een kans op een beeldje?
Helen Mirren (als Queen Elizabeth II in 'the Queen) schijnt de favoriet te zijn in de categorie 'beste actrice'...

Wanneer worden de beeldjes eigenlijk uitgereikt ?

starbright boy (moderator)
Komend weekend als ik me niet vergis.

Zwartboek is kansloos denk ik. Ik verwacht ook geen Engelstalige film voor beste film (daar hebben ze er net twee van gehad). Maar da's allemaal pure speculatie.

Verwacht ook niet dat Zwartboek een beeldje krijgt, maar Carice misschien wel ...

Ik vroeg ernaar omdat Verhoeven morgen in ieder geval weer in Nederland is n.a.v. een presentatie. Zou hij daarna weer teruggaan vraag ik me dan af.

"The Queen," "Bobby" lead race for Venice awards

By Mike Collett-White and Silvia Aloisi

Fri Sep 8, 12:40 PM ET

VENICE (Reuters) - Stephen Frears' "The Queen" is the critics' favourite to take the best picture award at the Venice Film Festival this year, with Emilio Estevez's star-packed "Bobby" leading a strong chasing pack.

Queen Elizabeth is played by Helen Mirren, also seen as a frontrunner for the best actress category when the world's oldest film festival hands out the prizes late on Saturday and winds up an 11-day movie marathon.

She portrays a monarch completely out of touch with her people, struggling to cope with demands for a public display of grief after the death of Princess Diana in 1997.

"In terms of the possible favorites, I think Frears' 'The Queen' was liked by a lot of people," said Lee Marshall, film critic for trade publication Screen International.

"I think Helen Mirren is a very strong contender for best actress for her portrayal of the queen in that film," he added.

Also in the frame for the top Golden Lion award is Estevez's "Bobby," about a dozen or so characters who are at the Ambassador Hotel in Los Angeles the night Robert Kennedy was shot in 1968.

Sharon Stone, Demi Moore, Anthony Hopkins and Lindsay Lohan all appear in a touching story that works real news footage from the day of the assassination into the movie.

Other contenders for the top prize on the glamorous Lido beach front include French veteran Alain Resnais' "Private Fears in Public Places," an intimate account of ordinary people searching for happiness in a snow-covered Paris.

Alfonso Cuaron won fans for his terrifying vision of London in 2027 in "Children of Men"; "Daratt," Chad's first competition entry about coming to terms with the horrors of civil war, is seen as an outside bet, and two Asian films are in the frame.

"I Don't Want to Sleep Alone" by Tsai Ming-Liang explores the lives of migrant workers in Malaysia after economic collapse, while China's "Still Life" by Jia Zhang-Ke is about how the giant Three Gorges Dam project affects ordinary people.

GOOD, NOT VINTAGE, YEAR

Critics were generally impressed with the standard of the 21 films in the main competition lineup, although 2006 lacked the defining moment of the previous year that was Ang Lee's gay cowboy classic "Brokeback Mountain."

"I don't think it matched last year, but if you get four or five good movies then that is pretty good going for a festival," Stephen Schaefer, film reviewer for the Boston Herald, said in Venice. "I would say it wasn't disappointing."

The Italian press praised two of the home country's entries among 21 films in the main competition, namely "La Stella Che Non C'e" and "Nuovomondo."

Critics say Mirren's only challenger for best actress is Isabelle Huppert in "Nue Propriete," for which brothers Jeremie and Yannick Renier are also in the race for best actor.

Up against them are Clive Owen in "Children of Men" and Sergio Castellitto in "La Stella Che Non C'e."

Outside the main competition, critics highlighted "Infamous" as a strong film and early contender for Oscar acting awards.

The film covers the same events as last year's "Capote," which won Philip Seymour Hoffman a best actor Academy Award for his portrayal if author Truman Capote and his experience in writing crime classic "In Cold Blood."

Also out of the main lineup but singled out for praise was Kenneth Branagh's "The Magic Flute," a $27 million adaptation of Mozart's opera set in the trenches of World War One.

Art

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img178.imageshack.us/img178/9310/venetifl6.gif

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Jammer voor Paul Verhoeven. Maar dat Ben Affleck een beeldje wint is toch wel opmerkelijk

Gast
geplaatst: vandaag om 11:32 uur

geplaatst: vandaag om 11:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.